Pagina 2 van 2

Geplaatst: 06.08.2011 - 13:33
door Bart
Bevalt hij goed, Erik? Ik zie dat je de achterklep weer vol hebt laten plakken ;-)?

Geplaatst: 06.08.2011 - 13:43
door kawaman
Ja bevalt goed, motor is heel prettig en het geluid is werkelijk fantastisch.
Tijdens het beklimmen van enkele bergpassen met het raampje open gereden om van het blazen van de turbo te genieten.
Onderstel is minder stug/strak als bij mijn oude V50 dat mis ik soms wel, aan de andere kant is hij wel comfortabeler daardoor, en dat is ook wel weer fijn.
En de letters zijn inderdaad weer terug, ik vond het wat te kaal zonder.
Mis je hem nog steeds?

Geplaatst: 06.08.2011 - 14:00
door Paul
Ja ik dacht al dat is de oude van Bart, maar die had een kale kont... Staat stuk beter zo!

Geplaatst: 06.08.2011 - 23:19
door Bart
Welnee, kaal is veel mooier (en ook makkelijker schoon te maken ;-)). Paul, jij hebt toch ook alleen maar Volvo op de kont?

Erik, mis hem af en toe nkg best, wat een power had die auto en wat was/is hij toch mooi zo met de spoiler en de Spartacus-velgen. Ik vond hem altijd wel vrij stug, maar heerlijk direct en een perfecte Autobahnsturmer.

Geplaatst: 07.08.2011 - 07:50
door Iroll
Carlsson 900 schreef:Ja en wanneer je de airco niet (automatisch) laat werken,
kan het wel eens zo zijn dat de reparatie kosten van verdroogde pakkingen,
en andere schade aan het systeem hoger uitkomt dan de gedachte besparing.
Met de airco altijd aan zet je hem dus elke keer weer weg met een condens natte verdamper. Die gaat dan op een gegeven moment en stinken en rot daardoor ook nog 's door. Dat is een bekend Volvo kwaaltje net als door steenslag lekkende condensors.
Dus dan heb je 2x extra kosten en extra verbruik en een nwe verdamper in laten bouwen.
Voor de zekerheid volstaat het al om de pakkingen van de airco soepel te houden door 1x per maand de airco 10minuten aan te zetten. De moderne pakkingen drogen nauwelijks uit, vroeger was dat een groter probleem.

Geplaatst: 07.08.2011 - 10:03
door Carlsson 900
"Elk voordeel hep z'n nadeel ......" (zei Johan).

Dat stinken van een natte verdamper valt in de praktijk wel mee, en een filter hoort bij het jaarlijks onderhoud.
Ik rij zo'n 20 jaar diverse auto's met automatische airco en herken dat probleem nauwelijks.

In de praktijk stinkt het systeem alléén wanneer je veel (te) korte ritten met je auto maakt.

En een steentje ...... tja

Geplaatst: 07.08.2011 - 10:11
door Paul
Bart schreef:Welnee, kaal is veel mooier (en ook makkelijker schoon te maken ;-)). Paul, jij hebt toch ook alleen maar Volvo op de kont?
Yep alleen Volvo :-)
Maar dat had jij er ook toch af? Dat vind ik wel erg kaal, maar je hebt wel gelijk hoor, makkelijk schoon te houden!

Maar terug naar alle vragen van de nieuwe Volvo rijder...

Geplaatst: 08.08.2011 - 09:43
door pina
houden jullie altijd rekening met de schakelindicator? Ik merk dat ik zelf altijd vroeger naar een hogere versnelling schakel dan de computer aangeeft. Soms geeft hij aan dat ik pas op 1800 rpm moet schakelen, terwijl ik dat meestal al bij 1500 rpm doe, terwijl de wagen rustig kan doorrijden in die hogere versnelling...

Geplaatst: 08.08.2011 - 10:55
door Ralf T
Schakelen bij 1500 tpm is wel erg snel voor de D2/DRIVe. Vergeet niet dat te weinig toeren ook schadelijk kan zijn voor een motor. De kleine 1.6 turbodiesel heeft erg veel moeite onderin. Als je schakelt bij 1500 tpm valt de motor in veel versnellingen terug naar net iets boven de 1000 tpm. Het kan wel, maar hij doet het niet graag en dat merk je. Ik zou minimaal de schakelindicator aanhouden, maar eigenlijk is overschakelen bij 2000-2500 tpm misschien nog wel beter. De impact op het verbruik is echt minimaal (zo niet verwaarloosbaar).

Geplaatst: 08.08.2011 - 11:58
door pina
bij mijn vorige fiat grande punto had je ecodrive-systeem. Dat analyseerde je rijgedrag en die zei altijd dat ik veel te laat schakelde, terwijl ik toen schakelde bij 1800-2000 rpm. En dat was een 1.2l. Ik moet wel zeggen dat ik nu niet altijd schakel op 1500 rpm, dat gaat niet in elke versnelling, maar als ik bvb in 3e op de baan ben en vlot rijd, dan schakel ik al sneller, voor de 2000 rpm, naar 4e

Geplaatst: 07.09.2011 - 00:28
door Mickyman
Iroll schreef:
Carlsson 900 schreef:Ja en wanneer je de airco niet (automatisch) laat werken,
kan het wel eens zo zijn dat de reparatie kosten van verdroogde pakkingen,
en andere schade aan het systeem hoger uitkomt dan de gedachte besparing.
Met de airco altijd aan zet je hem dus elke keer weer weg met een condens natte verdamper. Die gaat dan op een gegeven moment en stinken en rot daardoor ook nog 's door. Dat is een bekend Volvo kwaaltje net als door steenslag lekkende condensors.
Dus dan heb je 2x extra kosten en extra verbruik en een nwe verdamper in laten bouwen.
Voor de zekerheid volstaat het al om de pakkingen van de airco soepel te houden door 1x per maand de airco 10minuten aan te zetten. De moderne pakkingen drogen nauwelijks uit, vroeger was dat een groter probleem.
sorry hoor, maar ik zet mijn airco NOOIT uit, rij zo'n 80.000km per jaar met de leasel (met de prive auto minder maar die gaat ook niet uit) ik heb nog nooit een probleem gehad met mijn airco, oke af en toe een vervelend geurtje die opgelost wordt door een kleine behandeling die niets kost. ik ben van mening dat je het best je airco het hele jaar aan kunt laten (eventueel kort uit zetten bij hitte voordat je aankomt op de bestemming kan geen kwaad, maar ik doe dat ook nooit)

Geplaatst: 07.09.2011 - 07:47
door Iroll
En dat allemaal met een V50 die nog in bestelling is? Of heb je het over je A4? Dan is het wel even een heel ander verhaal!

Geplaatst: 07.09.2011 - 08:29
door Mickyman
Een heel ander verhaal? Dat is bij alle auto's het zelfde..

Geplaatst: 07.09.2011 - 08:35
door Bartk
Airco hoort gewoon altijd aan, Mn vorige wagen, een BMW die heb ik in de 8 jaar van zn leven nooit een airco service beurt moeten geven. Nooit stank, nooit problemen en ook nooit moeten bijvullen. Mensen met dezelfe wagen die de airco niet lieten opstaan konden hier alleen van dromen.

Geplaatst: 07.09.2011 - 08:46
door Paul
Vader van mijn vriendin had een 1-serie, zette ook af en toe die airco uit. En in Frankrijk zaten we in die auto en een lucht kwam eruit dat ding....

Mijn ding is dus ook, aan laten!

Enige, maar dat had niks met airco te maken, toen mijn C30 de 90.000km passeerde stonk de airco ook. Maar dat had te maken met heel veel sneeuw die ik daarvoor had weggeschept op de weg. Dat was een beetje blijven hangen aan de voorkant ...

Geplaatst: 07.09.2011 - 10:09
door Iroll
De airco gaat stinken als je die stil zet ZONDER de verdamper even de tijd te geven om te drogen. Dus de airco uitzetten 5 a 10 minuten voor het einde van de rit zodat de verdamper kan drogen met de blower aan. Dan krijgen de schimmels geen kans. En je zal ook minder last hebben als je als lease rijder veel km draait, maar een prive rijder die minder km's maakt heeft er eerder last van. Die staan nu eenmaal vaker en langer stil waardoor de schimmels kunnen groeien.
Mickyman schreef:Een heel ander verhaal? Dat is bij alle auto's het zelfde..
Dat mag je natuurlijk altijd hopen, maar gebaseerd op de realiteit is dat niet.
Volvo's hebben relatief vaak last van airco kwaaltjes zoals de afstelling magneetkoppeling v.d.pomp die te wijd staat waardoor die uitvalt bij hogere buitentemperatuur, verstopte verdamper afvoer, stinkende verdamper die kan gaan lekken. De meest bekende is naast de magneetkoppeling de lekkende condensor. Zie bijv. dit topic.