Pagina 2 van 3

Geplaatst: 21.08.2011 - 10:53
door jpwg001
sbv schreef:Al gedacht aan de bout waarmee je aandrijfas mee vast zit ? er is een modificatie van in de vorm van XC90 bouten
Hoe controleer ik die? Naafkapjes eraf en dan kijken of die bout loszit?

Geplaatst: 21.08.2011 - 12:04
door elianmars
jpwg001 schreef:
sbv schreef:Al gedacht aan de bout waarmee je aandrijfas mee vast zit ? er is een modificatie van in de vorm van XC90 bouten
Hoe controleer ik die? Naafkapjes eraf en dan kijken of die bout loszit?
Dat kan inderdaad.
Het gebeurt vaker dat de bouten los gaan zitten. Vandaar de zogenaamde modificatie, met een dikke rubberen ring.

Geplaatst: 21.08.2011 - 12:20
door Edwin
jpwg001 schreef:En het tikken van de stuurstangen? Ik heb ze gisteren wel gezien, maar niet meer gekeken of ze met een rubbertje zijn verbonden. Die tikken namelijk en hebben speling... Wat kan ik daar aan doen?
Bij onze 460 zoveel jaar geleden moesten de stabilisatorstangen uiteindelijk vervangen worden, maar hebben we dat nog enige tijd weten uit te stellen door vet/smeermiddel in de "knie"gewrichten te spuiten. Het tikken/bonken was daarmee weer even weg.
Wellicht kun je dat ook proberen om zo uit te vinden (en, niet geheel onbelangrijk, tevens uit te sluiten) of ze wel of niet de oorzaak van het geluid zijn?

Gr. Edwin.

Geplaatst: 22.08.2011 - 10:16
door Duncen
Ik herken dit euvel ook, stabilisatorstangen vervangen maar het bonken blijft bestaan.

Nu dit gelezen te hebben ga ik het ook maar eens proberen. Heeft er iemand wellicht een foto van hetgeen er gedaan moet worden m.b.t. veerschotelrubbers?

Geplaatst: 22.08.2011 - 12:48
door Quota
hmm dealer belde net, remleidingen voor zijn aan het uitdrogen, de klonk zou komen door een versleten veerpootlager linksvoor, verder gewoon de beurt erbij, komt op 795 euro inclusief btw... is na 20.000 km rijden toch een andere eerste beurt prijs dan de vorige auto 9die koste na 1400 km 1900 euro...).

nu maar hopen dat het geluid voorbij is, we kunnen er weer even tegenaan, al was het profiel van de bandjes maar 2,8 & 3,2 mm. Rijdt leuk die bridgestones turanza, maar het slijt wel als een achtelijke (waren nagenoeg nieuw bij aanschaf). Volgende keer toch maar weer de michelin energy's

Geplaatst: 06.09.2011 - 22:56
door jpwg001
Nou. Het kraken zou minder moeten zijn. Ik heb de isolators vervangen. Morgen eens even een koude test doen. Ik zal mijn bevindingen posten. Maar nu even slapen... :sleeping:

Geplaatst: 06.09.2011 - 23:07
door Oceanracer
Als je nu maar kunt slapen... :lol:

Geplaatst: 07.09.2011 - 02:57
door blastaway
Oceanracer schreef:Als je nu maar kunt slapen... :lol:
Ja, ik ben ook wakker geworden van het 'noodweer' hier. :-(

Geplaatst: 07.09.2011 - 10:59
door jpwg001
Lekker geslapen hoor... Alleen het gekraak is nog niet helemaal weg. De volgende stap zal toch zijn dat de veerpootrubbers vervangen moeten worden. Is dat een klus die eenvoudig zelf te doen is?

Geplaatst: 07.09.2011 - 12:53
door Oceanracer
Niet helemaal weg? Dus het is wel minder geworden?

Geplaatst: 07.09.2011 - 12:56
door jpwg001
Mijn gevoel en gehoor zeggen van wel... met name wanneer ik niet over drempels ga. Maar op de drempels hoor ik nog steeds gekraak. Ik denk dat de veerpootrubbers en/of lagers eens onder de loupe moeten.

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:05
door Oceanracer
En je hebt de isolatoren wel helemaal naar beneden doorgedrukt totdat ze tegen de veerschotel aankwamen, met de veerpoot helemaal uitgerekt?

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:17
door jpwg001
Ja... Nog verder en ze kwamen er vanaf...

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:19
door Oceanracer
Huh? Er vanaf? Hoe kan dat nou? Als je ze om de veer heen drukt en vervolgens naar beneden schuift, komt het uiteinde op den duur klem te zitten, tegen de veerschotel aan. Dan kunnen ze er nog nooit vanaf?

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:21
door jpwg001
Nee, dan opent de isolator zich weer en dan schuif je hem er af. Hij zit onderaan tegen de veerschotel aan.

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:51
door Oceanracer
Owh zo. Nee, dan moet het goed zijn. :-)

Geplaatst: 07.09.2011 - 13:57
door jpwg001
Gelukkig...

Geplaatst: 07.09.2011 - 20:54
door edraket
Ik blijf erbij dat dit niet kan werken. De veer maakt geluid omdat hij over de schotel van de veerpoot schuift tijdens het in of uitveren. De isolator krijg je nooit tussen de veer en veerpoot zonder de veer los te maken van de veerpoot, dus met behulp van veerspanners.

Geplaatst: 07.09.2011 - 20:59
door Rob2u
edraket schreef:Ik blijf erbij dat dit niet kan werken. De veer maakt geluid omdat hij over de schotel van de veerpoot schuift tijdens het in of uitveren. De isolator krijg je nooit tussen de veer en veerpoot zonder de veer los te maken van de veerpoot, dus met behulp van veerspanners.
Toch gaat dit wel!
Ik heb erbij gestaan toen ze dit bij de dealer bij mijn V70 monteerden. Enkel opkrikken zodat de onderste winding deels vrij komt en je kunt de isolator ertussen aanbrengen.

Geplaatst: 07.09.2011 - 21:17
door Oceanracer
Ik heb de isolatoren zelf verwijderd en omgedraaid. En daarbij gewoon de bij de auto geleverde krik gebruikt. Bij mij was het geluid als sneeuw voor de zon verdwenen. Nadien zelf nieuwe isolatoren geplaatst. Ik heb het geluid bij drempels NOOIT meer gehoord. En echt, het was een hard metaal schrapend geluid waarvan je dacht dat je halve auto in tweeën brak, zo luid.