Kraken en bonken bij oneffenheden in de weg.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
jpwg001
6th Gear member

Hallo allemaal,

ik heb wat advies nodig. Ik zit nl. met het volgende probleem. Bij oneffenheden en drempels hoor ik vanuit vooronder de auto nogal klagen. Er doen zich een aantal zaken voor:

Zowel links als rechts hoor ik een soort 'tok', alsof er twee metalen delen tegen elkaar aan tikken.
Alleen rechts maakt de auto wat meer geluid. Daar hoor ik (met name bij drempels) een bonk, die ook voelbaar is in de auto (alsof er met een hamer tegen de onderkant van de auto wordt geslagen). En bij het inveren is er een krakend geluid te horen. Bij handmatig inveren is dit alles niet te horen.

Allereerst dacht ik aan de stabilisatorstangetjes en de ophangingsrubbers. Maar uit een visuele inspectie door een monteur lijkt dat niet het probleem te zijn. Er is geen speling, de rubbers zien er goed uit. dat lijkt het geluid niet te veroorzaken.

Wat zien we wel? Er is wat speling op de sprrostangetjes((?) de stangetjes die uit de rubberhoes komen en naar de wielen gaan). En onder de motorkap is er een klein verschil zichtbaar aan de bovenkant van de veerpoten. Links is de ruimte tussen carrosserie en rubber niet gelijk aan de rechterkant.

Mijn vraag is: waar zit het euvel? is er iemand met goede ideeën? Wanneer ik meer gereden heb en weer thuiskom, is het gekraak ietsje minder. het zou dus temperatuurgerelateerd kunnen zijn.
Moet ik aan de veerpoten denken, stuurhuis? Of toch maar de stabilisatoren en rubbers vervangen?

Heel, heel graag jullie (deskundige) advies.

B.v.d. Jeroen
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Bovenste veerpootrubber, die willen wel eens verschuiven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jpwg001
6th Gear member

Dank je. Die veerpootrubber zal niet alle geluid en ellende veroorzaken vermoed ik. Die stuurstangetjes maken ook een tikkend geluid. Zitten daar ook rubbers in de verbindingen?
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

het zouden zomaar de stabilisatorstangetjes kunnen zijn die narren
Volvo for life
jpwg001
6th Gear member

bart simpson schreef:het zouden zomaar de stabilisatorstangetjes kunnen zijn die narren
Maar die zien er goed uit en er is ook geen speling op te krijgen met de hand. Sluit dat de stabi's uit of toch niet?

In ieder geval alvast bedankt voor je snelle reactie!
Oceanracer
Geartronic member

Ik herken het geluid zoals je het omschrijft ook van mijn auto. Ook ik heb dit eens bij de dealer aangekaart en zij kwamen met het advies om (als ik het mij goed herinner) de veerschotelrubbers te vervangen. Ze konden echter niet garanderen dat het geluid daarmee zou verdwijnen, omdat er meer onderdelen dit geluid kunnen veroorzaken. Ik heb het er eerst maar even bij gelaten, ook omdat het geluid niet altijd aanwezig was. Ook bij mij leek het weer- of temperatuurafhankelijk.

Uiteindelijk heb ik toch maar eens gekeken naar de isolatoren onderin de veerschotel, welke om de onderste veerwikkel zitten, toen ik de zomer-/winterwielen aan het wisselen was. Aan beide kanten bleken deze compleet verkruimeld, waar de veer de schotel raakt. Ik heb de isolatoren eerst losgehaald, schoongemaakt en andersom gemonteerd. Nadien het geluid NOOIT meer gehoord. Om die reden een setje nieuwe isolatoren bij de dealer besteld (kost iets van € 3,00 of zo) en die gemonteerd en ook nu nooit meer dat rare geluid gehoord.

Het klinkt echt absurd, wat die kleine dingetjes (eigenlijk lijkt het gewoon op een rubberen tuinslangetje van dik 10 cm lang) voor geluid kunnen dempen. Toen hij nog kraakte, klonk het echt als iets heel ernstigs!

Je kunt het eenvoudig zelf nazien. Auto met de krik omhoog krikken tot het wiel bijna van de grond loskomt. Onderaan de veer zie je een verdikking, dat is die isolator. Door de viezigheid aldaar kan het net lijken of het zo hoort, maar hij kan dus los. Even de veer, schotel en rubbertje schoonmaken en andersom monteren. Auto weer laten zakken en andere kant ook zo doen. Proefritje maken.

Het kost je nog geen 15 minuten en geen cent. Makkelijk om het even te proberen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member

Oceanracer schreef:Ik herken het geluid zoals je het omschrijft ook van mijn auto. Ook ik heb dit eens bij de dealer aangekaart en zij kwamen met het advies om (als ik het mij goed herinner) de veerschotelrubbers te vervangen. Ze konden echter niet garanderen dat het geluid daarmee zou verdwijnen, omdat er meer onderdelen dit geluid kunnen veroorzaken. Ik heb het er eerst maar even bij gelaten, ook omdat het geluid niet altijd aanwezig was. Ook bij mij leek het weer- of temperatuurafhankelijk.

Uiteindelijk heb ik toch maar eens gekeken naar de isolatoren onderin de veerschotel, welke om de onderste veerwikkel zitten, toen ik de zomer-/winterwielen aan het wisselen was. Aan beide kanten bleken deze compleet verkruimeld, waar de veer de schotel raakt. Ik heb de isolatoren eerst losgehaald, schoongemaakt en andersom gemonteerd. Nadien het geluid NOOIT meer gehoord. Om die reden een setje nieuwe isolatoren bij de dealer besteld (kost iets van € 3,00 of zo) en die gemonteerd en ook nu nooit meer dat rare geluid gehoord.

Het klinkt echt absurd, wat die kleine dingetjes (eigenlijk lijkt het gewoon op een rubberen tuinslangetje van dik 10 cm lang) voor geluid kunnen dempen. Toen hij nog kraakte, klonk het echt als iets heel ernstigs!

Je kunt het eenvoudig zelf nazien. Auto met de krik omhoog krikken tot het wiel bijna van de grond loskomt. Onderaan de veer zie je een verdikking, dat is die isolator. Door de viezigheid aldaar kan het net lijken of het zo hoort, maar hij kan dus los. Even de veer, schotel en rubbertje schoonmaken en andersom monteren. Auto weer laten zakken en andere kant ook zo doen. Proefritje maken.

Het kost je nog geen 15 minuten en geen cent. Makkelijk om het even te proberen.
En het verhaal stuurhuis? Denk je dat daar iets mee is, op basis van deze informatie?
Oceanracer
Geartronic member

Een stuurhuis kan wel overmatige trekkingen aan/in het stuur veroorzaken, maar geen rare geluiden.
jpwg001
6th Gear member

En het tikken van de stuurstangen? Ik heb ze gisteren wel gezien, maar niet meer gekeken of ze met een rubbertje zijn verbonden. Die tikken namelijk en hebben speling... Wat kan ik daar aan doen?
Oceanracer
Geartronic member

Daar heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je niet mee helpen...
jpwg001
6th Gear member

Oké.
Gast

Ben je er zeker van dat het geluid voor weg komt?
Ik zou zeker kijken naar het verhaal van @Oceanracer.
Kijk ook even onder de auto (op een brug) of alle uitlaatsteunen nog goed zijn.
De voorste uitlaatsteun is een modificatie op geweest ivm scheuren. Het leuke is dat je dit bijna niet kan zien, is een weetje..
Als je dan toch de auto omhoog hebt kijk daar even naar alle motorsteunen.
Over de bovenste veerschotel is hier wel eens wat geschreven, maar hoe dat precies zat weet ik niet meer.
chris_zweden
3rd Gear member

Hitteschild / beschermschild die niet tegen de draagarm schuurt? Die wilt nog weleens verbuigen namelijk....
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Rob2u
5th Gear member

'Tokgeluiden' en het idee alsof er met een hamer tegen de onderkant van de auto wordt geslagen had ik ook.....; bleken versleten veerschotelrubbers te zijn:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=768666#768666
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
jpwg001
6th Gear member

Dat herken ik. Net alsof het met een hamer gedaan wordt.
VolvoRob
5th Gear member

Ik deel de mening van Rob2u. Heb het zelf ook aan de hand gehad, en het is eenvoudig op te lossen.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Jelle V70 D5
Starter

Dit is inderdaad de bovenste veerpoot rubber, die zit niet goed doordat hij verschoven id en dan bij drempels rare geluiden maakt. Bij mij zijn deze recentelijk vervangen en ik heb weer een "geluidloze" V70.groeten
Oceanracer
Geartronic member

Links en rechts zit bij mij niet gelijk, maar dat maakt echt geen lawaai, hoor.
jpwg001
6th Gear member

Nou ja, die veerpootrubbers zullen de wereld niet kosten. En die isolatoren zal ik ook eens bekijken.

Maar dan de stuurstangetjes... Die hebben speling. Hoe los ik dat op? Alleen door ze te vervangen door nieuwe exemplaren?
sbv
6th Gear member

Al gedacht aan de bout waarmee je aandrijfas mee vast zit ? er is een modificatie van in de vorm van XC90 bouten

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”