Pagina 2 van 2
Geplaatst: 30.01.2012 - 16:00
door ronin1
Heb toch nog even een vraagje aangezien ik binnekort ook de ipd tcv wil gaan aanschaffen.
Wat word er bedoeld met het inleren/inrijden van de nieuwe ipd tcv?
Geplaatst: 30.01.2012 - 16:08
door FrankS60
De computer (motor management) "leert" dat het signaal een bepaald voltage nodig heeft om de klep op een stand te krijgen die de computer wil hebben om de juiste turbodruk te verkrijgen. Anders gezegd, de computer leert welke opdracht het moet geven aan de klep voor het gewenste resultaat. Dit onthoud hij voor de volgende keer dat dat commando gegeven moet worden.
Bij de inbouw van een nieuwe TCV (zowel std als IPD) zal de nieuwe klep vaak sneller reageren en verder open gaan staan bij een lager voltage. De oude klep is namelijk door slijtage wat traag geworden en heeft dus een hoger signaal nodig gehad. Door de stroom van de computer af te halen reset je het onthouden signaal en zal de computer in de middenstand beginnen. Bij het inrijden leert de computer de benodigde aansturing om de juiste turbodruk te krijgen. Zie ook de IPD website voor de procedure en wat uitleg.
Geplaatst: 30.01.2012 - 16:15
door ronin1
Dus na het monteren van de IPD tcv de plus contact van de accu er even af en er weer op.
Dit is voldoende om de computer te resetten?
Geplaatst: 30.01.2012 - 17:20
door FrankS60
Staat allemaal in de beschrijving!
Installatie PDF TCV
Je kunt de accu eraf halen, maar het hoeft niet. Mijn ervaring is dat hij wel makkelijker "leert" na de accu er een kwartiertje vanaf te hebben gehad om allerlei systemen op "0" te krijgen. Doe dit meestal tijdens het sleutelen, hoef je er niet op te wachten.
In het geval van een automaat ben je wellicht ook die adaptie kwijt, maar daar weet ik het fijne niet van, heb geen automaat.
Overigens zie je in VADIS dat bij vrijwel alle procedures die een component met stekker bevatten, ze adviseren de min-pool van de accu te verwijderen.
Klik ook even op de link in mijn onderschrift voor het topic over de TCV en mijn inbouwervaringen, mocht je dit nog niet gelezen hebben.
Geplaatst: 30.01.2012 - 19:50
door ronin1
Gaat helemaal lukken! Bedankt voor de nuttige info!
Re: Turbo Control Valve of Solenoid valve ?
Geplaatst: 31.01.2012 - 20:30
door jpwg001
gsx750r schreef:Wat ik graag zeker wil weten is of indien men spreekt over een
Turbo Control Valve daarmee dan de
Solenoid valve wordt bedoeld zoals die in Vadis/Vida is te vinden ?
De Nederlandse benaming heb ik niet maar het zou, afhankelijk van het modeljaar, onderdeelnr.: 9155936 , 9473212 of 30670448 betreffen.
Is dat dan onderstaand onderdeel ?
Maar ik ben er nog niet.
1. Weet iemand de prijs van dit onderdeel ?
2. Is dit (eenvoudig) zelf te vervangen ?
3. Moet de auto na montage aan de computer bij de dealer ?
Rob
Mag ik je vragen wat je merkte tijdens het accelereren?