Turbo Control Valve of Solenoid valve ?

Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Wat ik graag zeker wil weten is of indien men spreekt over een Turbo Control Valve daarmee dan de Solenoid valve wordt bedoeld zoals die in Vadis/Vida is te vinden ?

De Nederlandse benaming heb ik niet maar het zou, afhankelijk van het modeljaar, onderdeelnr.: 9155936 , 9473212 of 30670448 betreffen.

Is dat dan onderstaand onderdeel ?

Afbeelding

Maar ik ben er nog niet.

1. Weet iemand de prijs van dit onderdeel ?
2. Is dit (eenvoudig) zelf te vervangen ?
3. Moet de auto na montage aan de computer bij de dealer ?

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

1. volgens mij iets van € 40-50.- daaromtrent.
2. ja.
3. Denk het niet. (tenzij hij nu in storing staat)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Ja dit is wat ik de TCV zou noemen. Ik heb er twee gekocht bij IPD in de US en geinstalleerd op de beide turbo Volvo's. In eentje (de S80) heeft dit een accelleratie probleem doen verdwijnen. Er zijn heel veel rapportages over de betere werking / kwaliteit van de IPD TCV hier en op hun site te lezen. Deze kosten ca US$ 85 per stuk en voor mij was het het dubbel en dwars waard. Je moet na montage de auto op een bepaalde voorgeschreven manier 'inrijden' (heel gemakkelijk) en hoeft niet naar de garage. Mijn advies: koop de TCV van IPD.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

cees klumper schreef:....Mijn advies: koop de TCV van IPD.
Deze site had ik al eens bekeken. Voor de S80 is er bij hen alleen de mogelijkheid om te kiezen voor de B6284T motor.

In mijn S80 ligt de B5204T4 motor en dan nog ook nog de versie van oorspronkelijk slechts 163 pk zoals hij in de beginjaren uitsluitend werd geleverd voor o.a. de Portugese markt.
Ik kan in ieder geval nog even uitzoeken of de TCV voor deze beide motoren eventueel hetzelfde is.

Het handelt in dit geval overigens óók om een acceleratieprobleem (i.c.m. tuning)

De LMM zou trouwens ook nog een rol in het spel kunnen spelen.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

gsx750r schreef: Het handelt in dit geval overigens óók om een acceleratieprobleem (i.c.m. tuning)
Als je auto gechipt is met een oude/versleten/brakke TCV, kan het zijn dat je met een nieuwe klep, te hoge turbodruk krijgt in te lage toeren.
Even opletten dus!.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Ludo schreef: Als je auto gechipt is met een oude/versleten/brakke TCV, kan het zijn dat je met een nieuwe klep, te hoge turbodruk krijgt in te lage toeren. Even opletten dus!.
Alles wat je opsomt is gelukkig niet van toepassing maar toch bedankt voor je waarschuwing.

Kan ik er niets mee dan is het zeker een goede tip voor anderen met een vergelijkbaar probleem !

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

cees klumper schreef:....Mijn advies: koop de TCV van IPD.
Intussen even gekeken en het lijkt er op dat ik geluk heb want voor beide motoren wordt voor MY00 onderdeelnr. 9473212 aangegeven ! :P

Praten we v.w.b. IPD over dit onderdeel ?

Afbeelding

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

De IPD TCV past in principe op alle benzinemodellen/motoren met een mitsubishi TD04 turbo (13G/16T enz) met het ME7 motormanagement. Of dat blok dan in een S60/80/V70 enz ligt maakt niks uit voor de werking.

Als je TCV er zo uit ziet zoals op dat VADIS knipsel bovenaan dan is hij normaliter te vervangen voor de IPD TCV. Neem ook nieuwe slangen, kost iets meer moeite maar de originele zijn vaak broos en lekken gemakkelijk. Dat lekken kan ook een oorzaak zijn van verlies van vacuum/druk en een slecht werkende TCV.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

nieuwe slangen is goed idee.

"iets meer moeite" is een understatement van een kaliber dat mijn mondhoeken spontaan omhoog doet krullen. :rofl:
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

M@rcel schreef: "iets meer moeite" is een understatement van een kaliber dat mijn mondhoeken spontaan omhoog doet krullen. :rofl:
Ik speel ook met het idee om de TCV van mijn T6 binnenkort te vervangen. Hoeveel (meer) "moeite" kost het om die slangen mee te vervangen?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

TCV vervangen is max. 10 minuten (plus inleren).

Twee van de drie slangen kun je van bovenaf vervangen. De derde (naar de turbo) zul je van onderen moeten doen en dus moet de auto omhoog en bodemplaat eraf. De oude slangen kunnen erg vast zitten en er is weinig bewegingsruimte voor je handen. Een beetje rust is handig om de nieuwe slangen te leiden door alle openingen.

Het heeft mij ruim een uur en een paar krassen op mijn handen/armen gekost. Zorg voor een goed afgekoelde motor ;)

Een T6 heeft twee turbo's dus misschien is het daar makkelijker (of juist moeilijker)
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

M@rcel schreef:nieuwe slangen is goed idee.
Dat de TCV 'iets' doet met de druk regelen is mij duidelijk maar wat ik niet weet is of één van de slangen ook in aanraking komt met de uitlaatgassen.

Ik vraag me dat af omdat de bovenste slang op het onderstaande plaatje (met de 2 bochten dus) bij controle aan de buitenzijde helemaal beroet bleek te zijn hetgeen er op zou kunnen duiden dat hij poreus is. Zo op het oog zien alle 3 de slangen er nog goed uit.

Afbeelding

Maar de slangen gelijktijdig vervangen met de TCV lijkt mij inderdaad een goed idee.
En ............. zelf doen die slangen ? Nee, nu ik gezien heb hoe dat zit dus niet meer. Ik heb trouwens ook geen veilige mogelijkheid om onder de auto te werken.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Vandaag de TVC incl. slangen laten vervangen.

Kosten waren:

(Prijzen van de onderdelen zijn ex. 18% BTW (Spanje) maar incl. 10% korting)


TVC: € 54.74
3 slangen: € 8.83
3 slangenklemmetjes: € 4.68
Arbeidsloon: € 46 (1 uur)

Dus voor € 135.82 was ik weer klaar zonder zelf te hoeven martelen met die slangen :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Toch jammer dat je niet de IPD tcv hebt genomen. Ik merk duidelijk verschil vergeleken met de standaard tcv. Die van IPD houdt de druk veel beter en langer vast.
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ach joh, Rob is 63, die is blij als hij hem op druk krijgt! :D ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Morgenstond
5th Gear member
Berichten: 1867
Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
Locatie: Den Haag

gsx750r schreef:Vandaag de TVC incl. slangen laten vervangen.

Kosten waren:

(Prijzen van de onderdelen zijn ex. 18% BTW (Spanje) maar incl. 10% korting)


TVC: € 54.74
3 slangen: € 8.83
3 slagenklemmetjes: € 4.68
Arbeidsloon: € 46 (1 uur)

Dus voor € 135.82 was ik weer klaar zonder zelf te hoeven martelen met die slangen :P

Rob
Prettige prijs per uur daar!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

gsx750r schreef:Vandaag de TVC incl. slangen laten vervangen.

Kosten waren:

(Prijzen van de onderdelen zijn ex. 18% BTW (Spanje) maar incl. 10% korting)


TVC: € 54.74
3 slangen: € 8.83
3 slagenklemmetjes: € 4.68
Arbeidsloon: € 46 (1 uur)

Dus voor € 135.82 was ik weer klaar zonder zelf te hoeven martelen met die slangen :P

Rob
Well done, maar ik had zes klemmetjes verwacht...
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

elianmars schreef:Toch jammer dat je niet de IPD tcv hebt genomen. Ik merk duidelijk verschil vergeleken met de standaard tcv. Die van IPD houdt de druk veel beter en langer vast.
Ik heb het wel overwogen maar zendingen uit de USA + de Portugese douane ................ dat bijt elkaar heel erg met als gevolg dat alles vele malen duurder wordt.
945i schreef: Ach joh, Rob is 63, die is blij als hij hem op druk krijgt!
Hé John ga jij je mond eens even spoelen :wink:
Morgenstond schreef:Prettige prijs per uur daar!
Ja ik moet ook zeggen dat er goed te leven valt met zulke prijzen. In Portugal is het nog goedkoper maar dan moet ik 260 km (vv) meer rijden naar de dealer.
M@rcel schreef: Well done, maar ik had zes klemmetjes verwacht...
Scherp opgemerkt want "Alles hat ein Ende nur den Schlauch hat zwei" :lol: :lol:
Maar ze hebben er maar 3 in rekening gebracht.

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Marc O. schreef:
M@rcel schreef: "iets meer moeite" is een understatement van een kaliber dat mijn mondhoeken spontaan omhoog doet krullen. :rofl:
Ik speel ook met het idee om de TCV van mijn T6 binnenkort te vervangen. Hoeveel (meer) "moeite" kost het om die slangen mee te vervangen?
Als ik het me goed herinner is een groot gedeelte van de drukleidingen bij de T6 van staal, maar dan zou je even in vadis moeten spieken. Houd me er niet aan, maar ik meen toen voor een T6 8 ft slang nodig te hebben gehad en de montage van de slangen was makkelijker dan van de 2.4T/T5 blokken.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

gsx750r schreef:
elianmars schreef:Toch jammer dat je niet de IPD tcv hebt genomen. Ik merk duidelijk verschil vergeleken met de standaard tcv. Die van IPD houdt de druk veel beter en langer vast.
Ik heb het wel overwogen maar zendingen uit de USA + de Portugese douane ................ dat bijt elkaar heel erg met als gevolg dat alles vele malen duurder wordt.
De IPD is ook in Nederland te bestellen :wink:

Maar goed, alles is nu weer in orde 8)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
Plaats reactie

Terug naar “S80”