Pagina 2 van 2

Geplaatst: 15.09.2011 - 20:35
door renelle
Nou, nou....

Tegen zoveel negatief advies is mijn enthousiasme niet opgewassen!

Vandaag wel even proef gereden. Zelfs al zou ik hier niet mee verder gaan, dan weet ik in ieder geval hoe zo'n XC met 200pk rijdt... Helaas was dat fantastisch. Het reed heerlijk.

Ben er inmiddels achter dat er een Landi LPG installatie in zit (Dampgas injectie) en dat er inderdaad een flash lube smeersysteem op zit. De installatie is er 2008 ingebouwd. Onderhoudshistorie zit erbij (grootste deel van zijn "leven" bij Bruins in het oosten van het land in onderhoud geweest). Hij loopt echt perfect op zowel LPG als Benzine (stationair, vollast en vol optrekken vanuit stilstand). Op basis van deze info zou ik de LPG wel aan durven. Kleppen goed in de gaten houden en omdat ik zelf het sleutelwerk wel kan doen durf ik het risico van de kleppen nog wel aan...

Het is een handbak, maar ja... dan komt daar nog bij de:
- electronische gasklep
- Haldex i.pv. visco differentieel
- nieuwe haakse overbrenging (boven 100k km's)
- nieuwe cardanas

De auto heeft nu 225kkm op de teller. Is het dan misschien zo dat er al een deel van de bovenstaande zaken vervangen zijn?

Een 2001 2.4T model heeft toch altijd Visco Koppeling? Of kan hier ook (eventueel later) een Haldex opgezet zijn?

Als je alle zaken die nu opgenoemd zijn "een risico" te zijn, hebben we dan niet meteen alle afwijkingen t.o.v. een normale V70 gehad?

Maar goed... Mijn enthousiasme was groot na de proefrit. Heb natuurlijk niet kunnen controleren of de 4x4 het nog deed.... Maar nu gaan we toch eerst maar eens verder kijken naar een "gewone" V70 D5.

::cry:

Geplaatst: 15.09.2011 - 20:56
door bart simpson
geef gewoon gas, spint hij is de visco overleden, dingen zijn naar kostbaar

Geplaatst: 15.09.2011 - 21:41
door renelle
Ik heb echt vol gas in de 1ste versnelling weggereden (meer om te weten of de LPG installatie dit doorstaat en niet over gaat naar Benzine), maar daarbij was echt geen wielspin voor elkaar te krijgen...

...maar goed, morgen eerst nog eens een paar D5 handbakken bekijken...

Geplaatst: 15.09.2011 - 22:03
door Oceanracer
Een D5 van de eerste orde is ook niet altijd vrij van problemen. De injectoren gaan vaak lekken en kosten € 400,00 per stuk inclusief montage. Ook het vliegwiel gaat van de D5 eerder kapot dan bij andere motoren.

Maar rijd je dan echt zoveel km's dat een benzineversie geen optie is? Je hebt toch ook die V70 D5 nog?

Geplaatst: 15.09.2011 - 22:38
door renelle
Nee, ik rijd nu een 850T5 op LPG. Ingeruild op de D5... Met 2 huizen moest ergens op bezuinigd worden en dan is de auto het minst belangrijk... Nu met het huis verkocht, wil ik toch weer een wat modernere Volvo.

Heb wel naar andere merken gekeken, maar dan weet ik helemaal niet waar op te letten. Ik ben best handig (al zeg ik het zelf), heb ook wat gedoe met de 850, de LPG en die D5 zelf kunnen oplossen, er is een goed en goedkoop adres vlak bij voor reparaties die ik zelf niet kan (meestal is het "wil" i.p.v. "kan") doen, heb zelf nog een PPC diagnose kastje voor de storingen. Dus toch maar een Volvo (ze rijden heerlijk).

Kan natuurlijk "terug" naar (het vorige model) D5, maar de XC leek me eigenlijk wel wat leuker dan dat...

Ik ga in ieder geval nog even verder orienteren. Zal ook eens kijken wat zo'n visco gebruikt kost. Dan kan een "worst case scenario" misschien nog meevallen...

Geplaatst: 18.09.2011 - 09:23
door renelle
Kon mij bericht niet meer vinden... Maar hij staat in de verkeerde rubriek. Vraag me alleen af of ik 'm verkeerd heb geplaatst (dacht het niet). Het advies ging namelijk niet om een Classic maar om een V70 XC uit 2001...

Geplaatst: 18.09.2011 - 11:06
door Ben
Een V70 XC hoort bij de classic, staat op het 850 platform.
De nieuwere heet een XC70.

Geplaatst: 18.09.2011 - 13:13
door renelle
Maar het is toch geen classic vanaf 2001? Waarom hoort hij daar dan thuis?

Geplaatst: 18.09.2011 - 14:03
door wouter van laer
Volgens mij is de officiele benaming pas vanaf modeljaar 2003 XC70 en was het daarvoor V70 XC, bij de classic en bij het model 2001> (tot 2003 dus). Classic gaat in elk geval altijd om een eerste V70 (97>), ook V70 XC.

Geplaatst: 18.09.2011 - 16:04
door Brambo67
wouter van laer schreef:Volgens mij is de officiele benaming pas vanaf modeljaar 2003 XC70 en was het daarvoor V70 XC, bij de classic en bij het model 2001> (tot 2003 dus). Classic gaat in elk geval altijd om een eerste V70 (97>), ook V70 XC.
Klopt, vanaf Haldex volgens mij XC70 daarvoor V70 XC

Geplaatst: 18.09.2011 - 16:20
door renelle
Zo had ik het ook al in beeld...

Alleen dacht ik dat de "Classic" aanduiding voor de V70 vooral ontstaan is om het verschil aan te geven tussen de oude (850) carroserie variant en het nieuwe (met "heupen") model. Vind het niet logisch dat de nieuwe carosserie (vanaf 2001) toch nog (bij de hoge XC variant) als Classic aangeduid wordt.

Geplaatst: 18.09.2011 - 20:07
door bbs2307
Ik heb zelf een handgeschakelde 2.5T AWD. Het bevalt goed en geen enkele problemen met H.O Gewoon je verstand gebruiken met rijden. En nee mijn wagen wordt niet gespaard. Ook ik trek aanhangers en sleurhutten met onze wagen. Ook deze wagen krijgt flink op z'n donder.

Dus maak je keuze. Bij elke wagen is wel wat op aan te merken, maar het is niet zo dat je per definitie een AWD moet laten staan...

Geplaatst: 04.05.2012 - 16:44
door inspctr_gadget
bbs2307 schreef:Ik heb zelf een handgeschakelde 2.5T AWD. Het bevalt goed en geen enkele problemen met H.O Gewoon je verstand gebruiken met rijden. En nee mijn wagen wordt niet gespaard. Ook ik trek aanhangers en sleurhutten met onze wagen. Ook deze wagen krijgt flink op z'n donder.

Dus maak je keuze. Bij elke wagen is wel wat op aan te merken, maar het is niet zo dat je per definitie een AWD moet laten staan...
Gelukkig, ik begon al zenuwachtig te worden... Heb er sinds 2 weken zelf een; ben er erg blij mee, maar had misschien beter vooronderzoek moeten doen... Ik heb nl. het vermoeden dat er iets met de aandrijflijn is...

Dus waarschijnlijk achteras vervangen? Dan heb je alles in 1 keer toch? visco en haakse overbrenging?

Wordt ik trouwens niet minder zenuwachtig om, merk ik nu...

Geplaatst: 04.05.2012 - 16:51
door bart simpson
V70XC/876, 1997-2000, 2.5T altijd visco sper
V70XC/295, 2000-2002, 2.4T altijd visco sper
XC70/295, 2003-2007, 2.5T altijd haldex sper

Geplaatst: 04.05.2012 - 17:12
door Walter
heeft geen zin de vraag nog eens in een ander topic te stellen, over de auto van inspctr_gadget gaan we hier verder
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=