Hallo,
Ik wil graag weer een wat jongere auto gaan rijden (heb nu een 850 T5 op LPG) en overweeg o.a. een V70 XC uit de bouwjaren 2001/2002. Jonger is voor nu te duur en wil er zo'n 2 jaar mee vooruit (30.000km per jaar). Heb enkele 2.4T (200pk) versie met LPG-G3 gezien, maar deze zullen op basis van wat ik heb gelezen nog een Visco koppeling hebben.
Het lijkt me duidelijk dat het een aandachtspunt is bij de aanschaf. Los van het probleem hoe te controleren of de koppeling niet kapot is, vraag ik me af of het echt zo'n groot risico is als deze nu gewoon heel zijn.
Kan iemand (met ervaring) hier iets zinnigs over zeggen? Uitgaande van een huidige km-stand van rond de 200.000km, en een correct werkende visco koppeling, hoe groot is de kans dat de koppeling de komende 2 jaar/60.000km alsnog kapot gaat? Uiteraard met in achtnemen van de aandachtspunten m.b.t. de profiel/band-hoogte e.d.
Alvast dank!
Zorgen om Visco koppeling terecht of niet?
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een 2.4T op gas is al een risico, een Visco-koppeling is er nog eentje. Tja, wat wil je horen? Dat jij wellicht geluk hebt?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
+1; heb zelf een R AWD gehad uit 1999 (MY2000) met visco koppeling... Heeft me heel veel geld gekost. Overigens bij alle Volvo AWD's met hoge km's is vooral ook de haakse overbrenging een probleen, ook bij de auto's met Haldex koppeling. De automaten schijnen dan weer minder problemen te hebben met de haakse overbrenging (bij mij niet trouwens) omdat er nou eenmaal veel koppel in bak verdwijnt. Maar ja, dan is de bak weer een probleem. Dan ook nog met gas.... Ik zou het echt niet aanraden! Tenzij natuurlijk de gehele aandrijflijn net vervangen is.Oceanracer schreef:Een 2.4T op gas is al een risico, een Visco-koppeling is er nog eentje. Tja, wat wil je horen? Dat jij wellicht geluk hebt?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
zou ik op basis van mijn ervaringen zoiets roepen krijg ik een hele kudde betweters over me heen die zeggen dat het niet zo is, het is wel zo...
Volvo for life
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Met "het" bedoel je dan dat je de eerdere stellingen dat het inderdaad een groot risico met zich mee brengt?bart simpson schreef:zou ik op basis van mijn ervaringen zoiets roepen krijg ik een hele kudde betweters over me heen die zeggen dat het niet zo is, het is wel zo...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik denk dat hij dat inderdaad zo bedoeld.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
lekker laten staan zo'n combinatie
Volvo for life
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
koop dan een D5
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
de 2.5T my 03 had een Haldex, maar icm met lpg ook een ding waar je vanaf moet blijven
Volvo for life
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Wel apart dat jullie ook zo negatief zijn over de LPG installatie...
Ik rij nu al een tijdje zonder onoverkomelijke problemen met een 850 T5 op LPG en dat bevalt me eigenlijk prima. Is de 2.4T dan een andere situatie? Of is het specifiek de V70 XC? Ben vandaag even langsgeweest en de auto ziet er zeer netjes uit. LPG lijkt er recent ingebouwd te zijn (ga ik nog even verder onderzoeken).
Ik snap dat een gewone D5 163pk met handbak (als je een goede treft) een betrouwbaarder scenario is, maat dat is misschien ook minder leuk...
Ik rij nu al een tijdje zonder onoverkomelijke problemen met een 850 T5 op LPG en dat bevalt me eigenlijk prima. Is de 2.4T dan een andere situatie? Of is het specifiek de V70 XC? Ben vandaag even langsgeweest en de auto ziet er zeer netjes uit. LPG lijkt er recent ingebouwd te zijn (ga ik nog even verder onderzoeken).
Ik snap dat een gewone D5 163pk met handbak (als je een goede treft) een betrouwbaarder scenario is, maat dat is misschien ook minder leuk...
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Ik zou die zorg dan op basis van je ervaringen uit het verleden die absoluut geen enkele garantie gaan bieden in de toekomst ook zondermeer negeren, wens je verder veel succes
Volvo for life
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
renelle schreef:Ik rij nu al een tijdje zonder onoverkomelijke problemen met een 850 T5 op LPG en dat bevalt me eigenlijk prima..
De oude blokken van volvo zijn een stuk beter bestand tegen de LPG dan de nieuwe blokken van volvo, zelfs de LPG blokken van volvo zelf zijn niet top (bifuel modellen)
ik zou gewoon opzoek gaan naar een (xc) (v)70 d5
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
De oude motoren hadden een ander kleppensysteem. Kijk maar na op het volvo850-forum daar is er ook al heel veel over geschreven. De V70 Classic vanaf MY99 volgens mij is al een probleem. Je kunt stellen dat toen de benzinemotoren van '2.5' naar '2.4' gingen. In de modeljaren die jij zoekt waren bovendien de eerste lichting elektronische gaskleppen van Magneti Marelli heel slecht. Bijna altijd kapot rond de 150k km's.renelle schreef:Wel apart dat jullie ook zo negatief zijn over de LPG installatie...
Ik rij nu al een tijdje zonder onoverkomelijke problemen met een 850 T5 op LPG en dat bevalt me eigenlijk prima. Is de 2.4T dan een andere situatie? Of is het specifiek de V70 XC? Ben vandaag even langsgeweest en de auto ziet er zeer netjes uit. LPG lijkt er recent ingebouwd te zijn (ga ik nog even verder onderzoeken).
Ik snap dat een gewone D5 163pk met handbak (als je een goede treft) een betrouwbaarder scenario is, maat dat is misschien ook minder leuk...
Als je het al wilt doen;
- moet nieuwe elctronische gasklep inzitten
- flash lube smeersysteem voor kleppen bij LPG
- Haldex i.pv. visco differentieel
- liefst geen automatische 5-bak
- nieuwe haakse overbrenging (boven 100k km's)
- nieuwe cardanas
Moet ik nog even doorgaan....
Hoe je het ook went of keert; deze auto's zijn extreem duur in het onderhoud. Als er wat kapot gaat dan ben je ernstig aan de beurt.
Bart Simpson zeg het wat 'direct' maar ik ben het wel heel erg met hem eens! Ben tenslotte zelf al helemaal leeggelopen
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
Voorstel; jij geeft kennis door aan mij en ik publiceer het op dit forum; kom ik ook eens aan meer post's en jij hebt geen last meer van de betwetersbart simpson schreef:zou ik op basis van mijn ervaringen zoiets roepen krijg ik een hele kudde betweters over me heen die zeggen dat het niet zo is, het is wel zo...

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
@Brambo67, je opent je pb's wel?
Volvo for life
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Is een XC70 met voorwielaandrijving niet een optie dan? Ivm die visco-koppeling? Ze zijn in NL nooit geleverd, maar kom je ze nog wel eens tegen tussen import-auto's of in Duitsland volgens mij.
Ik heb nu ook gekozen voor weer een diesel, maar had liever een LPG3 V70 gehad, maar omdat er gewoonweg weinig aanbod is ben ik er maar vanaf gestapt. Ik heb zelf ook overwogen om een XC70 met voorwiel-aandrijving op gas aam te schaffen, maar vanwege de kosten uiteindelijk niet gedaan.
Ik heb nu ook gekozen voor weer een diesel, maar had liever een LPG3 V70 gehad, maar omdat er gewoonweg weinig aanbod is ben ik er maar vanaf gestapt. Ik heb zelf ook overwogen om een XC70 met voorwiel-aandrijving op gas aam te schaffen, maar vanwege de kosten uiteindelijk niet gedaan.
300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- wouter van laer
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: 28.10.2006 - 14:42
- Locatie: amersfoort
- Contacteer:
Dat denk ik ook! Die hebben nooit problemen met de visco-koppeling..... 

300c Touring 2005 / 940 Polar Estate 1995 / Peug 504 coupé 1980
- Brambo67
- 3rd Gear member
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25
Ha ha ha inderdaad, staat zo'n bak eindelijk op de brug en blijkt er al lang geen cardanas meer onder te zitten945i schreef:Waarschijnlijk is de helft van de XC70's FWD, alleen weet de eigenaar het niet...

Ik moet trouwens zeggen dat mijn R AWD het wel goed deed. Ik had zowel de HO als de cardanas laten vervangen. Dat reed echt geweldig. Alleen het idee met zo'n powerhouse zo voorzitig te moeten omgaan maakte me al nerveus. Ik kon 'm gelukkig erg goed inruilen dus viel de schade mee. Qua emotie echter de mooiste ooit. Heel af en toe zie ik nog een een LBP op de snelweg.... Prachtig!