Pagina 2 van 6
Geplaatst: 22.09.2011 - 11:02
door edraket
Waar is die aanname op gebaseerd? Net alsof dikkere olie beter gemengd kan worden met diesel dan dunne? De dikte van de olie zegt helemaal niets over de smerende eigenschappen als het wordt bijgemengd met diesel!
Geplaatst: 22.09.2011 - 11:28
door Tsjemp
Nou ja. Er wordt gevraagd om soortgelijke ervaringen. Die heb ik en vraag ook nog iets over de olie.
Waarom dit topic Johan?
Geplaatst: 22.09.2011 - 14:35
door edraket
Maar ik vraag waar de aanname op is gebaseerd dat een 5W30 olie beter bestand is tegen bijmenging dan 0W30.
Geplaatst: 22.09.2011 - 15:30
door Ramon&Ramon
is simpel uit te leggen,bij 5w30 olie heb je iets meer bijmenging van dieselolie nodig om het dunner te maken.

Geplaatst: 22.09.2011 - 15:31
door Ramon&Ramon
maar al met al is het natuurlijk wel vervelend als je zoiets overkomt,het is een zeer hoge schadepost,niet iets om blij van te worden.
Geplaatst: 22.09.2011 - 15:36
door edraket
Het gaat niet zozeer om de dikte van de olie, maar de hoeveelheid diesel in de olie zorgt ervoor dat er geen juiste molecuulketens meer kunnen worden opgebouwd om een smeerfilm te kunnen vormen. Dat heeft niets met de dikte te maken.
Geplaatst: 22.09.2011 - 15:50
door Thijs
Ramon&Ramon schreef:is simpel uit te leggen,bij 5w30 olie heb je iets meer bijmenging van dieselolie nodig om het dunner te maken.

Dat is dus helemaal niet waar....
Voor TS is het zeer vervelend dat dit gebeurd is..
Dit is het tweede geval wat ik hier over lees op het forum, en ineens is het een vaker voorkomende storing???
Beide keren gaat het trwns wel over een 185 pk in een XC.
Vraag voor TS, heb je de laatste sostware versie in de auto zitten? Hier is wat veranderd waardoor je minder of geen diesel in de olie krijgt.
Geplaatst: 22.09.2011 - 20:02
door johanxc70
Hoi Tsjemp,
ik snap je vraag niet :
Waarom dit topic Johan?
Maar ik denk dat je reageerd op de topic van edraket en niet van mij
Geplaatst: 22.09.2011 - 22:55
door Ramon&Ramon
Thijs schreef:Ramon&Ramon schreef:is simpel uit te leggen,bij 5w30 olie heb je iets meer bijmenging van dieselolie nodig om het dunner te maken.

Dat is dus helemaal niet waar....
Voor TS is het zeer vervelend dat dit gebeurd is..
Dit is het tweede geval wat ik hier over lees op het forum, en ineens is het een vaker voorkomende storing???
Beide keren gaat het trwns wel over een 185 pk in een XC.
Vraag voor TS, heb je de laatste sostware versie in de auto zitten? Hier is wat veranderd waardoor je minder of geen diesel in de olie krijgt.
Dat dat niet waar is weet ik zelf ook wel,het is een probleem wat regelmatig voorkomt en waar eigenlijk nog geen oplossing voor gevonden is.
Het gebeurd meestal alleen op motoren met een roetfilter.
Geplaatst: 22.09.2011 - 23:02
door johanxc70
Maar mijn vraag is nu, is dit een probleem van/voor Volvo??
Want mijn mening is een auto van 70.000 euries mag toch geen slijtage in de motor vertonen bij 170.000 km. terwijl deze op de service intervallen de nodige beurten heeft gehad met de juiste olie!!!
Bij de oude beleving is 70.000 euro altijd nog een bedrag van 156.000 GULDEN.
Geplaatst: 22.09.2011 - 23:16
door Ramon&Ramon
Neem contact op met Volvo Beesd zou ik zeggen.
Geplaatst: 22.09.2011 - 23:43
door johanxc70
Ramon,
De olie die wij hiervoor gebruiken is :
Castrol olie
SLX Proffesional Longtec
For Volvo cars recommended by Volvo cars
SAE0W30
API SLILSAC GF-2
ACEA A1/B1 A5/B5
Wat is jou mening hier over de olie?
Geplaatst: 23.09.2011 - 09:08
door Thijs
Geplaatst: 23.09.2011 - 10:13
door johanxc70
Dank je deze had ik al gezien, blijkt het zelfde probleem
Geplaatst: 23.09.2011 - 10:28
door Thijs
Ik ben nu ineens wel benieuwd wat voor olie daar gebruikt is..
Geplaatst: 23.09.2011 - 11:06
door Ramon&Ramon
De meeste dealers gebruiken 5w30,maar of het veel verschil maakt,daar geloof ik niet in.
Het is ook niet zozeer de oliesoort die het probleem heeft veroorzaakt!
Geplaatst: 23.09.2011 - 11:14
door Thijs
Het is ook niet zozeer de oliesoort die het probleem heeft veroorzaakt
Kan je dat nader verklaren?
En Volvo schrijft 0W30 voor, kan je ook aangeven waarom veel dealers 5W30 gebruiken? (Ik heb het nog niet gezien trwns, de dealers waar ik kwam/kom doen de voorgeschreven 0W30 er in)
Geplaatst: 23.09.2011 - 11:21
door johanxc70
Ik denk ook niet dat de olie het probleem is, het is een constructie of metaal fout. lijkt mij
Geplaatst: 23.09.2011 - 14:03
door sanco
Kortom: tijd om de advies interval voor de roetfilterdiesels iets te verkorten?
zo ja, wat is dan realistisch? 15k ? 20k? max 1 jaar? (is daarnaast nog afh van gebruik, maar ik ga even uit van gemiddeld nederlandse omstandigheden)
Anderzijds zou je verwachten dat andere zwaar belaste delen, zoals de turbo ook versnelde slijtage door te verdunde olie zouden moeten laten zien, of vaker problemen geven....
Geplaatst: 23.09.2011 - 14:08
door EVV
Ik heb nu bij in ieder geval 2 andere merken (FIAT en Mini) gezien dat de elektronica de conditie van de olie in de gaten houdt, en totaal los van onderhoudsinterval aan kan geven dat het tijd wordt voor nieuwe olie. De olie wordt bij een onderhoudsbeurt niet ververst. Blijkbaar is het daar wel bekend dat de olie sneller achteruit kan gaan dan verwacht bij auto's met zo'n roetfilter.