Pagina 2 van 5

Geplaatst: 20.10.2011 - 13:30
door VolvoTech
Dus? Ik kan me er wel iets bij voorstellen... en als een chief mechanic het tegen me roept wie ben ik dan om dat niet te geloven...

Geplaatst: 20.10.2011 - 13:34
door 945i
Ik heb al heel wat wielbouten vast en losgehaald in mijn leven, maar je hoeft mij niet te geloven hoor.

Dat beetje warmte heeft geen invloed.

Geplaatst: 20.10.2011 - 14:00
door Broabander
Bij mijn wielenwissel was het: vast is vast, en boem is ho. Sleutel erop, handvast draaien en een paar keer met de moker eroverheen. De keer dat ik dat niet deed dacht ik een lekke band te hebben maar bleken 2 vd 4 bouten linksvoor los te draaien. Oepsie.

Geplaatst: 20.10.2011 - 14:04
door abbabak1
Hier zeggen mijn bandenspecialisten, bij elkaar meer dan 1,5 eeuw ervaring...dat je nooit vet moet gebruiken....
Ongeacht wat ze zeggen blijf ik bij mijn beproefde methode die veel lijkt op capslock advies. Eenmaal per jaar 0,5 cm kopervet op de bout, het eerste deel en dan nog maar de helft en zo dun dat meer dan de helft van de spoed zichtbaar is.

Bij mij gaan ze handvast op 9-10kg/m en controle op 11 met momentsleutel. Is bij mij vaak 90graden extra.

Kapot maken heb ik vaak gezien door leerlingen die in de garage de boel weer monteren zonder de luchttol goed te checken. Vooral het vast ratelen trekt je schroefdraad krom waardoor de moer niet meer met de hand los of vast te draaien is :(
Daarom kunnen we hier heel precies zijn maar als we de auto wegbrengen gaat er ook regelmatig een wiel los en weer vast...

Geplaatst: 20.10.2011 - 14:13
door abbabak1
Broabander schreef:Bij mijn wielenwissel was het: vast is vast, en boem is ho. Sleutel erop, handvast draaien en een paar keer met de moker eroverheen. De keer dat ik dat niet deed dacht ik een lekke band te hebben maar bleken 2 vd 4 bouten linksvoor los te draaien. Oepsie.
Oei, het is een beetje als bij je oliefilter....ook al neem je 1,5m pijp voor het losdraaien.....het monteren gaat niet omgekeerd. Voor een man met normale kracht en een kruissleutel is de 120Nm goed te doen.
Slaan met een hamer is niet om vast te zetten....

Overigens vet ik het aansluitpunt tussen moerkraag en velg wel altijd. Hier komt bij roest/aluoxide mogelijk speling vandaan. Ook al staat het goed vast zal de roest door de krachten zich verwijderen en de boel niet meer het juiste aanhaalmoment hebben...
Daarom als extra tip: Natrekken na 100 km...

Geplaatst: 20.10.2011 - 17:20
door Edwin
Over dat invetten; wàt vetten jullie precies in dan? De schroefdraad van de bout? Wordt die dan niet te glad waardoor ie niet vast blijft zitten?? Of is dat een domme vraag?? :?:

Heb dit eigenlijk nooit gedaan en de bouten gaan ook altijd wel makkelijk los. Ik vind altijd wel dat de wielen nog zo, als het ware, "vastgekleefd" aan de naaf zitten wanneer alle bouten er al uit zijn. Ik moet er altijd wel flink een flink aantal keren met de hand tegenaan meppen om ze er af te krijgen, het lijkt soms wel of ik helemaal geen bouten nodig heb.... :lol:

Gr. Edwin

Geplaatst: 20.10.2011 - 17:53
door Battlecruiser
Schroefdraad invetten.
Gaat niet ten koste van hechting.
Na een winter vol pekel gaan anders de bouten veel te vast zitten.
Is ook veel beter voor de schroefdraden.
Is ook voorschrift bij Volvo.

Vorig jaar veel discussie over geweest (en veel onzin voorbij zien komen).

Geplaatst: 20.10.2011 - 20:53
door abbabak1
@Edwin:
afhankelijk van tijd en temperatuur gaat er bij mij een staalborstel over de roest en een beetje verf (mixje hammerhite verdund met owatrololie)
Vervolgens gaat op de net niet droge verf ook nog een beetje vet of kruipolie zodat ik de volgende keer geen roest hoef te krabben.
Met het aantrekken van de bouten maak ik de verflaagdikte minimaal en bij demontage krijg ik alles weer goed los...

Geplaatst: 20.10.2011 - 20:56
door 945i
Maar gewoon een beetje kopervet kan ook...

Geplaatst: 20.10.2011 - 21:27
door abbabak1
En dat gaat vooral veel sneller ;D

Geplaatst: 20.10.2011 - 21:56
door Turbodesk
945i schreef:Maar gewoon een beetje kopervet kan ook...
Inderdaad, dat doe ik ook.

Geplaatst: 20.10.2011 - 23:00
door Gast
945i schreef:Ik heb al heel wat wielbouten vast en losgehaald in mijn leven, maar je hoeft mij niet te geloven hoor.

Dat beetje warmte heeft geen invloed.
Eens, dat heeft nmm ook geen invloed.
Dat zou betekenen dat na een aantal keer flink remmen de bouten (door hitte) los raken?

Bij vrachtauto's moeten wielmoeren (na ± 100 km) worden nagetrokken, dit omdat de velg en trommel zich nog gaan "zetten".
Personenauto's kennen dit fenomeen niet in die mate.

Geplaatst: 20.10.2011 - 23:36
door VolvoTech
Ik roep ook maar wat me verteld is ;-)
Maar logisch redenerend vind ik het echt geen raar idee nog steeds... De bout wordt nl warm en de omgeving niet direct.... Bij remmen ed wordt alles warm daar dus zal het denk ik geen verschil maken.
Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten ;-)
Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!

Geplaatst: 20.10.2011 - 23:46
door 945i
Doe je er dan ook iets af voor het uitdraaien, dat genereert namelijk ook wrijving/warmte.. ;)

Geplaatst: 21.10.2011 - 09:45
door Battlecruiser
Grappig die elk jaar terugkerende herfstdiscussies.
Wanneer beginnen we weer over het nut van winterbanden? :lol:

Geplaatst: 21.10.2011 - 10:01
door 945i
Dat is allang geweest, heb je even gemist zeker? :)

We waren tot de conclusie gekomen dat zonder sneeuw en ijs er nog weinig noodzaak bestaat winterbanden te monteren.
Dat je met all weathers een beetje van dit en een beetje van dat hebt, en dat je met normale banden helemaal zo slecht nog niet onderweg bent in een de winter zonder sneeuw en ijs.
En qua remweg en waterafvoer de rest verslaat onder normale omstandigheden. (geen sneeuw en ijs).

Kan je daar ook mee instemmen? :D :razz:

Geplaatst: 21.10.2011 - 14:24
door Battlecruiser
Nee, want anders houdt de "discussie" op. Wie moet ik anders een beetje stangen? :lol:

Geplaatst: 21.10.2011 - 14:28
door 945i
Dat kan natuurlijk niet...

Dus jij zet misschien wel je wielbouten met de waterpomptang vast? Ben het daar toch niet zo mee eens... :evil:
:lol:

Geplaatst: 21.10.2011 - 18:20
door Battlecruiser
Wielbouten? Gewoon met de hand. En dan elke dag even natrekken...

Geplaatst: 21.10.2011 - 21:40
door capslock
VolvoTech schreef: Zal zaterdag eens een boutje indraaien met de tol en nadraaien met de momentsleutel en dan weer uitdraaien en temp meten ;-)
Als ik de bout nog kan vasthouden geloof ik er ook niet meer in!

Auw ik verbrand mijn handen :P