winterbandjes eronder, hmmm, aanhaalmoment?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
curtiss
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 23.10.2010 - 06:36
Locatie: DR88

Help me nog even, ik ben het aanhaalmoment voor de velgen weer kwijt (zal het toch eens opschrijven...)

Cheers.
GERT
V70D5 185PK 2006 Sportedition II
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

140 Nm
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Staal of LM... :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Beide 140 Nm.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
curtiss
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 23.10.2010 - 06:36
Locatie: DR88

Thor ;-) Tks OR!
V70D5 185PK 2006 Sportedition II
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10705
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Is 140NM niet teveel? Ik haal LM aan met 120NM en staal met 130NM??? Sorry ik ben geen techneut, in het verleden deed ik dat altied op het gevoel zegmaar. Goed vast en dan nog een keer natrekken.... Dan zaten ze echt goed vast. (Ja ik kreeg ze ook weer los!)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Ja! dat is precies goed, jij behoort ook tot de gelukkige met een ingebouwde momentsleutel. :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Edwin
5th Gear member
Berichten: 1940
Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
Locatie: Gelderland

Hans oet Twent schreef:Is 140NM niet teveel? Ik haal LM aan met 120NM en staal met 130NM??? Sorry ik ben geen techneut, in het verleden deed ik dat altied op het gevoel zegmaar. Goed vast en dan nog een keer natrekken.... Dan zaten ze echt goed vast. (Ja ik kreeg ze ook weer los!)
Ja dat deed ik ook altijd, totdat ik een momentsleutel kocht. Wou het toch eens controleren; op mijn manier vastdraaien (vast = vast) en dan eens de momentsleutel op 140 nm erachter aan. Hij klikte gelijk door....
Voor de grap paar nm-etjes erbij gedaan en nog steeds klik......

Ik denk dat ik ze altijd vastzette op " een kwartslag voor dat ie knapt" :wink:
Voor m'n gevoel deed ik het niet eens zo heel strak, heb vroeger met sleutelen aan de racefiets wel eens een bout volledig dolgedraaid dus dacht inmiddels wel te weten wat vast of wat te strak is... NOT!! :roll:

Sindsdien toch maar de momentsleutel in gebruik genomen! :lol:

instructieboekje geeft 140nm aan en maakt geen verschil tussen staal of LM.

Gr. Edwin
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum


Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hans oet Twent schreef:Is 140NM niet teveel?
Volvo schrijft deze waarde zélf voor...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Vandaag mijn winterbanden er weer opgelegd.
Kruissleutel gebruikt. Rondom aangetrokken met de hand.
Voel precies wanneer hij lekker vast zit en zodat ik hem de volgende keer ook weer los kan krijgen. En bout meteen weer ffff ingesmeerd met kopervet. Gaat ie tenminste niet vastroesten. Dus geen momentsleutel nodig :-)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Hans oet Twent schreef:Is 140NM niet teveel? Ik haal LM aan met 120NM en staal met 130NM??? Sorry ik ben geen techneut, in het verleden deed ik dat altied op het gevoel zegmaar. Goed vast en dan nog een keer natrekken.... Dan zaten ze echt goed vast. (Ja ik kreeg ze ook weer los!)
Hans, ik sluit me bij je aan. LM doe ik ook zo rond de 110-120Nm, De stalen rond de 120-130Nm. Kruislings aanhalen en week later nog eens natrekken. De stalen bouten maar heel licht invetten anders klopt de wrijvingscoefficient niet meer en daarmee het aanhaalmoment.
Het klopt precies Hans wat je zegt. Ze gaan altijd weer prima los. Ooit keer meegemaakt, toen ik de volvo net had, kregen ze in de garage de velgen er niet af! Bouten zaten muurvast. Ze zijn er een uur mee bezig geweest.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Probeer eerst eens met de momentsleutel. Daarna voel je met de kruissleutel hoe vast het zit. Weet je meteen hoe dat voelt.
Makkelijk voor wanneer je onderweg een wiel moet wisselen. Ik neem aan dat je dan de momentsleutel niet in de auto hebt liggen ;-)
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

De stalen bouten maar heel licht invetten anders klopt de wrijvingscoefficient niet meer en daarmee het aanhaalmoment.
Je moet de bouten en moeren juist altijd goed schoonmaken en invetten/inoliën om het juiste aanhaalmoment te verkrijgen. Zonder/niet voldoende invetten krijg je dus niet de juiste Nm's overgebracht op de bouten omdat teveel wrijvingsweerstand dat verhinderd.
Zo staat het beschreven in alle manuals voor bouten en moeren waarvoor een voorgeschreven aanhaalmoment geldt.
Gebruikersavatar
capslock
2nd Gear member
Berichten: 233
Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
Locatie: Utrecht

Klopt, als je super schoonmaakt en smeert neemt de wrijving af. Haal je aan met het voorgeschreven moment, dan wordt de bout een stuk meer voorgespannen en daardoor opgerekt. Er zal waarschijnlijk wel een veiligheidsmarge inzitten. Het ene bedrijf maakt goed schoon, smeert en haalt aan met een flink koppel; het andere bedrijf smeert minder en maakt niet schoon en haalt iets lichter aan.
Mijn ervaring is dat als je ze schoonmaakt en lichtjes invet er geen 140Nm op hoeft.
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Gebruikersavatar
Drewster
2nd Gear member
Berichten: 111
Lid geworden op: 31.05.2008 - 22:12
Locatie: Nijmegen

'krak' en dan een halve slag terug...
nee, gekheid, mij is geleerd dat 110 Nm voor lichtmetaal voldoende is, wel even schoonmaken en insmeren met kopervet.
momenteel betaal ik wegenbelasting voor:
V70 D5 '03
245 2.3 automaat '84 (geen wegenbelasting... hehe)
Porsche 944 S2
V70 Classic '98 TDI
V40 1.8 16v
940 2.3 Estate
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Buiten alle aanhaalmomenten (welke je ook kiest) is mij geleerd door een ouwe volvo rot : Zet vast (met Nm's die je kiest) en laat afkoelen!

Ja.. afkoelen. Bouten worden flink heet van het aandraaien en zetten uit. Waardoor de wrijving (al eerder genoemd hierboven) flink toe neemt en er eerder dan gewenst het aanhaalmoment optreedt!

Na afkoelen nog 1x alles kruislings controleren!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik controleer even na de 1e rit nog even alles. Je kunt ze dan idd altijd nog een klein stukje aandraaien.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Je kan het ook overdrijven natuurlijk, van die paar slagen onder spanning worden die bouten niet heet hoor.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

945i schreef:Je kan het ook overdrijven natuurlijk, van die paar slagen onder spanning worden die bouten niet heet hoor.
Zou je voor de lol eens moeten voelen...
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Kan niet toch, zitten in de naaf.. :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”