Pagina 2 van 18

Geplaatst: 11.11.2011 - 22:04
door Oceanracer
Die originele stroomdoorvoer is wel een esthetische vereiste voor het doen slagen van deze operatie. Het is dus goed nieuws, dat daar ook los is aan te komen. Ik weet zelf nog niet of ik er in mee ga, maar als jullie dat willen, kan het wel weer bij mij thuis...

Geplaatst: 11.11.2011 - 22:08
door Gast
Ziet er idd wel leuk uit.

Geplaatst: 11.11.2011 - 22:12
door Turbodesk
Dat is weer erg vriendelijk aangeboden. :D

Ik heb net de inbouwhandleiding bekeken van de originele Volvo koelwater verwarming. Deze word gemonteerd voor de oliekoeler. Op de linkeraansluiting van het koelwater.

Om daar bij te kunnen moet de auto op de brug en moet de afdekplaat eraf.

Eerst maar eens op wat ervaringen wachten.

Geplaatst: 11.11.2011 - 22:27
door 240estate
945i schreef:Ja, toch zou ik zo'n elektrisch pompje met ingebouwde thermostaat niet snel tussen mijn koelsysteem bouwen... :?
Hij zit in je verwarmingssysteem en niet in je koelsysteem. Kan dus helemaal geen kwaad.

Geplaatst: 11.11.2011 - 22:48
door gsx750r
240estate schreef:
945i schreef:Ja, toch zou ik zo'n elektrisch pompje met ingebouwde thermostaat niet snel tussen mijn koelsysteem bouwen... :?
Hij zit in je verwarmingssysteem en niet in je koelsysteem. Kan dus helemaal geen kwaad.
Dat moet je me toch eens uitleggen hoe je dat bedoelt. Het 'verwarmingssysteem' is een integraal deel van het 'koelsysteem'. Als het gescheiden zou zijn zoals jij aangeeft, althans dat begrijp ik uit je woorden, dan wordt dus de koelvloeistof in het motorbok waar het uiteindelijk om te doen is niet warm !
De tekening (zie boven) is wat dat betreft erg duidelijk.

Rob

Geplaatst: 11.11.2011 - 23:12
door Turbodesk
Ik heb een nog betere gevonden voor een lagere prijs.

http://www.preheater.net/html/PRODUCTS/14.html

Deze is van aluminium heeft een krachtiger verwarmingselement van 2000 watt. En de pomp heeft een veel hogere capaciteit.
Tevens zit de elektriciteitskabel vast in het huis, ipv met een losse euroconnector, waar vocht tussen kan komen.

Deze pomp kost ongeveer 70 euro inclusief verzendkosten. (ik moet dit nog verifiëren).

Als ik contact heb gekregen met de verkoper ga ik deze bestellen en ik ga informeren of ik de Volvo doorvoer los geleverd kan krijgen.

Geplaatst: 11.11.2011 - 23:14
door 240estate
Niet zo ingewikkeld hoor. Niks gescheiden systeem maar twee circuits

Ik geef alleen aan dat dat ding geen kwaad kan omdat hij in het circuit naar je vewarmingsradiateur zit. Mocht hij niet opengaan door een defect dan zal alleen de kachel het niet meer doen maar de koeling werkt gewoon door.

Als hij aan het verwarmen is doet hij dat door het water in het verwarmingscircuit rond te pompen.
Daarom werkt hij ook alleen maar als de kachelkraan open staat.

Geplaatst: 11.11.2011 - 23:23
door Turbodesk
240estate schreef:

Als hij aan het verwarmen is doet hij dat door het water in het verwarmingscircuit rond te pompen.
Daarom werkt hij ook alleen maar als de kachelkraan open staat.
Hoe krijg ik de kachelkraan open als de motor niet loopt?
Ik bedoel, krijg ik dit dan wel werkend in mijn V70 als die kraan dicht zit omdat de auto niet aan is?

Geplaatst: 11.11.2011 - 23:35
door 240estate
Dat gaat een probleem worden denk ik.

Bij dit systeem wordt al aangegeven dat voor onze auto's extra onderdelen nodig zijn.

Geplaatst: 11.11.2011 - 23:59
door ivoandriessen
Ik heb vorig jaar een Defa systeem ingebouwd. Vergelijkbaar met de elecktrische variant van Volvo. Aansluiting in de bumper geplaatst met de originele, los te bestellen, doorvoer van Volvo.

Ik heb dan de olie-blokverwarmer en een 1800W interrieur verwarmer. Vorige winter een hoop plezier van gehad, instappen in een warme auto met ontdooide ramen :-)

Dit jaar heeft ie ook al aangestaan......

Ik heb geen regeling via de BC maar via een digitale timer in het stopcontact. Defa biedt wel een uitbreiding om een en ander op afstand te regelen, maar dat vond ik vorig jaar nog te duur. Ik vond de gelijkenis met het Volvo systeem erg groot (ik heb ook de inbouwhandleiding van Volvo gebruikt) en ik vermoed dat de aansluitingen hetzelfde zijn waardoor dit systeem ook op de BC aangesloten zou kunnen worden (dit vermoed ik, dus pin me er niet op vast).

Dde blokverwarmer functioneert wel aardig, het blok is wel eerder warm dan normaal in de winter, maar mis inderdaad wel een pomp die zorgt dat de warmte verspreid wordt. Wellicht dat ik een verwarmer met pomp erbij plaats om ook het blok op bedrijfstemperatuur te hebben als ik weg wil rijden.

Zal morgen het topic van vorig jaar erbij zoeken waar dit verhaal in besproken wordt, met wat foto's erbij.

Geplaatst: 12.11.2011 - 06:08
door V70/2.4D/2003
Ik ben eens wezen grasduinen wat er aan ervaringen op het www is te vinden. Wat ik dan zo lees is dat men, ten aanzien van de Hot Frog stelt dat de inbouw kinderlijk eenvoudig is, je zit alleen even met de plaatsing van de stekker. Op dat punt heeft Oceanracer dan wel gelijk namelijk, waar laat je dat ding zodat hij spatwaterveilig is, makkelijk te benaderen etc.

Ook stelt men over de 1200 W dat hij het wel doet maar dat het best wat meer vermogen mag hebben ergo, een iets zwaardere geeft beter resultaat. Hoe logisch kan het zijn.

Enniehoe: Er is annimo en ik lees ook al dat iemand bereid is om een serie van die dingen te bestellen. Ik neem dan ook maar de vrijheid om een lijstje te maken, laat belangstellenden maar aanvullen zou ik zo zeggen. Op voorhand geldt dat het een OVB-tje is, afhankelijk van prijzen, wijze van inbouw en inbouwlocatie. En laten we dan ook gelijk afspreken dat de bestelling niet eerder gedaan zal worden dan nadat er betaald is en overeenstemming is vwb de inbouwlocatie.

De lijst:

1: Turbodiesel
2: kuupertie
3: V70/2.4D/2003
4:
5:

NB: Alles staat nog open qua pre-heatersysteem!

Geplaatst: 12.11.2011 - 07:04
door Oceanracer
Het is toch ook gescheiden? Het is weliswaar hetzelfde koelwater, maar er zijn overduidelijk 2 systemen, met elk hun eigen functie, waarvan het kleine circuit altijd circuleert, maar voornamelijk is bedoeld voor de kachelradiateur en het grote circuit naar de koelradiateur alleen circuleert als de thermostaat is geopend. Stel nou dat die verwarmingspomp om wat voor reden de circulatie stagneert, dan is er toch nog steeds koeling van de motor mogelijk? In het ergste geval krijg je het interieur niet meer warmgestookt, maar dan weet je gelijk waar je het zoeken moet.

Geplaatst: 12.11.2011 - 07:39
door 240estate
Oceanracer schreef:Het is toch ook gescheiden? Het is weliswaar hetzelfde koelwater, maar er zijn overduidelijk 2 systemen, met elk hun eigen functie, waarvan het kleine circuit altijd circuleert, maar voornamelijk is bedoeld voor de kachelradiateur en het grote circuit naar de koelradiateur alleen circuleert als de thermostaat is geopend. Stel nou dat die verwarmingspomp om wat voor reden de circulatie stagneert, dan is er toch nog steeds koeling van de motor mogelijk? In het ergste geval krijg je het interieur niet meer warmgestookt, maar dan weet je gelijk waar je het zoeken moet.
Je omschrijft het wat duidelijker. Dit is precies wat ik ook bedoelde.

Ik kan mijn schuur en brug wel aanbieden om als inbouwlokatie te dienen.
Moeten jullie wel naar Veendam komen.

Geplaatst: 12.11.2011 - 08:18
door ivoandriessen
Onder voorbehoud van de prijs wil ik wel zo'n pomp hebben. Echter inbouwen is vrij lastig te plannen voor me dus dat doe ik zelf wel een keer.

De lijst:

1: Turbodiesel
2: kuupertie
3: V70/2.4D/2003
4: Ivoandriessen
5:

Geplaatst: 12.11.2011 - 08:32
door Thijs
1: Turbodiesel
2: kuupertie
3: V70/2.4D/2003
4: Ivoandriessen
5: Thijs

Geplaatst: 12.11.2011 - 09:07
door kuupertie
70 euro is natuurlijk nog beter.
Ik heb geen problemen met een stekker uit de motorkap.

Geplaatst: 12.11.2011 - 09:16
door 945i
Die stekker gaat het juist om... :D Maar het rendement van die verwarming zal nihil zijn en een schijncomfort geven, er komt lauwe lucht uit de roosters, maar je motor/olie is nog koud.

Maar als gadget is het zondermeer leuk. ;)

Geplaatst: 12.11.2011 - 09:35
door ivoandriessen
Of als perfecte aanvulling op mijn Defa set.....

Interrieur is al warm, motorolie ook en met zo'n pomp de koelvloeistof ook. Op en top warme auto in de koude winter ;-)

Geplaatst: 12.11.2011 - 09:36
door Thijs
In totaal dan 3kW aan vermogen er in? :D

Geplaatst: 12.11.2011 - 09:43
door 945i
Alles bij elkaar kom je er wel inderdaad.. ;)

Uit ervaring kan ik zeggen dat de originele standkachel de boel wel lekker opwarmt in een V70, alleen even rekening houden met het feit dat de plas olie in het vooronder nog koud is.