Pagina 2 van 7
Geplaatst: 18.03.2006 - 10:38
door bart simpson
Af fabriek heeft iedere Volvo o.a. een bepaald type schokdemper, stabilisator en veer, maar ook een bepaalde overbrengingsverhouding een bepaald koppel, bij automaten een bepaalde afstemming en een bepaald vermogen, deze zaken zijn af fabriek op elkaar afgestemd en daardoor ook in overeenstemming met elkaar, verander je 1 van die toch bij elkaar horende waarden kun je een niet harmonieuze auto overhouden die ergens niet meer klopt.
Niet iedere verandering blijkt dan een verbetering te zijn.
Geplaatst: 18.03.2006 - 15:30
door Bover
Dag V70 2.5T,
Jouw verhaal is precies het verhaal van Ganzeboom transmissies in Almelo.
Ik ben blij dat je met dit verhaal opforum komt. Het maakt gewoon duidelijk dat er ook nadelen kunnen zitten aan chippen. .
Inderdaad Ganzeboom Almelo had de ervaringen dat de technische afstemming tussen bak en motor niet meer optimaal was, waardoor er hefige krachten kwamen te staan op de verschillende onderdelen in de bak.
En Bart zijn verhaal blijkt onderbouwd te worden door anderen.
Voor mij staat vast geen gechip aan mijn auto. Vandaag met caravan vanaf leeuwarden naar almelo. Nou, genoeg kracht ook in januari bij Luik. Zoef...........

Geplaatst: 18.03.2006 - 19:27
door Bover
Geplukt van een site bij autowereld en hier gekopieerd
De wondere wereld van Dieseltuning...
Het citaat meldt als volgt
"De gemiddelde Dieselrijder tuft met zijn standaard turboDiesel met rond de 600-650 graden Celsius uitlaatgastemperatuur vrolijk naar 150.000 kilometer en meer. Die lage uitlaatgastemperatuur een gevolg van een groot luchtoverschot/ arm mengsel.
Dan komt de tuningmarkt op grote schaal met allerlei manieren om het Dieselinspuitsysteem meer Diesel in te laten spuiten. Maar (veel) meer lucht laten we dat zuigertorretje niet verpompen... De standaard turbocompressor is daar namelijk totaal niet op berekend want die moet onderandere vanwege emissie-eisen een klein exemplaar zijn. Die leveren bij lage toeren al snel veel lucht maar laten het afweten bij hogere toerentallen.
Nee, in plaats daarvan verrijken we het mengsel buitensporig om koppel en vermogen te laten stijgen. Als gevolg daarvan springt de uitlaatgastemperatuur richting of over de 1000 graden Celsius.
Met als gevolg dat de motor onzichtbaar een stuk sneller slijt en er een grote kans bestaat op instant motorschade bij langdurige belasting. Nee Dieseltuning kent geen beperkingen...
En laat die zogenaamde 'beperkingen' maar komen. Altijd leuk een potje gaten schieten...
(Voor een goed voorbeeld van hoe Dieseltuning wel uitgevoerd dient te worden zie de Bmw-Alpina D3. Dan zie je hoe extensief de motor gemodificeerd dient te worden om duurzaam hogere koppels en vermogens te produceren.
EINDE CITAAT
Tja en bovenstaadn is ook een mening. Komt van een reactie bij site autovisie weg.
Geplaatst: 19.03.2006 - 12:29
door bart15
Het slijt sneller... Dus hij gaat korter mee en op de geve moment kan het zover komen dat je hem kapot rijdt. Dit kan na 50.000km zijn maar ook na 200.000km dat is niet te voorspellen.
Het licht er ook erg aan hoe jij die power benut. Als jij vaak het uiterste vraagt van je auto slijt alles natuurlijk een stuk sneller.
Als je je onderhoud goed doet en gewoon rustig rijd of in iedergeval niet altijd zit te blazen dan zal er waarschijnlijk niet erg veel aan de hand zijn.
Chiptuning word soms zelfs als verkoopargument gebruikt bij de dealer. Mijn vader heeft laatst een heel gesprek gehad over de XC90 waar ik bij was. Hij kwam tot de conclusie dat die na veel jaren benzine gereden te hebben toch liever voor een diesel wil gaan in combinatie met zo'n zware auto. Hij vind dat de 163pk sterke D5 niet genoeg power heeft. Dealer zegt. Niet genoeg power? Dat is opzich geen probleem chipje erin en het vermogen gaat van 163pk ==> 200pk. Hij had het niet over garantieverval en als hij zo'n aanbod doet hoef je daar ook niet vanuit te gaan.
Geplaatst: 19.03.2006 - 12:35
door bart simpson
@Bart: Wat is "niet genoeg power"?
heeft hij ooit eerder een auto in de zelfde grootte c.q. hetzelfde gewicht gehad?
Vraag die dealer die chipt dan ook op schrift om spijkerharde garanties, van de fabrikant ga je ze namelijk niet krijgen, sta je een keer ergens in Europa stil met motorschade kun je op die fabrieksgaranties ook geen aanspraken maken.
Geplaatst: 19.03.2006 - 12:38
door bart15
Niet genoeg power in vergelijking met wat die nu rijd...
V70 2,5T 210pk
Hij heeft ook al gereden met V70 D5 163pk en daar was die wel redelijk tevreden over.
XC90 in combinatie met D5 is gewoon heel anders veel trager. Ben benieuwd of chiptuning het probleem geheel of gedeeltelijk kan oplossen. Nog nooit gereden met gechiptunde D5.
XC90 is toch helemaal van de baan voor valopig. Valopig blijft het bij een V70.
Geplaatst: 19.03.2006 - 12:41
door bart simpson
Een XC90 weegt 550kg meer, kijk eens om je heen wat dergelijke SUV's met dieselmotoren van andere merken presteren.
Het vergelijk met een V70 gaat dus al snel mank qua prestaties.
Geplaatst: 19.03.2006 - 17:07
door Daneel
De "oudere" automaten van Volvo kunnen in elk geval problemen geven. De nieuwe D5 (185pk/400nm) konden niet aan de Aut5 gekoppeld worden, volgens mij. De R kon ook niet zijn volle koppel kwijt in de automaat en werd daarom "geknepen" op 350nm.
Als je dan gaat chippen icm een automatische 5-bak, ben je juist datgene aan het doen, wat Volvo heeft willen voorkomen = de bak slopen.
Het kan wel zo zijn dat de auto na het chippen (mits normaal bereden) zuiniger kan worden. Als je het gaspedaal regelmatig diep intrapt om te genieten van het extra vermogen, ben je dat voordeel wel weer kwijt. Daarbij komt nog het nadeel dat je garantieclaims wel op je buik kunt schrijven en dat diverse motoronderdelen én de aandrijflijn meer zal slijten door de hogere belasting. Dan heb ik het nog niet over de levensduur van de turbo.
Wordt de auto super-degelijk gemaakt (wat ik van Volvo wel verwacht), dan kun je er lang van genieten. Dat draai je wel weer wat (en hoeveel is de vraag) terug door het chippen. Ik weet ook niet hoeveel marge Volvo in de motoren en aandrijflijn heeft voorzien. Volvo zal daar zelf ook niet erg open in zijn verwacht ik.
Misschien dat Volvo in de toekomst zelf wel met chip-mogelijkheden komt, zoals VAG, Toyota en anderen. Dan worden de motoren in elk geval niet zo-ver gechipt dat je je naam als degelijk merk te grabbel gooit. Want als er straks allemaal gechipte-2e-handsjes op de markt verschijnen met vergevorderde slijtage, is dat voor de naam Volvo niet goed.
Geplaatst: 26.03.2006 - 08:31
door susanenjean
Hoi
Ik zie jullie schrijven over een 163PK (diesel) chiptunen.
Hoeveel maakt het uit in PK's?
Topsnelheid?
Hoelang doet hij er dan over om van 0-100km/h te komen?
Hoeveel gaat het verbruik omhoog?
Wat kost zo iets?
Ik krijg mijn auto donderdag en moet dan maandag daarop op keuring en wilde hier iets meer over weten.
Ik heb er dus totaal geen ervaring mee
Groetjes Jean
Geplaatst: 26.03.2006 - 10:19
door NOS
gaat naar ongeveer 200pk
iets hoger
iets korter 1seconde minder
ze zeggen allemaal dat het omlaag gaat
tussen de 200 en 1000 euro
Geplaatst: 26.03.2006 - 11:20
door Bover
Bij een van de vestigingen Rica hebben ze me aangeboden om te chippen
en als het niet bevalt weer origineel te maken. :? Huidige km stand 79000
( 163>198 en 340nw>410nw)
Mijn vraag was niet Meer Kracht, maar anders onderin bij het wegtrekken.
Hij zei dat die eigenschap niet verandert bij chippen.
( veel gerommel onderin en niet direct kracht op de voorwielen :? )
Het klopt dat de VOLVO verwijst naar RICA. Vraag ook eens of de dealer de garantievoorwaarden op papier willen aanpassen. Nog nooit gehoord tot nu toe.
Argumenten dat als je normaal rijdt er niets aan de hand is.....waarom dan chippen?
Als prive rijder van een voor mij niet goedkope auto wil ik toch niet het risico lopen op schade automaat. Wil er zeker 350.000km meerijden de komende 5 jaar.
Objectief gezien heb ik voldoende power, ergo als ik mijn tractioncontrol uitzet komt de auto zoekend in beweging.
De caravan trok ik in februari over de Harz alsof ik met losse auto aan het rijden was.
Maak dan eens een voorstelling wat er dan gebeurt in het vooronder in de automatische bak.
Mijn grootste tegen is het feit dat er bij het chippen alleen gekeken wordt naar de software van de motor en niet naar de automatische versnellingsbak. En in dat laatste zit volgens mij de pijn.
Ik houdt mij aan advies van de transmissie bedrijven en forumleden BETER VAN NIET DUS.

Geplaatst: 28.03.2006 - 00:49
door V70 2,5T
doordat ik het nogal druk heb, zit mijn chip er nog steeds in.
motor loopt nog steeds prima, verbruik is dik in orde.
bij echt rustig rijden schakelt de bak goed, bij plankgas ook.
in het middendeel van de toerenteller en tussenacceleraties
blijft het een probleem, zoals eerder. je hoort een ander geluid als
normaal en als je dan even je gas lift schakelt de bak, geartronic,
met een voelbare klap naar de volgende versnelling.
zoals al eerder gezegd lijkt het meer op slip op de koppelomvormer
dan op opschakelen. alsof je tussen 4 en 5 niet opschakelt maar dat de
bak of omvormer slipt in 4 en dan na even gas liften naar 5 gaat.
de auto versnelt dan wel maar het klinkt en voelt anders dan normaal.
ook vreemd, chippen is nu zo'n 4 weken geleden gedaan, heb nog
steeds geen factuur ontvangen. chippen is dus tot nu toe sowieso
wel lekker goedkoop.......
Geplaatst: 29.03.2006 - 20:00
door Bover
Tja de voorgaande reacties roepen weer een andere twee vraagjes op:
A:
Kun je een automatische versnellingsbak ook upgraden? of aanpassen aan een gechipte motor? :?
( ik heb gevaren en bij hermotorisatie van het schip altijd aanpassingen aan de keerkoppeling )
B:
De Volvo D5 185pk/400nw met auto bak is dat nu dezelfde versnellingsbak als bij de 163pk.340 nw?
gr bob
Geplaatst: 29.03.2006 - 21:40
door Daneel
@Bover:
punt B: Volgens de folder wel. Het is tenminste het zelfde typenr.
Geplaatst: 29.03.2006 - 21:44
door bart simpson
Denk dat dat inderdaad klopt, het is mij alleen niet duidelijk of er ook nog softwarematige verschillen tussen de automaten voor de 163pk en de 185pk zijn.
Geplaatst: 30.03.2006 - 00:32
door V70 2,5T
de bak is adaptief.
de tuner zegt dus dat de bak zichzelf aan de nieuwe gechipte
software zal aanpassen, klinkt op zich ook logisch.
de chip is puur voor het motorblok !!!!!!!
chipper houdt zich absoluut niet bezig met de bak,
die moet zich maar adaptief aanpassen.
dealer zegt dat de bak niet aan een chip is aan te passen, omdat ie adaptief is, moet dus zichzelf aanpassen.
volgens mij is het probleem de beroemde grens van Volvo van 350 nm. voor de 5-bak automaat. als je zoals ik 400 nm. laat chippen ga je
over de grens van Volvo en doe je volgens mijn ervaring iets wat de
electronica van de bak niet snapt en dus ook never leert.
Voordeel is dat ik nu rustiger rijd dan voorheen, uit angst om
de bak te slopen, echt waar.
als je je dealer vraagt om een aanpasing i.v.m chip heb je nog 1 nadeel,
dealer weet dan dat je motorblok gechipt is, kan een nadeel zijn
bij inruil van je auto..........
mijn ervaring, de motor loopt perfect, prestaties zijn veel beter dan
voor het chippen, verbruik stijgt niet, maar de automaat kan het
koppel niet aan. of tie kapot gaat weet ik niet, maar ik zou niet
verbaasd zijn.
vraagje aan Bart Simpson, kan de bak verzwaard worden ????
of zou de nieuwe 6-bak automaat i.p.v de 5-bak in te bouwen zijn ??
maar, wat is die auto bloedsnel...............................
Geplaatst: 30.03.2006 - 08:12
door bart simpson
binnen de parameters die bij een normale "af fabriek bak" horen zal deze idd kunnen leren, daarbuiten niet.
Verzwaren is geen optie en een 6 bak monteren lijkt me ook geen optie, als dat kon zou Volvo dat bij de laatste niet roetfilterdiesels ook wel gedaan hebben, men gebruikte toen (nu nog trouwens) 5 en 6 traps automaten door elkaar heen.
Rica op m'n '06 V70-D5 met geartronic
Geplaatst: 30.04.2006 - 18:54
door Zeke
Nah in die van mij zit nu dus de RICA software. De auto loopt echt aan-
merkelijk zuiniger. Hangt beter aan het gaspedaal en trekt ook bij hogere
snelheden harder door dan voorheen. Van een verschijnsel dat de auto
moeite heeft met het hogere koppel is in mijn geval helemaal niets te
merken. Wat ik aanvankelijk wel had was dat ik een ander geluid hoorde
dan zonder de RICA software. Dus na de proefrit direct weer terug gegaan
en samen met Roel een stukje gereden en het geluid wat ik bedoelde aan-
gegeven. Blijkt volgens hem de voorinspuiting te zijn, dat hoor je nu bij
een iets lager toerental waardoor het mij opviel.
Om te bewijzen dat dit geluid ook bij de oude software hoorbaar is heeft
RICA die weer in de auto geladen en hebben we weer een stukje gereden.
En inderdaad bij een iets hoger toerental hoor je dit geluid ook met de
originele software. Normaalgesproken hoor je dat vanaf zo’n 3.500 rpm
en met de RICA software is het in mij wagen hoorbaar nu vanaf 3.000 rpm.
Al met al moet ik wel zeggen dat het sensatiegevoel me wat tegen is gevallen.
Mogelijk dat dit komt omdat je toch over een grote en vooral zware auto spreekt.
Bij de Seat Leon TDI van mij vrouw was het verschil tussen de originele 110PK
en de huidige 150PK een echte sensatie. Met de nieuwe software merk ik dat
de auto vooral beter bij de les is en op de snelweg veel gemakkelijker bij mede
“Sporters” weg kan rijden. De aanzet om het toch te doen was een vorig model
D5 die mij werkelijk met moeite aan zijn bumper liet ruiken. Ik kon hem hebben
maar daar was het echt wel mee gezegd. Tja en dat kan ik dan weer moeilijk
hebben he, zo ben ik nou eenmaal (durf er openlijk voor uit te komen hehehe).
Groet,
Bert
Geplaatst: 30.04.2006 - 22:57
door kuiper
Ben blij dat alle soms wat emotionele argumenten tegen tuning nu eens onderbouwd worden. Ik zie er definitief vanaf, hoewel de D5 wat tegen valt sinds we ook een C70 T5 voor de deur hebben. Maar de D5 acceleert al behoorlijk "zoekend" itt de C70. Nog meer koppel betekent waatschijnlijk nog meer bandenslijtage.
Kuiper
Geplaatst: 04.05.2006 - 02:13
door maxxzz
Ik ga mijn V70 ook chippen. Hier eigenlijk geen risico: ik heb een 140pk 2.4 en dat is een teruggetunede 170pk. Ik zie dus geen probleem hier.
Mijn andere auto is een BMW 320d automaat uit 2006. Standaard 163pk / 340Nm. Deze is bij Hartge gechipt naar 200pk/400Nm. Het verschil in rijden is enorm. Veel sneller en krachtiger. Harmonie tussen de bak en de motor is ook nog prima in orde. Kan dus ook goed gaan. Hartge neemt de garantie op de bak en de motor over. Gewoon bij een goed adres laten chippen dus en niet bij een of andere chipmeister oid.