chiptuning en automatische versnellingsbak v70 d5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14590
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Vraagje beste forumleden:

Kun je ongestraft een d5 163 pk naar 200pk en 400 newton tunen ?

En kan de automatische versnellingsbak vanzelfsprekend 400 nw verwerken voor vele 100.000km lang?
M.a.w hoeveel newton of pk zou automaat kunnen verwerken ?

bobver
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Vraagje beste forumleden:

Kun je ongestraft een d5 163 pk naar 200pk en 400 newton tunen ?

En kan de automatische versnellingsbak vanzelfsprekend 400 nw verwerken voor vele 100.000km lang?
M.a.w hoeveel newton of pk zou automaat kunnen verwerken ?
en die vraag geld ook voor de handbak die al bijna 120000 heeft gelopen
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 5 traps automaat en een 5V handbak niet
Volvo for life
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14590
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Wat kan die bak dan niet?
In de nieuwe D5 192pk zit toch dezelfde versnellingsbak achter dan in de 163pk versie?
Tweede vraag:
Kan de automatische versnellingsbak van een d5 163 pk standaard een upgrade aan van 35 nw? Dat is dus maar 20% meer vermogen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

De vijdbak kan dit vermogen ook niet aan?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De 5 bakken zijn niet ontworpen voor > 400Nm en kunnen mogelijkerwijs sneuvelen.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Hmmm....dus voor mijn versnellingsbak zou het niet verstandig zijn om de auto te chippen. Maar hoe zit dat dan met die andere D5's met 163 pk die gechipt worden, die hebben toch ook een vijfbak dan en de zelfde moglijke problemen?
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14590
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Bart,

Met alle respect en zonder een of andere ondertoon: :D en
Even voor de duidelijkheid in deze discussie.
Ben jij zakelijk betrokken bij de volvo?
Je antwoorden op het forum lijken m.i., in het algemeen geschreven,
erg bekeken vanuit het perspectief vd dealer.
bover :)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Waarom is iemand met verstand van zaken meteen verdacht?

En iemand die bij een dealer werkt is niet meteen lid van een samenzwering! Veeleer zijn het mensen die een informatievoorsprong hebben. Zij kunnen je behoeden voor grote fouten die erg kostbaar af kunnen lopen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Battlecruiser S80 schreef:Veeleer zijn het mensen die een informatievoorsprong hebben.
mm, waarom dan antwoorden in twijfel?.
bart simpson schreef:De 5 bakken zijn niet ontworpen voor > 400Nm en kunnen mogelijkerwijs sneuvelen.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

zullen we terug naar de vraag? :D
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Mocht je bak sneuvelen door grotere krachten als waarvoor deze ontworpen is dat reuze vervelend, zeker als men je garantieaanspraken afwijst, maar het kan natuurlijk allemaal ook gewoon goed gaan.
Ik stel uitsluitend dat 5 bakken mogelijkerwijs wel eens kapot kunnen gaan door de grotere krachten tengevolge van chippen, deze zijn niet gemaakt voor die krachten, ik stel niet dat ze gegarandeerd kapot gaan.
Het blijft altijd jouw eigen verantwoordelijkheid wat je met je Volvo doet, als het hierdoor anders afloopt dan dat je hoopte realiseer je dat dan ook.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14590
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

battlecruiser
ehhh........ :( niet op de loop gaan met een gewoon open vraag of een forumlid praat vanuit betrokenheid bij fabriek of verkoop volvo.
:wink:
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
V70 2,5T
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:24
Locatie: Niebert

toch snap ik het nog steeds niet,
Volvo levert bijv. de V70R automaat met minder
koppel dan de handbak. De handbak kan dus meer
koppel aan ??

ook lees je hier en met name op andere forums
van stevig gechipte Volvo's, met name T5 en T5-R
over vermogens ruim over 300 pk en koppels ruim
boven 400 nm. Soms nog hoger met grotere turbo's.

maar je leest zelden van kapotte motoren of versnellingsbakken.
er zal toch zeker wel een bepaalde marge zitten in blok en bak ?

je leest ook vrij veel van D5 rijders die zakelijk en dus veel
kilometers rijden met gechipte auto's. zo te horen zijn de
meeste heel happy en van problemen lees is eigenlijk nooit iets.

zij er nou zo weinig problemen mee of willen mensen daar dan opeens
niet eerlijk voor uitkomen ???
V70 2,5T
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:24
Locatie: Niebert

nog maar een keer, ik denk wel dat Bart gelijk heeft.

een D5 163 pk chippen naar 200 pk en 400 nm. vind
ik niet overdreven. maar als je wat kapot rijdt en je
moet er dan mee naar de dealer dan denk ik dat je
zelf volledig voor de kosten opdraait. ( ook binnen de garantie )

als ik de laatste jaren de info van Volvo goed gevolgd
heb is de motor niet het probleem, maar eerder de
geartronic als er meer dan 350 nm. op komt te staan.

vraagje aan Bart of andere deskundige : Rijd je de bak aan gort
of gaat ie alleen bv. 100.000 km korter mee ??
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

dat een garantie vervalt áls er iets mis gaat weet je op voorhand.
gebruik zal er volgens mij ook méér mee te maken hebben of een bak lang meegaat of niet.
over de Aisin Warner automaten in de T-5(R) is er idd veel geschreven dat de bakken zoveel vermogen niet aankunnen.
ook maar weinig of geen bakken zien voorbij komen die stuk gingen werkelijk door het vermogen op te krikken.
wél al enkele kapotte bakken gezien van standaard auto's, en dan ook nog vaak vervangen door een ondeskundige diagnose...
nu ik ben geen deskundige maar met een beetje fatsoenlijk onderhoud, regelmatige oliewissel..., zal een bak echt niet 100.000km ofzo minder lang meegaan.
je gebruikt die extra Nm immers ook weer niet continu, ook al rij je stevig door.
Gebruikersavatar
interceptor
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 23.01.2006 - 08:58

Ik zal binnenkort mijn V70 2.4D (130pk) laten chippen.
Heb een tekort aan power.

Ik ben overtuigd dat het geen kwaad kan als je er verstandig mee omspringt.

Wie altijd het uiterste zal vragen , is ook vragen om brokken !!
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14590
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou de afgelopen dagen maar eens gericht op de automatische versnellingsbak. 8)
Middel: telefonisch informeren naar de ervaringen van de D5 autbak bij revisiebedrijven versnellingsbakken. Telefonisch naar Veendaal, Almelo Ganzeboom en rotterdam enz.
.
Alle drie hadden ongeveer dezelfde antwoorden:
De huidige D5 automaten met 163 pk en 340nm niet veel voorbij zien komen. Koeling is goed in orde. Advies bij extreme omstandigheden zoals stilstand heet weer en bergen: In de vier rijden bij warm weer en lage toeren. 2000 en meer gaat altijd goed.

De eerste reactie op mijn vraag ik wil chippen en hoeveel kan de auto bak hebben was ook een eerste reactie, "nog meer? kom je tekort dan?" :roll:
En als er meer vermogen op kon had volvo het wel gedaan.
Ganzeboom stelde dat bij meer vermogen toevoegen het wel voorkomt dat bij diverse automatische versnellingsbakken een of andere centrale as van 2 cm dik breekt. :oops:

Bij twee werd genoemd dat de electronische match tussen motor en autoversnellingsbak verstoord wordt. ( voor zover ik het allemaak begrijp )

Men stelde dat ook electronisch gewerkt zou moeten worden aan de afstelling van de versnellingsbak om weer goede match tussen motor en bak te krijgen..

Werd voor mij te technisch :? :? ( wie kan dit uitleggen?)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
V70 2,5T
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:24
Locatie: Niebert

ok, ik heb mijn 2,5 T benzine met geartronic laten chippen.

motor loopt perfect, veel meer kracht bij middelste
toerengebied en meer topsnelheid. +/+ 20 km

maar......., de verhouding motor en versnellingsbak is
niet meer lekker.
lijkt op verhaal van Bover, alsof motor en versnellingsbak
niet meer lekker communiceren.
bak schakelt te vroeg, motor draait dan veeeel te weinig toeren.
bij gasgeven zeer onwillig met terugschakelen, de auto wil accelereren
met te weinig toeren in te hoge versnelling.
bij meer gas geven schakelt ie voor mijn gevoel niet terug maar slipt
op de koppelomvormer of zo. sorry, ben niet erg technisch, maar
voelt niet goed aan. alsof ie tussen twee versnellingen in blijft hangen ofzo. bij volgas is de auto wel bloedbloedbloedsnel !!

ik ben hierbij genezen en laat de auto terugbrengen in originele staat.
dan maar weer gewoon doen, toen deed alles het tenminste lekker
zoals het hoort. laat de software maar lekker aan de fabriek over.
dan maar beter meer geld uigeven aan af fabriek meer peekaas (T5 of V70R) of genoegen nemen met wat Volvo standaard aanbiedt.

mijn auto is van januari 2006 en heeft nu 6500 km op de klok,
kan dus geen slijtage of zo zijn.
ik dacht dat chippen simpel en probleemloos was, heb mij goed in de materie verdiept en ben toch niet gelukkig met het resultaat.
BEZINT EER GE BEGINT !!

n.b. ik ben mij bewust van het feit dat tegenover mijn negatieve ervaring
waarschijnlijk ook mensen zijn met positieve ervaringen.

de naam van de chipper laat ik in het midden, maar is een bekende naam in Volvo kringen !!
V70 2,5T
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 06.03.2006 - 13:24
Locatie: Niebert

heb het al eerder gevraagd, maar misschien weet Bart Simpson of een andere Volvo deskundige waarom het nou precies zo moeilijk is.

de beloftes en verhalen van de chippers klinken zo mooi en lijken zo aannemelijk. gelikte internetsites en mooie grafieken van vermogen en koppel. zijn die chippers nou echt zo stom om de motor te optimaliseren
en daarbij de automatische bak uit het oog te verliezen ??

of is het gewoon gecompliceerder dan een leek als mijzelf kan bevatten ??

graag commentaar van een specialist !!
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”