Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23.12.2011 - 15:57
door Iroll
945i schreef:Als je* in de bocht aquaplaning krijgt, heb je het hele begrip autorijden niet begrepen...

*= iemand ;)

Helaas komen ze daar in de natte bocht pas achter dat ze in die categorie zitten.... De harde leerschool werkt wel het beste om je weer met beide beentjes op de grond te zetten!

Geplaatst: 23.12.2011 - 16:00
door 945i
Zo is het, In de autowereld is het net als in de biljartwereld, "krijt op tijd" is dan "Vervang als het kan". ;)

Geplaatst: 15.02.2012 - 00:00
door Live4Volvo
Allemaal Leuk en aardig, maar ik zie in de eerste post dat Frank460 zijn beide voorbanden gaat vervangen...

Geplaatst: 15.02.2012 - 13:32
door gsx750r
sleutelaar schreef:Ben het Dirtbag eens.
Er is me verteld dat je officieel niet eens twee verschillende type/merk banden op dezelfde as mag hebben. (ook al hebben ze dezelfde afmetingen)
Zoals gewoonlijk (te verwachten ?) smijt ik er weer even de officiële tekst tegenaan:

-----

Dit zegt de Regerling Voertuigen (alleen relevante tekst):

§ 6. Ophanging
Artikel 5.2.27


8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.

Wijze van controleren

Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport, is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.

----

Over verschillende merken en/of profiel (type) wordt niet gesproken.

Rob

Geplaatst: 26.02.2012 - 23:53
door Schilder
Poika schreef:Wat dacht je van de band plakken?!

Wil je toch perse een ander bandje, gewoon de originele maat houden. Anders moet je 4 andere ( ik zie er geen nut in )
Daar komt spuit elf(ik) aan, tis niet plakken maar gewoon een nieuwe binnenband erin plaatsen, dan hoeft je geen nieuwe banden(tubeless) te kopen/bestellen, eigenaar heeft niets besproken over een beschadigde wang, dan geef ik Pioka een beetje gelijk, en natuurlijk mezelf ;-)

schilder

Geplaatst: 27.02.2012 - 07:40
door Iroll
Dat is niet zo'n best idee. Je mag NOOIT een binnenband in een tubeless band leggen. Die banden zijn daar niet voor gemaakt. De binnenband blijft niet op zijn plek zitten waardoor op den duur het ventiel losscheurt van de binnenband met als resultaat een klapband. Levensgevaarlijk!

Geplaatst: 27.02.2012 - 23:21
door Schilder
Iroll schreef:Dat is niet zo'n best idee. Je mag NOOIT een binnenband in een tubeless band leggen. Die banden zijn daar niet voor gemaakt. De binnenband blijft niet op zijn plek zitten waardoor op den duur het ventiel losscheurt van de binnenband met als resultaat een klapband. Levensgevaarlijk!
Dan zijn vele garage`s fout bezig, ik heb/had nagenoeg welleens een lekke pit gehad en daar werdt gewoon een binnenband in geplaatst.

Vandaar dat niemand het idee hier plaatste over een BINNENBAND, ik dacht dat ik slim was haha.

Ik trek m`n idee weer in.

Schilder

Geplaatst: 27.02.2012 - 23:32
door MarioC70
Binnenbanden zijn tegenwoordig om mee te zwemmen,niet voor onder een auto! :)

Geplaatst: 28.02.2012 - 18:19
door Blade
Ik heb al verschillende keren auto tubeless autobanden geplakt/gerepareerd.

9 van de 10x doe ik er een prop in, omdat de klant 9 van de 10x het goedkoop gefixt wil hebben.................

Wil je het echt goed doen, doe je het op deze manier: http://www.carcreative.nl/bandreparatie.php en daar komt toch echt lijm aan te pas. Overigens doe ik op de proppen ook altijd vulkanisatie spul ( een soort lijm )

Geplaatst: 28.02.2012 - 21:15
door Schilder
MarioC70 schreef:Binnenbanden zijn tegenwoordig om mee te zwemmen,niet voor onder een auto! :)
Piemke,

Luuster eens naar de schilder, de schilder rijd al 27 jaar auto, mijn eerste auto Opel kadett C was dat geloof ik, die stond op cover banden met binnenband en nooit geen problemen mee gehad, de volgende oude wrak waar ik in reed was VW-kever(1969-6volt) die stond zelfs op opgesneden banden haha, ook daar zaten binnenbanden in, dus eigenlijk helemaal niet raar dat begon over binnenbanden.

Bij mij zijn gewoon binnenbanden geplaatst in een tubeless buitenband, en nu hoor ik dat dat niet mag, nooit geweten?

Mvg,

Schilder met Volvo op binnenbanden.

Geplaatst: 28.02.2012 - 22:39
door Dirtbag
Beiden hebben eigenlijk gelijk. Ook tubeless banden tegenwoordig hebben binnenin een geprofileerde laag, het is rubber op rubber, mijn inschatting is dat mede door de druk de krachtoverdracht tussen de beide rubberlagen altijd groter is dan de kracht die de band op het wegdek kan uitoefenen.

ECHTER.

Als je een binnenband oppomp in een tubeless band, kan de lucht tussen de binnen- en de buitenband niet tot zeer slecht ontsnappen. De band of de velg dient dus eigenlijk goed lek te zijn!

Het grootste risico is dus dat je twee luchtkamers hebt binnen de band. Hier komt het risico vandaan.

Omdat je nooit zeker weet of er lucht tussen de binnenband en de buitenband zit, wordt het dus eigenlijk afgeraden om een binnenband te plaatsen.

Als je bijvoorbeeld een stalen velg hebt die verroest is en daarlangs blijft lekken is het "risico" dus kleiner dan bij een goede buitenband.
mvg

db

Geplaatst: 29.02.2012 - 11:50
door Iroll
@ Dirtbag, dank voor de aanvulling. Je moet je bedenken dat niet voor niets binnenbanden not done meer zijn omdat het risico op een klapband met tubeless banden gewoon vele malen minder is als met een binnenband. Raakt de binnenband poreus of er zit zand of vuil tussen binnen- en buitenband bij montage die een lekje veroorzaakt dan zijn de rapen al snel gaar. Een goede bandenfitter of garage zal het absoluut afraden. De bedrijven die dat niet doen vallen onder de catagorie Beun de Haas.