Kosten en problemen S60 diesel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

rammelen is zeker geen kwaal bij een S60, weet je zeker dat hij nooit schade gehad heeft?
Volvo for life
Sytse
2nd Gear member

Yep dat weet ik zeker.
De volvo dealer heeft hem bij aanschaf helemaal binnenste buiten gehaald. Mankeerde niks aan de auto werd verteld.
edraket
7th Gear member

Maar zijn er ook mensen die dik boven de twee of drie ton zitten? Ik ben wel benieuwd hoe het met de kosten van deze auto's zit. Onder de 150.000 km gaat er vaak nog niet veel stuk. Hoever zijn jullie met de km-standen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
DenisBos
2nd Gear member

Mijn S60 D5 zit rond de 183 duizend en geen rammeltje of niks. Kosten waren bij de eerste beurt wat hoger, maar dat komt omdat het een ex-lease auto is (daar wordt de laatste maanden niets meer aan gedaan is mijn ervaring). Maar geen belangrijke zaken, behalve één wiellager en een rubber slang, maar dat zijn de kosten niet. Standaard 180 beurt bij een D5 is ongeveer 400 euro bij de Volvo dealer.

De D5 is wat diezelig bij het starten, en heeft wel wat tijd nodig om warm te worden, maar daarna is de motor best wel stil. Al geeft ie een lekker geluid als je flink gas geeft. Het is geen auto voor korte afstanden.

Succes!
Volvo S60 D5 Intro Edition / 2001 / Dark Grey Pearl / 225x17inch Tethys
Marc O.
5th Gear member

Heb zelf een S60 D5 gehad (verkocht bij ca. 120.000km) en was daar zeer tevreden over. Ik heb alleen een vervelend rammeltje/piepje in de B-stijl gehad, ter hoogte van je oren. Erg lastig dus, te meer omdat maar af en toe te horen was en de dealer het daardoor niet kon localiseren en verhelpen. Maar verder een perfecte auto zonder rammels, piepjes en kraakjes. De motor klinkt inderdaad enigszins rauw (zonder overigens storend te worden), maar waarneming en waardering van geluid is nogal subjectief. Een ander kan het dus best mooi vinden. Persoonlijk vond ik de 2.5 20v motor uit mijn 850, die ik daarvoor had, mooier klinken. Maar dat is natuurlijk appels met peren vergelijken.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
edraket
7th Gear member

Maar zo'n turboloze 850 klinkt echt heel erg goed. Veel beter dan mijn huidige auto. Daar wordt het uitlaatgeluid door de turbo gedempt.
Ik heb een 2.5 10V gehad en dat was elke dag acoustisch genieten.

Overigens niemand boven de twee ton tot nu toe? Ben erg benieuwd.
mehrzahl
3rd Gear member

Ik heb een S60 D5 uit 2002 met 223000 km op de klok. Het is een fijne reisauto, snel en stil op hoge snelheid. Bij hard accelereren heeft de D5 een mooi grommend geluid; de motor wil ook erg graag toeren maken. Bovendien erg zuinig (1:15 gemiddeld).

Nadelen:
- rammeltjes in dashboard (absoluut niet onbekend bij S60/V70, zie ook Duitse forums zoals Motor-talk.de); klep van het dashboardkastje kan rammelen, maar da's ook makkelijk te repareren
- onderstel reageert hard op kleine oneffenheden in het wegdek
- motor geeft trillingen door aan het interieur bij stationair draaien
- onderdelen belachelijk duur: thermostaatklep € 120,- , wiellager € 200,-. Veel rubber onderdelen van de wielophanging zijn versleten na deze km stand en moeten vervangen worden.

- resonantie bij 2800-3000/min. Bekend probleem, heeft met de kat ophanging te maken. Heb ik nog niet laten repareren (hoor je niet tot 135 km/h).

Kortom: betrouwbaar maar hoge onderhoudskosten bij deze km stand. Nog niet op het niveau van BMW of Audi qua afwerking en 'laufkultur'.
edraket
7th Gear member

Dit is zinnige informatie.

Ik kon me al niet voorstellen dat de S60 nagenoeg probleemloos is. Nu heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat de S60 een heel stuk nieuwer is. Daardoor zijn er nog niet zoveel problemen naar boven gekomen die door de tijd wel aan het licht komen.
Dat van die onderstel rubbers hebben veel auto's last van. Heeft gewoon te maken met uitharding van rubber. En dat de onderdelen duur zijn weten we wel met zijn allen.

Heeft die resonantie van de kat te maken met de inwendige ophanging van de kat, of uitwendig. Maw, moet er een nieuwe (verbeterde) kat onder?

Overigens is de vergelijking met andere merken moeilijk te maken omdat je met een stukje emotie te maken hebt. Ik vind persoonlijk het imago van Volvo erg goed, en past bij mijn persoonlijkheid. Met BMW heb ik bijvoorbeeld niets. Echter de rijeigenschappen en kosten moeten niet teveel afwijken (naar het negatieve) met de beste van het moment, want anders stap je uiteindelijk toch over.

Nu denk ik dat er geen merk is waar je boven de twee ton geen kosten hebt, al helemaal niet als je de auto netjes wilt houden. Die draagarmen hoef je natuurlijk niet te vervangen, het maakt alleen wat meer lawaai en kost comfort.

Een groot voordeel is natuurlijk de Volvo motor welke met gemak hele hoge kilometerstanden haalt. Nu is dat natuurlijk geen reden om wat de overige onderdelen betreft tot de bodem van je portemonnee te gaan. Het gaat immers om het totaal kosten plaatje, maar ik merk dat de levensduur van de motor (en carrosserie) voor mij een reden is om in de Volvo te rijden. Het kost wat, maar hij gaat wel heel lang mee. Ik vraag me af of ik uiteindelijk mezelf niet voor de gek houd met deze stelling. Zijn er mensen die vergelijking hebben met andere merken (Audi bijvoorbeeld)?
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Ach, de S60 en ook de V70 D5 zijn gewoon goede auto's. Je hoeft echt niet bang te zijn dat de motor vroegtijdig zal overlijden bij normaal gebruik en onderhoud. Er is al eens geschreven over een zweedse S60 D5 taxi die al meer dan drie ton zonder problemen had gelopen!

De huidige generatie VW's en Audi Tdi's doen het eigenlijk ook gewoon erg goed. Ook hun eigen specifieke mankementjes maar niets bijzonders en klaar voor een tonnetje of 4 -5
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Daneel
3rd Gear member

Ik heb een Audi 1.8t (aut5), tenminste nog wel want over 6 weken staat er een V70. Over de Audi kan ik kort zijn: Niet tevreden!
We hebben de Audi gekocht toen deze nog geen 100.000 km had gereden. Sindsdien is vervangen (los van normale slijtage-dingen):
-stuurkolom.
-cruise controle.
-dynamo (2x waarvan 1x garantie).
-diverse plastic knopjes in het interieur, die zo biologisch afbreekbaar waren, dat ze dat al in de auto deden.
-oliepomp
-waterpomp (ondanks dat deze bij het vervangen van de d-riem ook al vervangen was)
-knipperlichtrelais (want die schijnen niet tegen de extra belasting te kunnen als je er een aanhanger achterhangt, vandaar dat ik hem toch maar noem)
-kachelventilator (het lager was versleten)
-radiatorventilator (het lager was versleten)
-deurslot linksvoor
-deurslot rechtsvoor (sloten zijn blijkbaar niet hun sterkste punt)
Waar de Audi ook een goed gevoel voor had, was wanneer je hem nodig hebt -=dan doet ie het vast niet=- vakantie etc.... omdat er dan wat stuk was.

Begrijp me goed, de auto rijdt prima, maar kwalitatief nee.
Soortgelijk lees ik ook BMW en Mercedes. Rijden prima, maar degelijk??? BMW; diverse spookstoringen in de electronica, lichtjes in de schakelaars met een levensduur van 3 jaar (net als diverse sensoren) geven mij niet echt een betrouwbaar gevoel.
Mercedes; Mercedes ging zo ongeveer failliet op de E-klasse zo veel ging er fout. Nu lees ik ook tests dat de E-klasse de roestduivel niet meer buiten de deur weet te houden. Lekker voor zo'n dure auto.

Nee de oude "TOP"-merken maken hun faam steeds minder waar.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Marc O.
5th Gear member

edraket schreef:Het gaat immers om het totaal kosten plaatje, maar ik merk dat de levensduur van de motor (en carrosserie) voor mij een reden is om in de Volvo te rijden. Het kost wat, maar hij gaat wel heel lang mee. Ik vraag me af of ik uiteindelijk mezelf niet voor de gek houd met deze stelling.
Het hangt denk ik ook een beetje af van hoe lang je met een auto wilt gaan rijden. Als je hem na een jaar weer verkoopt dan heb je relatief weinig aan een auto met een carosserie en een motor die vele honderdduizenden kilometers mee kunnen en zul je relatief duur uit zijn omdat dit soort auto's nu eenmaal behoorlijk afschrijven als ze nog relatief nieuw zijn. Ben je daarentegen van plan om hem "op" te rijden, dan zul je je kosten kunnen uitsmeren over vele jaren en zullen de kosten per jaar, inclusief afschrijving, wellicht lager uitvallen dan bij andere auto's die minder lang meegaan. Of het verstandig is om op die gronden een auto te kopen weet ik niet. Belangrijkste is dat je een auto koopt die past binnen je budget, die veilig en comfortabel is, die bij je past en waar je je prettig in voelt. Om die reden ga ík weer Volvo rijden.
Marc O.
5th Gear member

Daneel schreef:Nu lees ik ook tests dat de E-klasse de roestduivel niet meer buiten de deur weet te houden. Lekker voor zo'n dure auto.
Tja, dat heeft mijn buurman inderdaad ook gehad in zijn nog-niet-zo'n-oude E-klasse. Werkelijk een grof schandaal voor zo'n auto.
mehrzahl
3rd Gear member

Ik dacht ook dat de S60 erg degelijk geconstrueerd was. Ik ga proberen hem tot 4 ton te rijden.
Qua roest is het in elk geval wel een goede auto (voor de mensen die niet bang zijn voor een beetje Zweeds):

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Hier scoort de S60 in elk geval 5/5 punten voor roestpreventie, waar bv de Audi A4 er maar 4 uit 5 scoort.

Over de levensduur van de D5 motor is nog niet veel bekend (de meeste zitten nog onder de 2 ton). Het hangt er ook vanaf wat er allemaal kapot gaat; dieselpomp, common rail, en verstuivers zijn allemaal schreeuwend duur. Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit kan iedere motor lang mee.

Moderne diesels zijn niet te vergelijken met de gietijzeren aggregaten van 15 jaar geleden. Die hadden nog niet de helft van het vermogen en al helemaal geen stuurelektronica. Dan kon een motor makkelijk 5 ton of meer draaien...
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
NOS
7th Gear member

Over de levensduur van de D5 motor is nog niet veel bekend (de meeste zitten nog onder de 2 ton). Het hangt er ook vanaf wat er allemaal kapot gaat; dieselpomp, common rail, en verstuivers zijn allemaal schreeuwend duur. Als je er maar genoeg geld tegenaan gooit kan iedere motor lang mee.
er zijn slechtere series verstuivers gebruikt en die gaan sneller kapot (bij mij vlak na de 80k) maar je kunt er dan geen 'goede' in zetten. je bent je auto een paar dagen kwijt want die onderdelen zijn niet op vooraad
edraket
7th Gear member

Daneel schreef:Ik heb een Audi 1.8t (aut5), tenminste nog wel want over 6 weken staat er een V70. Over de Audi kan ik kort zijn: Niet tevreden!
We hebben de Audi gekocht toen deze nog geen 100.000 km had gereden. Sindsdien is vervangen (los van normale slijtage-dingen):
-stuurkolom.
-cruise controle.
-dynamo (2x waarvan 1x garantie).
-diverse plastic knopjes in het interieur, die zo biologisch afbreekbaar waren, dat ze dat al in de auto deden.
-oliepomp
-waterpomp (ondanks dat deze bij het vervangen van de d-riem ook al vervangen was)
-knipperlichtrelais (want die schijnen niet tegen de extra belasting te kunnen als je er een aanhanger achterhangt, vandaar dat ik hem toch maar noem)
-kachelventilator (het lager was versleten)
-radiatorventilator (het lager was versleten)
-deurslot linksvoor
-deurslot rechtsvoor (sloten zijn blijkbaar niet hun sterkste punt)
Waar de Audi ook een goed gevoel voor had, was wanneer je hem nodig hebt -=dan doet ie het vast niet=- vakantie etc.... omdat er dan wat stuk was.

Begrijp me goed, de auto rijdt prima, maar kwalitatief nee.
Soortgelijk lees ik ook BMW en Mercedes. Rijden prima, maar degelijk??? BMW; diverse spookstoringen in de electronica, lichtjes in de schakelaars met een levensduur van 3 jaar (net als diverse sensoren) geven mij niet echt een betrouwbaar gevoel.
Mercedes; Mercedes ging zo ongeveer failliet op de E-klasse zo veel ging er fout. Nu lees ik ook tests dat de E-klasse de roestduivel niet meer buiten de deur weet te houden. Lekker voor zo'n dure auto.

Nee de oude "TOP"-merken maken hun faam steeds minder waar.
Zoooo dat zijn heel wat mankementen voor een vrijwel nieuwe auto. Ik had wel een hog pet op van Audi (staat twee op mijn "lijstje"), maar dit slaat echt alles.
Van BMW en Mercedes heb ik inderdaad ook een minder hoge pet op. De BMW's kwa motoren en de Mercedessen inderdaad wat betreft electronica.

Vandaag even bij de Volvo dealer geweest en eens nagevraagd wat de problemen zijn met de S60 Daar gaven ze aan dat de S60 en XC90 de Volvo's zijn met de minste mankementen. De XC90 is nog te nieuw om te beoordelen, maar het verhaal over de S60 zegt wel wat.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

De S60 en de V70 zijn technisch vrijwel identiek, grote verschillen kunnen er daardoor niet zijn tussen die 2.
Volvo for life
edraket
7th Gear member

NOS schreef:er zijn slechtere series verstuivers gebruikt en die gaan sneller kapot (bij mij vlak na de 80k) maar je kunt er dan geen 'goede' in zetten. je bent je auto een paar dagen kwijt want die onderdelen zijn niet op vooraad
Zijn dit alleen de eerste series (2001)?
edraket
7th Gear member

bart simpson schreef:De S60 en de V70 zijn technisch vrijwel identiek, grote verschillen kunnen er daardoor niet zijn tussen die 2.
Dat verbaasde mij ook, maar toch werd aangegeven dat de V70 (FaseII) merkbaar meer storingen gaf dan de S60. Ik heb niet gevraagd wat dan precies, maar jouw argument gaf ik ook aan. Toch zagen ze meer V70's met storingen binnen dan S60's.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Er zullen wel meer V70's rijden, procentueel mag er geen verschil zijn.
Volvo for life
Marc O.
5th Gear member

Het enige verschil in techniek is denk ik de niveauregeling op de V70 die uiteraard ontbreekt op de S60. Kan me toch niet voorstellen dat die dermate vaak kapot gaat dat er sprake is van een duidelijk verschil in statistieken. Of het moet zo zijn dat de V70 in een andere fabriek wordt gemaakt waar men wat slordiger is met het in elkaar schroeven van het zaakje.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)

V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”