stationair warmdraaien?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Daarnaast moet de chauffeur nog een aantal handelingen doen voordat hij weg mag rijden. Bijv. tachograafkaart invullen / invoeren, papieren op orde brengen etc...etc.
Dat is tegenwoordig een kaartje in een digitale tachograaf steken.

Papieren is tegenwoordig allemaal klaar en een kwestie van opbergen.

Lucht draaien is wel noodzakelijk ivm de remmen.

Waar de meeste tijd in gaat zitten is de manipulatie van de tacho :oops:
*Oprecht excuses maken doet aan de h.h. truckers op dit forum voor deze opmerking*
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
diesel01
Geartronic member

V70/2.4D/2003 schreef:
Daarnaast moet de chauffeur nog een aantal handelingen doen voordat hij weg mag rijden. Bijv. tachograafkaart invullen / invoeren, papieren op orde brengen etc...etc.
Dat is tegenwoordig een kaartje in een digitale tachograaf steken.

Papieren is tegenwoordig allemaal klaar en een kwestie van opbergen.

Lucht draaien is wel noodzakelijk ivm de remmen.

Waar de meeste tijd in gaat zitten is de manipulatie van de tacho :oops:
*Oprecht excuses maken doet aan de h.h. truckers op dit forum voor deze opmerking*
Ik heb uitsluitend voor werkgevers gewerkt die op staande voet ontslag gaven indien je met tachografen liep te rommelen, terecht naar mijn mening.
Ik heb vroeger in het groente en fruit zeer lange dagen gemaakt(meer dan 26 uur) maar rommelen met schijven deed ik niet, van een overtreding zou het dan valsheid in geschrifte worden, juist dat vergeten mensen die er verder niet over nadenken.
OT auto starten en rustig wegrijden en hoge toertallen vermijden zo doe ik het altijd, de auto is tegenwoordig voor verwarmt met een standkachel maar olie heeft tempratuur nodig voor het zijn ding kan doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Schorpioen
5th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: Waar de meeste tijd in gaat zitten is de manipulatie van de tacho :oops:
Kwestie van schakelaar omzetten om de electro magneet bij de gever in de versnellingsbak te activeren. :roll:
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
den toerist
5th Gear member

Mijn inziens is met een koude motor wegrijden toch beter, doordat deze toch veel sneller z'n bedrijfstemperatuur heeft dan als men hem eerst eventjes laat warm draaien. Hem warm laten draaien heeft mijn inziens geen enkele meerwaarde voor de motor. Trouwens op de bussen olie ( of op de vaten olie) staat er toch ook niet omschreven dat de olie langzaam moet opwarmen, omdat er anders kans op motorschade is?
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Battlecruiser
8th Gear member

Maar: ik vrees dat de tempo van het warmdraaien minder belangrijk is dan de efficiency. Oftewel: bij koud wegrijden warmt de motor zeker redelijk snel op, maar met welke schade, wellicht groter dan bij stationair warmlopen?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
den toerist
5th Gear member

Trouwens de motorolie heeft een bepaalde viscosïteit die aan gegeven staat op die vaten & bussen motorolie. Te gebruiken tussen bv: -10 tot + 40 ( ik zeg maar wat) dus ideaal voor onze lage landen. Mochten we in het hoge noorden wonen kan dit verschillen, daar kan ik er in komen dat met een extra motorblok verwarming nodig heeft. 8)
Battlecruiser
8th Gear member

den toerist schreef:Mijn inziens is met een koude motor wegrijden toch beter, doordat deze toch veel sneller z'n bedrijfstemperatuur heeft dan als men hem eerst eventjes laat warm draaien. Hem warm laten draaien heeft mijn inziens geen enkele meerwaarde voor de motor. Trouwens op de bussen olie ( of op de vaten olie) staat er toch ook niet omschreven dat de olie langzaam moet opwarmen, omdat er anders kans op motorschade is?
Op bussen olie staat het inderdaad niet, maar wél in de instructieboekjes van vele miljoenen auto's. Die autofabrikanten hebben daar geen kijk op?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Battlecruiser
8th Gear member

den toerist schreef:Trouwens de motorolie heeft een bepaalde viscosïteit die aan gegeven staat op die vaten & bussen motorolie. Te gebruiken tussen bv: -10 tot + 40 ( ik zeg maar wat) dus ideaal voor onze lage landen. Mochten we in het hoge noorden wonen kan dit verschillen, daar kan ik er in komen dat met een extra motorblok verwarming nodig heeft. 8)
Dit meen je niet, hè. Dit is humor.
Die temperatuur is omgevingstemperatuur. De olie doet zijn werk pas goed op werktemperatuur en dat is ver boven de 100 graden.
Volvo Rules the Road
den toerist
5th Gear member

Ik kan Uw ongerustheid begrijpen maar zou Volvo als organisatie het risico willen lopen om foutieve gegevens de wereld in te sturen?
Als het niet specifiek vermeld wordt in het instructieboekje, hoeven we ons toch geen zorgen te maken.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
Battlecruiser
8th Gear member

Dus toch maar stationair warmdraaien? Want het staat inderdaad bij steeds meer autofabrikanten in het instructieboekje...
Volvo Rules the Road
den toerist
5th Gear member

Battlecruiser schreef:
den toerist schreef:Trouwens de motorolie heeft een bepaalde viscosïteit die aan gegeven staat op die vaten & bussen motorolie. Te gebruiken tussen bv: -10 tot + 40 ( ik zeg maar wat) dus ideaal voor onze lage landen. Mochten we in het hoge noorden wonen kan dit verschillen, daar kan ik er in komen dat met een extra motorblok verwarming nodig heeft. 8)
Dit meen je niet, hè. Dit is humor.
Die temperatuur is omgevingstemperatuur. De olie doet zijn werk pas goed op werktemperatuur en dat is ver boven de 100 graden.
ik bedoel inderdaad de omgevings temperatuur. :D
den toerist
5th Gear member

Battlecruiser schreef:Dus toch maar stationair warmdraaien? Want het staat inderdaad bij steeds meer autofabrikanten in het instructieboekje...
Ook bij Volvo?
Dan heb ik dat over het hoofd gezien...
945i
8th Gear member

Bespaar je de moeite den toerist, hij heeft allang zijn mening, en aangezien hij in het onderwijs zit, krijg je hem toch niet op andere gedachten. :lol:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
den toerist
5th Gear member

Er staat omschreven dat bij een koude start het motor toerental ( tijdelijk)verhoogd is voor bepaalde motortypes. Dit omdat er naar gestreefd wordt om het uitlaatgasreinigingssysteem zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te hebben. En ter gelijkertijd de uitstoot te beperken van de stoffen die schadelijk zijn voor het milieu.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
den toerist
5th Gear member

945i schreef:Bespaar je de moeite den toerist, hij heeft allang zijn mening, en aangezien hij in het onderwijs zit, krijg je hem toch niet op andere gedachten. :lol:
:lol:
Fredhead
Geartronic member

Overigens doet olie zijn werk ook al onder temperaturen ver boven de 100 graden.
Rond de 90-100 graden, zou die ver boven de 100 graden worden wordt de olie weer te dun en wordt de werking weer minder.

Ben in dat circuithok maar gestopt met 10W40 olie en overgestapt op 10W60, die eerste kwam er na een dagje rijden zo dun als water uit....

Verder ben ik het er absoluut mee eens dat rustig warmdraaien/rijden toch echt veel beter is voor de techniek.
En die verkies ik persoonlijk voor dat extra kleine beetje besparing van het milieu als je hierover kan praten. (zou het bewijs wel eens willen zien, want gelijk gaan rijden met een koude motor vervuild ook meer dan een warme motor doet)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Iroll
6th Gear member

Uit AMT:

Langdurig stationair draaien zorgt bij alle typen motoren voor problemen. Allereerst is het toerental zo laag dat het met de smering moeilijk wordt. Bij de nokken en de nokvolgers is de glijsnelheid zeer laag, terwijl de vlaktedruk hoog is.

Bij een dieselmotor is de compressie-einddruk hoog, dus worden de lagers hoger belast dan bij een ottomotor. Als het koelwater niet op temperatuur komt of blijft, zal de cilinderwandtemperatuur zover kunnen dalen dat het vocht in de aangezogen lucht gaat condenseren in de cilinder en het uitlaatsysteem. Dat werkt de kans op corrosie sterk in de hand. Bij zwavelhoudende brandstoffen kan er zo'n sterk zuur ontstaan dat zelfs de uitlaatkleppen of zittingen worden aangetast.

Als de smeerolietemperatuur ook lager blijft dan ongeveer 60°C komt er nog een probleem bij. In het carter ontstaan veel vochtdruppeltjes die vaak niet goed worden afgevoerd via de carterventilatie. Er ontstaat een witte drab, mayonaise geheten. Bovendien zijn de additieven in de olie niet of nauwelijks werkzaam, dus wordt er in feite gedraaid op ongedoopte olie.

Kortom: het is niet gunstig voor een motor om langdurig stationair te draaien als de temperatuur van het koelwater en/of de smeerolie beneden de 60°C is. Mechanische en corrosieve slijtage zijn het gevolg.

En waarom draaien taximotoren vaak enorme km's zonder revisie? Dat komt omdat ze praktisch geen koude starts maken, die draaien voor het rendement vaak 24/7 dus werken ze alleen maar op de ideale bedrijfstemperatuur. Een motor bestaat uit verschillende soorten metalen, die allemaal een verschillende uitzettingscoëfficient hebben. Een motor is zo ontworpen dat bij bedrijfstemp. alle toleranties optimaal zijn. Stationair draaien verhoogt de tijd van het op temp. komen en draait de motor langer in niet optimale toleranties wat extra slijtage geeft. Neem een stopwatch en meet de tijd wanneer de motor stat. op temp. is. Doe dat eens bij dezelfde buitentemp. en ga rijden, dan zal je zien dat de motor veel eerder op die temp is. Er is wel een maar, de motor tijdens het rijden niet te hoog in de toeren jagen, dat werkt weer contraproductief. Voor een benzine motor betekent dat koud niet hoger als ong. 3000rpm.
945i
8th Gear member

Juist. dat zeg ik, maar een leraar heeft altijd de neiging dingen te vragen maar zelf het antwoord al te weten... of dat antwoord klopt of niet interesseert ze schijnbaar niet.. :?
Battlecruiser
8th Gear member

den toerist schreef:
Battlecruiser schreef:Dus toch maar stationair warmdraaien? Want het staat inderdaad bij steeds meer autofabrikanten in het instructieboekje...
Ook bij Volvo?
Dan heb ik dat over het hoofd gezien...
Lees het beginverhaal. Ik kwam er op n.a.v. Een Suzuki-instructieboekje
Volvo Rules the Road
945i
8th Gear member

Er staat "bij steeds meer", welke nog meer?
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”