stationair warmdraaien?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Battlecruiser
8th Gear member

Ik heb altijd gelezen en gehoord dat je nooit een auto stationair moet laten warmdraaien omdat dat veel slijtage zou opleveren, te vergelijken met een rit van meer dan 1000km.

Afgezien van het feit dat ik niet helemaal snap waarom dat zo zou zijn, heb ik het toch altijd maar geloofd, omdat het altijd heel nadrukkelijk vermeld werd.

Nu lees ik echter in een handleiding van een Suzuki dat de fabrikant zegt dat je best de auto mag laten warmdraaien vóórdat je wegrijdt.

Verwarring dus.
Weet iemand hoe het nou echt zit?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Van de koude start stelt "men", en vraag me niet wie "men" zijn, dat de slijtage gelijk is aan een rit van 500 km. Waarom? Keine Ahnung.
Om die reden gaat er binnenkort een motorverwarming ingebouwd worden.

Warme motor is betere verbranding en dus schoner, toch?
* Groen Front en Greenpeace: kom er maar in*
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
945i
8th Gear member

Olie is dikker dus smeert minder goed, oliepomp draait niet optimaal, katalysator werkt niet, duurt langer voordat de motor warm is, dus meer belasting voor het milieu.. milieubarbaren! :razz:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Met dank aan Greenpeace (a.k.a. 945i) voor dit topic-rechtdoende) antwoord.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
FrankS60
5th Gear member

Vooral dat olieverhaal doet er toe voor je motor. Als je een auto start dan duurt het heel eventjes voor je olie op druk is met als gevolg dat alle lagers dus minder smering krijgen. Waarom het dan zo'n drama is voor je motor om hem rustig even warm te laten draaien haal ik daar nog niet uit.

Oliepomp moet geen probleem zijn, als je stationair draait moet er ruim voldoende druk zijn. Anders wordt het tijd voor een nieuwe pomp.

Qua thermische belasting zou ik zelfs denken dat hem even een minuutje geven om een beetje temperatuur erin te krijgen zelfs goed is voor het blok.

Milieutechnisch zal het inderdaad niet optimaal zijn ivm de katalysator en de automatische inspuiting van iets meer brandstof door het motormanagement bij koude motor (choke achtig). Dit duurt nu langer, dus iets meer verstookt wellicht. En een koude kat doet weinig, dus dat ook nog.

Veruit het beste is inderdaad de motor voorverwarmen, kan men zo snel mogelijk gaan rijden met een motor op bijna bedrijfstemperatuur met een betere verbranding en sneller op temp komen van de katalysator.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Battlecruiser
8th Gear member

Ik zou inderdaad ook denken dat een stationair draaiende motor minder vervuilt dan een koude motor die meteen moet gaan rijden.
Als de rit lang genoeg is, kan het milieu-effect verwaarloosd worden, lijkt me.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
945i
8th Gear member

Dan laat je dat ding toch lekker dampen, waarom vraag je het dan. :roll:
FrankS60
5th Gear member

Als je de rit maar lang genoeg maakt kun je in feite alles wel wegcijferen. Maar toch denk ik dat vanuit milieu oogpunt het (lang) laten warmdraaien niet wenselijk is. Sneller op temperatuur is minder uitstoot, en als de motor stationair draait en je gaat nergens heen, is het aantal liters/km wel drama :wink:

Of je motor er slechter van wordt durf ik te betwijfelen, vanuit het logisch redeneren zou ik zeggen dat het zelfs beter is. En langer met je motor doen is op de lange termijn beter voor het milieu omdat we er minder hoeven te produceren... Dilemma :lol:
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
945i
8th Gear member

Zaak is natuurlijk de koude motor niet zwaar te belasten, maar vind je de ideale mix tussen belasting en vooruit bewegen, is de motor het snelst warm en heb je in alle opzichten een voordeel. winwin situatie dus..
M@rcel
6th Gear member

Nog eentje dan:

Verbranding van koolwaterstoffen (bv benzine, diesel, lpg) levert water op. Dit water (als damp) dringt zich door de hoge verbrandingsdruk langs de zuigerveren en komt in de olie terecht. Water smeert niet zo geweldig ;) . Olie is erop ontwikkeld om dit water te verdrijven, maar dan moet de olie zijn zelfreinigende temperatuur bereikt hebben. Hoe langer het duurt dat de olie op temperatuur is, hoe meer water de kans krijgt in de olie opgenomen te worden en hoe langer de motor gedeeltelijk met water wordt gesmeerd.
euerw
5th Gear member

Lijkt mij ook een verhaal uit de oude doos, vrougah had je winter en zomer olie, dik en dun , nu is olie zo dun als water lijkt wel.
Ik laat de motor het liefst met kou eerst ff draaien voordat ik weg rij, indien mogelijk
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Fredhead
Geartronic member

Behalve als ik sta te krabben staat de dagelijkse auto bij mij nooit warm te draaien. Wel altijd rustig warm rijden. (of je moet de tijd van de gordel omdoen al mee willen tellen)

De 205 staat wel altijd warm te draaien voordat ik de baan op ga, op de grotere circuits is hij meestal nog niet helemaal warm of het is net aan maar dan rijd ik sowieso altijd de eerste 2 a 3 rondes rustig aan want de banden en remmen moeten ook nog op temperatuur komen.
Met slalommen draait alles wel tot bedrijfstemperatuur warm, je hebt dan zo kort de tijd dat alles warm wordt dat dit geen doen is en dit mij de enige manier lijkt.

Rijd nu een 4 jaar op het circuit en heb door het warm laten draaien absoluut geen motorschade of wat ook gereden.
Lijkt mij door eigen ervaring eigenlijk wel een fabeltje
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Schorpioen
5th Gear member

Soms, bij het ontbreken van een standkachel, ontkom je er niet aan om de motor warm te laten draaien voordat je weg kunt rijden.
Neem alleen al in het voor-, en najaar bij vochtig weer. Als je instapt en weg wilt rijden beslaan door het in de auto aanwezige condens alle ruiten. Bij nachtvorst heeft dit zelfs als resultaat dat de binnenkant van de voorruit bevriest.
In deze gevallen zul je eerst de motor moeten warm draaien zodat je weer normaal door je ramen naar buiten kunt kijken.
Veiligheid gaat bij op zo'n moment toch echt voor op het milieu.

Wat betreft de verhalen over vocht in de olie waardoor de motor bij kou tijdelijk zonder olie smering zou draaien. Als je zoveel vocht in je olie hebt wordt het tijd om je olie te verversen en de motor op inwendige koelvloeistof lekkage te laten conttroleren. Je kunt de motor dan ook eerst beter warm laten draaien inplaats van gelijk te belasten waardoor er meer wrijving op de lagerschalen ontstaat dan als wanneer hij stationair draaid.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Foute gedachte Schorpioen. Dat is een technische gedachte van de kouwe grond die geen recht doet aan wat er daadwerkelijk in een motorblok gebeurt. Maar goed iedereen is vrij om te doen wat hij/zij zelf denkt dat goed is.
Maar wat veiligheid betreft heb je wel gelijk, soms zijn de omstandigheden zo dat je wel even warm moet laten draaien. Maar als dat een gewoonte is om altijd te doen versnel je weldegelijk het slijtage proces en de inwendige vervuiling v.d. motor door de extra onvolledige verbranding.
Battlecruiser
8th Gear member

Dan heb ik toch nog een paar bedenkingen:

1) Een motor stationair laten warmlopen zou niet zo goed zijn, volgens sommigen. Maar laten warmdraaien door een standkachel wel. In beide gevallen wordt er niet gereden en wordt er ietsjes vervuild.

2) Niet stationair warmlopen en meteen langzaam wegrijden is volgens de milieuaanhangers beter. Maar de kat is dan nog lang niet op zijn werktemperatuur en je vervuilt daardoor enorm.

3) Niet laten warmlopen, meteen wegrijden en je meteen in het spitsverkeer storten. Ik heb het idee dat, omdat je toch mee wil met de stroom, dat je dan meer schade aan de motor veroorzaakt én aan het milieu (kat. is immers nog lang niet warm), omdat de motor dus niet rustig kan opwarmen.
Volvo Rules the Road
Battlecruiser
8th Gear member

945i schreef:Dan laat je dat ding toch lekker dampen, waarom vraag je het dan. :roll:
Is dit nou wel zo'n verstandige opmerking in een informatie-vragend topic?
Volvo Rules the Road
Franswa
5th Gear member

Toen......... ik nog als BWK met zuigermotoren vloog moest je eerst wachten totdat de olietemperatuur boven de 40 C voordat we meer dan 1000rpm mochten zetten. De olie is koud, dik, en de oliedruk is daardoor hoog smerende werking is door de dikke koude olie nog niet optimaal.
En.....aangezien er in mijn auto ook een zuigermotor zit vind ik het nog steeds niet erg om hem een klein beetje warm te draaien als het koud is.
Als ik moet krabben laat ik hem ook altijd draaien.
V40 T3R Polar + Sport GT
breaker
1st Gear member

Als het koud laat ik de motor warm draaien.
Waarom moet het slecht zijn voor de motor?

Kijk is naar vrachtwagens en bussen. Die laten ze altijd warm draaien. En voor de auto is het slecht. Ja voor het milieu zeggen ze dan maar daar geloof ik niet in. Er zijn meer dingen die meer vervuilen en daar hoor je niets van.
Schorpioen
5th Gear member

breaker schreef:Kijk is naar vrachtwagens en bussen. Die laten ze altijd warm draaien.
Heeft over het algemeen weinig te maken met het warm draaien van de motor maar met luchtpompen zodat de luchtbediende remmen vrij komen.
Eerder kunnen ze niet wegrijden.
Daarnaast moet de chauffeur nog een aantal handelingen doen voordat hij weg mag rijden. Bijv. tachograafkaart invullen / invoeren, papieren op orde brengen etc...etc.
";Hakuna matata: Geen zorgen, zorg dat je geniet";.
Het leven is al kort genoeg.

Volkswagen T-Cross (MY2019) (08-2020 - Heden)
V40 (MY2017) T2 Nordic+ Full led Electric Silver Inscription metallic. (09-2018 - 08-2020)
Afbeelding
V50 (MY2012) DRIVe Start/stop Limited Edition Electric Silver Inscription metallic. (10-2011 - 09-2018)
Afbeelding
Mart van der Steeg
7th Gear member
Contacteer:

Ik heb nog nooit een goed onderzocht verhaal gelezen over de 'extra slijtage' bij warmdraaien. Want 'wat' slijt er dan en in welke mate? Bij goed onderhoud en juiste type olie (die tegenwoordig vrij dun is) lijkt mij de slijtage beperkt.
Bij oude auto's met flink choken en dikke olie kan ik mij iets voorstellen bij slijtage, maar dat tijdperk ligt ver achter ons.
Die paar keer per jaar dat ik de auto laat warmdraaien is om niet met beslagen/bevroren ramen weg te rijden. Veiligheid lijkt mij belangrijker, bij een ongeval heb je pas echt 'slijtage'. En de auto is er wel voor mij. Het is net als met taart eten: dat is ook 'slecht', maar wel lekker, en mits met mate is er niets aan de hand.

Deze discussies zijn ook op andere autofora, met voor- en tegenstanders van warmdraaien. Op onderzoek gebaseerde argumentaties heb ik niet kunnen aantreffen.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”