Pagina 2 van 2
Geplaatst: 10.01.2012 - 13:45
door Jers3n
Oftewel elke 72 graden....
(een cirkel = 360 graden --> 720 = 2x 360, dus 144/2 = 72...)
Geplaatst: 10.01.2012 - 14:44
door edraket
Ja je hebt gelijk :oops: , zat even aan verbrandings graden te denken.
Geplaatst: 10.01.2012 - 20:49
door dieselpower
Jers3n schreef:Oftewel elke 72 graden....
(een cirkel = 360 graden --> 720 = 2x 360, dus 144/2 = 72...)
Oké, ik dacht al zoiets omdat het blok zo zijdezacht en rusig loopt. Ik was daarom naar een plaatje van de krukas aan het google-en geweest en wat ik daar zag leek het net of de tappen niet gelijk verdeeld waren. Zal wel een vertekend beeld zijn geweest.
Geplaatst: 11.01.2012 - 08:02
door EVV
Opzich is een 5 cilinder niet in balans, aangezien er nooit 2 zuigers precies tegenover gesteld bewegen, zoals bij een motor met een even aantal cilinders wel het geval is, wat enige trillingen oplevert.
Daarin tegen heeft de motor geen dode punten, er is altijd een cilinder die in de expansie fase zit, zodat er altijd aandrijving is, dit in tegenstelling tot alles met minder dan 5 cilinders (uitzondering zijn 3 cilinder 2 taks). Dat levert de mooie loopcultuur op.
Ontsteek volgorde is overigens net als bij de Audi motor 1 2 4 5 3.
Geplaatst: 11.01.2012 - 17:14
door edraket
Dat is alleen de primaire balans, de secundaire balans (dat is de balans van de krukwangen) leveren bij een 5 cilinder nog steeds trillingen op bij een 4 (en ook 5) pitter.