Het zeurt al lang door mijn hoofd en soms (nu) steekt het de kop weer op: Is downtuning mogelijk? Daarmee bedoel ik minder Pk's maar meer Nm's. (beetje diesel-karakter creëeren)
In de motorwereld is het al lang een feit. De fabrikant neemt een snel/potent blok met een berg pk's (maar niet zoveel koppel) uit een race replica straatfiets en down-tunen dat. Andere software, inspuittiming etc maken zo een koppelrijk blok wat ze in een naakte/toerfoets hangen. Lekker schakellui rijden met trekkracht in alle regionen voert dán de boventoon.
Nu heb ik een 140pk V70 benzine uit 2006 en dat rijdt al behoorlijk schakellui door gunstige versnellingsbakverhoudingen, variabele kleptiming(klopt dat?) en natuurlijk het slagvolume. Ik lees hier veel verhalen over chippen naar meer Pk's bij hogere toerentallen maar is het omgekeerde ook mogelijk?
Ik zou bijvoorbeeld best 20pk bovenin willen inleveren als ik er flink wat Nm onderin bij zou krijgen zodat ik zeg maar tussen de 2000rpm en 3000rpm steeds boven de 200Nm zit. Dat is toch het bereik wat ik 98% van mijn kilometers in maak.
Heren tuners en mede-forumers, wat is jullie visie?
Downtuning mogelijk? minder Pk's maar meer Nm's?
- dieselpower
- 4th Gear member
V70 2006 Edition II 140PK 5-speed
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
dat was ooit bij de 2.5D, 120pk bij 2800 t/min, ik zie dat eerlijk gezegt niet zomaar goedkomen bij een gewone 2.4
Volvo for life
- dieselpower
- 4th Gear member
Nou heb ik bij mijn volvo-dealer wel eens gehoord ( is mij letterlijk verteld) dat ze bij onderhoudsbeurten (indien geen klachten van de eigenaar) eigenlijk nooit een software update uitvoeren omdat ze daarmee soms het "karakter/motorloop" van de motor veranderen en dus de klant/eigenaar de auto als anders ervaart. Afgaand op dat verhaal lijkt het dus of het mogelijk is/was om softwarematig toch "simpel" een ander motorkarakter te genereren.
Nu ik dat zo neerzet bedenk ik me nu dat volvo adverteerd met onderhoudsbeurt 2.0, dus met de nieuwste software van de fabrikant bij iedere beurt??? Dat is dan weer tegenstrijdig natuurlijk......tenzij een dealer deze niet naar je MM upload omdat je geen klachten hebt over je auto.
Nu ik dat zo neerzet bedenk ik me nu dat volvo adverteerd met onderhoudsbeurt 2.0, dus met de nieuwste software van de fabrikant bij iedere beurt??? Dat is dan weer tegenstrijdig natuurlijk......tenzij een dealer deze niet naar je MM upload omdat je geen klachten hebt over je auto.
- Fredhead
- Geartronic member
Met een beetje software ga je het niet voor elkaar krijgen, tenzij je een blok met turbo hebt (dan is het vooral een kwestie van met de turbodruk te gaan spelen)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- dieselpower
- 4th Gear member
Nee, op mn 2.4 benzine geen turbo (helaas?).
Maar op motorfietsen toch ook niet? Daar fiedelen ze i.m.h.o. ook alleen maar met het inspuitprogramma (of naalden en sproeiers
) en kleptiming als ik het goed zie. Vandaar ook mijn vraag, is het zo simpel of komt er meer bij kijken?
Maar op motorfietsen toch ook niet? Daar fiedelen ze i.m.h.o. ook alleen maar met het inspuitprogramma (of naalden en sproeiers

- Fredhead
- Geartronic member
Blokken van een motorfiets hebben een heel ander karakteristiek en deels techniek dan een motor uit een auto.
Komt echt wel meer bij kijken, anders zou het iets zijn dat veel vaker gedaan wordt
Komt echt wel meer bij kijken, anders zou het iets zijn dat veel vaker gedaan wordt
- dieselpower
- 4th Gear member
Is dat zo? Ik meen dat een 140pk z'n max koppel van 220Nm vrijgeeft bij 3750rpm. Dat zou dan inhouden dat de koppelkromme vanaf de 2000rpm zowat vlak is (en dat die vanaf stationair vrij fors omhoog gaat). Zo ervaar ik het niet.EVV schreef:Dan heb je geluk, volgens de Volvo folder heeft de 2.4 140 pk vanaf 2000 rpm al meer dan 200 Nm....
- dieselpower
- 4th Gear member
Tsja, dat is mischien wel waar.fredhead schreef: Komt echt wel meer bij kijken, anders zou het iets zijn dat veel vaker gedaan wordt
Toch zie je eigenlijk altijd schreeuwende koppen in de autobladen met daarin de bergen Pk's en acceleratietijden.
Mensen (veel iig) vinden het prettig om daarin mee te gaan, heel begrijpelijk. Daar is dus ook de markt of aftermarkt op ingericht, het verhogen van het vermogen -> dus tijd en snelheid.
Andersom, tunen naar souplesse is misschien ondergewaardeerd (of in de vergetelheid geraakt) en misschien (n.a.v. de reacties) is het niet eenvoudig of zelfs ondoenlijk.
- Fredhead
- Geartronic member
Die cijfers die daarin staan zijn altijd leuk voor in de kroeg en tijdens verjaardagen, maar meer heb je er ook niet aan.
Ik gok dat het souplesse min of meer in de vergeethoek is gegaan, meer pk's staat tenslotte altijd leuk ten opzichte van een concurrent.
Persoonlijk vind ik de 2.4 een erg fijn blok, zeker voor een benzine is het echt een blok dat zich heerlijk lui laat rijden
Ik gok dat het souplesse min of meer in de vergeethoek is gegaan, meer pk's staat tenslotte altijd leuk ten opzichte van een concurrent.
Persoonlijk vind ik de 2.4 een erg fijn blok, zeker voor een benzine is het echt een blok dat zich heerlijk lui laat rijden
- dieselpower
- 4th Gear member
Klopt helemaal. Ik vindt ook dat je best schakellui ermee kan rijden. Zoals ik al aangaf, ik kom zelden boven de 3000rpm uit (zelfs met caravan naar het zuiden doe ik dat in 4e versnelling net boven de 3000rpm = dus ong 105km/h op de klok). Ik zal dus in de praktijk de slechts 140 Pk's niet aanspreken en zou daarvan dus wat willen inleveren voor meer koppel waar ik wel gebruik van maak.fredhead schreef:Persoonlijk vind ik de 2.4 een erg fijn blok, zeker voor een benzine is het echt een blok dat zich heerlijk lui laat rijden
Echter, nokkenassen (ver)slijpen of andere fysieke aanpassingen zijn voor mij iig uit den boze, dat is het me niet waard.
Als het met wat sofware geregeld kon worden had ik het wel eens willen proberen; zou het niet goed uitpakken, in wat voor zin dan ook, zou ik door de software van vóór de verandering terug te zetten mn huidige motorkarakter weer terug hebben (en daar is ook best mee te leven).
-
- 8th Gear member
Ik ben er wel voor, elke auto bergen koppel en minder pk's, meteen de topsnelheid in de randstad begrenzen op 120 km/h en iedereen verplicht volgas rijden en in je baan blijven op de autosnelweg. Weg files. 

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- Jers3n
- 5th Gear member
Is het niet zo dat bij die "gedowntunede" motor motoren het koppel niet veel veranderd tov het potente origineel, maar het vermogen wel?
Daarnaast is een topmotor uit, zeg een Yamaha R1, niet echt te vergelijken met de 2.4 uit de V70. Beter vergelijk is dan de RS6 motor downtunen van 580 naar 140 Pk en het koppel op 650 Nm laten en die in de V70 leggen (in theorie dan hè). Kun je ook lekker schakellui rijden....
Daarnaast is een topmotor uit, zeg een Yamaha R1, niet echt te vergelijken met de 2.4 uit de V70. Beter vergelijk is dan de RS6 motor downtunen van 580 naar 140 Pk en het koppel op 650 Nm laten en die in de V70 leggen (in theorie dan hè). Kun je ook lekker schakellui rijden....
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 5th Gear member
Heel Jip en Janneke gesteld:
vermogen = koppel X toerental
Het koppel word weer bepaald door de hoeveelheid lucht/brandstof die verbrand word per omwenteling.
Als je koppel te kort komt aan de wielen moet je gewoon terugschakelen zodat de motor in een hoger toerengebied komt. Het verminderde koppel van de motor word dan ruimschoots gecompenseerd door de koppeltoename in de versnellingsbak.
vermogen = koppel X toerental
Het koppel word weer bepaald door de hoeveelheid lucht/brandstof die verbrand word per omwenteling.
Als je koppel te kort komt aan de wielen moet je gewoon terugschakelen zodat de motor in een hoger toerengebied komt. Het verminderde koppel van de motor word dan ruimschoots gecompenseerd door de koppeltoename in de versnellingsbak.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Met andere woorden: Wat je aan de ene kant minder doet, moet je aan de andere kant bijplussen voor hetzelfde resultaat, is dat wat je zegt Ed?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
Ja, het is een vergelijking. Wel vereenvoudigt want het koppel van de motor is geen constante en op zich ook weer afhankelijk van het toerental. Daarom is het ook 'Jip en Janneke'
Ik probeer er mee uit te leggen dat je vermogen niet zo maar kan inruilen voor koppel. De twee zijn met elkaar verbonden, als het koppel bij een gegeven toerental omhoog gaat gaat het vermogen bij dat toerental ook omhoog.
Omdat het hier om een benzine motor gaat kan je ook niet zo maar even extra koppel gaan genereren door extra brandstof in te spuiten, de mengselverhouding moet altijd 1:14,7 blijven. Wil je meer koppel dan zal er ook meer lucht in moeten. Dat kan eigenlijk zonder hardware aanpassing alleen als de motor geknepen de fabriek uit rolt.
Ik probeer er mee uit te leggen dat je vermogen niet zo maar kan inruilen voor koppel. De twee zijn met elkaar verbonden, als het koppel bij een gegeven toerental omhoog gaat gaat het vermogen bij dat toerental ook omhoog.
Omdat het hier om een benzine motor gaat kan je ook niet zo maar even extra koppel gaan genereren door extra brandstof in te spuiten, de mengselverhouding moet altijd 1:14,7 blijven. Wil je meer koppel dan zal er ook meer lucht in moeten. Dat kan eigenlijk zonder hardware aanpassing alleen als de motor geknepen de fabriek uit rolt.
- edraket
- 7th Gear member
Wat DawnblueED zegt klopt helemaal. Ik wil daar nog aan toevoegen dat het koppel van een natuurlijk aangezogen 2.4 blok nooit veel hoger kan worden dan het koppel wat hij nu heeft (230Nm). Als je het koppel wilt verhogen zul je de motorinhoud moeten verhogen (dikkere zuigers) of een turbo monteren. Beiden lijken me niet aan de orde als ik het zo kan inschatten.
Als je meer trekkracht wilt hebben bij dezelfde snelheid is er maar één remedie en dat is terugschakelen. Als het koppel bij dat hogere toerental echter zover is weggezakt dat de trekkracht in die lagere versnelling zelfs is afgenomen heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. Stel dat het koppel bij dat toerental hetzelfde zal zijn als bij de hogere versnelling heb je ineens veel meer trekkracht doordat de versnellingsbak de trekkracht aan de wielen ineens een flink stuk verhoogt. Een versnellingsbak doet natuurlijk niets anders dan het koppel aan de motor reduceren naar de achterwielen met de overbrengingsverhouding. Met overschakelen naar een hogere versnelling neemt dus altijd de bruikbare trekkracht aan de wielen af.
Het vasthouden van het koppel is precies het verschil tussen de 140 en 170 pk variant. De laatste houdt het koppel wel vast bij hogere toerentallen terwijl de 140 pk variant dan al is ingezakt. De 140 pk variant schakel je dan al door waardoor de trekkracht nog verder afneemt terwijl de 170 pk versie nog even doorstoomt. Zeker op hogere snelheden is de 170 pk versie daardoor veel sneller.
Bij motorfietsen wordt dit downtunen inderdaad veel gedaan, maar dat levert geen extra trekkracht op. De motorfiets wordt er alleen maar trager door. Dit wordt alleen gedaan om er een makkelijker ter rijden fiets van te maken, zeker niet om sneller te zijn, ook niet bij lagere toerentallen. De tegenwoordige motoren zijn zo goed gemaakt dat het koppel over het hele toerengebied rond het maximum ligt. Ook hier wordt het koppel weer eerder afgebouwd waardoor het koppel bij een iets lager toerental piekt en je dus ook eerder moet schakelen en ook weer trekkracht verliest.
Als je meer trekkracht wilt hebben bij dezelfde snelheid is er maar één remedie en dat is terugschakelen. Als het koppel bij dat hogere toerental echter zover is weggezakt dat de trekkracht in die lagere versnelling zelfs is afgenomen heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. Stel dat het koppel bij dat toerental hetzelfde zal zijn als bij de hogere versnelling heb je ineens veel meer trekkracht doordat de versnellingsbak de trekkracht aan de wielen ineens een flink stuk verhoogt. Een versnellingsbak doet natuurlijk niets anders dan het koppel aan de motor reduceren naar de achterwielen met de overbrengingsverhouding. Met overschakelen naar een hogere versnelling neemt dus altijd de bruikbare trekkracht aan de wielen af.
Het vasthouden van het koppel is precies het verschil tussen de 140 en 170 pk variant. De laatste houdt het koppel wel vast bij hogere toerentallen terwijl de 140 pk variant dan al is ingezakt. De 140 pk variant schakel je dan al door waardoor de trekkracht nog verder afneemt terwijl de 170 pk versie nog even doorstoomt. Zeker op hogere snelheden is de 170 pk versie daardoor veel sneller.
Bij motorfietsen wordt dit downtunen inderdaad veel gedaan, maar dat levert geen extra trekkracht op. De motorfiets wordt er alleen maar trager door. Dit wordt alleen gedaan om er een makkelijker ter rijden fiets van te maken, zeker niet om sneller te zijn, ook niet bij lagere toerentallen. De tegenwoordige motoren zijn zo goed gemaakt dat het koppel over het hele toerengebied rond het maximum ligt. Ook hier wordt het koppel weer eerder afgebouwd waardoor het koppel bij een iets lager toerental piekt en je dus ook eerder moet schakelen en ook weer trekkracht verliest.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- dieselpower
- 4th Gear member
Heren,
Duidelijke uiteenzettingen, waarvoor dank. Nogmaals, een 140pk benzine is al best smeuïg imho maar als ik softwarematig de powerband naar onderen wat breeder had kunnen maken was dat leuk geweest.
Ik begrijp nu iig dat dat niet mogelijk is.
Maar nog even inhakend op de Edraket, wat ik in meerdere topics heb gelezen is dat een 170pk (indien handgeschakeld) altijd een 6-dak heeft waar een 140pk altijd een 5-bak heeft? Heeft die 6-bak dan een overdrive of zitten die versnellingen korter op elkaar (zijn de lagere langer) zodat je eigenlijk automatisch hoger in toeren blijft rijden?
FF een edit; misschien niet het goede topic maar toch voor de tuners techneuten:
Hoe ziet de frukas van een 5-cyl eruit? Een 4 cilinder heeft twee tappen boven en twee beneden zodat ie mooi in balans is. Een 6-cyl heeft de tappen op 120 graden staan zodat ie in balans is. Een V8, is dus een dubbele 4 cylinder (lijkt me) maar hoe is de krukas van onze blokjes?, en dan ook de ontstekingsvolgorde vanad de distributiekant gezien?
Duidelijke uiteenzettingen, waarvoor dank. Nogmaals, een 140pk benzine is al best smeuïg imho maar als ik softwarematig de powerband naar onderen wat breeder had kunnen maken was dat leuk geweest.
Ik begrijp nu iig dat dat niet mogelijk is.
Maar nog even inhakend op de Edraket, wat ik in meerdere topics heb gelezen is dat een 170pk (indien handgeschakeld) altijd een 6-dak heeft waar een 140pk altijd een 5-bak heeft? Heeft die 6-bak dan een overdrive of zitten die versnellingen korter op elkaar (zijn de lagere langer) zodat je eigenlijk automatisch hoger in toeren blijft rijden?
FF een edit; misschien niet het goede topic maar toch voor de tuners techneuten:
Hoe ziet de frukas van een 5-cyl eruit? Een 4 cilinder heeft twee tappen boven en twee beneden zodat ie mooi in balans is. Een 6-cyl heeft de tappen op 120 graden staan zodat ie in balans is. Een V8, is dus een dubbele 4 cylinder (lijkt me) maar hoe is de krukas van onze blokjes?, en dan ook de ontstekingsvolgorde vanad de distributiekant gezien?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
1 4 2 5 3 ?
Audi had destijds voor zijn 2300 CC, motorcode NG, 1 2 4 5 3.
Audi had destijds voor zijn 2300 CC, motorcode NG, 1 2 4 5 3.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- edraket
- 7th Gear member
Een 170 pk variant heeft ook een 5 bak, athans tot 2006 zeker. De 170 pk versie heeft wel een andere eindoverbrenging, waardoor hij iets meer toeren draait dan de 140 pk variant. Door het hogere koppel en de kortere bakverhouding trekt een 170 pk versie gewoon merkbaar harder dan de 140 pk versie, ook onderin de toeren.dieselpower schreef:Heren,
De krukas van een 5 cilinder is 720 graden/5=om de 144 graden een kruktap.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85