Pagina 2 van 4
Geplaatst: 26.01.2012 - 01:55
door renelle
Het subframe ligt weer klaar voor montage.
Geplaatst: 26.01.2012 - 01:56
door renelle
De onderkant van de auto, nog zonder het subframe.
Geplaatst: 26.01.2012 - 01:57
door renelle
De stuurstang koppeling aan het stuurhuis is gemerkt voordat we het demonteerden
Geplaatst: 26.01.2012 - 01:58
door renelle
De master cilinder van de hydraulische koppeling is uitgebouwd.
Geplaatst: 26.01.2012 - 01:59
door renelle
De gedemonteerde master cilinder van de hydraulische koppeling
Geplaatst: 26.01.2012 - 01:59
door renelle
Zo... Klaar!

Geplaatst: 26.01.2012 - 09:41
door elianmars
Mooi verslag!
En werkt het allemaal zoals het hoort?
Je moet toch wel een beetje van wanten weten, voordat je aan zo'n klus begint. Mooi dat je het zelf hebt kunnen doen. Scheelt toch een hoop centen.
Geplaatst: 26.01.2012 - 11:15
door olav
Respect, grote klasse dat je de klus zelf hebt aangepakt!
(maar ondanks dat ik dol ben op klussen zou ik mijn auto toch naar de dealer brengen, die 1.300 euro extra betalen geeft me dan een hoop rust...) :?
Geplaatst: 26.01.2012 - 12:03
door renelle
elianmars schreef:En werkt het allemaal zoals het hoort?
We zijn nu ruim een week en bijna 1000km verder en het rijdt nog steeds perfect. Koppeling zit nu mooi hoog, gaat lichter dan die van de C30 van mijn vrouw, veel minder trillingen en natuurlijk geen gerammel meer!
Re: Dual Mass Vliegwiel, koppeling en krukaskeering vervange
Geplaatst: 26.01.2012 - 12:07
door renelle
renelle schreef:
- We hebben de master cilinder van de koppeling (nu we er relatief makkelijk bij konden) gedemonteerd, uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, met speciaal vet voor remcilinders weer gemonteerd. Dit omdat ik last had van een krakend geluid bij intrappen van de koppeling. Tijd zal het leren of het blijvend weg is…
Zal van de krakende master cilinder van de koppeling misschien nog een apart topic maken met de foto's en wat meer uitleg erbij... Stond namelijk niet erg duidelijk in de instructies die wij tot onze beschikking hadden en kan ik daarin bijhouden of het kraken na deze actie ook echt weg is gebleven...
Geplaatst: 26.01.2012 - 13:09
door edraket
Heb je de drukplaat ook opgmeten? Veelal wordt deze schotelvormig waardoor de koppeling gaat slippen.
Kon je het koppeling en kruksasseal montage tool van de dealer lenen? Is wel origineel Volvo als ik het zo zie.
Ik heb zelf de Sachs tool gebruikt voor montage van de koppeling. Het terugstel mechanisme voor de koppeling (de veren op de foto's) ontbreekt daarbij. Inderdaad moet je dan goed opletten of de koppeling we goed terug is gesteld. In mijn optiek de reden dat een koppeling na montage weer gaat slippen.
Lekker klusje hè. Iedereen zou het een keer zelf moeten doen om te begrijpen dat het vervangen 1000 euro kost. Mensen denken vaak, ach alles licht toch los, dus het vliegwiel vervangen kost dan niks. Maar de krukas seal en die dikke vliegwiel bouten op moment en daarna nog met hoekverdraaiiing kost je gewoon minimaal een uur extra.
Er kan echt behoorlijk wat mis gaan tijdens de montage. Ik verbaas me er soms nog over hoeveel het goed gaat bij universele garages.
hadden ze het vliegwiel wel op voorraad. De keer dat ik daar wilde bestellen was deze niet op voorraad, en heb ik het elders vandaan gehaald.
Geplaatst: 26.01.2012 - 13:34
door edraket
Oja, nog een vraag: wat voor vet heb je voor de prise as gebruikt?
Geplaatst: 26.01.2012 - 23:06
door Gast
Mooie rapportage. Echt top die foto's
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoelang heb je er over gedaan?
Geplaatst: 26.01.2012 - 23:57
door renelle
Even terugkomen op de vragen:
We hebben er met z'n tweeen (met veel gezelligheid en voldoende tijd voor koffie) totaal 3 dagen van 7-8 uur over gedaan. Zie ook het kopje "aanpak" wat we welke dag hebben gedaan. We hebben ook meer gedaan dan oorspronkelijk gepland en het ophalen/wegbrengen van het geleende gereedschap koste ook tijd. Als we harder door hadden gewerkt, had het in 2x8 uur gekund.
Ze hadden het setje in Engeland op voorraad. Ik had het op zich ruim op tijd besteld, maar het was van moment van bestellen met 3 werkdagen in huis.
We hebben de oude spullen niet opgemeten. De koppeling werkte ook nog tot op het laatste moment goed (slipte niet). Maar dat is ook logisch omdat deze zelfstellend is. De plaat was echter wel helemaal versleten, dus hoe lang deze nog gewerkt zou hebben... We zullen het nooit weten...
Ik heb een klein beetje kogelagervet op de prise as gesmeerd, nadat dit door meerdere "kenners" zo is geadviseerd...
Verder koste het vastzetten van alle bouten conform de bijbehorende procedure inderdaad veel tijd.
Het gereedschaf is inderdaad via Volvo geregeld (met grote dankbaarheid). Op zich denken we dat het zonder de het terugstel gereedschap ook wel zou kunnen (dan zal het met een schroevendraaier o.i.d. teruggesteld moeten worden. In Haynes staat het ook zo beschreven. Alleen de compressie tool voor de veer zal naar onze mening altijd nodig zijn.
Het was vooral een uitdagende en leuke klus, waarbij we (ook meegenomen) zo'n 1000-1200 euro hebben kunnen uitsparen (als we onze verlofdagen niet meetellen).
Geplaatst: 27.01.2012 - 12:37
door SuperKnutsel
Geweldig gedaan dit!!
Mooi kijkje achter de schermen van een toch wel omvangrijk klusje.
Moet binnenkort zelf ook aan de gang met mijn stuurkogels, heb speling en wil dat er uit hebben, krukaskering en koppeling heb ik helaas een jaar geleden al gedaan.
Als je nog meer foto's hebt van het stuurhuis enz. dan hou ik me aanbevolen.
Geplaatst: 27.01.2012 - 15:27
door VolvoRob
Mooi verslag, respect dat je er aan begonnen bent!
Geplaatst: 27.01.2012 - 15:31
door MarioC70
Goed gelukt dus.

Met een beetje Volvo gereedschap erbij komt het altijd goed en een paar lekkere moorkoppen!
Geplaatst: 27.01.2012 - 19:47
door Turbodesk
Respect dat jullie dit hebben aangdurfd. Klasse :headbang:
Geplaatst: 28.01.2012 - 00:08
door renelle
MarioC70 schreef:Goed gelukt dus.

Met een beetje Volvo gereedschap erbij komt het altijd goed en een paar lekkere moorkoppen!
Het ware twee vlaaien...

Geplaatst: 28.01.2012 - 13:43
door MarioC70
Oja,die waren ook lekker!
