Inleiding
Oktober 2011 heb ik de betreffende Volvo V70 D5 uit 2003 aangeschaft (200.000km gelopen). O.a. op basis van informatie van het Volvo forum, was ik op de hoogte van een mogelijke kans dat er een reparatie/vervanging van het vliegwiel in zou zitten. In die zin geen verassing dat het rammeltje dat bij stationair draaien te horen was, uiteindelijk zou leiden tot vervangen van vliegwiel en koppeling.
Ergens in de diagnose fase ontstond samen met een vriend het idee om de klus zelf aan te pakken. Zeker gezien de omvang van de klus, de speciale gereedschappen die nodig zijn en de consequentie van eventueel mislukken van de klus, niet erg voor de hand liggend. Bij deze doe ik verslag van de stappen van diagnose tot het uiteindelijk vervangen van het vliegwiel en koppeling.
Het verslag is daarbij nadrukkelijk niet bedoeld als een stap voor stap instructie voor andere doe het zelf’ers die het vervangen ook “even” zelf willen doen. Het vervangen van het DMF-Vliegwiel is (zo is ook ons duidelijk geworden) geen klus voor beginners. We beschrijven de bijzonderheden die we zijn tegengekomen en de keuzes die we hebben moeten maken bij het uitvoeren van de reparatie.
Via diverse kanalen was ons in de voorbereidende fase al duidelijk dat met het vervangen van het DMF Vliegwiel automatisch ook de koppeling en drukgroep vervangen dient te worden. Het vliegwiel is het duurste onderdeel en alles moet toch helemaal uit elkaar, dus is het onverstandig het nieuwe vliegwiel samen te bouwen met een gebruikte koppeling en drukgroep. Daarnaast was duidelijk dat we het zogenoemde “vriesstopje” en eventueel de krukaskeering zouden moeten vervangen.
Zoals algemeen bekend, is voor (de)montage van een zelf stellende koppeling/drukgroep speciaal gereedschap nodig. Dat geldt ook voor de krukaskeering. We hebben hier gelukkig “via via” over kunnen beschikken, want (zie ook het verslag) zonder deze hulpmiddelen was het volgens ons niet goed gekomen…
Diagnose
Bij de aanschaf dacht ik al heel af en toe licht metaal-op-metaal achtig gerammel te horen. Gedurende de ruim 12.000 km die er de maanden erna gereden werd, is deze rammel steeds duidelijker geworden. Ook “hapte” de koppeling bij het wegrijden af en toe licht. Na e.e.a. uitgezocht te hebben op het forum heb ik de volgende zaken gecontroleerd en/of uitgeprobeerd:
Actie/conditie: Bij stationair draaien van de motor in warme toestand.
Resultaat: Regelmatig is een metaal-op-metaal achtige rammel te horen alsof er iets in de motor of versnellingsbak los zit of speling heeft.
Actie/conditie: Bij horen van de rammel koppelingspedaal in trappen en daarna weer op laten komen.
Resultaat: Geluid van de rammel is direct verdwenen en komt enige tijd na loslaten van pedaal weer terug.
Actie/conditie: Motor afzetten zonder koppelingspedaal in te trappen.
Resultaat: Rammelend geluid is bij het stil vallen van de motor zeer duidelijk hoorbaar.
Actie/conditie: Motor afzetten met het koppelingspedaal in getrapt.
Resultaat: Rammelend geluid is bij het stil vallen van de motor helemaal NIET hoorbaar.
Actie/conditie: Wegrijden met een laag toerental van de motor.
Resultaat: De auto lijkt een beetje schokkend en trillend weg te rijden. Koppeling pakt niet gelijkmatig op, maar “hapt” een beetje.
Actie/conditie: Bij 80 km/u in de 5de versnelling vol gas optrekken.
Resultaat: Geen bijzondere effecten gemerkt. Auto trok normaal op. Dit i.t.t. gevonden berichten op het forum.
Actie/conditie: Bij normaal rijden op- en terugschakelen van alle versnellingen.
Resultaat: Geen bijzondere effecten gemerkt. Auto schakelde soepel en normaal.
Actie/conditie: Versnellingsbak olie ververst.
Resultaat: Geen bijzonderheden gevonden. Er was voldoende olie aanwezig en op het zicht was niets bijzonders te zien. Olie rook niet vreemd.
Actie/conditie: Bij 80 km/u in de 5de versnelling onder vollast de koppeling zeer snel op laten komen.
Resultaat: Geen bijzonderheden gevonden. Koppeling greep direct zonder slippen aan.
Actie/conditie: Bij de Volvo dealer een diagnose laten doen.
Resultaat: Dynamo, spanrollen en andere draaiende delen zijn gecontroleerd. Conclusie volgens dealer was dat het geluid van het vliegwiel kwam. Geen noodzaak om direct tot vervanging over te gaan, maar het zou uiteindelijk erger worden en toch een keer moeten gebeuren.
Mijn conclusie: als ik meer dan 20.000 km zou willen doorrijden, is reparatie onvermijdelijk.
Voorbereiding
Uitgangspunt was de reparatie uit te laten voeren, alleen de eerste tegenvaller was dat het vaste onderhoudsadres de klus niet aan durfde. Daarna zijn een aantal prijsopgaves aangevraagd. Deze varieerden van €1.900,- tot €2.300,- (plaatselijke Volvo Dealer). Dit was nog zonder aanvullende zaken (zoals b.v. krukaskeering).
Zoals al aangegeven ontstond het idee om de klus samen met een vriend zelf aan te pakken. Daarop heeft de voorbereiding zich vervolgens geconcentreerd. Voorwaarde was dat we de beschikking over het speciale gereedschap voor het monteren van de drukgroep. Toen dat “via via” geregeld was, hadden we een GO!
Vliegwiel en koppeling (LUK) heb ik besteld in Engeland (http://www.buypartsby.co.uk). Adres heb ik via het Volvo Forum gevonden. Setje koste totaal €709,63 EUR (= £565,10 GBP) inclusief de verzendkosten (was in 2 werkdagen in huis). Alternatieven (origineel Volvo of dezelfde LUK onderdelen) kwamen in het beste geval op ongeveer €1.100,-. De aanvullende onderdelen heb ik bij de plaatselijke Volvo Dealer gehaald (samen ongeveer €100,-):
- Nieuwe krukaskeering
- Vriestopje (zie uitleg verderop in verslag)
- Bouten vliegwiel montage (dienen vernieuwd te worden)
- Koelvloeistof (verwarmingsslangen moeten los)
- Remvloeistof (ivm de hydraulische leidingen van de koppeling)
- Versnellingsbak olie (2,2 liter)
Partnumbers (LUK):
- 624315433 Clutch Kit (RepSet Pro) betreft set inclusief druklager en geïntegreerd slave cilinder
- 415022010 Dual Mass Flywheel
Ik heb bij een plaatselijke doehetzelf garage (http://www.sleutelwerk.nl) een brug kunnen reserveren voor 2-3 dagen (€60,- per dag, dus €120,- tot €180,-). Ik rekende op 2 tot 3 dagen werk.
Ten aanzien van de instructies heb ik vanuit VIDA printjes kunnen bemachtigen met de instructies voor het uitbouwen van de versnellingsbak en het verwisselen van de koppeling en het vliegwiel. Daarnaast heb ik het boek van “Haynes” (ISBN 978 1 84425 878 9) aangeschaft omdat deze ook aanvullende tips en plaatjes bevatte, waarmee de instructies uit VIDA een stuk duidelijke werden.
Ook heeft het Volvo Forum geholpen bij de voorbereidingen, al waren de meeste goed bedoelde tips ondertussen al bekend. Tenslotte speciale dank aan RamonRamon, een bekende van het Volvo Forum!
Aanpak
Zoals gezegd, hier geen “How to” instructie. Wel een planning, in hoofdlijnen onze aanpak en tenslotte de bijzonderheden.
Als eerste wat we wanneer hebben gedaan:
- Dag 1 hebben we gebruikt om alles tot de versnellingsbak te demonteren. Voor de bak zelf hadden we net niet meer voldoende tijd.
- Dag 2 hebben we de bak eraf gehaald, daarna krukaskeering, vriesstopje, koppeling en vliegwiel (op ons gemak) vervangen, maar hebben we ook de master cilinder van de koppeling aangepakt en tenslotte de bak weer gemonteerd.
- Dag 3 hebben we gebruikt om alles weer dicht te bouwen, bakolie te vullen, koppeling te ontluchten en koelsysteem weer te vullen.
Aanpak en bijzonderheden:- We hebben gekozen voor een 2 koloms brug. Meer vrije ruimte rondom de voorkant van de auto en de wielen hangen direct al vrij.
- Ondanks dat de instructies aangaven dat het subframe aan een kant vast kon blijven zitten, hebben we dit helemaal verwijderd. Iets meer werk, maar bak kon er daardoor veel makkelijker vanaf. Vooral handig als je geen goede versnellingsbakkrik hebt.
- Dit gemis van een goede versnellingsbakkrik hebben we met wat extra handen goed kunnen opvangen, maar een volgende keer zou ik toch ergens een steun regelen.
- Alle bouten gingen onverwacht makkelijk los. We hebben hier wel een (hobby) luchtsleutel en luchtratel voor gebruikt.
- Voor het vliegwiel is een grote maat “veeltand” (geen torx) nodig.
- Het originele vriesstopje is van kunststof en zat zo los dat deze er bijna vanzelf uit viel! Zie ook foto’s.
- De krukaskeering is zonder het speciaal gereedschap niet te monteren. Zie ook foto’s en filmpje over hoe dit in zijn werk gaat.
- Krukaskeering en vriesstop hebben we met een heel dunne laag vloeibare pakking gemonteerd.
- We hebben bij demontage foto’s gemaakt van details van hoe kabels liepen en vastgemaakt waren met klemmen en tyraps.
- Het vastzetten van de vele bouten die eerst met een moment en daarna met een hoekverdraaiing vastgezet moesten worden, was een tijdrovend klusje.
- We hebben hierbij merktekens gezet op de boutkoppen om beter te zien welke we hoeveel verdraaid hadden.
- In het Hayes boek stond vermeld dat alle bouten van het subframe vervangen moesten worden, we hebben dit mede op aangeven van de Dealer de oude bouten gebruikt.
- Op het forum wordt gemeld dat het stuurhuis goed opgehangen moet worden om beschadiging van de airbag te voorkomen. Wij hebben zowel het stuurhuis opgehangen als de stuurstang van het stuur losgemaakt van het stuurhuis (zoals aangegeven in de Haynes & Vida instructies).
- Let bij het vullen en ontluchten van de hydraulische koppeling op het niveau in het reservoir. Voor de koppeling (rechter kant van het reservoir) geldt een hoger minimum niveau dan voor de remmen (waardoor bij lekkage in de koppeling altijd nog remolie overblijft voor de remmen). Bij een te laag niveau lukt het ontluchten niet…
- Koppelingspedaal voelt eerst erg “sponzig” aan. Dit komt omdat de afstelling van de drukgroep zich nog moet zetten en gaat vanzelf weg. Snel intrappen en op laten komen van pedaal versnelt dit proces. Na een paar dagen rijden, zat de koppeling weer helemaal netjes hoog.
- Het speciale gereedschap en de montage methode voor de drukgroep zorgt ervoor dat de drukgroep altijd gemonteerd wordt in de “nul” positie van de automatische afstelling.
- Ook de nieuwe drukgroep moest met het speciale gereedschap gemonteerd worden. Uit de doos stond deze NIET in de “nul” positie van de automatische afstelling. Montage zonder het gereedschap had dus naar ons inzicht onherroepelijk tot problemen geleid.
- De rammel bij stationair lopen en afzetten van de motor wordt naar onze mening niet zo zeer veroorzaakt door de grotere radiale speling/ruimte in het vliegwiel, maar vooral door de axiale speling die in de loop der tijd is ontstaan (zie ook filmpjes).
- We hebben de master cilinder van de koppeling (nu we er relatief makkelijk bij konden) gedemonteerd, uit elkaar gehaald, schoon gemaakt, met speciaal vet voor remcilinders weer gemonteerd. Dit omdat ik last had van een krakend geluid bij intrappen van de koppeling. Tijd zal het leren of het blijvend weg is…
Filmpjes
Het oude vliegwiel met speling:
http://www.youtube.com/watch?v=9qHHnXe6vTA
Het nieuwe vliegwiel
http://www.youtube.com/watch?v=oanu7_9HrpY
Inpersen van de nieuwe keering:
http://www.youtube.com/watch?v=GFfA5n_8aFw
Alle gemaakte filmpjes met wat foto's in één filmpje samengevat:
http://youtu.be/q97Z3o86ftA
Luistert en huivert naar het gerammel van het DMF..
Foto verslag
Tenslotte onderstaand een selectie van de foto’s zoals gemaakt tijdens de klus
Dual Mass Vliegwiel, koppeling en krukaskeering vervangen
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De motor in de steun gehangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Het subframe helemaal los, klaar om weggelegd te worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De versnellingsbak is eraf, oude drukgroep en vliegwiel zichtbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Er is goed te zien dat de verstelling van de koppeling bijna maximaal uitgedraaid is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Koppelingsplaat is volledig versleten. De groeven zijn vrijwel niet meer te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Ook de drukgroep heeft bijzondere kleuren…
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Krukaskeering is nog netjes dicht en vriesstopje boven de krukas ook.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Het zogenoemde vriesstopje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Hier links het oude (kunststof) en rechts het nieuwe vriesstopje (metaal)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De oude krukaskeering wordt verwijderd middels een schroef in de oude keering.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Hier is de nieuwe keering over de basisring van de bevestigingstool geschoven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Hier wordt de nieuwe keering er met de tool ingeperst (ook filmpje van)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Het nieuwe Dual Mass Vliegwiel, klaar voor montage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Het nieuwe vliegwiel is gemonteerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De nieuwe koppelingsplaat is middels de centreertool geplaatst op het vliegwiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De nieuwe drukgroep wordt met de speciale tool voorbereid op montage op vliegwiel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Het nieuwe druklager (links) naast het oude lager (rechts). Let op het weg gefreesde Volvo logo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
Het nieuwe druklager zit op zijn plek.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
- renelle
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 04.11.2008 - 23:14
- Locatie: Harmelen
De versnellingsbak is weer gemonteerd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 T8
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08
BMW 528i High Executive
VW Passat GTE
V70 D2, Momentum, Ice White solid, 17"; Rex.
VW Passat 1.6 TDI High Executive, Xeon, Keyless entry, ...
V70 D5, 2003, Handbak, RTI, Standkachel, Nautic blue pearl, Vol Leder, 17"; Orestes Zomer & Winter set, GROM-USB
855 T5 AUT BJ95 LPG-VSI
V70 D5 Geartronic-6 BJ05 MY06 ED-II
C30 1.8 Sport MY08