Fluitend, gierend geluid S60 2.4t
Ga in overleg met de verkoper; als jij een ANWB keuring laat uitvoeren of ze dan de gebreken herstellen.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Waren dat niet de turbo loze motoren die je gezien hebt? Die zijn een jaar langer uitgerust geweest met de Marelli ETM.AlexV70 schreef:Ik heb ze (2002) gezien met oude ETM, dus helemaal zeker zou ik niet zijn.
Uitvoering is verschillend, dus de kenner kan het zien.
Als het de oude is kan de misschien met een spiegeltje de je andere kant kan zien van de ETM, voor de sticker.
Is er misschien een carkit ingebouwd of iets anders?
Ik heb het ook meegemaakt dat bij niet juiste gebruik van (onderbreking) stekkers iets over de speakers gaat fluiten.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Om op het geluid terug te komen,zit het rubber om de stuuras aan de binnenzijde van de auto goed?
Is de bak er een keer onderuit geweest mischien en vergeten het rubber goed terug te monteren?
Is de bak er een keer onderuit geweest mischien en vergeten het rubber goed terug te monteren?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Ik ben vanochtend weer bij Broekhuis Groningen geweest, waarbij wel meerdere malen werd genoemd dat ik de auto zonder garantie had gekocht.
Uit overleg met de chef werkplaats (Bert) blijkt het aan de dynamo te liggen, die een bepaalde ruis meegeeft over de geleverde stroom. Dit schijnt te ondervangen zijn met het monteren van een condensator van 'enkele tientjes'. Dit komt voor eigen rekening, met een korting van hun kant wat ook geldt voor de overige gebreken.
Iemand ooit eerder van deze oplossing gehoord?
Uit overleg met de chef werkplaats (Bert) blijkt het aan de dynamo te liggen, die een bepaalde ruis meegeeft over de geleverde stroom. Dit schijnt te ondervangen zijn met het monteren van een condensator van 'enkele tientjes'. Dit komt voor eigen rekening, met een korting van hun kant wat ook geldt voor de overige gebreken.
Iemand ooit eerder van deze oplossing gehoord?
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Beetje off topic, maar ik vind dat de dealer je enorm aan het matsen is. Alle punten die je gevonden hebt, had je ook tijdens een proefrit kunnen vinden. Als je dan vervolgens koopt zonder garantie kan ik me voorstellen dat de dealer je daar meerdere keren aan herinnert. Bovendien zijn dit geen zaken die je niet zou verwachten van een auto van 10 jaar oud.
On topic:
Dynamo kan inderdaad wat storen op speakers, het is een wisselspanning dynamo die gelijkt wordt gericht. Gevolg is wel dat er iets een rimpel kan ontstaan, wat je hoort. Wel raar dat je het ook hoort als je radio uit staat.
On topic:
Dynamo kan inderdaad wat storen op speakers, het is een wisselspanning dynamo die gelijkt wordt gericht. Gevolg is wel dat er iets een rimpel kan ontstaan, wat je hoort. Wel raar dat je het ook hoort als je radio uit staat.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
@EVV, ik piep ook niet. Heb ik ook direct aangegeven bij Broekhuis. Dus geen probleem. Feit is wel dat ik de auto met compleet onderhoud heb gekocht, dus daar mag je wel iets van verwachten vanuit Volvo.
Ik koop altijd al mijn auto's zonder garantie en geloof mij, alle punten die hier boven staan waren tijdens de proefrit NIET aanwezig. Als een dealer beloofd de auto technisch goed af te leveren horen daar geen trillende remmen bij nietwaar?
Het geluid van de dynamo gaat overigens niet over de speakers. Er is echt een elektronisch component in het dashboard wat vrolijk aan het meefluiten is.
Ik koop altijd al mijn auto's zonder garantie en geloof mij, alle punten die hier boven staan waren tijdens de proefrit NIET aanwezig. Als een dealer beloofd de auto technisch goed af te leveren horen daar geen trillende remmen bij nietwaar?
Het geluid van de dynamo gaat overigens niet over de speakers. Er is echt een elektronisch component in het dashboard wat vrolijk aan het meefluiten is.
- EVV
- 5th Gear member
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 20.08.2010 - 14:20
Een condensator kan helpen de spanning wat meer af te vlakken, maar normaal zorgt de accu hier voor. Is je accu nog wel goed?
Waar zouden ze de condensator willen plaatsen? Ze moeten wel weten wat er zo meefluit, de condensator zou je zo dicht mogelijk bij het verstoorde component moeten plaatsen.
Waar zouden ze de condensator willen plaatsen? Ze moeten wel weten wat er zo meefluit, de condensator zou je zo dicht mogelijk bij het verstoorde component moeten plaatsen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Bedankt voor de tip, ik heb nog niet naar de accu gekeken. Heb zelf nog wel een E11 accu liggen, zou mooi zijn als deze erin zou passen, in elk geval om even te proberen.
Verdere uitleg van de condensator is mij niet gegeven maar het klonk alsof ze het al vaker bij de hand hebben gehad, dus fingers crossed dat dit het nu echt oplost.
Verdere uitleg van de condensator is mij niet gegeven maar het klonk alsof ze het al vaker bij de hand hebben gehad, dus fingers crossed dat dit het nu echt oplost.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Sinds de montage van een andere (Varta) accu afgelopen vrijdag is het probleem niet meer teruggekomen.
Niks wees erop dat de 2 jaar oude, originele Volvo accu iets mankeerde maar na vervanging is het vervelende geluid toch echt weg. Ik kan de hele auto in 1x een stuk meer waarderen.
Toch apart dat de dealer hier niet mee kwam, feit is dat de 'condensator' die af-fabriek gemonteerd wordt, inderdaad de accu is.
Ik vond het ook opvallend dat een dikke 5 cylinder, met stoelverwarming, alarm, dik audiosysteem, navigatie etc. Slechts een 60 AH accu'tje heeft..
Niks wees erop dat de 2 jaar oude, originele Volvo accu iets mankeerde maar na vervanging is het vervelende geluid toch echt weg. Ik kan de hele auto in 1x een stuk meer waarderen.

Ik vond het ook opvallend dat een dikke 5 cylinder, met stoelverwarming, alarm, dik audiosysteem, navigatie etc. Slechts een 60 AH accu'tje heeft..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Schop!
Na 4 heerlijke, rustige dagen kwam vanmiddag in 1x vanuit het niets het geluid weer terug. Net nadat ik de garage had gebeld dat de condensator niet meer gemonteerd hoefde te worden..
Hierop ben ik zo teleurgesteld geraakt dat ik niet eerder mijn garage uit ben gekomen dan dat ik de oorzaak te pakken had. Uit eindelijk kon ik een deel van het geluid reproduceren met de auto alleen op het contact (dus zonder tussenkomst van de dynamo). De speakers begonnen te storen op het moment dat ik de interieur verlichting aan of uit deed, en of ik wel of niet gas gaf.
Hierop heb ik de zekeringkast open getrokken en uiteindelijk bleek zekering 17 'Audio Amplifier' de boosdoener te zijn. Zodra ik deze verwijder, is het geluid direct weg. Op het moment dat ik dan de auto weer start met de zekering erin dan is het geluid weer terug.
Ik vermoed dat dit gaat om de versterker van het audio systeem (HU803 + RTI + center speaker etc.) welke onder de passagiersstoel gemonteerd zit. Zo op het oog kon ik niks ontdekken aan de aansluitingen. Wat moet ik nu doen? zit er ergens een contact verkeerd of is gewoon mijn versterker overleden? Af en toe functioneert hij prima..
Na 4 heerlijke, rustige dagen kwam vanmiddag in 1x vanuit het niets het geluid weer terug. Net nadat ik de garage had gebeld dat de condensator niet meer gemonteerd hoefde te worden..
Hierop ben ik zo teleurgesteld geraakt dat ik niet eerder mijn garage uit ben gekomen dan dat ik de oorzaak te pakken had. Uit eindelijk kon ik een deel van het geluid reproduceren met de auto alleen op het contact (dus zonder tussenkomst van de dynamo). De speakers begonnen te storen op het moment dat ik de interieur verlichting aan of uit deed, en of ik wel of niet gas gaf.
Hierop heb ik de zekeringkast open getrokken en uiteindelijk bleek zekering 17 'Audio Amplifier' de boosdoener te zijn. Zodra ik deze verwijder, is het geluid direct weg. Op het moment dat ik dan de auto weer start met de zekering erin dan is het geluid weer terug.
Ik vermoed dat dit gaat om de versterker van het audio systeem (HU803 + RTI + center speaker etc.) welke onder de passagiersstoel gemonteerd zit. Zo op het oog kon ik niks ontdekken aan de aansluitingen. Wat moet ik nu doen? zit er ergens een contact verkeerd of is gewoon mijn versterker overleden? Af en toe functioneert hij prima..
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Meestal zit dat in de voeding van de versterker of de uitgang van je radio. Beide kunnen het gevolg zijn van starten met de radio aan en een te grote spanningsdip hebben daarbij. Dat kan dan weer komen door een slechte accu.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik snap dat als het geluid uit de audio installatie komt en je haalt de zekering van de versterker eruit dathet geluid weg is. Dat is echter niet de oorzaak van het probleem. Er is iets wat stoort op de radio of versterker en die moet je wegnemen. Ik zou voor die condensator gaan met de afspraak met de dealer als het niet werkt dat ze hem er weer uithalen. Is vrij eenvoudig te testen of het werkt, dus kan dan "zonder" kosten.
In mijn ogen blijft het plaatsen van een condesator een symptoom bestrijding en geen opheffing van de oorzaak. Maar als het werkt, waarom niet.
In mijn ogen blijft het plaatsen van een condesator een symptoom bestrijding en geen opheffing van de oorzaak. Maar als het werkt, waarom niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik denk dat het interessanter is om te zien of er geen enorme "ripple" of golfbeweging zit in de stroomtoevoer in de gehele auto. Zou je kunnen meten met een oscilloscoop, en dan even vergelijken met een auto die geen problemen heeft (het is nooit helemaal vlak en 100% 13,6 volt)
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Dank voor de suggesties.
De auto is vandaag naar de dealer geweest, deze heeft een condensator geplaatst. Ze hebben erkend dat het geluid nog niet weg is, het zou minder zijn geworden. Mijn inziens is er niet veel veranderd. Wel opvallend dat af en toe onder het rijden het geluid weg is.
Verder denk ik niet dat het aan de dynamo ligt, aangezien ook met alleen het contact aan er een storing door de speakers te horen is. Geef je gas (met motor uit) hoor je dit over de speakers, doe je de verlichting aan, hoor je dat ook.
Op het moment dat ik zekering 17 eruit haal, doet de radio het nog wel alleen mist de muziek power en moet ik veel meer aan de volume knop draaien. Echter zit er dan geen ruis meer in de speakers, in geen enkel geval!
Dus ik denk dat dat bewijst dat de afscherming van de radio oké is, de dynamo ook oké is (anders was het met de motor aan en zonder versterker toch ook te horen?) en dat misschien de versterker een slechte massa heeft of dat deze gewoon 'kapot' is?
Het beeldscherm van de RTI is trouwens nu wel mooi strak, hier wilden eerst nog wel eens wat lichte 'rimpels' of lijnen over het beeld heen komen. Dat is volgens mij wel een teken dat de stroomtoevoer niet mooi is. Na de nieuwe accu en plaatsing van de condensator is dat dus compleet weg.
De auto is vandaag naar de dealer geweest, deze heeft een condensator geplaatst. Ze hebben erkend dat het geluid nog niet weg is, het zou minder zijn geworden. Mijn inziens is er niet veel veranderd. Wel opvallend dat af en toe onder het rijden het geluid weg is.
Verder denk ik niet dat het aan de dynamo ligt, aangezien ook met alleen het contact aan er een storing door de speakers te horen is. Geef je gas (met motor uit) hoor je dit over de speakers, doe je de verlichting aan, hoor je dat ook.
Op het moment dat ik zekering 17 eruit haal, doet de radio het nog wel alleen mist de muziek power en moet ik veel meer aan de volume knop draaien. Echter zit er dan geen ruis meer in de speakers, in geen enkel geval!
Dus ik denk dat dat bewijst dat de afscherming van de radio oké is, de dynamo ook oké is (anders was het met de motor aan en zonder versterker toch ook te horen?) en dat misschien de versterker een slechte massa heeft of dat deze gewoon 'kapot' is?
Het beeldscherm van de RTI is trouwens nu wel mooi strak, hier wilden eerst nog wel eens wat lichte 'rimpels' of lijnen over het beeld heen komen. Dat is volgens mij wel een teken dat de stroomtoevoer niet mooi is. Na de nieuwe accu en plaatsing van de condensator is dat dus compleet weg.
Deze tip nog wel gelezen?FrankS60 schreef:Meestal zit dat in de voeding van de versterker of de uitgang van je radio. Beide kunnen het gevolg zijn van starten met de radio aan en een te grote spanningsdip hebben daarbij. Dat kan dan weer komen door een slechte accu.
AlexV70 schreef:Is er misschien een carkit ingebouwd of iets anders?
Ik heb het ook meegemaakt dat bij niet juiste gebruik van (onderbreking) stekkers iets over de speakers gaat fluiten.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Hoi Alex, bedankt voor je tip.
Er zijn geen achteraf accessoires gemonteerd in de auto. Wel een originele Volvo telefoon.
Accu is nieuw en goed, versterker en radio gaan automatisch aan bij het op contact zetten van de auto.
Er zijn geen achteraf accessoires gemonteerd in de auto. Wel een originele Volvo telefoon.
Accu is nieuw en goed, versterker en radio gaan automatisch aan bij het op contact zetten van de auto.
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
En daar zit het probleem nou juist in, die zouden eigenlijk pas aan moeten gaan na het starten. De MOSFET voeding in een versterker zorgt voor een gestabiliseerde ingangsspanning in de versterker, en als die te veel op zn lazer krijgt door het starten met een slechte accu (de vorige) terwijl hij aan staat, kan het stuk gaan. De spanningsdip is te groot en te grof en daar kan het niet tegen.RoninS60 schreef:
Accu is nieuw en goed, versterker en radio gaan automatisch aan bij het op contact zetten van de auto.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 07.02.2012 - 21:23
Frank,
Dat klikt logisch. Dus het wordt een andere PA200 proberen en kijken of dit het probleem oplost, dit klinkt mij nu als het meest logische. Heeft anders een PA300 nog voordelen?
Iemand een how-to hoe deze versterker uit te bouwen en iemand die een versterker over heeft of dat ik deze even kan proberen?
Dat klikt logisch. Dus het wordt een andere PA200 proberen en kijken of dit het probleem oplost, dit klinkt mij nu als het meest logische. Heeft anders een PA300 nog voordelen?
Iemand een how-to hoe deze versterker uit te bouwen en iemand die een versterker over heeft of dat ik deze even kan proberen?

- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Een PA300 heeft meer uitgangsvermogen, dus in theorie kan het harder, of gecontroleerder (zuiverder) bij gelijkblijvende geluidsdruk. Gewoon zwaardere versterker dus. Weet niet of hij 1 op 1 past ipv de PA200.
Sir Volvalot heeft er nog 1 te koop staan:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48212
en op Marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/531099928
Ik wil er wel nog bij vermelden dat dit zeker geen zekerheid is dat het hier aan ligt! Ik heb ervaring met versterkers die hier de lol niet van inzagen, maar het is geen garantie dat dit bij jou ook het probleem is. Kan overigens ook nog in de headunit zitten, in de pre-out daarvan.
Sir Volvalot heeft er nog 1 te koop staan:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48212
en op Marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/531099928
Ik wil er wel nog bij vermelden dat dit zeker geen zekerheid is dat het hier aan ligt! Ik heb ervaring met versterkers die hier de lol niet van inzagen, maar het is geen garantie dat dit bij jou ook het probleem is. Kan overigens ook nog in de headunit zitten, in de pre-out daarvan.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -