Geplaatst: 11.03.2012 - 11:46
Wat is een boottrailer die geremd is toch een stuk duurder dan een ongeremde.
Prijsverschil is 1000 euro is veel geld.
Prijsverschil is 1000 euro is veel geld.
Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Laat het nu eens fout aflopen met je ongeremde boottrailertje, geen verzekering die je schade dekt, dat wordt een aanmerkelijk groter probleem dan die paar tientjes die oom agent je afpakt.peter geurts schreef:Het geeft geen probleem maar als oom agent om de hoek komt kijken dan heb ik wel een groot probleem.
Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.Jan schreef:Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.diesel01 schreef:Heel verstandig, je kunt een slinger uit de aanhanger remmen met dien verstande dat het ding wel geremd is.
Helemaal stabiel is een tandemasser en kost niet veel meer dan een enkelasser.
Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.Msuidgeest schreef:Echt vreemd is dat niet. Maar ik denk dat ze die 500 kg gekozen hebben met het idee dat het nog veilig is als de auto ook helemaal vol zit met belading.
De remmen van een gemiddelde auto zullen berekend zijn op het maximale gewicht van de auto inclusief een maximaal gewicht aan de trekhaak.
De mijne mag ongeremd 700 kg trekken. In theorie mag ik dus geen aanhanger trekken zonder kenteken die tot 750 kg gaat.
Je kan kijken wat de waardes geremd en ongeremd zijn voor in bijvoorbeeld duitsland. Als deze hoger zijn dan kan je vervolgens contact opnemen met de importeur en kijken of ze iets voor je kunnen doen met een verklaring. RDW kan de trekgewichten aanpassen als er een verklaring is vanuit de fabrikant of importeur. Als je het fijne er van wil weten kan je het beste naar een RDW keuringsstation gaan. Daar krijg je naar mijn ervaring betere informatie dan bij de helpdesk.peter geurts schreef:vandaag RDW gebeld en omkeuren mag niet er zit een EU goedkeuring op voor ongeremd 500 kilo en dat mag niet veranderd worden (veiligheid)
Dus nu weet ik waar ik aan toe ben en hoef ik niet te denken van als ik dit of dat had gedaan.
dus ik ga maar op zoek naar een geremde boottrailer en niet meer een jaar gokken veiligheid voor alles,( verstand komt met de jaren)
:?: :?: :?:Volvorijden schreef:Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.
die dodo's op de werkvloer overrulen zomaar geen europese typegoedkeuring.Volvorijden schreef:Daarnaast zijn de keurmeesters bij de RDW keuringsstation de mensen die de goedkeuring geven voor de aanpassing op het kentekenbewijs.
bedankt....Oceanracer schreef::?: :?: :?:Volvorijden schreef:Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.
Neem een voorbeeld Audi A3 1.4 TFSI is in NL goedgekeurd voor 1200kg geremd, in Duitsland voor 1500kg. Dit verschil komt omdat Pon het trekgewicht heeft terug geschroefd. Dit is ook de partij die het weer ongedaan kan maken.die dodo's op de werkvloer overrulen zomaar geen europese typegoedkeuring.
Waarvoor?Volvorijden schreef:bedankt....
Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken zwaarder dan het ongeremde gewicht van het kentekenbewijs (bijv. 500kg) echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.
Ik doelde op dit voorbeeld je mag wel een aanhanger zonder kenteken trekken tot 750kg echter moet deze voorzien van een oplooprem....Msuidgeest schreef:Echt vreemd is dat niet. Maar ik denk dat ze die 500 kg gekozen hebben met het idee dat het nog veilig is als de auto ook helemaal vol zit met belading.
De remmen van een gemiddelde auto zullen berekend zijn op het maximale gewicht van de auto inclusief een maximaal gewicht aan de trekhaak.
De mijne mag ongeremd 700 kg trekken. In theorie mag ik dus geen aanhanger trekken zonder kenteken die tot 750 kg gaat.
Ik was daar niet duidelijk: het ging mij alleen om de situatie dat je met de hand de boottrailer moet verplaatsen. Dan is een tandemasser een onhandig ding.diesel01 schreef:Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.Jan schreef:Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.diesel01 schreef:Heel verstandig, je kunt een slinger uit de aanhanger remmen met dien verstande dat het ding wel geremd is.
Helemaal stabiel is een tandemasser en kost niet veel meer dan een enkelasser.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.