Pagina 2 van 5

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:46
door peter geurts
Wat is een boottrailer die geremd is toch een stuk duurder dan een ongeremde.
Prijsverschil is 1000 euro is veel geld.

Geplaatst: 11.03.2012 - 11:51
door bart simpson
peter geurts schreef:Het geeft geen probleem maar als oom agent om de hoek komt kijken dan heb ik wel een groot probleem.
Laat het nu eens fout aflopen met je ongeremde boottrailertje, geen verzekering die je schade dekt, dat wordt een aanmerkelijk groter probleem dan die paar tientjes die oom agent je afpakt.

Enne.... is die € 1000,-- echt zo'n probleem koop een bootje dat je wel verantwoord kunt verslepen

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:06
door diesel01
Jan schreef:
diesel01 schreef:Heel verstandig, je kunt een slinger uit de aanhanger remmen met dien verstande dat het ding wel geremd is.
Helemaal stabiel is een tandemasser en kost niet veel meer dan een enkelasser.
Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.
Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:24
door peter geurts
Het geld is niet het probleem maar weer op zoek te gaan voor een goede boottrailer

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:27
door Volvorijden
Msuidgeest schreef:Echt vreemd is dat niet. Maar ik denk dat ze die 500 kg gekozen hebben met het idee dat het nog veilig is als de auto ook helemaal vol zit met belading.

De remmen van een gemiddelde auto zullen berekend zijn op het maximale gewicht van de auto inclusief een maximaal gewicht aan de trekhaak.
De mijne mag ongeremd 700 kg trekken. In theorie mag ik dus geen aanhanger trekken zonder kenteken die tot 750 kg gaat.
Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:40
door Volvorijden
peter geurts schreef:vandaag RDW gebeld en omkeuren mag niet er zit een EU goedkeuring op voor ongeremd 500 kilo en dat mag niet veranderd worden (veiligheid)
Dus nu weet ik waar ik aan toe ben en hoef ik niet te denken van als ik dit of dat had gedaan.
dus ik ga maar op zoek naar een geremde boottrailer en niet meer een jaar gokken veiligheid voor alles,( verstand komt met de jaren)
Je kan kijken wat de waardes geremd en ongeremd zijn voor in bijvoorbeeld duitsland. Als deze hoger zijn dan kan je vervolgens contact opnemen met de importeur en kijken of ze iets voor je kunnen doen met een verklaring. RDW kan de trekgewichten aanpassen als er een verklaring is vanuit de fabrikant of importeur. Als je het fijne er van wil weten kan je het beste naar een RDW keuringsstation gaan. Daar krijg je naar mijn ervaring betere informatie dan bij de helpdesk.
Daarnaast zijn de keurmeesters bij de RDW keuringsstation de mensen die de goedkeuring geven voor de aanpassing op het kentekenbewijs.

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:42
door Oceanracer
Volvorijden schreef:Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.
:?: :?: :?:

Geplaatst: 11.03.2012 - 12:47
door bart simpson
Volvorijden schreef:Daarnaast zijn de keurmeesters bij de RDW keuringsstation de mensen die de goedkeuring geven voor de aanpassing op het kentekenbewijs.
die dodo's op de werkvloer overrulen zomaar geen europese typegoedkeuring.

Geplaatst: 11.03.2012 - 13:01
door Volvorijden
Oceanracer schreef:
Volvorijden schreef:Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.
:?: :?: :?:
bedankt....
Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken zwaarder dan het ongeremde gewicht van het kentekenbewijs (bijv. 500kg) echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.

Geplaatst: 11.03.2012 - 13:04
door Volvorijden
die dodo's op de werkvloer overrulen zomaar geen europese typegoedkeuring.
Neem een voorbeeld Audi A3 1.4 TFSI is in NL goedgekeurd voor 1200kg geremd, in Duitsland voor 1500kg. Dit verschil komt omdat Pon het trekgewicht heeft terug geschroefd. Dit is ook de partij die het weer ongedaan kan maken.
Ik geen je een kleine kans.
RDW baseert zich slechts op de regelgeving. RDW zal nooit buiten een eu-type goedkeuring gaan.

Geplaatst: 11.03.2012 - 13:10
door Oceanracer
Volvorijden schreef:bedankt....
Volgens mij mag je wel een aanhanger trekker zonder kenteken zwaarder dan het ongeremde gewicht van het kentekenbewijs (bijv. 500kg) echter moet deze voorzien zijn van een oplooprem.
Waarvoor?

Een kenteken is verplicht vanaf 750 kilo. Dat staat los van de aanwezigheid van een oplooprem. Of de oplooprem noodzakelijk is, hangt dus niet van de aanhanger zelf af, maar van het trekkend voertuig.

Geplaatst: 11.03.2012 - 13:20
door Volvorijden
Msuidgeest schreef:Echt vreemd is dat niet. Maar ik denk dat ze die 500 kg gekozen hebben met het idee dat het nog veilig is als de auto ook helemaal vol zit met belading.

De remmen van een gemiddelde auto zullen berekend zijn op het maximale gewicht van de auto inclusief een maximaal gewicht aan de trekhaak.
De mijne mag ongeremd 700 kg trekken. In theorie mag ik dus geen aanhanger trekken zonder kenteken die tot 750 kg gaat.
Ik doelde op dit voorbeeld je mag wel een aanhanger zonder kenteken trekken tot 750kg echter moet deze voorzien van een oplooprem....

Geplaatst: 11.03.2012 - 13:25
door Oceanracer
Ah! Ja, dát klopt! :D
Die aanhangers ga je trouwens in de praktijk niet tegenkomen. Hooguit een enkele tot aanhanger omgebouwde vouwwagen. En of je daar nou een boot op moet gaan vervoeren....

Geplaatst: 11.03.2012 - 19:32
door peter geurts
Ik ben op internet aan het zoeken naar boottrailers geremd.
Er zit veel prijs verschil in het is net als auto s je kunt kiezen voor een fiat of een volvo.

Geplaatst: 11.03.2012 - 19:46
door V70/2.4D/2003
Saris of Hombauer, altijd goed.

Geplaatst: 12.03.2012 - 12:10
door nauticbluepearl
@peter geurts
wat voor boottrailer zoek je?

Geplaatst: 12.03.2012 - 18:14
door peter geurts
Ik zoek een boottrailer voor een consoleboot van vijf meter lang met buiten boord motor.
Gewicht motor 50pk 100kilo.
Gewicht consoleboot 500kilo.
dus totaal gewicht 600 kilo.
Ongeremde trailer weegt 150 kilo ging net samen 750kilo maar niet met mijn volvo daar mag maar 500kilo achter ik blijf het weinig vinden.
Ik zoek een geremde boottrailer van ongeveer 6 meter lang.

Geplaatst: 12.03.2012 - 18:16
door V70/2.4D/2003
En die 6 meter, dat is de boot of bedoel je de totale lengte van de aanhangwagen?

Geplaatst: 12.03.2012 - 18:18
door V70/2.4D/2003
Wat leuk, op Marktplaats begint dat verhaal bij 1750 euro en eindigt bij 4995 euro. Dure liefhebberij, dat bootje vervoeren.

Geplaatst: 12.03.2012 - 19:26
door Jan
diesel01 schreef:
Jan schreef:
diesel01 schreef:Heel verstandig, je kunt een slinger uit de aanhanger remmen met dien verstande dat het ding wel geremd is.
Helemaal stabiel is een tandemasser en kost niet veel meer dan een enkelasser.
Maar wanneer je in eentje met een losse boottrailer moet rangeren om hem precies op zijn plek te zetten, dan is een tandemasser een onding. Hij wil alleen maar rechtuit tenzij je hem met het neuswiel zo ver achterover kan zetten dat er bijna geen druk meer op de voorste as komt.
Dat valt of staat met de bestuurder niet voor niets heeft men het rijbewijs e achter b verplicht gesteld.
Ik heb liever een stabiele tandemasser dan een instabiele enkelasser.
Ik was daar niet duidelijk: het ging mij alleen om de situatie dat je met de hand de boottrailer moet verplaatsen. Dan is een tandemasser een onhandig ding.
Achter de auto is een tandemasser veel prettiger, helemaal mee eens.

Overigens kijkt Volvo inderdaad in verband met de veiligheid en stabiliteit van de combinatie duidelijk naar de gewichtsverhoudingen en nauwelijks naar het vermogen. Volgens mij mogen de 140pk versie en de 210 pk versie van de V70 hetzelfde geremde gewicht trekken.