940 estate

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

@Iroll:
Verlichting uit zet echt geen zoden aan de dijk.
Zelf heb ik inderdaad de verlichting "standaard aan" functie uitgegooid, met VIDA op mijn V70-D5.
Dit eigenlijk om de volgende reden:
Je zet het contact aan......floep, koplampen aan.
Na het voorgloeien....start, en floep, licht uit.
De motor slaat aan, je laat het contact los, en.......floep, licht weer aan.

Het is gewoon waar en bewezen dat een gloeilamp gewoon meer op zijn donder krijgt door het aan-, uit, en weer aanschakelen.
Ik gooi dan liever mijn lichten aan, zodra de motor loopt, en ik ga rijden, bijna automatisch.
Wel is het zo dat op een prachtige zomerdag, zon etc, dan het licht uit laat....

Ik kocht ongeveer 2-3 keer per jaar nieuwe koplampjes, nu zitten ze er al bijna een jaar in!

Ik zat een keer te friemelen om via een relais het licht aan te zetten, en aan te sturen door de W aansluiting van de dynamo. Deze geeft spanning af als de dynamo draait......dus motor draait. Maar was toch wel wat werk.
Dit, via VIDA was amkkelijker... :)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
ketron1960
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29

klopt en vergeet ook niet de koude start, afgelopen winter -20 zette ik de verlichting op standslichten om de accu te sparen.
ik zie tot nu toe alleen maar voordelen.
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3

Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

tja en ik heb ruim 60.000 km met de 855 gereden zonder 1 kapot lampje en die stonden altijd aan.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Laguna-S60
7th Gear member
Berichten: 5798
Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
Locatie: Zuid West Friesland
Contacteer:

ketron1960 schreef:klopt en vergeet ook niet de koude start, afgelopen winter -20 zette ik de verlichting op standslichten om de accu te sparen.
ik zie tot nu toe alleen maar voordelen.
Had ie maar geen accu moeten worden...
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Die volvo zijn er opgemaakt om gewoon te kunnen starten met of zonder licht aan,die accu,s zijn daar wel op berkend.
Monteer goeie lampjes,niet van die halford lampjes enz.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

hoi nou bedankt alvast voor de reacties, ik rij de kilometers voor 90% op de snelweg en bijna alleen overdag, al bij 5% minder verbruik scheelt het.
5%? Dat bespaar je als je de airco niet zou gebruiken! Als je 0,05% brandstof zou besparen is het al veel. Een tijdje terug gezien bij ik denk 5th gear. Ze hebben het proberen te meten met lampen aan of uit. Maar er viel geen aantoonbare besparing te meten.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

5% is zwaar overdereven.........voor je brandstofbesparing hoef je het echt niet te doen. Reken zelf maar uit:

Vermogen koplamp is 60W/stuk, samen 120W
Achterlampjes: 4 x 30W = 120W
wat sidelampjes, dash etc... ong 50W.
Dit is totaal ruim genomen 300W.

Een D5 motor kan 120 kW leveren......120.000 Watt !!!
Wat maakt die 300W dan nog eigenlijk uit? Een klein beetje tegenwind is al meer weerstand.

Wat echte energieslurpers zijn:
- zachte banden.
- ramen open rijden op de snelweg.
- airco aan (een aircopomp neemt ong 10 pk, is bijna 8 kW)
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het veiliger rijden met licht aan is belangrijker dan een beetje, of eigenlijk geen meerverbruik!
Het wordt tijd dat ze het verplicht gaan stellen.
Als je sommigen in de vroege ochtend ziet rijden in de schemer zonder licht,die zijn volgens mij levensmoe.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
marcanon
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 02.03.2011 - 15:46

zet je ook je radio uit want die verbruikt ook stroom??
nu: Volvo XC90 D5 185pk
Saab 93 1.8t cabrio
oud: V50 1.8
V40 1.8
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21401
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

En de rechter buitenspiegel eraf gehaald ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
ketron1960
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29

we zullen het zien, het was alleen maar een vraag
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3

Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

beste Ketron1960,

er zijn op dit forum heel veel mensen met kennis van zaken.
Doe er je voordeel mee.

En met je licht uit rijden is niet slim, waarom denk je dat alle moderne auto's dagrij verlichting hebben, en waarom (goede) motorrijders ook altijd met hun licht aan rijden.
juist gezien worden.

Maar welkom op het volvo forum waar je te maken krijgt met volvo-fielen, en mensen die idolaat zijn van hun merk, dat is nou eenmaal zo.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
ketron1960
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29

o ik doe er mijn voordeel mee, il kan nu mijn verlichting uitzetten.
maar ik kan hem ook aanzetten en als ik het contact uit zet gaat alles uit dus kan ik nog steeds permanent met verlichting blijven rijden. alleen heb ik nu de keus om hem uit te zetten.

verder ben ik jarenlang een hondafiel geweest maar sinds ik 2 jaat geleden een 245 uit 1993 heb gehad heb ik iets met volvo en met name de oude types.
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3

Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”