hoi ik rij sinds een half jaar een volvo 940 estate met een B 230FK motor en ben zeer tevreden.
omdat ik 1100 km per week rij en dit nog een jaartje wil doen heb ik wat vragen.
sinds dat ik hem heb schakelt hij heel slecht in de 1 en de achteruit even 2 x pompen met het koppelingspedaal en het gaat goed, nu heeft hij ook sinds kort dat hij heel langzaam vooruit gaat met het koppelingspedaal ingetrapt mijn vraag is dus kan dit bijgesteld worden of moet de koppeling vervangen worden.
is het mogelijk om de lichtschakelaar zo aan te passen dat de lampen uit zijn als je hem naar links zet, dit scheelt brandstof.
verder heb ik nog veeeel meer vragen maar alles op zijn tijd.
940 estate
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29
heb ik al geprobeerd maar dan branden de stadslichten
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Dit is wel écht verkeerde zuinigheid zeg, lampen uit omdat het benzine kost??? Straks vertel je nog dat je de remmen demonteert vanwege gewichtsbesparing!
Anyway, mogelijk zit er rondom de knop een schroefje wat je kunt verdraaien om de schakelstanden te bepalen.
Anyway, mogelijk zit er rondom de knop een schroefje wat je kunt verdraaien om de schakelstanden te bepalen.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 17.04.2009 - 09:44
- Locatie: Zuid-Limburg
Nee, want licht aan overdag voegt niks toe, remmen welBroabander schreef:Dit is wel écht verkeerde zuinigheid zeg, lampen uit omdat het benzine kost??? Straks vertel je nog dat je de remmen demonteert vanwege gewichtsbesparing!

Ik heb het bij een 940 nooit geprobeerd, maar lijkt me dat je aan de achterkant van de schakelaar maar een stekkertje hoeft los te trekken, dan zouden ze in de 0 stand uit moeten zijn. Maar met stadslicht rijden scheelt al wat benzine. Doe ik ook altijd met de V40

Volvo C70 t-5 1998 saffron
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
Volvo 850 t-5r cream yellow (auto van de vrouw)
Volvo 360GLE 1987 blauw
Volvo 760TURBO intercooler 1986 flamenco red
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Het kan ook met een zekering verwijderen, nummer 25 dacht ik.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Nou ja het zal qua verbruik vast iets schelen, dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen, heb ik geen bewijzen voor. Echter, qua zichtbaarheid wil je toch zulke risico's niet nemen? Ga eens op een zonnige dag op een provincialeweg rijden met bomen erlangs en let op wanneer je de auto's mét en zonder licht kan zien!
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
En toch zit daar juist een gevaar Camiel: de fietser op het naastgelegen fietspad valt bijna niet meer op omdat je weggebruikers verwacht die met hun verlichting aan rijden. Die fietser valt dus minder op, net als die ene auto zonder licht, en onwillekeurig ga je ervan uit dat er niets aankomt.
Gewoon goed blijven kijken en geen aanname doen omdat "iedereen met licht op rijdt". Bij twijfel, niet inhalen.
Gewoon goed blijven kijken en geen aanname doen omdat "iedereen met licht op rijdt". Bij twijfel, niet inhalen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Daar zit wat in Marc, maar zou jij dan 's avonds/'s nachts ook zonder licht rijden omdat veel fietsers dan ook zonder licht rijden?Msuidgeest schreef:En toch zit daar juist een gevaar Camiel: de fietser op het naastgelegen fietspad valt bijna niet meer op omdat je weggebruikers verwacht die met hun verlichting aan rijden. Die fietser valt dus minder op, net als die ene auto zonder licht, en onwillekeurig ga je ervan uit dat er niets aankomt.
Gewoon goed blijven kijken en geen aanname doen omdat "iedereen met licht op rijdt". Bij twijfel, niet inhalen.
Auto rijden blijft altijd een kwestie van goed kijken en alert blijven.
[ontopic]
Er is inderdaad een zekering die je kan verwijderen om het gewenste effect te bereiken en dat zou best de voorgestelde 25 kunnen zijn.
Wil dit bij de S80 ook nog uitzoeken, maar dat zal wel software matig moeten(mij gaat het dan om elk drupje accu kracht bij moeilijke start situaties).
Voor wat betreft het slechte schakelen en kruipen met ingetrapte koppeling, is er niet iets mis met de een of andere koppeling cillinder.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik mag toch aannemen dat TS de verlichting overdag uit zou willen zetten ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Verlichting uit zet echt geen zoden aan de dijk. Dan moet je de audio ook uit zetten, geen airco, kan je beter je tank altijd maar half vol tanken of alle overbodige zaken eruit gooien. Al die dingen apart spaart al meer uit als je DRV uitschakelen. En die dingen schaden de zichtbaarheid niet. DRV scheelt gewoon een paar doden per jaar, en elke is er een, nietwaar?
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ik rij liever heel veilig door overdag ook mijn verlichting aan te hebben dan een paar procent zuiniger te rijden door ze uit te hebben.
Bij mijn 850 kan je met een klein schroefje naast de schakelaar kiezen wat je wilde en zo dus kiezen dat de verlichting uit kon zijn.
@ Fat Rat, Bij een S80 moet het idd softwarematig.
Mijn vader heeft hier de software + apparatuur voor je zou hem een PM kunnen sturen.
Bij mijn 850 kan je met een klein schroefje naast de schakelaar kiezen wat je wilde en zo dus kiezen dat de verlichting uit kon zijn.
@ Fat Rat, Bij een S80 moet het idd softwarematig.
Mijn vader heeft hier de software + apparatuur voor je zou hem een PM kunnen sturen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29
hoi nou bedankt alvast voor de reacties, ik rij de kilometers voor 90% op de snelweg en bijna alleen overdag, al bij 5% minder verbruik scheelt het.
voor de verlichting ga ik vanmiddag eens even kijken, of de zekering of een stekker achter de schakelaar ( schroefje zit er niet ).
als er een koppelingscilinder niet goed werkt kan deze dan apart vervangen worden of moet de hele koppeling eruit
voor de verlichting ga ik vanmiddag eens even kijken, of de zekering of een stekker achter de schakelaar ( schroefje zit er niet ).
als er een koppelingscilinder niet goed werkt kan deze dan apart vervangen worden of moet de hele koppeling eruit
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29
was inderdaad zekering nummer 25, hbet is ook zo als je de lampen aandraait en je zet het contact uit dan gaat alles uit
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
De koppeling heeft een drukcilinder welke waarschijnlijk gaar is.ketron1960 schreef:hoi ik rij sinds een half jaar een volvo 940 estate met een B 230FK motor en ben zeer tevreden.
omdat ik 1100 km per week rij en dit nog een jaartje wil doen heb ik wat vragen.
sinds dat ik hem heb schakelt hij heel slecht in de 1 en de achteruit even 2 x pompen met het koppelingspedaal en het gaat goed, nu heeft hij ook sinds kort dat hij heel langzaam vooruit gaat met het koppelingspedaal ingetrapt mijn vraag is dus kan dit bijgesteld worden of moet de koppeling vervangen worden.
is het mogelijk om de lichtschakelaar zo aan te passen dat de lampen uit zijn als je hem naar links zet, dit scheelt brandstof.
verder heb ik nog veeeel meer vragen maar alles op zijn tijd.
vandaar dat je 2 keer moet trappen, ook komen daardoor je platen niet meer los van elkaar, waarschijnlijk moet je ook zwaar trappen, maar valt je dat niet meer op.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29
oke dank je wel, dat wordt dus een nieuwe l[img]oppeling weet er iemand wat dat kosten gaat en een goedkoop adres
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
- jan weemering
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
- Locatie: Rotterdam
ik zou eerst even de drukcilinder laten nakijken, wellicht zijn je platen nog goed, en hoeft die zooi niet uit elkaar.ketron1960 schreef:oke dank je wel, dat wordt dus een nieuwe l[img]oppeling weet er iemand wat dat kosten gaat en een goedkoop adres
drukcilinder vervangen even vragen bij de dealer of specialist
men kijk daar niet als eerste naar, maar komt het tegen als de boel al uit elkaar is geweest.
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Koppeling cilinder kan je gewoon bij komen en los vervangen.
Maar het is ook mogelijk dat er te weinig koppelingvloeistof in zit (of zit deze bij volvo bij de remvloeistof?) Of ontluchten van de koppelingcilnder.
Maar het is ook mogelijk dat er te weinig koppelingvloeistof in zit (of zit deze bij volvo bij de remvloeistof?) Of ontluchten van de koppelingcilnder.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26.02.2012 - 14:29
Heb bij volvo onderdelen magazijn dordrecht al een reparatieset voor de drukcilinder gevonden, dus het komt naar mijn idee vaker voor
Volvo V 70 2,4 2000 polar LPG G3
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993
Volvo V 40 2.0 1998 LPG G 3
]Volvo 940 estate 2.3
Volvo 240 Estate 2.3 LPG 1993