ADVIES : cilinderkop moet los V70 D5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is zeker een koopje! Normaal kost een blok ongeveer 2500 euro, al zakken de prijzen voor de eerste types D5 wel iets. Als je de staat van het vorige blok kunt verifieren zou ik het blok wisselen. Het zou zuur zijn als het nieuwe blok ook niet goed is. Mij verbaast het altijd hoe weinig km's die ruilblokken gelopen hebben. Kijk maar eens bij een gebruikte D5 van pakhembeet bouwjaar 2002. Je vind nagenoeg geen auto's met 130.000 km, laat staan dat er een total loss is gereden zonder dat het blok stuk is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat is vaak een gok die je neemt en hoe eerlijk is de verkoper,in de autobranche staat eerlijkheid vaak op een laag pitje!edraket schreef:Is zeker een koopje! Normaal kost een blok ongeveer 2500 euro, al zakken de prijzen voor de eerste types D5 wel iets. Als je de staat van het vorige blok kunt verifieren zou ik het blok wisselen. Het zou zuur zijn als het nieuwe blok ook niet goed is. Mij verbaast het altijd hoe weinig km's die ruilblokken gelopen hebben. Kijk maar eens bij een gebruikte D5 van pakhembeet bouwjaar 2002. Je vind nagenoeg geen auto's met 130.000 km, laat staan dat er een total loss is gereden zonder dat het blok stuk is.
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Doe er dan plusminus 1000 euro bij voor montage van de motor en alle riemen en spanrollen dan heb je het goed voorelkaar.papapaul schreef:owwwwww ik kan nu voor € 1000 een motor bemachtigen van een demontagebedrijf ( met 160.00 km).
Dat is weinig geld natuurlijk.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
Dat is een koopje, wel even de riemen, spanners, rollen en waterpomp vervangen.papapaul schreef:owwwwww ik kan nu voor € 1000 een motor bemachtigen van een demontagebedrijf ( met 160.00 km). EDIT 160.000 km
Dat is weinig geld natuurlijk.
Of je hebt het geluk dat dit net al gebeurd is.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 13:45
Nou... de D5 rijdt weer.
De cilinderkop was goed kapoet !
Alle doorgangen/schachten waar bepaalde asjes doorheen lopen waren afgebroken/afgebrokkeld. Was een wonder dat de motor op zich nog liep begreep ik.
Ik heb ervoor gekozen om een gebruikte cilinderkop te kopen ( € 335.00) met 3 mnd garantie ( wat t waard is maar kreeg ik erbij)
Kop laten afpersen/vlakken/nalopen door een specialist.
Multiriem, spanrol, distributieriem,waterpomp,kopbouten en diverse afdichtingen en pakkingen laten vervangen.(originele onderdelen)
Garage heeft ook allerlei slangen schoongeschraapt van binnen omdat er enorm veel dikke drap/koek inzat.
Motor loopt als een zonnetje. Stinkt niet en rookt niet.
De cilinderkop was goed kapoet !
Alle doorgangen/schachten waar bepaalde asjes doorheen lopen waren afgebroken/afgebrokkeld. Was een wonder dat de motor op zich nog liep begreep ik.
Ik heb ervoor gekozen om een gebruikte cilinderkop te kopen ( € 335.00) met 3 mnd garantie ( wat t waard is maar kreeg ik erbij)
Kop laten afpersen/vlakken/nalopen door een specialist.
Multiriem, spanrol, distributieriem,waterpomp,kopbouten en diverse afdichtingen en pakkingen laten vervangen.(originele onderdelen)
Garage heeft ook allerlei slangen schoongeschraapt van binnen omdat er enorm veel dikke drap/koek inzat.
Motor loopt als een zonnetje. Stinkt niet en rookt niet.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan blijft de schade nog een beetje beperkt, al zal het aantal werkuren vermoedelijk behoorlijk zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ververs wel de olie een paar maal snel achter elkaar om eventueel slijpsel in de motor af te voeren en de termijn nadien aanhouden om de 15000km!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 13:45
Kosten:
Cilinderkop € 335 inkl btw
16 uur x € 55,00 arbeid = € 880
Cilinderkop afpersen/vlakken/fixen € 224,00
Pakkingen-afdichtingen-bouten-vloeistof € 437,00
en dan uiteraard 19% over dit geheel.
€ 2200 totaal
Leenauto was gratis ( was dan wel een heeeeele oude Hyundai uit 1856 maar ik kon tenminste elke dag 45 km woon-werk doen)
Cilinderkop € 335 inkl btw
16 uur x € 55,00 arbeid = € 880
Cilinderkop afpersen/vlakken/fixen € 224,00
Pakkingen-afdichtingen-bouten-vloeistof € 437,00
en dan uiteraard 19% over dit geheel.
€ 2200 totaal
Leenauto was gratis ( was dan wel een heeeeele oude Hyundai uit 1856 maar ik kon tenminste elke dag 45 km woon-werk doen)
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Wat heeft je er uiteindelijk toe doen besluiten om geen hele (2e hands) motor te kopen, maar wel een (2e hands) kop? Kosten zouden toch nagenoeg gelijk zijn?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 13:45
Tja, het is een gevoelsmatige keuze geweest.
Ik heb een beter gevoel bij de kop vervangen.
Welliswaar is het een gebruikte en weet je toch nooit hoeveel die gelopen heeft ..maar daarvan weet ik nu wel dat deze in orde is. Kop is bij een specialist geweest en nu helemaal perfect. Koppakking en diverse andere pakkingen en afdichtigen zijn nu ook vervangen.
Motor geheel vervangen : je weet op zich ook niet of deze inderdaad slechts 160.000 km gelopen heeft of niet( geldt ook voor de losse kop). Die motor zet je dan zo erin maar dan weet ik op zich ook niet of de kop goed is/pakkingen goed zijn etc
Met de motor vervangen ben je toch ook weer een paar honderd euro meer kwijt.
Ik heb een beter gevoel bij de kop vervangen.
Welliswaar is het een gebruikte en weet je toch nooit hoeveel die gelopen heeft ..maar daarvan weet ik nu wel dat deze in orde is. Kop is bij een specialist geweest en nu helemaal perfect. Koppakking en diverse andere pakkingen en afdichtigen zijn nu ook vervangen.
Motor geheel vervangen : je weet op zich ook niet of deze inderdaad slechts 160.000 km gelopen heeft of niet( geldt ook voor de losse kop). Die motor zet je dan zo erin maar dan weet ik op zich ook niet of de kop goed is/pakkingen goed zijn etc
Met de motor vervangen ben je toch ook weer een paar honderd euro meer kwijt.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Al met al wel een boel centjes, maar hij rijd nu weer goed neem ik aan.
Ben het geheel met je redenatie eens dat de kop vervangen een betere keuze is geweest. Je weet nu inderdaad wat je hebt. Je moet er toch niet aan denken dat het ruilblok niet goed blijkt te zijn. Je krijgt vast je geld wel terug, maar wie gaat het ombouwen betalen?
Ben het geheel met je redenatie eens dat de kop vervangen een betere keuze is geweest. Je weet nu inderdaad wat je hebt. Je moet er toch niet aan denken dat het ruilblok niet goed blijkt te zijn. Je krijgt vast je geld wel terug, maar wie gaat het ombouwen betalen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
+1edraket schreef:Al met al wel een boel centjes, maar hij rijd nu weer goed neem ik aan.
Ben het geheel met je redenatie eens dat de kop vervangen een betere keuze is geweest. Je weet nu inderdaad wat je hebt. Je moet er toch niet aan denken dat het ruilblok niet goed blijkt te zijn. Je krijgt vast je geld wel terug, maar wie gaat het ombouwen betalen?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 13:45
Motortje loop goed ......maaaar
Er zit een of andere doffe donkere dreun of resonantie onder de motorkap als de motor loopt. Vaag om uit leggen natuurlijk.
Als je onder de motorkap kijkt en luistert ( stationair) dan zit het aan de rechterkant ( aan de kant van de dieselpomp ( als ik het goed zeg) maar dan lijkt het daaronder te zitten. Heb het vergeleken met een V70 D5 van een vriend en die heeft t niet.
Voor mijn idee was het na de cilinderkop ellende niet echt zo en is het daarna gegroeid. Garage heeft gekeken of de uitlaat een orrzaak is maar die zit vast. Wel maakte het al wat verschil toen het luchtfilterdeksel opnieuw en goed bevestigd werd.
Garage mompelde nog iets over een luchtafvoerslang (en dan daar de bevestiging van) die van de ene kant van de motor naar de achterkant loopt.
Er zit een of andere doffe donkere dreun of resonantie onder de motorkap als de motor loopt. Vaag om uit leggen natuurlijk.
Als je onder de motorkap kijkt en luistert ( stationair) dan zit het aan de rechterkant ( aan de kant van de dieselpomp ( als ik het goed zeg) maar dan lijkt het daaronder te zitten. Heb het vergeleken met een V70 D5 van een vriend en die heeft t niet.
Voor mijn idee was het na de cilinderkop ellende niet echt zo en is het daarna gegroeid. Garage heeft gekeken of de uitlaat een orrzaak is maar die zit vast. Wel maakte het al wat verschil toen het luchtfilterdeksel opnieuw en goed bevestigd werd.
Garage mompelde nog iets over een luchtafvoerslang (en dan daar de bevestiging van) die van de ene kant van de motor naar de achterkant loopt.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Lastig, aan de andere kant, geen enkele D5 klinkt hetzelfde, laatst een serie brandstofretourmetingen gedaan aan identieke blokken, maar ze klonken allemaal anders...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 13:45
Gister ff verder lopen zoeken:
Als ik het luchtfilterdeksel loshaal, filter verwijder dan verandert er bijna niets aan het gedreun. Hou ik nou mn hand tegen het luchtaanzuigrooster in het filterdeksel dan verdwijnt het doffe geluid/gedreun !!!
Zit dan bv de slang die hieraan vastzit ergens los of zit er in de slang aan het filterdeksel een klep/mechanisme oid ?
Als ik het luchtfilterdeksel loshaal, filter verwijder dan verandert er bijna niets aan het gedreun. Hou ik nou mn hand tegen het luchtaanzuigrooster in het filterdeksel dan verdwijnt het doffe geluid/gedreun !!!
Zit dan bv de slang die hieraan vastzit ergens los of zit er in de slang aan het filterdeksel een klep/mechanisme oid ?