Mijn V70 D5 aut. uit 2004 met 279.000 km is in de soep gedraaid.
Dat wil zeggen : spanrol van de multiriem is kapot gegaan en ook de multiriem.
Universele garage heeft deze vervangen voor me maar de motor liep voor geen meter..geen power en een hele slechte loop.
Hij heeft de distributieriem gecontroleerd en op tijd gezet maar cilinder 3 heeft geen compressie.
Om te kijken wat er is moet de cilinderkop gelost worden.....
Dat zal een uurtje of 10 a 11 sleutelen worden plus uiteraard onderdelen.
Koffiedik kijken of is er wellicht een verwachting te maken ?
Groet,
Paul
Den Haag
OEPS zie dat ik in de verkeerde bouwjaar rubriek zit. Excuses...maar ik zal wel verhuisd kunnen worden naar de juiste plek ?
ADVIES : cilinderkop moet los V70 D5
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Denk een klep krom en dan moet de kop eraf.
Is de multiriem tussen de distributieriem geslagen? En is de spanrol van de multiriem niet vervangen met de wissel?
Is de multiriem tussen de distributieriem geslagen? En is de spanrol van de multiriem niet vervangen met de wissel?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Na een kopreparatie bij die km stand is het een paar keer voorgekomen dat nadien de drijfstanglagers eruit liepen,dus het is een gok die je neemt om alleen de kop te repareren!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4321
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Mijn pa heeft met zijn XC70 gehad bij ca 80000 km en toen zijn er een paar kleppen vervangen. Kop is er wel af geweest destijds
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat snap ik niet helemaal. In principe slijt een drijfstanglager nauwelijks, dus of die nu 80 of 280 duizend heeft gedraaid lijkt me er niet toe doen. ALs de drijfstangen nog recht zijn denk ik dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken. Een drijfstanglager kan heel erg veel hebben zolang hij maar recht belast wordt. Als er een stang krom is wordt het wel een ander verhaal. Was dat niet het geval Mario bij die motoren waar het met de drijfstanglagers fout is gegaan?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ik denk dat mario bedoeld is dat de hele motor gelijkmatig slijt , als je dan bijvoorbeeld de kop reviseert , de andere delen van de motor die ook al een heel leven achter de kiezen hebben dan veel meer op hun fl^kker krijgen.
De motor van TS heeft ook al bijna 280000km gereden , oke tis een volvo!!
De motor van TS heeft ook al bijna 280000km gereden , oke tis een volvo!!
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Juist als een drijfstang nog recht is, is de kracht van de aanvaring tussen zuigerkop en kleppen volledig doorgegeven aan de krukas. Omdat er geen energie is geabsorbeerd om de drijfstang te buigen, hebben beide lagers (small én big end) een grote klap gehad.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
na een cilinderkoprevieise is de compressie vaak stuk hoger,met kans dat het lagerwerk er uitloopt.
Ik zeg ook niet dat het gebeurd,de kans is aanwezig!
Ik zeg ook niet dat het gebeurd,de kans is aanwezig!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat snap ik, maar een glijlager kan echt enorme krachten verwerken, zeker als hij recht wordt belast. Die gaat niet zomaar stuk, ook niet van een tik van een klep. Ze kunnen wel heel erg slecht tegen gebrekkige smering, dan is het meteen over en uit.M@rcel schreef:Juist als een drijfstang nog recht is, is de kracht van de aanvaring tussen zuigerkop en kleppen volledig doorgegeven aan de krukas. Omdat er geen energie is geabsorbeerd om de drijfstang te buigen, hebben beide lagers (small én big end) een grote klap gehad.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik lees nog nergens dat er iets gebeurd is met de distributie tijdens dit voorval. Ik denk meer aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden?
Alhoewel, de garage had hem op tijd gezet, betekend dit dat hij van tijd af was? Hoeveel?
Alhoewel, de garage had hem op tijd gezet, betekend dit dat hij van tijd af was? Hoeveel?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
is ook waar.edraket schreef:Dat snap ik, maar een glijlager kan echt enorme krachten verwerken, zeker als hij recht wordt belast. Die gaat niet zomaar stuk, ook niet van een tik van een klep. Ze kunnen wel heel erg slecht tegen gebrekkige smering, dan is het meteen over en uit.M@rcel schreef:Juist als een drijfstang nog recht is, is de kracht van de aanvaring tussen zuigerkop en kleppen volledig doorgegeven aan de krukas. Omdat er geen energie is geabsorbeerd om de drijfstang te buigen, hebben beide lagers (small én big end) een grote klap gehad.

-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het heeft ook niets met die tik op de zuiger verder van doen,bij die km stand zijn de lagers dusdanig ingesleten,dat als de compressie hoger wordt de kans op snellere slijtage aanwezig is.
Wat betreft de tik op de zuiger is afhankelijk van hoe ernstig die tik was,de zuiger kan wel degelijk deformeren waarbij de kans op olieverbruik toeneemt.
Ik heb diesels gezien in een V70D5 met een gebroken d- riem,waarvan de bovenste compressieveer helemaal vast was geslagen door de tik op de zuiger.
Wat betreft de tik op de zuiger is afhankelijk van hoe ernstig die tik was,de zuiger kan wel degelijk deformeren waarbij de kans op olieverbruik toeneemt.
Ik heb diesels gezien in een V70D5 met een gebroken d- riem,waarvan de bovenste compressieveer helemaal vast was geslagen door de tik op de zuiger.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Ik zie ook diesels die na koprevisie het weer "even" doen en daarna weer het loodje leggen op 1 of meer drijfstang lagers.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
V70 T5 assen schreef:Ik zie ook diesels die na koprevisie het weer "even" doen en daarna weer het loodje leggen op 1 of meer drijfstang lagers.
Daarom,het zou zonde zijn veel geld te investeren in een motor die al zoveel km achter de rug heeft.
Dan kun je beter voor een gebruikte motor gaan met minder kilometers,die zijn er genoeg te vinden.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar was dat de oorzaak van het slechte lopen? En hoe zit het dan met de compressie op cil 3? Gaat de kop er nu alsnog af?papapaul schreef:Distributie was een paar tanden uit het lood !!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 31.03.2011 - 13:45
Oorzaak/schade zal inderdaad pas te zien zijn als de kop eraf ligt.
Garage gaat dat maandag of dinsdag doen.
Maarja...dan lees ik reacties hier over lagers etc en dan ga ik me stiekum afvragen wat wijs is.
Zit me op voorhand af te vragen wat je kwijt zou zijn als je het hele blok zou vervangen. Tot nu toe € 1500 voor een gebruikt blok met 130.000 km.
Heb verder geen idee hoeveel sleuteluur het mogelijk kan zijn.
Garage gaat dat maandag of dinsdag doen.
Maarja...dan lees ik reacties hier over lagers etc en dan ga ik me stiekum afvragen wat wijs is.
Zit me op voorhand af te vragen wat je kwijt zou zijn als je het hele blok zou vervangen. Tot nu toe € 1500 voor een gebruikt blok met 130.000 km.
Heb verder geen idee hoeveel sleuteluur het mogelijk kan zijn.