Pagina 2 van 3
Geplaatst: 02.03.2012 - 12:30
door edraket
Is zeker een koopje! Normaal kost een blok ongeveer 2500 euro, al zakken de prijzen voor de eerste types D5 wel iets. Als je de staat van het vorige blok kunt verifieren zou ik het blok wisselen. Het zou zuur zijn als het nieuwe blok ook niet goed is. Mij verbaast het altijd hoe weinig km's die ruilblokken gelopen hebben. Kijk maar eens bij een gebruikte D5 van pakhembeet bouwjaar 2002. Je vind nagenoeg geen auto's met 130.000 km, laat staan dat er een total loss is gereden zonder dat het blok stuk is.
Geplaatst: 02.03.2012 - 12:44
door MarioC70
edraket schreef:Is zeker een koopje! Normaal kost een blok ongeveer 2500 euro, al zakken de prijzen voor de eerste types D5 wel iets. Als je de staat van het vorige blok kunt verifieren zou ik het blok wisselen. Het zou zuur zijn als het nieuwe blok ook niet goed is. Mij verbaast het altijd hoe weinig km's die ruilblokken gelopen hebben. Kijk maar eens bij een gebruikte D5 van pakhembeet bouwjaar 2002. Je vind nagenoeg geen auto's met 130.000 km, laat staan dat er een total loss is gereden zonder dat het blok stuk is.
Dat is vaak een gok die je neemt en hoe eerlijk is de verkoper,in de autobranche staat eerlijkheid vaak op een laag pitje!
Geplaatst: 02.03.2012 - 13:10
door papapaul
owwwwww ik kan nu voor € 1000 een motor bemachtigen van een demontagebedrijf ( met 160.00 km). EDIT 160.000 km
Dat is weinig geld natuurlijk.
Geplaatst: 02.03.2012 - 13:36
door MarioC70
Dat is helemaal goedkoop als hij goed is!
Geplaatst: 03.03.2012 - 12:12
door V70 T5 assen
papapaul schreef:owwwwww ik kan nu voor € 1000 een motor bemachtigen van een demontagebedrijf ( met 160.00 km).
Dat is weinig geld natuurlijk.
Doe er dan plusminus 1000 euro bij voor montage van de motor en alle riemen en spanrollen dan heb je het goed voorelkaar.
Geplaatst: 03.03.2012 - 20:29
door Gast
papapaul schreef:owwwwww ik kan nu voor € 1000 een motor bemachtigen van een demontagebedrijf ( met 160.00 km). EDIT 160.000 km
Dat is weinig geld natuurlijk.
Dat is een koopje, wel even de riemen, spanners, rollen en waterpomp vervangen.
Of je hebt het geluk dat dit net al gebeurd is.

fixed
Geplaatst: 28.03.2012 - 20:56
door papapaul
Nou... de D5 rijdt weer.
De cilinderkop was goed kapoet !
Alle doorgangen/schachten waar bepaalde asjes doorheen lopen waren afgebroken/afgebrokkeld. Was een wonder dat de motor op zich nog liep begreep ik.
Ik heb ervoor gekozen om een gebruikte cilinderkop te kopen ( € 335.00) met 3 mnd garantie ( wat t waard is maar kreeg ik erbij)
Kop laten afpersen/vlakken/nalopen door een specialist.
Multiriem, spanrol, distributieriem,waterpomp,kopbouten en diverse afdichtingen en pakkingen laten vervangen.(originele onderdelen)
Garage heeft ook allerlei slangen schoongeschraapt van binnen omdat er enorm veel dikke drap/koek inzat.
Motor loopt als een zonnetje. Stinkt niet en rookt niet.
Geplaatst: 28.03.2012 - 20:59
door edraket
Dan blijft de schade nog een beetje beperkt, al zal het aantal werkuren vermoedelijk behoorlijk zijn.
Geplaatst: 28.03.2012 - 21:03
door papapaul
16 uurtjes
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:39
door JosW
Totaal kosten? Of is dit een impertinente vraag?
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:41
door JosW
Vraag me trouwens af hoe je kunt checken of de kilometers die opgegeven worden bij een ruilmotor kloppen.
Geplaatst: 28.03.2012 - 22:48
door MarioC70
Ververs wel de olie een paar maal snel achter elkaar om eventueel slijpsel in de motor af te voeren en de termijn nadien aanhouden om de 15000km!
Geplaatst: 29.03.2012 - 07:44
door papapaul
Kosten:
Cilinderkop € 335 inkl btw
16 uur x € 55,00 arbeid = € 880
Cilinderkop afpersen/vlakken/fixen € 224,00
Pakkingen-afdichtingen-bouten-vloeistof € 437,00
en dan uiteraard 19% over dit geheel.
€ 2200 totaal
Leenauto was gratis ( was dan wel een heeeeele oude Hyundai uit 1856 maar ik kon tenminste elke dag 45 km woon-werk doen)
Geplaatst: 29.03.2012 - 09:36
door mehrzahl
Wat heeft je er uiteindelijk toe doen besluiten om geen hele (2e hands) motor te kopen, maar wel een (2e hands) kop? Kosten zouden toch nagenoeg gelijk zijn?
Geplaatst: 29.03.2012 - 09:50
door papapaul
Tja, het is een gevoelsmatige keuze geweest.
Ik heb een beter gevoel bij de kop vervangen.
Welliswaar is het een gebruikte en weet je toch nooit hoeveel die gelopen heeft ..maar daarvan weet ik nu wel dat deze in orde is. Kop is bij een specialist geweest en nu helemaal perfect. Koppakking en diverse andere pakkingen en afdichtigen zijn nu ook vervangen.
Motor geheel vervangen : je weet op zich ook niet of deze inderdaad slechts 160.000 km gelopen heeft of niet( geldt ook voor de losse kop). Die motor zet je dan zo erin maar dan weet ik op zich ook niet of de kop goed is/pakkingen goed zijn etc
Met de motor vervangen ben je toch ook weer een paar honderd euro meer kwijt.
Geplaatst: 29.03.2012 - 09:58
door edraket
Al met al wel een boel centjes, maar hij rijd nu weer goed neem ik aan.
Ben het geheel met je redenatie eens dat de kop vervangen een betere keuze is geweest. Je weet nu inderdaad wat je hebt. Je moet er toch niet aan denken dat het ruilblok niet goed blijkt te zijn. Je krijgt vast je geld wel terug, maar wie gaat het ombouwen betalen?
Geplaatst: 29.03.2012 - 10:54
door M@rcel
edraket schreef:Al met al wel een boel centjes, maar hij rijd nu weer goed neem ik aan.
Ben het geheel met je redenatie eens dat de kop vervangen een betere keuze is geweest. Je weet nu inderdaad wat je hebt. Je moet er toch niet aan denken dat het ruilblok niet goed blijkt te zijn. Je krijgt vast je geld wel terug, maar wie gaat het ombouwen betalen?
+1
Geplaatst: 01.05.2012 - 16:39
door papapaul
Motortje loop goed ......maaaar
Er zit een of andere doffe donkere dreun of resonantie onder de motorkap als de motor loopt. Vaag om uit leggen natuurlijk.
Als je onder de motorkap kijkt en luistert ( stationair) dan zit het aan de rechterkant ( aan de kant van de dieselpomp ( als ik het goed zeg) maar dan lijkt het daaronder te zitten. Heb het vergeleken met een V70 D5 van een vriend en die heeft t niet.
Voor mijn idee was het na de cilinderkop ellende niet echt zo en is het daarna gegroeid. Garage heeft gekeken of de uitlaat een orrzaak is maar die zit vast. Wel maakte het al wat verschil toen het luchtfilterdeksel opnieuw en goed bevestigd werd.
Garage mompelde nog iets over een luchtafvoerslang (en dan daar de bevestiging van) die van de ene kant van de motor naar de achterkant loopt.
Geplaatst: 01.05.2012 - 16:50
door Quota
Lastig, aan de andere kant, geen enkele D5 klinkt hetzelfde, laatst een serie brandstofretourmetingen gedaan aan identieke blokken, maar ze klonken allemaal anders...
Geplaatst: 02.05.2012 - 15:25
door papapaul
Gister ff verder lopen zoeken:
Als ik het luchtfilterdeksel loshaal, filter verwijder dan verandert er bijna niets aan het gedreun. Hou ik nou mn hand tegen het luchtaanzuigrooster in het filterdeksel dan verdwijnt het doffe geluid/gedreun !!!
Zit dan bv de slang die hieraan vastzit ergens los of zit er in de slang aan het filterdeksel een klep/mechanisme oid ?