Pagina 2 van 2

Geplaatst: 19.03.2012 - 01:47
door Frederik Welvaert
Als heen+terug woon-werk 14 km is woon je dus 7km van je werk? Ik zou de fiets nemen :p
Serieus, dagelijks die korte afstand doen vinden turbo's en roetfilters niet leuk. Mijn zus doet met de 1.6D V50 van mijn ouders dagelijks meerdere ritten van minder dan 10 km. Motor komt nauwelijks op temperatuur. Gevolg: na 106.000km turbo overleden, verbruik is met 7.8l/100km bijna even hoog als mijn XC60 en elke maand moet ze eens de autosnelweg op om in 4e 120 te gaan rijden omdat het roetfilter niet deftig kan regeneren. (en toch niet willen geloven dat die korte afstanden niet goed zijn)

Geplaatst: 19.03.2012 - 07:14
door JW71
Ik heb me laten vertellen dat er een electrisch systeem in de D3 zit dat de motor sneller doet opwarmen (en dus ook sneller warme lucht naar binnen komt)
Als er warme lucht het interieur in komt wil dat nog niet zeggen dat de motor ook op temperatuur is.

Van de V60 weet ik het niet, want geen temperatuur meter meer, maar van mijn vorige V50's 1.6D weet ik dat het erg lang kan duren voordat de motor op temperatuur is. Op de snelweg valt het allemaal nog wel mee. Maar de temperatuurmeter (koelwater) kwam bij een ritje van 20 minuten door de bebouwde kom en deels over 60km zones en een heel klein stukje 80km niet verder dan op een derde als de buiten temp laag was (onder 5 graden). Normaal stond die in het midden.
Bij de V60 loopt, net als de V50 overigens, het verbruik schrikbarend op bij korte ritjes vooral als je veel stilstaat en op moet trekken. Maar dat zal voor de 2.0T niet anders zijn
Ik zou me het meest zorgen maken om het roetfilter. Aan de anders kant je schrijft dat je in het weekend wel lange stukken (snelweg?) rijdt, misschien dat het daardoor nog mee zal vallen.

Geplaatst: 19.03.2012 - 08:14
door CY325i
Van de V60 weet ik het niet, want geen temperatuur meter meer, maar van mijn vorige V50's 1.6D weet ik dat het erg lang kan duren voordat de motor op temperatuur is. Op de snelweg valt het allemaal nog wel mee. Maar de temperatuurmeter (koelwater) kwam bij een ritje van 20 minuten door de bebouwde kom en deels over 60km zones en een heel klein stukje 80km niet verder dan op een derde als de buiten temp laag was (onder 5 graden). Normaal stond die in het midden.
Dat is voor mij de hoofdreden om geen diesel te nemen. Mijn dagelijkse woon/werk ritjes zijn vrij kort (enkel ongeveer 15km). 50% is snelweg (op de heenweg vaak files) en 50% is dwars door de stad. Daar doe je een (dikke) diesel weinig plezier mee. Ik ga niet onnodig lange ritjes maken om de diesel te plezieren.

Geplaatst: 19.03.2012 - 16:17
door Langbeest
wat betreft de diesels "We leven in 2012......................"

Geplaatst: 19.03.2012 - 16:21
door olson
Ja en?

Geplaatst: 19.03.2012 - 17:30
door Paul
Langbeest schreef:wat betreft de diesels "We leven in 2012......................"
Dus je wilt een elektrische auto?

Geplaatst: 19.03.2012 - 21:37
door Jan-Jelle
Lijkt me niet relevant om met 20.000 km per jaar aan een diesel te denken. Gewoon benzine nemen, zeker de 2.0T is een erg fijne motor.

Geplaatst: 20.03.2012 - 08:02
door rwa
Ja met zo weing km maakt verbruik niets uit ik stem voor een T6!

Geplaatst: 28.03.2012 - 17:36
door Fangio
Mensen, bedankt vr jullie hulp, het is uiteindelijk een D3 geworden.

Geplaatst: 28.03.2012 - 19:01
door Steyn
Precies. Mijn ervaring is dat het in technische zin tegenwoordig geen fluit uit maakt of je een benzine of een diesel bij een laag aantal km's per jaar. Hij zal er niet stuk van gaan.

Neemt echter niet weg dat af en toe goed warm worden voor de motor direct zorgt voor een soepelere rijdende diesel. :D

Financieel gezien is het natuurlijk echter wel iets anders. Denk aan onderhoud, belasting (in NL althans) en aanschaf.

Ben benieuwd naar de overige samenstelling. ;-)

Geplaatst: 29.03.2012 - 09:49
door Fangio
Financieel was de D3 toch een € 1000 voordeliger per jaar, toch niet niks en in't weekend doe ik meestal wel 200km aan een stuk dus dan kan hij goed opwarmen :-)

De 2.0T reed goed maar het verbruik stak me tegen, zat aan 10L zonder als een gek te rijden.

Overigens is het een Momentum + Motion.

Geplaatst: 29.03.2012 - 10:24
door CY325i
Zie dat Fangio in Belgie woont. In Nederland kun je bij 20 k-km financieel gezien beter een benzine nemen. In Belgie is het zo te lezen precies andersom.

Geplaatst: 29.03.2012 - 17:15
door wtr_s60
Idd in België geven ze je bijna geen keus dan met diesel te rijden, anders komt 't sowieso duurder uit.. Tenzij je echt ZEER weinig km's rijdt.

Geplaatst: 29.03.2012 - 20:36
door Fangio
Idd, en de restwaarde van een diesel op de occasiemarkt in BE is beduidend hoger dan een benzine.

Hopelijk heb ik de goede keuze gemaakt, time will tell.

Geplaatst: 30.03.2012 - 09:52
door snrbcb
Fangio, verbruik 2.0T op die korte ritjes is gem. 12.8L/100km , dus je hebt denk ik de goede keuze gemaakt.

Veel plezier met de D3.