D3 of 2.0T (203pk)

Fangio
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 14.10.2007 - 13:35
Locatie: Antwerp

Hallo

Graag jullie advies, ik twijfel tussen een D3 of een 2.0T (203pk)

Ik rijd ongeveer 20.000km per jaar.
Als ik de brandstof rekening maak zou een D3 zo'n € 1000/jaar voordeliger zijn dan een 2.0T. Qua verkeersbelasting is er geen verschil.

Maar mijn dagelijkse ritten zijn kort, op en neer naar het werk is maar 14km en de motor heeft dus geen tijd om goed warm te draaien (met mijn huidige S60 D5 althans) enkel in het weekend doe ik lange afstanden.

Ik heb altijd gehoord dat een diesel niet gemaakt is vr korte afstanden, en dat je vroeg of laat problemen krijgt, klopt dit of geldt het ook voor een benzinemotor?

Hoe zit het met de onderhoudskosten ts D3 en 2.0T ?

Bedankt.
V60 D3 Momentum + Motion
Gebruikersavatar
ZX10r
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 25.09.2010 - 14:58
Locatie: REO Rotterdam en Omgeving

gewoon rijden en kijken wat je het lekkerste vindt
Out div C30/XC70/XC60/XC60/V60CC/XC40
Out XC 70 D5 full option
Out V60 full option cosmic white inc Polestar
Out V60 MY14 Plug in hybrid inc Polestar
Out V60 MY15 Polestar full option Black
In XC40 MY22 Twin Engine black
In XC40 MY23 Twin Engine White
Fangio
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 14.10.2007 - 13:35
Locatie: Antwerp

De D3 heb ik al testgereden en vond het super. 2.0T nog niet.
V60 D3 Momentum + Motion
DJR
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.04.2010 - 16:34

Ik rij nu D3, en met alle respect.. Er zijn echt betere diesels dan deze. Verdraaid smalle powerband, en ik kan niet in de 3 een rotonde nemen, dat lukt met mijn Passat TSI makkelijk. Echt mensen, die D3 is het niet. My2Cents. Verder echt wel plezierig rijden, maar ik ben er niet lyrisch over, helaas. Dus pak de benzine. Ga er inderdaad maar eens in rijden.
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Heb zelf een D3 en vindt de auto erg fijn rijden. Je kan de auto lekker lui rijden vanaf 1400 tpm is er al genoeg kracht en terug schakelen hoeft niet snel. Moet het sneller, kan ook, tot 3000 tpm blijft de motor flink doortrekken. Daarna is het rap over. Maar ja, een diesel moet je naar mijn mening ook niet hoog de toeren in jagen. Als je dat wel wil zijn er benzine motoren.
Ik heb ook met een 2.0T gereden, was wel met een automaat dus niet helemaal een eerlijk vergelijk misschien. Ik vond het een beetje tegenvallen, of had er misschien mer van verwacht. De auto is snel zat en rijdt fantastisch maar de D3 voelt sneller aan en ook tussen acceleren gaat veel sneller met de D3. Bij de D3 voel je veel meer een duw in de rug. Bovendien was het verbruik erg hoog, gemiddeld 1:10 terwijl ik met de D3 1:18 makkelijk haal. Ik heb met beide auto's het zelfde gereden en ook dezelfde route.
Wat je aangeeft is ook waar, een diesel wordt niet warm op korte stukken. Ik zelf rijd vooral lange stukken, min. 85 km, dus weet niet wat het met de motor doet en ook niet hoe het gaat met het roetfilter.
V60 D4 Kinetic
Gebruikersavatar
santu001
4th Gear member
Berichten: 563
Lid geworden op: 16.06.2011 - 02:58
Locatie: Regio Amsterdam

De 2.0T kan je later ook makkelijk door Volvo laten tunen met een Polestar kit. Met behoudt van de garantie. Enigste maar is dat de 2.0T niet meer leverbaar is. Althans volgens de prijslijst. De motor was overigens identiek aan de T5. Alleen de software is anders. Middels de Polestar wordt het min of meer dus een T5.

Ik vond de 2.0T ook iets te licht, maar na de Polestar ben ik erg tevreden met de motor. Maar ik kwam wel van 2.5T vijf cilinder. De Polestar maakt er overigens 249pk van.
Mvg. Claudio,

Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

DJR schreef:Ik rij nu D3, en met alle respect.. Er zijn echt betere diesels dan deze. Verdraaid smalle powerband, en ik kan niet in de 3 een rotonde nemen, dat lukt met mijn Passat TSI makkelijk. Echt mensen, die D3 is het niet. My2Cents. Verder echt wel plezierig rijden, maar ik ben er niet lyrisch over, helaas. Dus pak de benzine. Ga er inderdaad maar eens in rijden.
Een rotonde in de 3 is prima te doen in een D3. Het is inderdaad wel zo dat je boven de 1200 toeren moet zitten.
Maw. proefrit gaan maken en zelf bepalen wat je bevalt...
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
DJR
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.04.2010 - 16:34

Tja weet je, in een moderne diesel wil ik me niet meer afvragen of ik boven de 1200 toeren rij om niet te bokken, ik krijg er een ouderwetsch dubbel clutch gevoel bij :)
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

Je moet ook niet stil gaan staan op de rotonde in de 3.
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
DJR
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 02.04.2010 - 16:34

Nee

Laten we svp niet concluderen dat die D3 smeuïg en over een breed toets gebied zijn kracht afgeeft want..

Dat doetie niet.

Schopje in de rug is leuk hoor, maar een T4 maakt met ruim een seconde op de honderd meter gehakt van de D3.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

de 2e versie ervan is beter, die geeft zijn max vermogen af bij 3500t/min ipv bij 2900 t/min wat erg laag was
Volvo for life
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

vermogensafgifte van een MY12 D3 is inderdaad minder aan / uit dan het eerdere modeljaar
Gebruikersavatar
least
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 07.02.2009 - 20:03
Locatie: Middelpunt van Nederland

kan ik beamen, mijn V60 d3 My22 was minder dan de huidige V70 D3 My12
nadenkend over weer een Volvo: V90
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

De 2.0T is echt een top motor, zeker met een onbeperkte benzinepas. Maar ik hou meer van de D3 en ik hou ook meer van het verbruik van deze.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Als ik naar de cijfers kijk, zeg ik 2.0T. Maar ik weet niet hoe een 2.0T rijdt. Een D3 rijdt wel erg lekker!
Gebruikersavatar
santu001
4th Gear member
Berichten: 563
Lid geworden op: 16.06.2011 - 02:58
Locatie: Regio Amsterdam

Maar is die 2.0T dan nog wel leverbaar? In de Volvo prijslijst iig. niet.
Mvg. Claudio,

Volvo S60 T5 - R-design - Polestar optimized - Fusion Red Metallic - Full Options - 10-2019
Volvo S60 T5 Summum, DSL, BPPro, Vibrant Copper 2011 - Sensus 3.0 0C71 SCT-IGO- XDA Root/ADW-EX Launcher 18" Sleipner/Fortuna
Volvo S60 2.5T Summun 2005 Greenwich green
Volvo S60 2.4 Premium Comfort, Audio, Winterline 2001 Maya Yellow
Gebruikersavatar
rwa
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 16.01.2011 - 14:05

Plan met beide een dag je rijden....en je keuze wordt een D3..
Volvo XC 90 T8 R-design 2022?
Volvo XC60 T8 R-design 2018
Volvo V70 T5 black edition 2014
Volvo XC60 R-design D5 AWD 2011
Volvo V60 D5 R-design 2011
Volvo V70 D5 2008 summum
Volvo XC90 D5 Sport 2007
Volvo S60 R 2005
Volvo XC 90 D5 Summum 2003
Fangio
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 14.10.2007 - 13:35
Locatie: Antwerp

OK, ik ga eens testrijden met een 2.0T, hij schijnt ook niet bepaald zuinig te zijn.

Wat me nog niet helemaal duidelijk is, stel dat ik de D3 neem, kan het kwaad dat hij dan vaak niet helemaal wordt warmgereden?
V60 D3 Momentum + Motion
Gebruikersavatar
olson
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 10.05.2011 - 08:03

Ik heb me laten vertellen dat er een electrisch systeem in de D3 zit dat de motor sneller doet opwarmen (en dus ook sneller warme lucht naar binnen komt)

Een motor komt natuurlijk liever lekker op temperatuur... maar of het echt kwaad kan....
S60 D3 Summum 2012, Four-C, black sapphire.
V60 B4 R-Design 2021 Birch light
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

santu001 schreef:Maar is die 2.0T dan nog wel leverbaar? In de Volvo prijslijst iig. niet.
Dealers hebben volgens mij nog genoeg 2.0t op voorraad staan die ze kwijt willen
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”