S60 T5 5e versnelling aanpassen?

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
BlackcurrantV70
7th Gear member

FrankS60 schreef:Ik zou met die kilometerstand eerst eens een hele grondige stage 0 tuning doen. Waarschijnlijk win je zomaar 20pk terug en heb je het gevoel dat de auto een stuk beter loopt. Ik zou overigens ook niet maximaal tunen met een dergelijke km stand, als de turbo nog origineel is dan zal die er zeker niet om kunnen lachen en vele andere componenten ook niet echt.

Zorg eerst maar eens voor een cilinder lek/compressietest om de staat van de motor wat beter in te kunnen schatten. Dan turbo controleren op slijtage, nieuwe luchtmassa meter, nieuwe 1e lambdasonde, nieuwe vacuumslangen, nieuwe TCV (IPD of origineel), wastegate goed afstellen, carterventilatie reinigen/vernieuwen, setje verse bougies, oliewisseltje, injectors cleanen dmv ultrasoon reiniging, enzovoorts. Als je dan nog geld over hebt, de ophanging controleren en waar nodig vervangen (en dat blijkt regelmatig nodig, dat vervangen van onderdelen) en de remmerij goed checken/vernieuwen. Als dat allemaal oke is, even gaan babbelen met Rica, Fasttech of BSR over een tuning die past bij de km stand van de auto.

Of iets meer neerleggen en een recentere T5 of R aanschaffen...

Een dame mer dergelijke km stand moet je met respect behandelen
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
ds3
1st Gear member

Vandaar mijn gedachte om alleen de versnelling te kunnen aanpassen en daarbij andere componenten niet onnodig belasten via tuning om zo rekening te houden met leeftijd en KM stand.

Maar goed, bedankt voor al het advies. Wil vooral ook Frank bedanken voor het geven van verstandig commentaar (je legt tenslotte wel je lot in de handen van mechaniek) en niet zomaar van " ah die ff belluh dan hebbie 400 pk" :p
FrankS60
5th Gear member

Ja ik ken het gevoel van wat meer paardjes willen en je ziet in mijn onderschrift wel wat ik allemaal gedaan heb om die beesten een beetje verantwoordelijk te kunnen accommoderen :wink: Kan me dus maar al te goed indenken dat je iets probeert te verzinnen om de zaak wat vlotter te laten lopen! En het zou jammer zijn als je een dergelijke mooie auto om zeep helpt met een tuning van een of andere half werk leverende tuningstoko.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
MarioC70
6th Gear member

Een vijfde versnelling aanpassen gaat dus niet,dan moet je de complete bak veranderen,hoofdas enz enz.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”