Karterventelatie dat verstopt zit zorg voor een enorme druk! Vaak vliegen dan de kruk as keringen er uit omdat dat de zwakke schakels vaak zijn. Maar heb ook wel eens gezien dat het er bij de pijlstok uit kwam.
Het geheel zit onder het inlaat spruitstuk en zal eens flink schoongemaakt moeten worden.
Volvo 960 (2) bobines
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Je hebt geen onderdruk, maar overdruk!Verders geen lekkages, maar wel veel onderdruk (had de pakking v/d vuldop al eens vervangen, want hij drukte het zelfs daar uit).
Leg de dop eens los op de opening.....ligt hij rustig, zoals het hoort....prima.
Hobbelt die een beetje, heb je overdruk, een carterventilatie probleem
Wordt hij er vast op gezogen, heb je onderdruk, ook niet goed.
Vliegt je dop hoog de lucht in, en komt naast je auto......verkopen die auto!

Als je een cartervent probleen hebt, is slecht voor diverse keerringen (mn die aan de koppelingskant)
Maar mi is dat normaal gesproken geen probleem van aanslaan, dat is wat anders.
olie hoort niet in je luchtinlaat.......cartervent is een probleem.
Ik zou als eerste gaan kijken naar simpele en goedkope dingen:
- benzinefilter, bougies, (is er niet wat olie in je bougiegat gelopen, zodat er sluiting is tussen plus bougie en massa?) porselein bougies heel?
- misschien is een van de twee bobines aanstuurunits niet helemaal lekker (stekker- of los draad contact?) Deze zitten links en rechts naast/onder de uitlaat spruitstuk. Elk unit stuurt 3 bobines aan.
- verder heb ik ook door dat ze een schoon en fris luchtfilter wel prettig vinden, speciaal als je op LPG rijdt.
- is je koelvloeistof nog schoon, hier geen abnormale hoge druk en/of harde koelwaterslangen, en/of koelvloeistof in de motorolie (dus koppakking heel?)
Verder is het al gezegd, je auto is voorzien van een diagnostic stekker doosje (tegen je linkervoorpoot aan in de motorruimte). De linmk is ook al gegeven hoe je dat kunt gebruiken, en uitlezen......geeft meestal een goede indicatie in welke richting je het zoeken moet.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Men noemt het onderdruk, omdat de druk (door slijtage) onder de zuigers ontstaat in het carter en dit gaat vervolgens weer naar boven en drukt tegen de vuldop etc. De (over)druk ontstaat dus onderin en wordt normaal gesproken via een slang weer naar de inlaat geleid. Onderdruk is dus in principe de juiste benaming, want dit betekent niet dat de druk lager is dan normaal 1 bar.
Bougies etc. al vervangen zoals in bovenstaande posts beschreven.
Uitlezen wordt het volgende stap. Dit kan met een ODB2 ?
Bougies etc. al vervangen zoals in bovenstaande posts beschreven.
Uitlezen wordt het volgende stap. Dit kan met een ODB2 ?
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Op je linker veerpoot onder de motor kap heb je een blokje zitten met een draadje en een pin op het eind. Deze kan je in een van de gaatjes stoppen en daarna kan je het gewenste gedeelte uitlezen.
Code: Selecteer alles
The diagnostic connector units for OBD-I systems are small black rectangular boxes mounted in front of the left-side(driver-side in LHD countries) shock tower. Earlier cars have only one unit ("A"); later cars have two ("A" and "B"). Diagnostic connector "A" contains the test terminal probe (the wire mounted on the side of the box in the picture) used in both A and B along with the test button and the LED readout lamp. In diagnostic connector A, socket 1 is for the electronic transmission (if your 960 or 90-series car has the AW30/40), socket 2 for fuel injection or Motronic, socket 3 for ABS, socket 6 for ignition and socket 7 for the instrument cluster. If the 1992+ car is so equipped with connector B, socket 1 is for the climate control, socket 2 for cruise control, socket 5 for the SRS and socket 6 for the memory seats.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
@henkjan0: lezen !!
Je hebt geen OBD2....
Eerder is een zeer goede link genoemd, waar alles instaat over het uitlezen, compleet met alle foutcodes en de juiste methode.
Je hebt geen OBD2....
Eerder is een zeer goede link genoemd, waar alles instaat over het uitlezen, compleet met alle foutcodes en de juiste methode.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Het kan wel degelijk met een OBD2 uitlees apparaat,je moet dan alleen een verloop stekker hebben.
Dealers hebben die nog wel.
Van EOBD naar OBD2 kan ook met dezelfde verloop stekker.
Van pin naar OBD stekker.
Dealers hebben die nog wel.
Van EOBD naar OBD2 kan ook met dezelfde verloop stekker.
Van pin naar OBD stekker.
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Dat dacht ik dus ook in de genoemde link te hebben gelezen Wim.MarioC70 schreef:Het kan wel degelijk met een OBD2 uitlees apparaat.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Oke, dan koop je toch een verloopstekker, en een OBDII uitlees apparaat.
Anders moet je naar de dealer........en zal het niet voor niets doen dat uitlezen.
Je kan hem zelf helemaal uitlezen mbv die stekkertjes, gratis, en het kost je ook niks.
Je auto is niet uitgerust met een OBDII uitlees connector, alleen MY96 of jonger.
In de mijne zit er eentje (eind 1995, dus een MY96) maar dan mis je de stekkerblok op je linkerveerpoot. Ik had ook liever zo'n stekkerblok.
Anders moet je naar de dealer........en zal het niet voor niets doen dat uitlezen.
Je kan hem zelf helemaal uitlezen mbv die stekkertjes, gratis, en het kost je ook niks.
Je auto is niet uitgerust met een OBDII uitlees connector, alleen MY96 of jonger.
In de mijne zit er eentje (eind 1995, dus een MY96) maar dan mis je de stekkerblok op je linkerveerpoot. Ik had ook liever zo'n stekkerblok.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Henkjan0 schreef:Dat dacht ik dus ook in de genoemde link te hebben gelezen Wim.MarioC70 schreef:Het kan wel degelijk met een OBD2 uitlees apparaat.
Zelfs wij hebben er nog eentje om uit te lezen,is ouderwets,maar wel handig!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Ja het maakt het iets makkelijker want je krijgt dan alles te zien op een scherm.
Maar waarom als particulier moeilijk doen als je ook gewoon een knippercode kan krijgen.
Maar waarom als particulier moeilijk doen als je ook gewoon een knippercode kan krijgen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D