Volvo 960 (2) bobines

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Aangezien mijn 960 zeer moeizaam aanslaat zit ik momenteel aan de bobines te denken, maar alvorens ze te vervangen probeer ik meer informatie in te winnen aangezien ze nogal prijzig zijn als je er 6 tegelijk wilt vervangen :? .

Het vreemde is daarbij dat wanneer de motor eenmaal loopt dan doet hij het ook perfect.

Ik vraag me oa. af hoelang de bobines gemiddeld meegaan en of dit een oorzaak kan zijn dat de motor moeilijk aanslaat. Wordt bijvoorbeeld op den duur de vonk minder krachtig ?

Ik zag ook dat er nieuwe ontstekingsmodules te koop zijn. Slijten die ook gewoonlijk bij een 960-2?
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Als hij na het starten mooi stabiel op 6 cilinders loopt zou ik niet gelijk aan de bobines denken. Zelfs als er 1 slecht zou zijn zou hij prima starten.

Bij mij waren de stekkers en kabels erg slecht en liep vaak op 5 cilinders maar starten was geen probleem
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Hij probeert wel aan te slaan, begint wat te hobbelen op 1,2 of 3 cilinders, maar komt er net niet overheen.
Wat is het meest voor de hand liggend dan?
Ontstekingsmodule of toch brandstoffilter (waar kan ik die vinden)?

Alvast bedankt voor het meedenken 8) ,

Henkjan.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Benzine filter zit onder de auto. Paar weken geleden vervangen. Ergens onder bestuurders stoel geloof ik.

Bougies zijn zelf nog wel lekker? Draai ze er eens uit en sluit ze even los aan op de bobine en kijk of ze vonken tijdens het starten.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
piet22
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 01.11.2005 - 17:01

Bobines gaan zelden kapot.
Ontstekingsmodules tegenwoordig wat vaker omdat de interne soldeerverbindingen met de jaren wat slecht worden, maar dan valt er vaak maar één cylinder uit.

Zit er verschil tussen de startproblemen bij koude motor en bij warme motor? Het zou de temperatuursensor kunnen zijn.

Piet
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Uit welk jaar komt hij. Tot en met 1995 kan je hem makkelijk zelf uitlezen
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Begin eerst eens met de bougiekabels, verdeelkap, bougies en luchtfilter te vervangen als dat nog niet gedaan is om dat uit te kunnen sluiten. Dat moet eerst helemaal op orde zijn. En controleer idd de bedrading van de ontsteking.
Benzine filter zal het niet zijn. Een verstopt filter geeft problemen als je het gaspedaal intrapt, starten lukt dan wel.
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Hartelijk bedankt voor de reakties!

De bougies zijn gloedjenieuw; die had ik al vervangen na 5k en de oude zagen er overigens ook nog prima uit. Luchtfilter is ook nieuw.

Ik begon steeds meer het benzinefilter te verdenken; wanneer deze langzaam verstoppen, dan wordt de toevoer ook steeds minder, dus mogelijk dat de pomp het niet trekt bij het starten...?

Wat heb ik nu gedaan: onder de auto het benzinefilter gevonden en uit de houder gedraaid. Zag er normaal uit, maar niet al te vers. Op het filter staat VOLVO Austria (zegt dat iemand iets over de leeftijd?)
De aansluitingen aan weerszijden losgedraaid, maar het filter nog niet verwijderd (ivm. lekkage). Op EBAY.CO.UK heb ik inmiddels een nieuw MANN filter besteld voor 8,75GBP :8:. Over een paar dagen, zodra hij binnenkomt zal ik hem eronder monteren en het resultaat laten weten.

Als het probleem dan niet is opgelost dan ga ik hem proberen uit te lezen...

Mvg, Henkjan.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Welk type motor zit er in??????en welk bouwjaar?
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Als het een oud type motor is,is de klepspeling belangrijk natuurlijk ook!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Mario, het is een 960 type 2 van oktober 1994.
Motor is 2.5 24v. heeft die geen hydraulische kleppen?

Om de een of andere reden wordt mijn foto geblokkeerd :puppydogeyes:
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik begon steeds meer het benzinefilter te verdenken; wanneer deze langzaam verstoppen, dan wordt de toevoer ook steeds minder, dus mogelijk dat de pomp het niet trekt bij het starten...?
Zoals ik al zei, dit probleem wordt echt niet veroorzaakt door een verstopt benzine filter. Je redenatie klopt niet wat dat betreft. Met een verstopt benzinefilter houdt de motor in als je optrekt hoger in de toeren, dan vraagt de motor veel benzine die dus niet geleverd kan worden. Starten lukt zonder problemen ook al raakt het benzinefilter verstopt.
Dus zorg dat je verdeelkap en bougiekabels in orde zijn, kijk idd de kleppen na, laat 'm uitlezen. En geef even de info die gevraagd wordt w.b. motor en bouwjaar voor de duidelijkheid.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Henkjan0 schreef:Mario, het is een 960 type 2 van oktober 1994.
Motor is 2.5 24v. heeft die geen hydraulische kleppen?

Om de een of andere reden wordt mijn foto geblokkeerd :puppydogeyes:

Die heeft hydraulische kleppen inderdaad,zitten alle massa draadjes onder het inlaatspruitstuk nog vast,niets afgebroken of er af gerot door roest?
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

2 massadraadjes van de injectorrail losgedraaid en opnieuw vastgezet, maar zonder resultaat. Onder het inlaatspruitstuk is erg moeilijk te zien; geen gekke dingen alleen een beetje smeuïg van de olie... :oops:

Kan de lmm. in storing vallen tijdens het starten?
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Onder het spruitstuk zit een aantal massa drdaen,die moet je goed controleren,het zijn de massa draden van de vonkversterker ook namelijk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Iroll schreef:
Ik begon steeds meer het benzinefilter te verdenken; wanneer deze langzaam verstoppen, dan wordt de toevoer ook steeds minder, dus mogelijk dat de pomp het niet trekt bij het starten...?
Zoals ik al zei, dit probleem wordt echt niet veroorzaakt door een verstopt benzine filter. Je redenatie klopt niet wat dat betreft. Met een verstopt benzinefilter houdt de motor in als je optrekt hoger in de toeren, dan vraagt de motor veel benzine die dus niet geleverd kan worden. Starten lukt zonder problemen ook al raakt het benzinefilter verstopt.
Dus zorg dat je verdeelkap en bougiekabels in orde zijn, kijk idd de kleppen na, laat 'm uitlezen. En geef even de info die gevraagd wordt w.b. motor en bouwjaar voor de duidelijkheid.
Een 960 heeft 6 losse bobines en dus geen verdelerkap en kabels.

Afstand van de elektronen van de bougies wel goed? Moet geloof ik op 0.8 gezet worden maar pim me daar niet op vast.

Ik vind het vreemd dat hij na het starten niet op alle cilinders loopt.

Ik zou eerst kijken of je een fout code hebt. Dan weet je in welke richting je moet gaan zoeken.

Hij komt uit 1994 dus kan je hem makkelijk zelf uitlezen:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik snap ook niet hoe hij aan twee bobines komt!
Dan kom je er dus vier tekort en dan is het niet zo gek dat hij slecht start. :)
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Marco, ik bedoelde type 2. Deze heeft gewoon 6 bobines.

Ik heb even de slang van het inlaatspruitstuk getrokken.
Is het acceptabel dat daar onderin een 1/2cm. olie staat?
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Wow das wel veel. karterventilatie verstopt? Lekt hij ook olie aan de voor kant of achterkant van het blok?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

arjan_de_jong schreef:Wow das wel veel. karterventilatie verstopt? Lekt hij ook olie aan de voor kant of achterkant van het blok?
Als de carterventilatie verstopt zou zijn, dan zou er geen olie in kunnen komen toch? Ik heb nu juist de carterventilatie van de luchtinlaat afgekoppeld om hoog olieverbruik en slecht mengsel te voorkomen.

Verders geen lekkages, maar wel veel onderdruk (had de pakking v/d vuldop al eens vervangen, want hij drukte het zelfs daar uit). De vorige eigenaar werkte bij de brandweer en die zal hem flink afgeragd hebben :shock:. De onderdruk in het blok zal wel verder toenemen, maar als hij erdoor gaat aanslaan is het misschien de juiste oplossing (op een revisie na dan).

Als de accu is bijgeladen maar even proberen :roll:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”