Pagina 2 van 2

Geplaatst: 02.04.2012 - 17:38
door arjan_de_jong
Karterventelatie dat verstopt zit zorg voor een enorme druk! Vaak vliegen dan de kruk as keringen er uit omdat dat de zwakke schakels vaak zijn. Maar heb ook wel eens gezien dat het er bij de pijlstok uit kwam.

Het geheel zit onder het inlaat spruitstuk en zal eens flink schoongemaakt moeten worden.

Geplaatst: 02.04.2012 - 21:53
door wim de jong
Verders geen lekkages, maar wel veel onderdruk (had de pakking v/d vuldop al eens vervangen, want hij drukte het zelfs daar uit).
Je hebt geen onderdruk, maar overdruk!
Leg de dop eens los op de opening.....ligt hij rustig, zoals het hoort....prima.
Hobbelt die een beetje, heb je overdruk, een carterventilatie probleem
Wordt hij er vast op gezogen, heb je onderdruk, ook niet goed.
Vliegt je dop hoog de lucht in, en komt naast je auto......verkopen die auto! :)

Als je een cartervent probleen hebt, is slecht voor diverse keerringen (mn die aan de koppelingskant)
Maar mi is dat normaal gesproken geen probleem van aanslaan, dat is wat anders.
olie hoort niet in je luchtinlaat.......cartervent is een probleem.

Ik zou als eerste gaan kijken naar simpele en goedkope dingen:
- benzinefilter, bougies, (is er niet wat olie in je bougiegat gelopen, zodat er sluiting is tussen plus bougie en massa?) porselein bougies heel?
- misschien is een van de twee bobines aanstuurunits niet helemaal lekker (stekker- of los draad contact?) Deze zitten links en rechts naast/onder de uitlaat spruitstuk. Elk unit stuurt 3 bobines aan.
- verder heb ik ook door dat ze een schoon en fris luchtfilter wel prettig vinden, speciaal als je op LPG rijdt.
- is je koelvloeistof nog schoon, hier geen abnormale hoge druk en/of harde koelwaterslangen, en/of koelvloeistof in de motorolie (dus koppakking heel?)

Verder is het al gezegd, je auto is voorzien van een diagnostic stekker doosje (tegen je linkervoorpoot aan in de motorruimte). De linmk is ook al gegeven hoe je dat kunt gebruiken, en uitlezen......geeft meestal een goede indicatie in welke richting je het zoeken moet.

Onderdruk

Geplaatst: 02.04.2012 - 22:46
door Henkjan0
Men noemt het onderdruk, omdat de druk (door slijtage) onder de zuigers ontstaat in het carter en dit gaat vervolgens weer naar boven en drukt tegen de vuldop etc. De (over)druk ontstaat dus onderin en wordt normaal gesproken via een slang weer naar de inlaat geleid. Onderdruk is dus in principe de juiste benaming, want dit betekent niet dat de druk lager is dan normaal 1 bar.
Bougies etc. al vervangen zoals in bovenstaande posts beschreven.

Uitlezen wordt het volgende stap. Dit kan met een ODB2 ?

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:18
door arjan_de_jong
Op je linker veerpoot onder de motor kap heb je een blokje zitten met een draadje en een pin op het eind. Deze kan je in een van de gaatjes stoppen en daarna kan je het gewenste gedeelte uitlezen.

Code: Selecteer alles

The diagnostic connector units for OBD-I systems are small black rectangular boxes mounted in front of the left-side(driver-side in LHD countries) shock tower. Earlier cars have only one unit ("A"); later cars have two ("A" and "B"). Diagnostic connector "A" contains the test terminal probe (the wire mounted on the side of the box in the picture) used in both A and B along with the test button and the LED readout lamp. In diagnostic connector A, socket 1 is for the electronic transmission (if your 960 or 90-series car has the AW30/40), socket 2 for fuel injection or Motronic, socket 3 for ABS, socket 6 for ignition and socket 7 for the instrument cluster. If the 1992+ car is so equipped with connector B, socket 1 is for the climate control, socket 2 for cruise control, socket 5 for the SRS and socket 6 for the memory seats. 

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:35
door wim de jong
@henkjan0: lezen !!
Je hebt geen OBD2....
Eerder is een zeer goede link genoemd, waar alles instaat over het uitlezen, compleet met alle foutcodes en de juiste methode.

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:38
door MarioC70
Het kan wel degelijk met een OBD2 uitlees apparaat,je moet dan alleen een verloop stekker hebben.
Dealers hebben die nog wel.
Van EOBD naar OBD2 kan ook met dezelfde verloop stekker.
Van pin naar OBD stekker.

ODB2

Geplaatst: 02.04.2012 - 23:50
door Henkjan0
MarioC70 schreef:Het kan wel degelijk met een OBD2 uitlees apparaat.
Dat dacht ik dus ook in de genoemde link te hebben gelezen Wim.

Geplaatst: 03.04.2012 - 00:08
door wim de jong
Oke, dan koop je toch een verloopstekker, en een OBDII uitlees apparaat.
Anders moet je naar de dealer........en zal het niet voor niets doen dat uitlezen.
Je kan hem zelf helemaal uitlezen mbv die stekkertjes, gratis, en het kost je ook niks.

Je auto is niet uitgerust met een OBDII uitlees connector, alleen MY96 of jonger.
In de mijne zit er eentje (eind 1995, dus een MY96) maar dan mis je de stekkerblok op je linkerveerpoot. Ik had ook liever zo'n stekkerblok.

Re: ODB2

Geplaatst: 03.04.2012 - 00:08
door MarioC70
Henkjan0 schreef:
MarioC70 schreef:Het kan wel degelijk met een OBD2 uitlees apparaat.
Dat dacht ik dus ook in de genoemde link te hebben gelezen Wim.

Zelfs wij hebben er nog eentje om uit te lezen,is ouderwets,maar wel handig!

Geplaatst: 03.04.2012 - 07:08
door arjan_de_jong
Ja het maakt het iets makkelijker want je krijgt dan alles te zien op een scherm.

Maar waarom als particulier moeilijk doen als je ook gewoon een knippercode kan krijgen.

Geplaatst: 03.04.2012 - 12:22
door MarioC70
De knippercode zegt niets over de storing zelf,een probleem in de bedrading bijv kun je met de knippercode niet opsporen!