960 2.5 start helemaal niet meer.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21401
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
De automaten in de 900-serie kun je beslist niet aanslepen. De bak geeft namelijk de bewegingsenergie door van motor naar aandrijving en niet andersom. De oliepomp in de bak wordt namelijk aangedreven door de ingaande as en die komt dus van de motor ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
De auto start denk ik niet omdat er geen compressie is ivm het leeglopen van de klepstoters,aanslepen had dus geholpen,mits het een handbak was geweest!whitehorsekart schreef:Dat is niet wat ik bedoel: de auto start niet omdat er iets mis is, dus aanslepen heeft geen zin.
De enige remedie is nu,paar keer flink doorstarten zonder bougies erin,kijken of de klepstoters zich vullen en dan kijken met bougies erin of hij aanslaat!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Trouwens te dikke olie is meestal voor de klepstoters niet goed omdat dan de leidingen verstopt gaan zitten naar de klepstoters.
Na lange stilstand heb ik dit gehad met een 850. Deze starte wel gewoon maar een aantal kleppen bleven tikken. Ik heb toen een blikje BG cleaner in de olie gedaan en hem daar op laten lopen. Na een 45 min. werd het getik minder en na 50 min was het weg. Olie + filter vervangen daarna en nooit meer getik gehad.
Na lange stilstand heb ik dit gehad met een 850. Deze starte wel gewoon maar een aantal kleppen bleven tikken. Ik heb toen een blikje BG cleaner in de olie gedaan en hem daar op laten lopen. Na een 45 min. werd het getik minder en na 50 min was het weg. Olie + filter vervangen daarna en nooit meer getik gehad.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Trouwens al een compressie test gedaan?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Goed nieuws. De 960 loopt weer
.
Vandaag bij de 3e startsessie begon de motor weer te lopen na ongeveer 1 minuut starten. Ik ben erg blij om, want zit ook nog een halve tank V-power in, dus kunnen we nog een lekker mee op pad. Of natuurlijk weer een dikke auto uit de UK halen.
Ik ben van plan om de motor om de 3 dagen een kwartiertje te laten draaien, zodat de olie niet helemaal uit de stoters wegzakt.
Maar bovenal ben ik blij dat ik het probleem nu weet en dat het met flink doorstarten (met starthulp er op) eenvoudig is op te lossen.
Dikke pluim en eeuwige roem voor Mario C70 die met de juiste oplossing kwam!

Vandaag bij de 3e startsessie begon de motor weer te lopen na ongeveer 1 minuut starten. Ik ben erg blij om, want zit ook nog een halve tank V-power in, dus kunnen we nog een lekker mee op pad. Of natuurlijk weer een dikke auto uit de UK halen.
Ik ben van plan om de motor om de 3 dagen een kwartiertje te laten draaien, zodat de olie niet helemaal uit de stoters wegzakt.
Maar bovenal ben ik blij dat ik het probleem nu weet en dat het met flink doorstarten (met starthulp er op) eenvoudig is op te lossen.
Dikke pluim en eeuwige roem voor Mario C70 die met de juiste oplossing kwam!

Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Wat voor olie heb je er in zitten? En hoe lang heeft de auto stil gestaan? Mijn oude 850 heeft eens 6 maanden stil gestaan en starte daarna gewoon in een keer dus vind het wel vreemd dat de stoters niet gelijk weer vullen met olie tijdens het starten.
Tijdens het tarten brengt de olie pomp toch gelijk olie op druk en zouden de stoters gelijk weer op druk moeten komen? Of zie ik dit verkeerd.
Dan zou ik denken aan dikke olie of een erg nouwe doorgang naar de stoters zodat het langer duurt tot ze op druk komen.
Wel weer mooi dat ie loopt nu
Tijdens het tarten brengt de olie pomp toch gelijk olie op druk en zouden de stoters gelijk weer op druk moeten komen? Of zie ik dit verkeerd.
Dan zou ik denken aan dikke olie of een erg nouwe doorgang naar de stoters zodat het langer duurt tot ze op druk komen.
Wel weer mooi dat ie loopt nu
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Techno 15W40 SF/CD iets te veel, maar dat gooit hij er (hopelijk via de uitlaat) wel weer uit.
En dan zal de onderdruk/overdruk ook nog wat afnemen.
Proefritje gemaakt. De auto glijd over de weg als een Rolls zonder geluid.
Optrekken, schakelen, remmen als vanouds perfect en de airco ijskoud.
Je hebt van die dagen dan zit het een keer mee
.
En dan zal de onderdruk/overdruk ook nog wat afnemen.
Proefritje gemaakt. De auto glijd over de weg als een Rolls zonder geluid.
Optrekken, schakelen, remmen als vanouds perfect en de airco ijskoud.
Je hebt van die dagen dan zit het een keer mee

Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
10 w 40 lijkt mij iets beter. Dan is hij tijdens het starten wat dunner.
Doe er anders een blikje carter cleaner in van BG of ander merk daarna olie verversen.
Voor de overdruk zou ik eens kijken naar de carter ventilatie. Is wem een flinke klus om bij te komen.
Doe er anders een blikje carter cleaner in van BG of ander merk daarna olie verversen.
Voor de overdruk zou ik eens kijken naar de carter ventilatie. Is wem een flinke klus om bij te komen.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Arjen, de olie moet juist dik zijn dan lopen de stoters niet leeg.arjan_de_jong schreef:10 w 40 lijkt mij iets beter. Dan is hij tijdens het starten wat dunner.
Doe er anders een blikje carter cleaner in van BG of ander merk daarna olie verversen.
Voor de overdruk zou ik eens kijken naar de carter ventilatie. Is wem een flinke klus om bij te komen.
Cartervent werkt gewoon en als je de vuldop voorzichtig losmaakt blaast hij nauwelijks.
Overbodige olie heb ik inmiddels afgetapt, dus dat scheelt als 't goed is ook weer een beetje

Mocht er een koper zijn dan hoor ik het graag; we hebben nl. veel te veel auto's...
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
arjan_de_jong schreef:Wat voor olie heb je er in zitten? En hoe lang heeft de auto stil gestaan? Mijn oude 850 heeft eens 6 maanden stil gestaan en starte daarna gewoon in een keer dus vind het wel vreemd dat de stoters niet gelijk weer vullen met olie tijdens het starten.
Tijdens het tarten brengt de olie pomp toch gelijk olie op druk en zouden de stoters gelijk weer op druk moeten komen? Of zie ik dit verkeerd.
Dan zou ik denken aan dikke olie of een erg nouwe doorgang naar de stoters zodat het langer duurt tot ze op druk komen.
Wel weer mooi dat ie loopt nu
Het is een bekend probleem,we doen vaak starthulp bij die volvo,s die langere tijd stil gestaan hebben.
Niets om van te schrikken dus.
Doe er verse olie in 10W30 plus een nieuw filter,dat scheelt altijd weer.
Dus geen 10w40 olie erin doen..
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
In mijn instructieboekje staat als advies olie 10W30 en 10W40 Waarbij 10W40 10 Graden meer aan kan vandaar dat ik er 10W40 altijd in doe.
15W40 staat ook vermeld maar niet als advies. (staat vermeld dat deze te gebruiken is als het niet kouder word dan -15 graden.)
War is de reden dat je 10W30 aan raad Mario? Hoe staat dit vermeld in Vadis?
Ik ga liever niet zomaar in eens over na een andere olie soort. Maar als 10W40 echt niet goed is dan is dat natuurlijk een zeer goede reden.
15W40 staat ook vermeld maar niet als advies. (staat vermeld dat deze te gebruiken is als het niet kouder word dan -15 graden.)
War is de reden dat je 10W30 aan raad Mario? Hoe staat dit vermeld in Vadis?
Ik ga liever niet zomaar in eens over na een andere olie soort. Maar als 10W40 echt niet goed is dan is dat natuurlijk een zeer goede reden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Volvo gaf dat in die tijd op,10W30,voor alle weersomstandigheden.
10W40 is natuurlijk geen ramp.
Wat vaker rijden ermee,dat is wel belangrijk.
10W40 is natuurlijk geen ramp.
Wat vaker rijden ermee,dat is wel belangrijk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Het probleem is inderdaad ontstaan na een behoorlijke tijd stilstand van een half jaar ofzo. In totaal heeft hij al wel 3 jaar stilgestaan, maar af en toe is die nog wel gebruikt om auto's op te halen.
Ik zal hem wat vaker laten lopen, maar nu is het cabrioseizoen alweer begonnen dus ik ga er niet regelmatig mee rijden.......
Als iemand geinteresseerd is hoor ik het graag :shock:.
Ik zal hem wat vaker laten lopen, maar nu is het cabrioseizoen alweer begonnen dus ik ga er niet regelmatig mee rijden.......
Als iemand geinteresseerd is hoor ik het graag :shock:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Tja ik heb nu in 3 maanden al meer dan 10.000 km met die van mij gemaakt dus rijden doet ie wel. Dan laat ik die 10W40 er dus gewoon in als dat geen kwaad kan.
Henkjan0, Houd er rekening mee dat als je de 15.000 km verversing niet haalt dat je dan ook jaarlijks nieuwe olie er in doet.
Persoonlijk zou ik in jouw geval olie verversen en eerst nog even een half uur laten lopen met een motor spoel middel. Daarna wel olie en filter gelijk vervangen en niet mee rijden.
Henkjan0, Houd er rekening mee dat als je de 15.000 km verversing niet haalt dat je dan ook jaarlijks nieuwe olie er in doet.
Persoonlijk zou ik in jouw geval olie verversen en eerst nog even een half uur laten lopen met een motor spoel middel. Daarna wel olie en filter gelijk vervangen en niet mee rijden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Zojuist (na 24 uur stilstand) de Volvo gestart en hij sloeg direct aan na 3 a 4 slagen liep die en direct mooi rond zoals het hoort.
@Arjen, ik vind olie vervangen vanwege ouderdom flauwekul; de olie zat er nog geen 5 dkm. in en voelt nog goed aan tussen de vingers.
Kortom een beetje bijhouden en dan kunnen we (of de volgende eigenaar) er nog jaren van genieten
.
@Arjen, ik vind olie vervangen vanwege ouderdom flauwekul; de olie zat er nog geen 5 dkm. in en voelt nog goed aan tussen de vingers.
Kortom een beetje bijhouden en dan kunnen we (of de volgende eigenaar) er nog jaren van genieten



Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Henkjan0 schreef:Zojuist (na 24 uur stilstand) de Volvo gestart en hij sloeg direct aan na 3 a 4 slagen liep die en direct mooi rond zoals het hoort.
@Arjen, ik vind olie vervangen vanwege ouderdom flauwekul; de olie zat er nog geen 5 dkm. in en voelt nog goed aan tussen de vingers.
Kortom een beetje bijhouden en dan kunnen we (of de volgende eigenaar) er nog jaren van genieten![]()
![]()
.
Zo moeilijk was het dus allemaal niet,maar je moet het even weten natuurlijk.

- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Inderdaad, de auto had inmiddels alweer een week stilgestaan en hij starte nog vlot.
Dus 1x per week laten lopen (en even stiekem geschorst naar de supermarkt) is voldoende om hem kwiek te houden
.
Dus 1x per week laten lopen (en even stiekem geschorst naar de supermarkt) is voldoende om hem kwiek te houden

Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Dat zou theoretisch mogelijk zijn, indien je ook in Rheden je boodschappen komt doenZiko schreef:Dan hoop ik dat je niet per ongeluk tegen mijn auto aan beukt...

Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!