Gister geprobeert om de 960 te starten met startpiloot.
Startpiloot direct boven in de inlaat gespoten via een rietje in een piepklein gaatje in de dikke luchtslang.
Halfgas gegeven om de luchtklep te openen.
Helemaal geen reaktie, het lijkt wel onmogelijk. Kan startpiloot na verloop van tijd zijn kracht verliezen?
Ook nog 2 bougies getest (1 en 4); deze zijn nieuw en vonkten prima :shock:.
Ik ben even de kluts kwijt, omdat hij totaal niet op de ether reageerde.
Wie heeft de oplossing?
960 2.5 start helemaal niet meer.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 659
- Lid geworden op: 11.04.2011 - 20:48
- Locatie: Tilburg
Wat doet het precies niet/wel dan? Want als je iets moet inspuiten om de motor draaiende te krijgen is dat natuurlijk meer symptoombestrijding dan de oorzaak aanpakken!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Lijkt mij voor de lmm ook niet al te best om zon goedje in te spuiten.
Worden de injectors wel aan gestuurd? (stekker los en meten)
Als jij een goede vonk hebt dan moet je toch in het benzine gedeelte kijken.
Worden de injectors wel aan gestuurd? (stekker los en meten)
Als jij een goede vonk hebt dan moet je toch in het benzine gedeelte kijken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Geen injectie zou kunnen; als ik ga meten zou ik dan steeds korte pulsen van 12 volt moeten zien?arjan_de_jong schreef:Lijkt mij voor de lmm ook niet al te best om zon goedje in te spuiten.
Worden de injectors wel aan gestuurd? (stekker los en meten)
Als jij een goede vonk hebt dan moet je toch in het benzine gedeelte kijken.
En zit er na het brandstoffilter onder de auto nog enige vorm van filtrage?
Kunnen de injectoren na 320 dkm. zo verstopt zitten dat de motor niet meer aan wil slaan?
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Lijkt me sterk. Naar mijn idee zitten er in mijne ook nog de eerste met ruim 6 ton.
Kijk eerst maar of ze een signaal krijgen.
Hoe dat signaal ee uit moet zien durf ik niet te zeggen
Kijk eerst maar of ze een signaal krijgen.
Hoe dat signaal ee uit moet zien durf ik niet te zeggen
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Als er 1-2-3 injectors het niet doen, zou je nog wel wat gepruttel moeten krijgen.......hij loopt beroerd op 3 cylinders, maar hij probeert wat.
Als hij helemaal niets doet, krijgen alle injectors niets, en is het een aansturings probleem. Dingetjes om te controleren:
- hoofdkabel van/naar injectors.
- in het zekeringenkastje zit een relais, welke alle 6 de injectoren van spanning voorzien.....komt deze op? hoor je die klikken op contact?
- dan zit er nog een beveiligingsrelais net naast het gashuis, waar de luchtinlaat op de stappenmotor zit......deze moet inkomen als motor start, of draait.
Als hij helemaal niets doet, krijgen alle injectors niets, en is het een aansturings probleem. Dingetjes om te controleren:
- hoofdkabel van/naar injectors.
- in het zekeringenkastje zit een relais, welke alle 6 de injectoren van spanning voorzien.....komt deze op? hoor je die klikken op contact?
- dan zit er nog een beveiligingsrelais net naast het gashuis, waar de luchtinlaat op de stappenmotor zit......deze moet inkomen als motor start, of draait.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Hij probeerde het wel om aan te slaan, maar dat is inmiddels ook steeds minder geworden.
Als het morgen een beetje redelijk weer is ga ik de (aansturing van de) injectoren ondezoeken.
Alvast bedankt voor de input, zodat ik er weer mee verder kan
.
Henkjan.
Als het morgen een beetje redelijk weer is ga ik de (aansturing van de) injectoren ondezoeken.
Alvast bedankt voor de input, zodat ik er weer mee verder kan

Henkjan.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Een vaak voorkomend probleem bij die motoren is,als ze een tijdje gestaan hebben ,soms bij een week stilstand al,zijn de klepstoters leeggelopen waardoor de motor geen compressie opbouwt,met als gevolg,niet aanslaan!
Je kunt het bij het starten al horen,als hij zeer snel ronddraait is er te weinig compressie.
Even goed doorstarten helpt vaak wel of bij een handgeschakelde de auto aanslepen.
Dat komt zomers regelmatig voor bij Volvo,s met hydraulische klepstoters die bijv twee weken op Schiphol gestald zijn.
Je kunt het bij het starten al horen,als hij zeer snel ronddraait is er te weinig compressie.
Even goed doorstarten helpt vaak wel of bij een handgeschakelde de auto aanslepen.
Dat komt zomers regelmatig voor bij Volvo,s met hydraulische klepstoters die bijv twee weken op Schiphol gestald zijn.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Zomaar iets tussen door. Volgens de folder van de 960 die ik heb kan de 960 automaat ook aangesleept worden? Hoe gaat dit te werk?
Ik weet bij een 850 zit aan de injectie rail een ventiel die je even in kan drukken om te kijken of er brandstof komt. Als dit op een 960 ook zit kan je dat even proberen. Daar moet echt een krachtige straal benzine uit komen.
Je hoort de benzine pomp wel de bnzine op druk zetten bij contact aan zetten?
Ik weet bij een 850 zit aan de injectie rail een ventiel die je even in kan drukken om te kijken of er brandstof komt. Als dit op een 960 ook zit kan je dat even proberen. Daar moet echt een krachtige straal benzine uit komen.
Je hoort de benzine pomp wel de bnzine op druk zetten bij contact aan zetten?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Klinkt heel logisch! Zelf had ik er nog nooit van gehoord.
De auto wordt nl. maar af en toe gebruikt; alleen doet hij het slechte starten dan ook al na een paar dagen stilstand. Je hoort dat het startgeluid nogal "compressieloos" is...een beetje zagerig.
Het is een automaat dus aanslepen kan niet; is een mogelijke oplossing om olie bovenin bij te vullen en dan snel starten?
Ja, vroeger hebben we wel eens Amerikanen met een automaat aangetrokken...moest je wel 80 km/u rijden. Achteraf gekkenwerk, maar dat deed je gewoon in die dagen
.
De auto wordt nl. maar af en toe gebruikt; alleen doet hij het slechte starten dan ook al na een paar dagen stilstand. Je hoort dat het startgeluid nogal "compressieloos" is...een beetje zagerig.
Het is een automaat dus aanslepen kan niet; is een mogelijke oplossing om olie bovenin bij te vullen en dan snel starten?
Ja, vroeger hebben we wel eens Amerikanen met een automaat aangetrokken...moest je wel 80 km/u rijden. Achteraf gekkenwerk, maar dat deed je gewoon in die dagen

Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Dit is zeer interessant. Zegt jouw folder dat een 960 2.5 met automaat ook aangesleept kan worden?arjan_de_jong schreef:Zomaar iets tussen door. Volgens de folder van de 960 die ik heb kan de 960 automaat ook aangesleept worden? Hoe gaat dit te werk?
Ik heb er wat over gelezen en bij (sommige) Mercedes kan het bijvoorbeeld ook.
Hoe het moet is niet moeilijk: je gaat slepen met zo'n 50 km/u. Dan knikker je hem in de 2 en wacht je tot de oliedruk in de bak hoog genoeg wordt, zodat de motor mee gaat draaien. Wanneer de motor aanslaat zet je de bak weer in N.
Wat overigens wel steeds duidelijk wordt is dat het niet goed voor de bak is, maja dat kan een klein kind je nog vertellen... :roll:. Ik zet dit er maar vast bij, dat scheelt hopelijk weer een boel commentaar.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Maar als volvo het in de folder vermeld zal zon bak er toch wel tegen kunnen. Wat ik vreemd vind dat er verder niet staat hoe je het moet doen. Zal vanaaf de folder er nog eens bij pakken.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Ok, ik hoor het nog als er bijzonderheden te melden zijn.
Achterwielaandrijving kan er beter tegen dan voorwielaandrijving lijkt me.
De auto is toch al min of meer afgeschreven, dus beetje klooien geeft niks.
Ik dacht trouwens om er dikkere olie in te kieperen, zodat de stoters niet zo snel leeglopen? :shock:
Achterwielaandrijving kan er beter tegen dan voorwielaandrijving lijkt me.
De auto is toch al min of meer afgeschreven, dus beetje klooien geeft niks.
Ik dacht trouwens om er dikkere olie in te kieperen, zodat de stoters niet zo snel leeglopen? :shock:
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Ok, dit heb ik dus net gemist...dat wordt wel heeel lang doorstarten denk ik en dan inruilen :shock:.MarioC70 schreef:Een automaat aanslepen gaat dus niet!
Tijdje goed doorstarten en hij slaat wel aan!
De oliedruk in de bak wordt opgebouwd door de draaiende motor en niet andersom.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik zou eerst eens kijken naar het benzinerelais, dat stuurt de benzinepomp en de injectoren aan, dat wil nog wel eens problemen geven bij de 940/960. Verder: hoor je de benzinepomp lopen als je het contact aanzet?
Het relais zit bij de 904 achter de asbak, bij de 960 dacht ik ook. Linksachter, meestal een witte.
Het relais zit bij de 904 achter de asbak, bij de 960 dacht ik ook. Linksachter, meestal een witte.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Henkjan0
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
- Locatie: Rheden Gld.
Brandstof krijgt hij toch wel, dat merkte ik al bij het vervangen van het filter. Althans de pomp doet het zeker en onder de kap hoor je ook het eea ander aan geluiden.whitehorsekart schreef:Ik zou eerst eens kijken naar het benzinerelais, dat stuurt de benzinepomp en de injectoren aan, dat wil nog wel eens problemen geven bij de 940/960. Verder: hoor je de benzinepomp lopen als je het contact aanzet?
Hij zit ook net tegen het aanslaan aan te hikken, maar trekt het net niet.
Vandaag al een startsessie (met starthulpaccu) van 1,5 minuut gehad. Nu is de handel weer aan het opladen en vanavond probeer ik nog een keer.
Verder heb ik nog 2 liter olie bijgevuld om zoveel mogelijk druk op te kunnen bouwen. Zit nu 1 cm. boven het max. :shock:.
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Ik zou toch niet proberen aan te slepen: er is misschien iets mis met de ontsteking, de timing bijvoorbeeld. Heeft jouw 960 een BDP sensor achter op het vliegwielhuis? Die geeft ook af en toe problemen, of ook het draadje ernaartoe.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Als het zo slecht is voor de bak waarom maakt Volvo er dan reclame mee in hun folders?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Dat is niet wat ik bedoel: de auto start niet omdat er iets mis is, dus aanslepen heeft geen zin.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/