stilvallen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Thijs
7th Gear member

Dicht geslagen brandstof filters door algengroei!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Simplyej
Starter

Het probleem lijkt opgelost, het heeft niks te maken met de diesel of dichtgeslagen filters. Na een tip van de dealer bleek het te zitten in de printplaat van de zekeringkast (in de motorruimte). Printplaat vervangen door een nieuwe en de afgelopen 2 weken geen storing meer gehad terwijl voorheen de motor regelmatig stil viel (soms meerdere keren per rit).
De printplaat met zekeringhouder kost rond de €100,- ex BTW.
Gelukkig een redelijk goedkope oplossing voor een lastig probleem, waar ik best wel wat hoofdpijn van heb gehad.
Gast

Heb je daar een foto van?
rvo033467
4th Gear member

Bij deze.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
charly
3rd Gear member

Hopelijk ziet mijn hoofd er na de laatste ingreep beter uit. Inderdaad vandaag is het HD-ventiel van de HD-pomp vervangen. Misschien was deze handeling niet meer nodig, maar ik had dit toch al gekocht. De meeste verwijzingen op het forum gaan toch die richting uit. Hopelijk eind goed al goed. Dat de D5 het nu terug mijn vertrouwen moge verdienen. Ik geef haar nu wel gezond voedsel : nooit nog AVIA (enkel ESSO, SHELL en Q8). Het maag/darmstelsel werd grondig gespoeld met een WYNN'S reiniger. En dan nu een nieuw en fris onderdeeltje. Hoe dan ook, ze heeft sinds een maand geen nukkigheden meer vertoond. Derhalve een klopje op haar mooie schoudertjes.
Gast

rvo033467 schreef:Bij deze.
Ik bedoelde eigenlijk een foto van de printplaat.... Deze heeft een plaat voor zijn kop. :P
charly
3rd Gear member

Forum,

Het verhaal herbegint. Sedert enkele dagen (na enkele weken zonder zorgen) opnieuw hetzelfde probleem : motor slaat domweg af. Schijnbaar gebeurt één en ander steeds (vermoedelijk) bij een constante snelheid (of bij stationair draaien in de file) zoals het rijden op cruise control. Plots houdt de motor in; valt stil (bij hogere snelheid herstart hij zichzelf); de hele kerstboom brandt inclusief het gele motormanagementicoon; bij rijden onder cruise control valt deze uit. Dus het is alsof het contact wordt "uit" gezet. Gelukkig is het herstarten (voorlopig toch) steeds mogelijk. Het kan misschien toeval zijn doch ik merkte dat het gemiddeld verbruik vrij plots met 0,2 l was gestegen. Ook constateer ik dat de BC na de herstart een instant verbruik van 99,99 l kan aangeven. Ondertussen (reeds ongeveer 5 tankbeurten) tank in geen "slechte" diesel meer (zoals blijkbaar in Vlaanderen : AVIA), maar enkel ESSO, TOTAL, SHELL en Q8. Er blijft geen fout in het geheugen hangen. Ook is het HD-ventiel op de HD-pomp reeds vervangen.
DUS : IS ER NU ECHT NIEMAND IN DE GANSE WESTERSE WERELD DIE EEN DERGELIJK PROBLEEM (MET EEN EVENTUELE OPLOSSING) HEEFT GEHAD MET ZIJN D5 (+ 330.000 km), 2002, AUTO.
Ik hou van deze Volvo; doch als de onzekerheid (dus onveiligheid) blijft duren staat de vuilbak klaar. OP een Volvo moet men in eerste instantie kunnen vertrouwen.
HELP, HELP, HELP!
rvo033467
4th Gear member

Heb geen oplossing maar leef wel met je mee. Echt balle als je auto je in de steek laat en ze kunnen niks vinden.
Rolf
Volvo 440 1.8
Volvo S80 2.4 1999
charly
3rd Gear member

Bedankt voor het medeleven. Och ja, voor de techneuten, ik heb ook nog het ganse santenkraam gespoeld met Wynn'sl-reiniger. Ergens in deze ganse (verdorven) wereld moet er toch 1 iemand te vinden zijn die hetzelfde euvel heeft gekend ... tenzij zijn D5 ook reeds bij het grof vuil ligt.
Turbodesk
5th Gear member

Thijs schreef:Dicht geslagen brandstof filters door algengroei!
Dit gebeurt dus met name door Premium brandstof te tanken. Het percentage bio-diesel is hierin nog groter.

Bij mijn leaseauto heb ik vanaf dat ik hem kreeg alleen maar Premium diesel getankt en met name bij de BP.
Na een 30.000km was het filter helemaal dicht geslibt. Ik kwam met de auto stil te staan midden op het julianaplein Groningen.

Daarna geen Premium meer getankt. Er staat nu zo`n 80.000km op de teller en geen problemen meer gehad.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Thijs
7th Gear member

Hmm, ik tank al 30 d km shell ultimate en met wisselen van het filter niets aan de hand.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
V70/2.4D/2003
8th Gear member

charly schreef:Forum,

Het verhaal herbegint. Sedert enkele dagen (na enkele weken zonder zorgen) opnieuw hetzelfde probleem : motor slaat domweg af. Schijnbaar gebeurt één en ander steeds (vermoedelijk) bij een constante snelheid (of bij stationair draaien in de file) zoals het rijden op cruise control. Plots houdt de motor in; valt stil (bij hogere snelheid herstart hij zichzelf); de hele kerstboom brandt inclusief het gele motormanagementicoon; bij rijden onder cruise control valt deze uit. Dus het is alsof het contact wordt "uit" gezet. Gelukkig is het herstarten (voorlopig toch) steeds mogelijk. Het kan misschien toeval zijn doch ik merkte dat het gemiddeld verbruik vrij plots met 0,2 l was gestegen. Ook constateer ik dat de BC na de herstart een instant verbruik van 99,99 l kan aangeven. Ondertussen (reeds ongeveer 5 tankbeurten) tank in geen "slechte" diesel meer (zoals blijkbaar in Vlaanderen : AVIA), maar enkel ESSO, TOTAL, SHELL en Q8. Er blijft geen fout in het geheugen hangen. Ook is het HD-ventiel op de HD-pomp reeds vervangen.
DUS : IS ER NU ECHT NIEMAND IN DE GANSE WESTERSE WERELD DIE EEN DERGELIJK PROBLEEM (MET EEN EVENTUELE OPLOSSING) HEEFT GEHAD MET ZIJN D5 (+ 330.000 km), 2002, AUTO.
Ik hou van deze Volvo; doch als de onzekerheid (dus onveiligheid) blijft duren staat de vuilbak klaar. OP een Volvo moet men in eerste instantie kunnen vertrouwen.
HELP, HELP, HELP!
Ga morgen eerst maar eens naar een dealer en laat hem uitlezen (ondanks dat er niks in het geheugen blijft hangen :? ) En verder: Waneer zijn de filters etc voor het laatst vervangen, heb jij ergens vuil in de tank of aanvoerleidingen, tuf je alttijd tot de laatste druppel door alvorens te gaan tanken?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Turbodesk
5th Gear member

Thijs schreef:Hmm, ik tank al 30 d km shell ultimate en met wisselen van het filter niets aan de hand.
Misschien heeft het wel met de Bp te maken. Ik heb het filter zelf gezien. Het is gewoon bizar al die groene slijm in een brandstoffilter.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Thijs
7th Gear member

V70/2.4D/2003 schreef: , tuf je alttijd tot de laatste druppel door alvorens te gaan tanken?
Doe ik ook altijd, nog nooit problemen mee gehad!
Volvo V70N 2.5D MT 2000
charly
3rd Gear member

Slechts 1 maal zonder diesel gestaan (BC gaf nog 75 km aan!). Dan filter vervangen. Ongeveer 10.000 km geleden. Als ik alles op een rij zet, dan moet ik toegeven dat alle problemen daarna wel begonnen zijn. Normaal tank ik nooit later dan nog met 150 km op BC. Wel tankte ik vrijwel steeds AVIA, tot iemand me wees dat dergelijke merken niet compatibel zijn voor moderne diesels. Volgende week gaat er een nieuwe filter onder. De oude wordt open gezaagd, op zoek naar groen slijm.
gold
5th Gear member

Hi Charly,

Zit voor het eerst dit draadje te lezen met belangstelling, ook door het eindelijk eens mooie taalgebruik.

Het komt me echter voor dat je de reactie van Simplyej misschien over het hoofd gezien hebt? Althans ik zag geen referentie daaraan in je berichten?
Simplyej schreef:Het probleem lijkt opgelost, het heeft niks te maken met de diesel of dichtgeslagen filters. Na een tip van de dealer bleek het te zitten in de printplaat van de zekeringkast (in de motorruimte). Printplaat vervangen door een nieuwe en de afgelopen 2 weken geen storing meer gehad terwijl voorheen de motor regelmatig stil viel (soms meerdere keren per rit).
De printplaat met zekeringhouder kost rond de €100,- ex BTW.
Gelukkig een redelijk goedkope oplossing voor een lastig probleem, waar ik best wel wat hoofdpijn van heb gehad.
Wie weet?
(persoonlijk zou ik eerst eens de contacten bekijken en eventueel contactspray proberen of iets dergelijks, maar alla)

Han
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
charly
3rd Gear member

Inderdaad, schijnbaar een gelijkaardig probleem werd opgelost met een printplaat en zekeringhouder. Over het hoofd gezien. Vermoedelijk blind geworden van ergernis. U (gold) spreekt over contacten reinigen; welke worden specifiek bedoeld? Iemand (een professionele kennis) opperde ook dat het contactslot (versleten) mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien de hele kerstboom aan lichtjes dan in brand staat. Misschien kan 'Simplyej' mij iets meer gegevens bezorgen over de vervanging (eventueel onderdeelnummer) van de boosdoener. Bedankt voor de interesse, het medeleven en de raad.
charly
3rd Gear member

Toevallig deze avond op "www.problemcar.nl" gelezen dat een zekere MarkV70 een identiek probleem gemeld heeft op 29/12/2006. Na vervanging van 'een relais' (?) onder het dashboard (de technieker hoorde daar een 'tik' wanneer het euvel zich voordeed) door de garage, meldde hij op 16/01/2007 dat alles terug OK was.
Beste techneuten, heeft iemand onder u hieromtrent een mening? Welk relais zou dat kunnen zijn?
gold
5th Gear member

charly schreef:Inderdaad, schijnbaar een gelijkaardig probleem werd opgelost met een printplaat en zekeringhouder. Over het hoofd gezien. Vermoedelijk blind geworden van ergernis. U (gold) spreekt over contacten reinigen; welke worden specifiek bedoeld? Iemand (een professionele kennis) opperde ook dat het contactslot (versleten) mogelijk de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien de hele kerstboom aan lichtjes dan in brand staat. Misschien kan 'Simplyej' mij iets meer gegevens bezorgen over de vervanging (eventueel onderdeelnummer) van de boosdoener. Bedankt voor de interesse, het medeleven en de raad.
Ah... Sorry, Ik heb het probleem zelf nooit bij de hand gehad (behalve dan met de zekeringenhouder van een skoda in mijn studententijd...). Ik bedoelde meer, dat als je toch de boel open maakt het misschien evident wordt dat er contact storingen zouden kunnen optreden door corrosie of vuil. Er zitten vast connectors op die print die misschien slecht contact kunnen maken of misschien de contacten van de houders van de zekeringen zelf?

Eigenlijk niet zo'n gek idee van Simplyej om daar naar te kijken, als de stroomkring even onderbroken wordt zo nu en dan zou het inderdaad tot uitval van de motor kunnen leiden lijkt me?

Sterkte!
2009 C70 2.4i Summum magic blue, calcite; 2023 V60 B3 Denim Blue; 1972 1800E 2.0E; Vespa ET4
History: 340, 2x 440 1.8, 440 2.0 sport, V40 1.8 P1, 2x v40 1.8 P2, v40 2.0 P2, 2007 C30 2.4i Summum, 2007 C70 2.4i, 1997 Volvo 940 LPT; citroen cactus, Renault Megane 2017, Volvo V60 2018 R-design
middelsommer
Starter

Even googlen op afbeeldingen cem volvo. Dan zie alle relais met functie.
Had zelf een probleem met uitvallende tellers en middenconsole. Na veel zoeken de cem onder het dashboard vandaan gehaald en in mijn geval was het een slecht contact van de derde relais van rechts boven op de cem. Mocht het de cem zelf zijn dan zou je hem warm kunnen föhnen/afkoelen bij lopende motor om het probleem te simuleren.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”