versnelingsbak 940 polar 1995

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

MarioC70, Ho ho je hoeft me niet gelijk zo aan te vallen!

Er roept enkel iemand dat er ATF olie in een hand bak gaat waarop ik aan geeft dat ik dat vreemd vind en als ik de gegevens op zoek de bovenstaande olie er in moet.

Als er in Vadis staat dat er ATF in moet dan geloof ik dat gelijk!
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ik val niemand aan,maar probeer je alleen maar op het goeie spoor te zetten,meer niet.
Er zijn meer merken die ATF gebruiken in handgeschakelde bakken en bij Volvo is dat al heel lang zo in sommige types.
Ik heb hier Vadis,Vida plus een dikke stapel oude werkplaatshandboeken waar de hele handel in staat.
Heeft dus niets met aanvallen te maken,maar iets zeker weten vanuit de praktijk ook.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Probeer het dan de volgende keer op een andere manier te brengen want het komt erg vreemd over zeker de volgende zin:
maar als je dat niet wilt aannemen,dan kiep je er andere in.
Nieuwste versie van Vida heb ik hier ook maar nog niet geïnstalleerd. Ik had de gegevens uit autodata. Word door erg veel garages gebruikt. En dat word echt wel door de merken gecontroleerd neem ik aan? Dus misschien is het niet zon drama als er geen ATF in zit maar andere olie?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ik heb ook alle documentatie, maar als gezegd, zou het niet handig zijn om eerst eens te checken wat voor bak er onder de desbetreffende auto zit. Een M90 waarschijnlijk en daar gaat geen ATF in.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het is nog simpeler,in een gietijzerenbak(rode)zit ATF en in een alluminiumbak M90H of M60L zit 1.75L olie in met onderdeelnumer 1161423.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

arjan_de_jong schreef:Probeer het dan de volgende keer op een andere manier te brengen want het komt erg vreemd over zeker de volgende zin:
maar als je dat niet wilt aannemen,dan kiep je er andere in.
Nieuwste versie van Vida heb ik hier ook maar nog niet geïnstalleerd. Ik had de gegevens uit autodata. Word door erg veel garages gebruikt. En dat word echt wel door de merken gecontroleerd neem ik aan? Dus misschien is het niet zon drama als er geen ATF in zit maar andere olie?
Een ieder heeft een eigen manier van typen en bewoorden,ik dus ook,om je daar nu zo druk om te maken?
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

MarioC70 schreef:
arjan_de_jong schreef:Probeer het dan de volgende keer op een andere manier te brengen want het komt erg vreemd over zeker de volgende zin:
maar als je dat niet wilt aannemen,dan kiep je er andere in.
Nieuwste versie van Vida heb ik hier ook maar nog niet geïnstalleerd. Ik had de gegevens uit autodata. Word door erg veel garages gebruikt. En dat word echt wel door de merken gecontroleerd neem ik aan? Dus misschien is het niet zon drama als er geen ATF in zit maar andere olie?
Een ieder heeft een eigen manier van typen en bewoorden,ik dus ook,om je daar nu zo druk om te maken?
En als dat storend is dan is het beter om niets te typen denk ik!
Zo kan het ook!
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

In ieder geval is het niet slim van Volvo om verschillende soorten olie voor de handbak te gebruiken.
Er zullen genoeg garages en particulieren zijn die hier mee de mist in gaan.

Bij het vervangen v/d koppelingsplaat zou ik altijd drukgroep en druklager meepakken 8).
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

In ieder geval is het niet slim van Volvo om verschillende soorten olie voor de handbak te gebruiken.
Het is juist niet slim van de eigenaar om niet even te checken welke olie erin moet. Dat ga je toch even na voordat je er zomaar wat inkiept? Kleine moeite voorkomt veel ellende.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Geinig ja! :3some:
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Iroll schreef:
In ieder geval is het niet slim van Volvo om verschillende soorten olie voor de handbak te gebruiken.
Het is juist niet slim van de eigenaar om niet even te checken welke olie erin moet. Dat ga je toch even na voordat je er zomaar wat inkiept? Kleine moeite voorkomt veel ellende.
Maar als dat alsnog in Autodata (veel gebruikte software bij veel auto bedrijven) De verkeerde olie vermeld staat dan schiet het nog niet veel op natuurlijk.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Daar staan inderdaad veel fouten in,ook wat onderdelen betreft enz.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

gvz schreef:hoi jongens,,,in ieder geval bedankt vor jullie reacties

ben maandag met veel gekraak en geschuur naar de volvogarage gereden.....net op tijd in hoorn aangekomen,,,,was een gok

bleek dus toch de koppeling zoals ik al vermoedde,,,druklagergroep was bijna aan zijn eind,,,,moest vervangen worden,,,km stand 422200, nog niet eerder vervangen,,,helaas grote kosten maar niet de bak dus....dat had nog meer geweest....meevaller..nou ja hoe je het maar bekijkt.....

tot de volgende keer maar weer,,groetjes gvz
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Mooi! Afgezien van de kosten, gefeliciteerd! Hopelijk dient hij je weer vele kilometers! (Die van mij staat nu op 440.000+ km)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

gvz schreef:helaas grote kosten maar niet de bak dus....dat had nog meer geweest....meevaller..nou ja hoe je het maar bekijkt.....
Ik heb even voor je gekeken, maar de kosten mogen nogal meevallen. Een 3 in 1 set kost op EBAY.CO.UK maar zo'n 95-108GBP. Wat montage kost weet ik niet precies, maar dat kan Mario je ongetwijfeld vertellen. Dus dan weet je ongeveer wat ze je mogen berekenen. Je kunt dus aan de Volvo-garage vragen om er zo'n aftermarket set in te zetten (zonder garantie weliswaar), dat scheelt al gauw 2-300 Euro...

Ik had vroeger iemand die deed een koppelingset bij een achterwielaandrijver voor 100 gulden :shock: .
(Gezien de handelswaarde van deze auto's is die eigenlijk bij elk garagebezoek al economisch total-loss :wink:)
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Het is een kleine drie uur werk en de koppeling kost 195 euro compleet met druklager enz.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

dus (3x70,-) + 195 = 405,- Euro.

Acceptabel als je er nog lange tijd mee wilt sturen ... 8)
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

whitehorsekart schreef:Het lijkt me ook een drukgroep probleem.
Pas op bij de M90 versnellingsbak die waarschijnlijk al in jouw auto zit: Volvo schrijft daar hun speciale olie voor: er is zelfs een soort voor M90 t/m 1995 en een voor na 1996.....te koop bij de volvodealer. De M90 is er erg gevoelig voor, de M90 vanaf 1997 is trouwens sterker, vooral de synchromesh van de 3e versnelling, die heb ik dan ook nu in mijn 940 estate LPT van eind 1996.
(Als je goede ogen hebt zie je ook rechts in het rijtje (onscherp) de M90: olie met artikel nr. 1161423) Ik zou eerst eens kijken welke bak eeronder zit voordat je zegt: "is nooit anders geweest"
Mijn koppeling is vervangen met druklagers en groepen etc..dus alles doet het weer,,vind wel dat de bakl nu wat stroperiger loopt,,mbt de disccussies over welke olie in bak zus en zo moet,,,ik zie op mijn werkplaatsbon staan dat ze 1,2 liter transmissieolie gebruite met onderdeelnummer 1161647, dat is weer een ander nummer dan ik op dat overzicht zag voorbijkomen,,
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Nummer kan gewijzigd zijn in de loop der tijd.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Voor zover ik weet is 1161647 olie voor de handbakken tot 1995, dus M46/47.
Ik heb de M90 uit 1998 en daar gaat 1161745 in. Het nummer van de olie voor de M90 tot 1995 is de 1161645.
De eerste is halfsynthetisch SAE 75W en de laatste is volsynthetisch en SAE 75W80.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”