versnelingsbak 940 polar 1995

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Hallo beste mensen,

Ik heb een 940 polar uit 1995,
plotseling vreemde geluiden uit mijn versnellingsbak, moet nog expertise laten doen, maar ben al vast op zoek naar mogelijkheden voor gereviseerde bak,,,,,wie weet er goede en betrouwbare adressen voor
revisie versnellingsbakken,,,vriendelijk bedankt...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Is het niet de koppeling die geluid maakt of prisa as lagertje?
Verkeerde olie er in gedaan een keer?
Er hoort ATF olie in,klinkt vreemd voor een handgeschakelde bak,maar dat hoort er dus in.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

ATF olie in een handbak? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor.

Volgens mijn gegevens hoort er tot my1996 SAE1161645 in of GL-4 97308 van volvo.

Vanaf 1996 gaat er 75W80 in.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

kan je het geluid beschrijven??
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

En waneer hoor je het. Met schakelen of ontkoppelen of altijd tijdens het rijden. Is het toeren afhankelijk of snelheidsafhankelijk. Is het weg als je de koppeling in drukt. Hoor je het ook als je stil staat en gas geeft?
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

arjan_de_jong schreef:ATF olie in een handbak? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor.
Het komt op mij ook een beetje vreemd over. ATF staat toch voor Automatic Transmission Fluid?
Maar veel verschil met gewone transmissievloeistof zal er niet zijn...
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

bedankt voor de reactie,,ik weet het niet,,kan een lager zijn,,of synchromessen of zoiets,,heb ik eens met een 240 meegemaakt,,gebeurde ook ineens tijdens schakelen van vrij naar 1e.,,of misschien de koppelingsplaten?...
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

gvz schreef:bedankt voor de reactie,,ik weet het niet,,kan een lager zijn,,of synchromessen of zoiets,,heb ik eens met een 240 meegemaakt,,gebeurde ook ineens tijdens schakelen van vrij naar 1e.,,of misschien de koppelingsplaten?...
Hoe onduidelijk kun je zijn!
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

jan weemering schreef:kan je het geluid beschrijven??
\
bedankt
het is een zacht zingend geluid alsof er iets als een ring, los om een as meedraait in een tempo, tijdens rijden in een bepaalde versenelling hoor ik het niet, maar wel na het koppeling intrappen en van vrij naar 1e,,,of van 1e naar 2e ,,sosm na koppeling paar keer intrappen is het weer weg
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

arjan_de_jong schreef:En waneer hoor je het. Met schakelen of ontkoppelen of altijd tijdens het rijden. Is het toeren afhankelijk of snelheidsafhankelijk. Is het weg als je de koppeling in drukt. Hoor je het ook als je stil staat en gas geeft?
bedankt voor je reactie

nee ik hoor het niet als ik stilsta,,maar als ik koppeling intrap en van vrij naar 1 ga, begignt het als ik eenmaal rij ighaat het weg,,dan weer na kopel;ing en van 1 naar 2,,,dan weer als ik rij is het weg
maar in zijn vrij kan ik gewoon gas geven ,,hoor ik niks meer

ik ga nu even stuk rijden,,,ik heb gister eigenlijk na 1 km de auto meteen neergezet, om erger moghelijk te voorkomen,
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Henkjan0 schreef:
gvz schreef:bedankt voor de reactie,,ik weet het niet,,kan een lager zijn,,of synchromessen of zoiets,,heb ik eens met een 240 meegemaakt,,gebeurde ook ineens tijdens schakelen van vrij naar 1e.,,of misschien de koppelingsplaten?...
Hoe onduidelijk kun je zijn!
ja, hwet is ook niet een geluid dat je iedere dag hoort, na koppeling intappen gaat het even weg,,maar zogauw ik van vrij naar 1 of van 1 naar 2 komt het terug, ik ga het nu nauwkeuriger beluisteren stukje mee rijden,,hoe dat zit met de toeren en snelheidsafhankelijkheid, bedankt in ieder geval
gvz
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 27.02.2012 - 17:52

Henkjan0 schreef:
arjan_de_jong schreef:ATF olie in een handbak? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor.
Het komt op mij ook een beetje vreemd over. ATF staat toch voor Automatic Transmission Fluid?
Maar veel verschil met gewone transmissievloeistof zal er niet zijn...
wat die olie betreft, is in januari bij doorsmeerbeurt beetje bijgevuld maar niet met atf olie neem ik aan, zal ik uitzoeken,,ik begrijp dat dat schade kan opleveren dus?
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Prima, als je heel duidelijk bent komen we er met het forum zeker uit.

Vooralsnog houdt ik het op drooglopen; heb je lekkage van transmissievloeistof onder de auto?

Lees ik net: bijgevuld, dus je had al lekkage!
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Of het uitmaakt of er atf of normale olie in gaat dat denk ik wel. Natuurlijk is het alle bij olie maar tje je gooit er ook geen olijf olie in...
Als er al eens bijgevuld moet worden dan heb je goede kans dat hij idd lek is. Ik zou eens controleren of er nog olie in zit nu.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

@qvz:
nee ik hoor het niet als ik stilsta,,maar als ik koppeling intrap en van vrij naar 1 ga, begignt het
Als ik het zo lees, en begrijp, heeft het niet zo veel met je versnellingsbak te maken. Met ingetrapte koppeling in de eerste versnelling zetten, en verder niets doet.......de auto staat stil, beweegt niet, dus ook geen enkele tandwiel en as in je bak draait.

Het lijkt erop dat je drukgroep in de koppeling een beetje gaar aan het worden is, of de koppeling komt niet 100% vrij, maar dat is mijn bescheiden mening.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
jan weemering
4th Gear member
Berichten: 990
Lid geworden op: 13.12.2006 - 09:30
Locatie: Rotterdam

ik ben het met Wim eens zover !
Volvo 740
Volvo 960 2.5
Volvo V70 TDI
Volvo S80 D5
Volvo 780
Volvo 760 GLE
Volvo C70 Cabrio
Volvo 960 Executive Level 1
Volvo S90 Executive Level 2 RHD
Volvo V70 R
Volvo S90 EXECUTIVE LEVEL 1
Volvo C70 Cabrio AUT
Sorry AUDI A6 Allroad
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Als je niet rijd dan beweegt er idd niks in de bak.Ik zou dan zoeken in de richting van de drukgroep.

Vervang deze wel compleet met koppeling en drukgroep anders ben je binnen kort weer aan de beurt
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

arjan_de_jong schreef:ATF olie in een handbak? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor.

Volgens mijn gegevens hoort er tot my1996 SAE1161645 in of GL-4 97308 van volvo.

Vanaf 1996 gaat er 75W80 in.
Er hoort inderdaad ATF olie in,maar als je dat niet wilt aannemen,dan kiep je er andere in.
We repareren die bakken,mijn vader doet dat en die weet echt wel wat er wel en niet in hoort.
Ik heb hier Het oude Vadis voor me en die geven dat op.
Is nooit anders geweest trouwens.
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ok.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het lijkt me ook een drukgroep probleem.
Pas op bij de M90 versnellingsbak die waarschijnlijk al in jouw auto zit: Volvo schrijft daar hun speciale olie voor: er is zelfs een soort voor M90 t/m 1995 en een voor na 1996.....te koop bij de volvodealer. De M90 is er erg gevoelig voor, de M90 vanaf 1997 is trouwens sterker, vooral de synchromesh van de 3e versnelling, die heb ik dan ook nu in mijn 940 estate LPT van eind 1996.
(Als je goede ogen hebt zie je ook rechts in het rijtje (onscherp) de M90: olie met artikel nr. 1161423) Ik zou eerst eens kijken welke bak eeronder zit voordat je zegt: "is nooit anders geweest"
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”