
Help, serieuze foutcodes na gebruik startkabels!
Alleen is dit in mijn geval totaal niet relevant. Er zijn forse kabels gebruikt en de te starten auto was een Mazda 3 serie benzine.MarioC70 schreef:Fabian schreef:Hoe kan het gebruik van dunne startkabel invloed hebben op de elektronica in zijn auto ?
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
Omdat er een hoog amparage door de dunne kabels gaat,als je er een diesel mee start bijv dan worden die kabels bloedheet door het aantal ampere wat er door heen gaat.
Maar goed, morgen maar gelijk naar de garage en, gezien het verhaal in een van mijn eerdere posts, als eerste naar de dynamo kijken.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Omdat achterin meer elektronische componenten zitten die niet tegen die spanningsdippen en -pieken zouden kunnen. Als die punten voorin er louter voor het gemak zouden zitten, hadden ze ze vast beter toegankelijker gemaakt voor goede klemmen i.p.v. de beperkte rotplek die ze nu hebben. Maar ieder is natuurlijk vrij om te doen en/of te laten wat hem/haar goed dunkt. Het kán toeval zijn, maar ik lees dit soort dingen hier op het forum als men de kabels rechtstreeks op de accu heeft geplaatst en níet wanneer het pluspunt onder de kap is gebruikt.MarioC70 schreef:Leg is uit waarom niet?Oceanracer schreef:Inderdaad nooit rechtstreeks op de accu aansluiten! Daar heb je alleen nu niks meer aan...
Die aansluitingen onder de kap zijn alleen voor praktische doeleinden gemaakt,de meeste auto,s hebben de accu gewoon onder de kap en daar start je de auto mee op bij starthulp.
die dikke pluskabel van de accu loopt immers rechtstreeks naar het punt onder de kap.
Het zal wel net zoiets zijn als bij het aansluiten van de accu het contact eerst op stand II zetten. Velen vinden dit onzin en ontgaat ook de logica en bij de meesten gaat het ook gewoon goed. Prima hoor, maar niet klagen als het dan eens niet goed gaat...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21212
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Hier idem, laatst de buuf geholpen en rechtstreeks op de accu aangesloten.V480-S60 schreef:@NJ8,
Hij heeft juist iemand geholpen met zijn accu. Deze procedure geldt als je zelf geholpen moet worden.
Ik heb onze tweede auto ook een paar keer van stroom moeten voorzien en dat is rechtstreeks vanaf de accu in de kofferbak gegaan. Geen enkel probleem.
Dat was dus de laatste keer....
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
ik start andere auto's gewoon met de aansluitingen voorin, ga niet de hele koffer demonteren, bankje eruit etc...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Maar dit zorgt niet voor het probleem bij de topic starter, hooguit voor te heet wordende kabels.MarioC70 schreef:Fabian schreef:Hoe kan het gebruik van dunne startkabel invloed hebben op de elektronica in zijn auto ?
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
Omdat er een hoog amparage door de dunne kabels gaat,als je er een diesel mee start bijv dan worden die kabels bloedheet door het aantal ampere wat er door heen gaat.
Sterker nog, dunne kabels zorgen er juist voor dat pieken op de donorauto enigszins worden gedempt. Dunne kabels geven een spanningsval over de kabels door de relatief hoge weerstand (daarom worden ze heet) en dat zorgt ervoor dat de spanning op de S60 lager is dan bij de Mazda wordt opgewekt. Bij dikkere kabels zal het probleem van electronica fouten op ed donorauto eerder optreden. Dit probleem wordt veroorzaakt door een slechte accu, mogelijk icm een niet goed werkende spanningsregelaar van de mazda, waardoor pieken van de Mazda dynamo aan de Volvo worden afgegeven.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
RTFMbart simpson schreef:RTMF?
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:

Volvo for life
- PeerTronic
- 4th Gear member
- Berichten: 972
- Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00
Volvo liefhebbers, altijd bereid om elkaar te helpen.bart simpson schreef:duurde nog best even
"pattern recognition" duurde een seconde voordat ik door had dat er nu zoiets stond als: Read The Manual F**ker

XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
UPDATE
Vanochtend direct naar de dealer gegaan. Daar is de auto uitgelezen, gereset en ik kon direct door naar het werk. Tijdens deze rit geen enkel probleem meer gehad. De wereld was weer mooi, ik was gelukkig, de wereld was weer kleurrijk :rainbow1:
Dat was wel weer anders toen ik wegreed van het werk
De deuren gingen niet van het slot en de sleutel in het bestuurdersportier kon niet omgedraaid worden. Het slot van de kofferbak ging gelukkig wel open en al kruipend door de auto ben ik toch nog achter het stuur terecht gekomen. Waarna tot mijn verbazing de motor wel gewoon startte!
Helaas direct weer dezelfde SRS airbag storing en binnen no-time de onvermijdelijke remsysteem storing, waarna het instrumentenpaneel uit valt en de ramen en sloten niet meer werken...... en laten we met dit weer ook de airco niet vergeten
.
Gisteren kon ik nog door middel van opnieuw starten de problemen voor een aantal minuten uitstellen, vandaag was 30 seconden ongeveer de max.
Eenmaal thuis moest ik de auto opnieuw starten om de ramen te kunnen sluiten. Helaas ben ik op dat moment ook tot de conclusie gekomen dat, ondanks de rit van 40km terug naar huis, de accu totaal leeg was. Gelukkig was er met contact op stand II nog voldoende stroom over om de ramen te sluiten, maar starten ging niet meer.
Gisteren meldde ik al dat een persoon met exact dezelfde opvolging van foutmeldingen etc. de dynamo aan kon wijzen als de schuldige. Gezien de afloop van vandaag lijkt me dat wel enigszins logisch. En het lijkt me ook niet geheel onverstandig dat de dealer de staat van de accu eens bekijkt.
Vanochtend direct naar de dealer gegaan. Daar is de auto uitgelezen, gereset en ik kon direct door naar het werk. Tijdens deze rit geen enkel probleem meer gehad. De wereld was weer mooi, ik was gelukkig, de wereld was weer kleurrijk :rainbow1:
Dat was wel weer anders toen ik wegreed van het werk

De deuren gingen niet van het slot en de sleutel in het bestuurdersportier kon niet omgedraaid worden. Het slot van de kofferbak ging gelukkig wel open en al kruipend door de auto ben ik toch nog achter het stuur terecht gekomen. Waarna tot mijn verbazing de motor wel gewoon startte!
Helaas direct weer dezelfde SRS airbag storing en binnen no-time de onvermijdelijke remsysteem storing, waarna het instrumentenpaneel uit valt en de ramen en sloten niet meer werken...... en laten we met dit weer ook de airco niet vergeten
Gisteren kon ik nog door middel van opnieuw starten de problemen voor een aantal minuten uitstellen, vandaag was 30 seconden ongeveer de max.
Eenmaal thuis moest ik de auto opnieuw starten om de ramen te kunnen sluiten. Helaas ben ik op dat moment ook tot de conclusie gekomen dat, ondanks de rit van 40km terug naar huis, de accu totaal leeg was. Gelukkig was er met contact op stand II nog voldoende stroom over om de ramen te sluiten, maar starten ging niet meer.
Gisteren meldde ik al dat een persoon met exact dezelfde opvolging van foutmeldingen etc. de dynamo aan kon wijzen als de schuldige. Gezien de afloop van vandaag lijkt me dat wel enigszins logisch. En het lijkt me ook niet geheel onverstandig dat de dealer de staat van de accu eens bekijkt.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Heb je, voor zover je weet, de originele accu er nog in? Zou natuurlijk kunnen zijn dat hij al wat minder was en dat deze week de genadeklap was. Maar dat is inderdaad in de garage vlot te controleren. Heb je de gelegenheid de accu thuis op te laden?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Dynamo klinkt aannemelijk, bij het afkoppelen van de kabels kan je een spanningspiek krijgen, dus misschien is de regelaar op de dynamo gesneuveld. Had je inderdaad kunnen zien door simpelweg te kijken of deze de correcte spanning levert (kan je trouwens ook zelf hoor)
Weet je wat de verschillende meldingen waren bij de reset en of deze weg bleven na de motor even te starten?
Weet je wat de verschillende meldingen waren bij de reset en of deze weg bleven na de motor even te starten?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
De meldingen bleven bij de eerste rit weg. Dit was direct nadat de auto bij de dealer gereset was. Op de rit van ongeveer 40km (snelweg+stadsverkeer) heb ik geen nieuwe meldingen gekregen.
Het idiote is, dat ik de auto net weer gewoon kon starten. Op een kort stukje rijden (+/- 4km) stond alleen de SRS airbag melding vanaf het starten op het display, de melding remsysteem bleef achterwege.
Waar het nou op lijkt is dat de accu door de hulpstart inderdaad een tik gehad heeft en dat bij warmere temperaturen zoals vandaag (toen ik wegreed bij het werk zag ik 37 graden op de boordcomputer staan en de auto stond de hele dag vol in de zon) de accu misschien niet meer voldoende voltage kan geven? In ieder geval waren de problemen vandaag wat groter dan gisteren en vandaag was het ook aanzienlijk warmer.
Morgenochtend staat weer een bezoekje bij de dealer gepland. Met dit verhaal erbij zullen ze vast een eind verder komen. Ik zal specifiek vragen of ze de accu (voor zover ik weet inderdaad nog de originele) en de dynamo na kunnen kijken.
Bedankt voor het meedenken zover! De update volgt morgenavond.
Het idiote is, dat ik de auto net weer gewoon kon starten. Op een kort stukje rijden (+/- 4km) stond alleen de SRS airbag melding vanaf het starten op het display, de melding remsysteem bleef achterwege.
Waar het nou op lijkt is dat de accu door de hulpstart inderdaad een tik gehad heeft en dat bij warmere temperaturen zoals vandaag (toen ik wegreed bij het werk zag ik 37 graden op de boordcomputer staan en de auto stond de hele dag vol in de zon) de accu misschien niet meer voldoende voltage kan geven? In ieder geval waren de problemen vandaag wat groter dan gisteren en vandaag was het ook aanzienlijk warmer.
Morgenochtend staat weer een bezoekje bij de dealer gepland. Met dit verhaal erbij zullen ze vast een eind verder komen. Ik zal specifiek vragen of ze de accu (voor zover ik weet inderdaad nog de originele) en de dynamo na kunnen kijken.
Bedankt voor het meedenken zover! De update volgt morgenavond.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Succes! We blijven het volgen.
PS Heb je de hulpbehoevende collega inmiddels op de hoogte gebracht?
PS Heb je de hulpbehoevende collega inmiddels op de hoogte gebracht?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ja, de collega's heb ik gesproken. Dankzij mij waren ze nog op tijd voor een belangrijke afspraak. Ze vinden het natuurlijk wel sneu.
De collega's gaven ook al aan dat als de dealer aan kan geven dat de oorzaak echt ligt in het gebruik van startkabels, dan is de baas mogelijk bereid de rekening op zich te nemen.
Alleen ga ik er tot nu toe meer van uit dat als het de accu is, dit gewoon de laatste tik was die nodig was om kapot te gaan. Met ruim 252.000 op de teller is het niet vreemd dat een accu kapot gaat. In dit geval neem ik de kosten dan ook gewoon voor eigen rekening.
De collega's gaven ook al aan dat als de dealer aan kan geven dat de oorzaak echt ligt in het gebruik van startkabels, dan is de baas mogelijk bereid de rekening op zich te nemen.
Alleen ga ik er tot nu toe meer van uit dat als het de accu is, dit gewoon de laatste tik was die nodig was om kapot te gaan. Met ruim 252.000 op de teller is het niet vreemd dat een accu kapot gaat. In dit geval neem ik de kosten dan ook gewoon voor eigen rekening.