Toen ik vanochtend op het werk aan kwam rijden, was ik de reddende engel voor een collega met een lege accu. Startkabels aangesloten:
+ op +
- op massapunt van te laden voertuig
en de op te laden auto startte direct. Collega blij weggereden. Vervolgens heb ik de auto ingeparkeerd en de motor uitgezet.
Volgens mij wordt ik gestraft voor behulpzaamheid, want vanaf nu heeft de auto flinke storingen. Ik kon nog terug naar huis rijden, maar het volgende is nu aan de hand:
Na ongeveer 1km rijden kreeg ik een foutmelding "SRS airbag systeem" . Kort daarop werd het echter nogal verontrustend: "Melding remsysteem, zet auto z.s.m. stil" (weet ze niet exact meer, maar in ieder geval kwamen de meldingen hierop neer). Direct hierop zag ik dat het instrumentenpaneel een keer knipperde, waarna een aantal seconden later het gehele instrumentenpaneel op zwart ging (km-teller, toerenteller, alles weg, maar wel gewoon rijden).
Auto aan de kant gezet. Motor afgezet, opnieuw gestart en voor een aantal minuten ging het prima. Wederom in dezelfde volgorde kwamen de foutmeldingen.
De auto slaat direct aan en de accu is niet leeg getrokken. De auto rijdt gewoon prima. De sloten zijn echter ook van slag, met draaiende motor was het slot van de kofferbak niet los te krijgen, alleen met de afstandbediening. Ook hoor ik de sloten soms spontaan open/dicht gaan en zie ik " stroomhikjes" bij staionair draaien in het instrumentenpaneel (verlichting wordt dan een halve seconde minder en km-teller en toerenteller vallen iets terug).
Vanzelfsprekend morgen gelijk naar de garage, maar zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben? Een indicatie van het probleem hebben?
Ik vrees dat een stukje behulpzaamheid me grof geld gaat kosten :?
Help, serieuze foutcodes na gebruik startkabels!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Komt vaak door gebruik van te dunne startkabels,die zijn om een schemerlamp aan te sluiten ,niet om een auto te starten.
Die dunne in die goedkope plastic tasjes,die moet je dus niet kopen,met van die rare kleine klemmetjes eraan.
Die dunne in die goedkope plastic tasjes,die moet je dus niet kopen,met van die rare kleine klemmetjes eraan.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Deze zijn dus waardeloos en zeer zeker voor een diesel..
http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... ektra.html
http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... ektra.html
- Fabian
- 3rd Gear member
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
- Locatie: Prov. Groningen
Hoe kan het gebruik van dunne startkabel invloed hebben op de elektronica in zijn auto ?
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
bijna!: V90 T8 Ultra Executive Edition, Denim Blue/Amber, Polestar Engineered Optimalisatie, Heico sportuitlaat
12-2019 - 08-2025: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2019 - 08-2025: Tesla Model S
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
Ik heb juist de zwaardere kabels in de auto liggen, omdat ik wist dat te dunne kabels problemen kunnen geven (wegsmelten etc.).
Ik lees op internet wisselende verhalen met als oorzaken:
- Dynamo (auto heeft 252.000 op de teller, dus misschien was een hulpstart het zetje om voor problemen te zorgen?)
- Instrumentenpaneel (misschien door piekspanning o.i.d.)
Ik lees op internet wisselende verhalen met als oorzaken:
- Dynamo (auto heeft 252.000 op de teller, dus misschien was een hulpstart het zetje om voor problemen te zorgen?)
- Instrumentenpaneel (misschien door piekspanning o.i.d.)
Aanvulling: vanzelfsprekend zijn de kabels rechtstreeks op de accu in de kofferbak aangesloten.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Lijkt inderdaad alsof een deel van jouw elekronica een behoorlijke stroompiek heeft gekregen. In het beste geval kom je er vanaf met een reset, maar zoals ik het nu lees vrees ik dat de boordcomputer licht gegaard is.
Bij moderne wagens wordt aangeraden om, nadat de pechwagen gestart is, eerst de achterruitverwarming, lichten,... alles wat stroom verbruikt op beide auto's in te schakelen voordat je de kabels los haalt, anders kunnen er piekstromen optreden die zomaar bepaalde elekronische componenten frituren.
Bij moderne wagens wordt aangeraden om, nadat de pechwagen gestart is, eerst de achterruitverwarming, lichten,... alles wat stroom verbruikt op beide auto's in te schakelen voordat je de kabels los haalt, anders kunnen er piekstromen optreden die zomaar bepaalde elekronische componenten frituren.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Lijkt inderdaad alsof een deel van jouw elekronica een behoorlijke stroompiek heeft gekregen. In het beste geval kom je er vanaf met een reset, maar zoals ik het nu lees vrees ik dat de boordcomputer licht gegaard is.
Bij moderne wagens wordt aangeraden om, nadat de pechwagen gestart is, eerst de achterruitverwarming, lichten,... alles wat stroom verbruikt op beide auto's in te schakelen voordat je de kabels los haalt, anders kunnen er piekstromen optreden die inderdaad bepaalde elekronische componenten vernielen.
Bij moderne wagens wordt aangeraden om, nadat de pechwagen gestart is, eerst de achterruitverwarming, lichten,... alles wat stroom verbruikt op beide auto's in te schakelen voordat je de kabels los haalt, anders kunnen er piekstromen optreden die inderdaad bepaalde elekronische componenten vernielen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
ik dacht dat je die ook altijd moest gebruiken...ovlov058 schreef:Zijn niet juist de aansluitingen onder de motorkap bedoeld voor deze werkzaamheden, en daarom beveiligd.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Ik heb zojuist een topic op problemcar doorgenomen:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=159545
Resumerend (knip/plak) heeft deze persoon dezelfde problemen:
- na 10 min rijden valt het gehele dashboard uit waar oa; Elektrische ramen, Centrale Deurvergrendeling, Teller, Knipperlichten,Linker achterlicht, Elektrische Buitenspiegels Etc Etc
- Paneel geeft aan dat het srs defect is
- Als het uitvalt heb ik zelfs geen airco . klok ,teller , cv, ramen, richtingaanwijzer valt ook uit.
- Ik heb een ander probleem ontdekt , benzine klep wil niet sluiten als ik met ab afsluit.
- Opgelost , was toch dynamo . Accu moest even bijkomen
Ik herken me echt volledig in de symptomen die deze persoon ook had! Vooral het een na laatste punt. Als ik wegrijd bij mijn werk moet ik via een draaitunnel naar beneden rijden. In het laatste bochtje (andere kant op sturen) zag ik in de zijspiegel het tankklepje open staan. Die viel vanzelf weer dicht. Als ik nu terug denk ging de carkit niet altijd aan (kabels wel 3x gecontroleerd), de auto opnieuw starten gaf dan uitkomst. En het tankklepje heb ik zeker twee keer eerder open zien gaan. Misschien dat dat de voorbodes waren en dat de hulpstart de druppel was...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=159545
Resumerend (knip/plak) heeft deze persoon dezelfde problemen:
- na 10 min rijden valt het gehele dashboard uit waar oa; Elektrische ramen, Centrale Deurvergrendeling, Teller, Knipperlichten,Linker achterlicht, Elektrische Buitenspiegels Etc Etc
- Paneel geeft aan dat het srs defect is
- Als het uitvalt heb ik zelfs geen airco . klok ,teller , cv, ramen, richtingaanwijzer valt ook uit.
- Ik heb een ander probleem ontdekt , benzine klep wil niet sluiten als ik met ab afsluit.
- Opgelost , was toch dynamo . Accu moest even bijkomen
Ik herken me echt volledig in de symptomen die deze persoon ook had! Vooral het een na laatste punt. Als ik wegrijd bij mijn werk moet ik via een draaitunnel naar beneden rijden. In het laatste bochtje (andere kant op sturen) zag ik in de zijspiegel het tankklepje open staan. Die viel vanzelf weer dicht. Als ik nu terug denk ging de carkit niet altijd aan (kabels wel 3x gecontroleerd), de auto opnieuw starten gaf dan uitkomst. En het tankklepje heb ik zeker twee keer eerder open zien gaan. Misschien dat dat de voorbodes waren en dat de hulpstart de druppel was...
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20787
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
@NJ8,
Hij heeft juist iemand geholpen met zijn accu. Deze procedure geldt als je zelf geholpen moet worden.
Ik heb onze tweede auto ook een paar keer van stroom moeten voorzien en dat is rechtstreeks vanaf de accu in de kofferbak gegaan. Geen enkel probleem.
Hij heeft juist iemand geholpen met zijn accu. Deze procedure geldt als je zelf geholpen moet worden.
Ik heb onze tweede auto ook een paar keer van stroom moeten voorzien en dat is rechtstreeks vanaf de accu in de kofferbak gegaan. Geen enkel probleem.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
RTMF?
Volvo for life
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Inderdaad nooit rechtstreeks op de accu aansluiten! Daar heb je alleen nu niks meer aan...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Berichten: 5798
- Lid geworden op: 06.05.2011 - 20:07
- Locatie: Zuid West Friesland
- Contacteer:
beste man op m'n werk dacht ook even met een S60 via de kofferbak te helpen..., heb maar even gezegd dat ie dat niet moest doen -.-NJ8 schreef:werkt andersom precies zo V480-S60, denk dat jij mazzel hebt gehad.
Stroomkring
probeerde een 945 aan te zwengelen.
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
Ik zou zeggen: RTFP (read the f***ing post)bart simpson schreef:RTMF?
Het punt is dus dat blijkt dat de S60 aansluitingen onder de motorkap heeft terwijl ik niet anders gewend ben om de stroom rechtstreeks vanaf de accu te leveren aan het 'hulpbehoevende' voertuig.
Ik neem aan dat de stroom vanaf de accu naar een verdeelpunt gaat, en dat daartussen zekeringen of een spanningsregeling o.i.d. geplaatst zijn? Ik kan me voorstellen dat de stroom vanaf de accu naar de voertuigelektronica dus beschermt wordt, maar je dynamo niet? Ik ben er ook geen expert in, maar hoe het zit anders bij alle voertuigen die geen losse aansluitpunten hebben (accu gewoon onder de motorkap)? Als jouw auto in dat geval de stroom levert, gaan de klemmen toch ook rechtstreeks op je accu? (eigenlijk zelfde als nu gedaan is)
In mijn auto stonden overigens alle grote stroomverbruikers (achterruitverwarming, beide stoelverwarmingen) bewust wel aan bij het afkoppelen. In het andere voertuig weer niet.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Fabian schreef:Hoe kan het gebruik van dunne startkabel invloed hebben op de elektronica in zijn auto ?
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
Omdat er een hoog amparage door de dunne kabels gaat,als je er een diesel mee start bijv dan worden die kabels bloedheet door het aantal ampere wat er door heen gaat.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Leg is uit waarom niet?Oceanracer schreef:Inderdaad nooit rechtstreeks op de accu aansluiten! Daar heb je alleen nu niks meer aan...
Die aansluitingen onder de kap zijn alleen voor praktische doeleinden gemaakt,de meeste auto,s hebben de accu gewoon onder de kap en daar start je de auto mee op bij starthulp.
die dikke pluskabel van de accu loopt immers rechtstreeks naar het punt onder de kap.