Pagina 2 van 5
Geplaatst: 22.05.2012 - 22:56
door MarioC70
In het normale netwerk op straat gebruiken ze toch ook geen schemerlamp snoertje om er 10000 volt doorheen te sturen?

Geplaatst: 22.05.2012 - 22:58
door ...
MarioC70 schreef:Fabian schreef:Hoe kan het gebruik van dunne startkabel invloed hebben op de elektronica in zijn auto ?
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
Omdat er een hoog amparage door de dunne kabels gaat,als je er een diesel mee start bijv dan worden die kabels bloedheet door het aantal ampere wat er door heen gaat.
Alleen is dit in mijn geval totaal niet relevant. Er zijn forse kabels gebruikt en de te starten auto was een Mazda 3 serie benzine.
Maar goed, morgen maar gelijk naar de garage en, gezien het verhaal in een van mijn eerdere posts, als eerste naar de dynamo kijken.
Geplaatst: 22.05.2012 - 23:01
door MarioC70
Het zijn meestal de klemmen aan de kabels die slecht contact maken.
Maar maak je geen zorgen verder,de storingen die er opgetreden zijn wissen,de CEM is de kluts kwijt en het is verholpen..
Succes.
Geplaatst: 23.05.2012 - 06:50
door Oceanracer
MarioC70 schreef:Oceanracer schreef:Inderdaad nooit rechtstreeks op de accu aansluiten! Daar heb je alleen nu niks meer aan...
Leg is uit waarom niet?
Die aansluitingen onder de kap zijn alleen voor praktische doeleinden gemaakt,de meeste auto,s hebben de accu gewoon onder de kap en daar start je de auto mee op bij starthulp.
die dikke pluskabel van de accu loopt immers rechtstreeks naar het punt onder de kap.
Omdat achterin meer elektronische componenten zitten die niet tegen die spanningsdippen en -pieken zouden kunnen. Als die punten voorin er louter voor het gemak zouden zitten, hadden ze ze vast beter toegankelijker gemaakt voor goede klemmen i.p.v. de beperkte rotplek die ze nu hebben. Maar ieder is natuurlijk vrij om te doen en/of te laten wat hem/haar goed dunkt. Het kán toeval zijn, maar ik lees dit soort dingen hier op het forum als men de kabels rechtstreeks op de accu heeft geplaatst en níet wanneer het pluspunt onder de kap is gebruikt.
Het zal wel net zoiets zijn als bij het aansluiten van de accu het contact eerst op stand II zetten. Velen vinden dit onzin en ontgaat ook de logica en bij de meesten gaat het ook gewoon goed. Prima hoor, maar niet klagen als het dan eens niet goed gaat...
Geplaatst: 23.05.2012 - 08:03
door diesel01
V480-S60 schreef:@NJ8,
Hij heeft juist iemand geholpen met zijn accu. Deze procedure geldt als je zelf geholpen moet worden.
Ik heb onze tweede auto ook een paar keer van stroom moeten voorzien en dat is rechtstreeks vanaf de accu in de kofferbak gegaan. Geen enkel probleem.
Hier idem, laatst de buuf geholpen en rechtstreeks op de accu aangesloten.
Dat was dus de laatste keer....
Geplaatst: 23.05.2012 - 08:38
door Walter
ik start andere auto's gewoon met de aansluitingen voorin, ga niet de hele koffer demonteren, bankje eruit etc...
Geplaatst: 23.05.2012 - 10:51
door edraket
MarioC70 schreef:Fabian schreef:Hoe kan het gebruik van dunne startkabel invloed hebben op de elektronica in zijn auto ?
Er vanuit gaande dat de startkabels direct op de accu in de kofferbak zijn aangesloten, is de elektronica in de auto geen onderdeel van het circuit tussen accu en de lege auto.
Omdat er een hoog amparage door de dunne kabels gaat,als je er een diesel mee start bijv dan worden die kabels bloedheet door het aantal ampere wat er door heen gaat.
Maar dit zorgt niet voor het probleem bij de topic starter, hooguit voor te heet wordende kabels.
Sterker nog, dunne kabels zorgen er juist voor dat pieken op de donorauto enigszins worden gedempt. Dunne kabels geven een spanningsval over de kabels door de relatief hoge weerstand (daarom worden ze heet) en dat zorgt ervoor dat de spanning op de S60 lager is dan bij de Mazda wordt opgewekt. Bij dikkere kabels zal het probleem van electronica fouten op ed donorauto eerder optreden. Dit probleem wordt veroorzaakt door een slechte accu, mogelijk icm een niet goed werkende spanningsregelaar van de mazda, waardoor pieken van de Mazda dynamo aan de Volvo worden afgegeven.
Geplaatst: 23.05.2012 - 11:25
door NJ8
maar goed, soebatten over als wat dan heeft geen zin meer.
Heb je je S60 al laten uitlezen? Ben benieuwd naar hoe nu verder.
Ik wens je sterkte met het oplossen.
Geplaatst: 23.05.2012 - 11:57
door PeerTronic
bart simpson schreef:RTMF?
RTFM
Geplaatst: 23.05.2012 - 12:00
door bart simpson

duurde nog best even
Geplaatst: 23.05.2012 - 12:21
door PeerTronic
bart simpson schreef:
duurde nog best even
Volvo liefhebbers, altijd bereid om elkaar te helpen.
"pattern recognition" duurde een seconde voordat ik door had dat er nu zoiets stond als: Read The Manual F**ker

Geplaatst: 23.05.2012 - 18:28
door ...
UPDATE
Vanochtend direct naar de dealer gegaan. Daar is de auto uitgelezen, gereset en ik kon direct door naar het werk. Tijdens deze rit geen enkel probleem meer gehad. De wereld was weer mooi, ik was gelukkig, de wereld was weer kleurrijk :rainbow1:
Dat was wel weer anders toen ik wegreed van het werk
De deuren gingen niet van het slot en de sleutel in het bestuurdersportier kon niet omgedraaid worden. Het slot van de kofferbak ging gelukkig wel open en al kruipend door de auto ben ik toch nog achter het stuur terecht gekomen. Waarna tot mijn verbazing de motor wel gewoon startte!
Helaas direct weer dezelfde SRS airbag storing en binnen no-time de onvermijdelijke remsysteem storing, waarna het instrumentenpaneel uit valt en de ramen en sloten niet meer werken...... en laten we met dit weer ook de airco niet vergeten

.
Gisteren kon ik nog door middel van opnieuw starten de problemen voor een aantal minuten uitstellen, vandaag was 30 seconden ongeveer de max.
Eenmaal thuis moest ik de auto opnieuw starten om de ramen te kunnen sluiten. Helaas ben ik op dat moment ook tot de conclusie gekomen dat, ondanks de rit van 40km terug naar huis, de accu totaal leeg was. Gelukkig was er met contact op stand II nog voldoende stroom over om de ramen te sluiten, maar starten ging niet meer.
Gisteren meldde ik al dat een persoon met exact dezelfde opvolging van foutmeldingen etc. de dynamo aan kon wijzen als de schuldige. Gezien de afloop van vandaag lijkt me dat wel enigszins logisch. En het lijkt me ook niet geheel onverstandig dat de dealer de staat van de accu eens bekijkt.
Geplaatst: 23.05.2012 - 18:50
door ovlov058
De dealer heeft vanmorgend de batterij- en alternatorspanning niet gemeten? dat duurt zeker 2,5 minuten.
Geplaatst: 23.05.2012 - 19:08
door ...
Kennelijk niet, ze hebben de boel uitgelezen en na een reset leek alles in orde.
Geplaatst: 23.05.2012 - 20:18
door Oceanracer
Heb je, voor zover je weet, de originele accu er nog in? Zou natuurlijk kunnen zijn dat hij al wat minder was en dat deze week de genadeklap was. Maar dat is inderdaad in de garage vlot te controleren. Heb je de gelegenheid de accu thuis op te laden?
Geplaatst: 23.05.2012 - 20:32
door Frederik Welvaert
Dynamo klinkt aannemelijk, bij het afkoppelen van de kabels kan je een spanningspiek krijgen, dus misschien is de regelaar op de dynamo gesneuveld. Had je inderdaad kunnen zien door simpelweg te kijken of deze de correcte spanning levert (kan je trouwens ook zelf hoor)
Weet je wat de verschillende meldingen waren bij de reset en of deze weg bleven na de motor even te starten?
Geplaatst: 23.05.2012 - 20:33
door ovlov058
Kan een accu binnenin geen kortsluiting geven als de platen scheefgetrokken zijn?
Volvo accu's moeten toch onderhouden worden?
Geplaatst: 23.05.2012 - 21:59
door ...
De meldingen bleven bij de eerste rit weg. Dit was direct nadat de auto bij de dealer gereset was. Op de rit van ongeveer 40km (snelweg+stadsverkeer) heb ik geen nieuwe meldingen gekregen.
Het idiote is, dat ik de auto net weer gewoon kon starten. Op een kort stukje rijden (+/- 4km) stond alleen de SRS airbag melding vanaf het starten op het display, de melding remsysteem bleef achterwege.
Waar het nou op lijkt is dat de accu door de hulpstart inderdaad een tik gehad heeft en dat bij warmere temperaturen zoals vandaag (toen ik wegreed bij het werk zag ik 37 graden op de boordcomputer staan en de auto stond de hele dag vol in de zon) de accu misschien niet meer voldoende voltage kan geven? In ieder geval waren de problemen vandaag wat groter dan gisteren en vandaag was het ook aanzienlijk warmer.
Morgenochtend staat weer een bezoekje bij de dealer gepland. Met dit verhaal erbij zullen ze vast een eind verder komen. Ik zal specifiek vragen of ze de accu (voor zover ik weet inderdaad nog de originele) en de dynamo na kunnen kijken.
Bedankt voor het meedenken zover! De update volgt morgenavond.
Geplaatst: 23.05.2012 - 22:13
door Oceanracer
Succes! We blijven het volgen.
PS Heb je de hulpbehoevende collega inmiddels op de hoogte gebracht?
Geplaatst: 23.05.2012 - 22:53
door ...
Ja, de collega's heb ik gesproken. Dankzij mij waren ze nog op tijd voor een belangrijke afspraak. Ze vinden het natuurlijk wel sneu.
De collega's gaven ook al aan dat als de dealer aan kan geven dat de oorzaak echt ligt in het gebruik van startkabels, dan is de baas mogelijk bereid de rekening op zich te nemen.
Alleen ga ik er tot nu toe meer van uit dat als het de accu is, dit gewoon de laatste tik was die nodig was om kapot te gaan. Met ruim 252.000 op de teller is het niet vreemd dat een accu kapot gaat. In dit geval neem ik de kosten dan ook gewoon voor eigen rekening.