Pagina 2 van 5

Geplaatst: 22.06.2012 - 09:46
door Marc Apeldoorn
Elianmars, ik bedoelde echt andersom. De motor in de R = T5 motor, alleen in de R versie is die opgeboord.................
Sorry, lees nu pas je reply echt goed excuses...
Dat is wel apart, ik blijf er echter wel bij dat ondanks de verschillende type aanduidingen het feitelijk om dezelfde motor gaat.

Geplaatst: 22.06.2012 - 09:47
door elianmars
Marc Apeldoorn schreef:Elianmars, ik bedoelde echt andersom. De motor in de R = T5 motor, alleen in de R versie is die opgeboord.................
Ik was al aan het editten, zie boven :lol:

Geplaatst: 22.06.2012 - 09:49
door t5power
Marc Apeldoorn schreef:Dan blijft de vraag, waarom is de R opgeboord?
Juist, voor groter vermogen....
Zonder motor modificaties is 400+PK niet zonder hele grote risico's.
Mijn R is een kleine 370 PK en dat is max. om geen risico te lopen...
Als ik het met mijn boerenverstand moet redeneren zijn er 2 belangrijke factoren die een rol spelen mbt vermogen. De motorinhoud en de mate van compressie van lucht die daarin wordt gestopt (mbv een turbo of compressor). Als je de capaciteit van 1 van de 2 (of beide) vergroot krijg je meer vermogen, dus meer motorinhoud, meer lucht die je met brandstof kunt vermengen, meer power. Ik weet niet hoe het zit met de turbo van een R tov een T5, maar wellicht was de grotere motorinhoud belangrijk om die 300pk te halen. Dit zal zo zijn redenen gehad hebben. Dat betekent niet dat een t5 motor dat niet zou kunnen halen, als je de turbo wat groter maakt of harder laat werken kun je kennelijk er meer uit halen maar misschien dat die strategie niet paste bij een R motor.

Geplaatst: 22.06.2012 - 09:52
door elianmars
t5power schreef:
Marc Apeldoorn schreef:Dan blijft de vraag, waarom is de R opgeboord?
Juist, voor groter vermogen....
Zonder motor modificaties is 400+PK niet zonder hele grote risico's.
Mijn R is een kleine 370 PK en dat is max. om geen risico te lopen...
Als ik het met mijn boerenverstand moet redeneren zijn er 2 belangrijke factoren die een rol spelen mbt vermogen. De motorinhoud en de mate van compressie van lucht die daarin wordt gestopt (mbv een turbo of compressor). Als je de capaciteit van 1 van de 2 (of beide) vergroot krijg je meer vermogen, dus meer motorinhoud, meer lucht die je met brandstof kunt vermengen, meer power. Ik weet niet hoe het zit met de turbo van een R tov een T5, maar wellicht was de grotere motorinhoud belangrijk om die 300pk te halen. Dit zal zo zijn redenen gehad hebben. Dat betekent niet dat een t5 motor dat niet zou kunnen halen, als je de turbo wat groter maakt of harder laat werken kun je kennelijk er meer uit halen maar misschien dat die strategie niet paste bij een R motor.

En daarom kan de T5 motor dus grotere vermogens aan dan de R motor, zonder het motorblok zelf aan te hoeven passen.

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:04
door Marc Apeldoorn
Wellicht heb je gelijk, maar tuners denken er anders over..
@T5power: De turbo van een R is anders dan die van een T5.
De R heeft een grotere KKK turbo t.o.v. de Mitsubishi van de T5 (2003).

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:14
door t5power
Marc Apeldoorn schreef:Wellicht heb je gelijk, maar tuners denken er anders over..
@T5power: De turbo van een R is anders dan die van een T5.
De R heeft een grotere KKK turbo t.o.v. de Mitsubishi van de T5 (2003).
Weet je zeker dat tuners er anders over denken? Want je leest overal dat het t5 blok het sterkste is van allemaal. En het is in overeenstemming met de theorie die we hierboven hebben neergezet.

Ik snap dat je teleurgesteld bent maar wil je tegemoet komen. Ik zie dat je R ook van 2004 is (MY2005?) mits voldoende opties ruilen we gewoon van auto. Jij mijn soepele zwarte T5 summum (haalt 1:13.5!) en dan kun je voor de 450 pk gaan :D.

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:20
door EVV
Marc Apeldoorn schreef:Wellicht heb je gelijk, maar tuners denken er anders over..
@T5power: De turbo van een R is anders dan die van een T5.
De R heeft een grotere KKK turbo t.o.v. de Mitsubishi van de T5 (2003).
Een turbo is nog wel een keer te vervangen door een grotere, dunne cilinder wanden wordt een stuk lastiger op te lossen.

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:22
door Marc Apeldoorn
Hahaha,

Dan mag je eerst de T5 naar 370 Pk brengen.
En Atacama leer zul je wel niet in de T5 hebben vrees is, net zomin als de four chassis, en de AWD????

Ja, ik weet zeker dat er tuners zijn die er anders over denken voor zowel T5 als R uitvoering.
Als je met een V70 of S60 voorbij de 400 PK wilt komen dan moet je echt meer dan 10K Euro investeren.
Voor de T5 zou het best dan kunnen zijn dat de motor iets meer kan hebben, maar boven de 400 PK zul je moeten versterken.
En de rest van de T5 (turbo en remmen bv) mag je nog extra modificeren, die zijn minder uitgerust voor grotere vermogens dan de R, ergo zonder andere turbo haal je nooit de 400 PK.

Re: tunen T5 model 2006 met 260pk

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:39
door EVV
slayer schreef:Vraag: is het blok van mijn T5 met 260 pk alleen een software update van het blok met 250pk? Een tuningbedrijf (Ziptuning) geeft aan dat zij mijn T5 kunnen tunen tot 314pk. Maar ik heb ooit een keer gelezen dat de versie met 260pk eigenlijk niet te tunen is tot meer dan 300pk... Of te wel verkoopt Ziptuning gebakken lucht?

Ik heb niets aan opmerkingen over hoe zinvol 300plus pk's zijn.... en dat 260pk meer dan genoeg is. En ja, er staan ook negatieve berichten over Ziptuning...
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, volgens Volvo is de 260 pk een motor van 2,4 liter, de 250 pk is 2,3. De boring is hetzelfde, slag is ietsje groter.

Geplaatst: 22.06.2012 - 10:57
door elianmars
Marc Apeldoorn schreef:Wellicht heb je gelijk, maar tuners denken er anders over..
@T5power: De turbo van een R is anders dan die van een T5.
De R heeft een grotere KKK turbo t.o.v. de Mitsubishi van de T5 (2003).
De MY2005 T5 heeft ook de KKK-K24 ;)

Met deze turbo kun je tot ca. 380 pk komen. Wil je verder gaan, dan zal er inderdaad een andere turbo op moeten komen.

Geplaatst: 22.06.2012 - 12:54
door slayer
Leuke en interessante berichtjes, ik laat jullie weten wat mijn ervaring is met Ziptuning en natuurlijk hoe mij T5 na tuning rijdt.

En ja, Elianmars, het lijkt mij erg leuk om een keer met jouw T5 te mogen rijden en/of en te vergelijken met de mijne.

Geplaatst: 22.06.2012 - 12:58
door CY325i
Google eens op ziptuning ...

ik zou nooit maar dan ook nooit een chiptuning door ziptuning laten uitvoeren.

Geplaatst: 22.06.2012 - 13:08
door V50 R
Een vriend van mij heeft ziptuning gedaan, en had een paar dagen later alweer zijn orginele software er op staan, zegt genoeg denk ik...

Geplaatst: 22.06.2012 - 13:52
door slayer
... we zullen zien...

Geplaatst: 22.06.2012 - 14:10
door toppertje
maar waarom dan TOCH voor ziptuning kiezen?
er zijn toch tuners genoeg met een betere reputatie?
of speelt geld een bepalende faktor?

Geplaatst: 22.06.2012 - 14:42
door slayer
Wat ik al eerder heb geschreven, kan of zal ik de originele software laten terugplaatsen als e.e.a. niet voldoet aan mijn wensen. Wat in hun voordeel spreekt is dat zij toch inmiddels een flinke klantenkring hebben opgebouwd. En als zij echt beroerd werk leveren dan was Ziptuning al lang failliet gegaan. Ik denk ook dat je bij klachten/problemen je bij Ziptuning meer mogelijkheden hebt om hen daarop te wijzen aangezien zij bij allerlei instanties/keuringsmerken aangemeld zijn.

Geplaatst: 22.06.2012 - 14:44
door slayer
Oja, ik heb al eerder een keer contact gehad met Fasttech en ik vond desbetreffende persoon niet bepaald vriendelijk en daarnaast kreeg ik op mijn mail geen antwoord, tja....

Geplaatst: 22.06.2012 - 17:21
door crackedtooth
rica of bsr
neem geen risico met je fijne en dure auto

Geplaatst: 22.06.2012 - 17:27
door Thijs
Gaan we nu weeeer zo'n tuning discussie krijgen??

Geplaatst: 22.06.2012 - 17:44
door slayer
Thijs schreef:Gaan we nu weeeer zo'n tuning discussie krijgen??
Ja, en als jij je daar aan stoort dan zou ik vooral niet meer reageren op hetgeen hier wordt geschreven.