gjebels schreef:Beste kenners, leken en/of ervaringsdeskundigen (slachtoffers??),
Ik heb al 2 jaar een probleem met mijn V70 D5 185 PK uit 2005. Als de motor warm is en het is buiten ook lekker (vanaf 19 graden) en ik vraag iets meer dan gebruikelijk van de motor (bijv gas geven), dan verliest de motor power en snel daarna geeft ie "Motormangement Service Vereist' aan. De motor gaat in de noodloop en heeft al helemaal geen pk's meer. Als ik de motor uitzet, hoor ik onder de motorkap een zacht zoemgeluid. Dat zoemgeluid duurt ca 1 minuut. Start ik em als het zoemgeluid nog klinkt, blijft hij in de noodloop. Maar als ik de motor start als dat geluid is afgelopen, dan heeft ie de power terug. De Motormanagement storing blijft echter nog wel op het dashboard priemen, maar verdwijnt als er een paar gestart is (als het probleem zich natuurlijk niet weer eerder heeft voorgedaan).
Auto uit laten lezen bij de dealer. Maar melding is vaag: turbo druk te hoog en nog een paar mogelijkheden.
Bijzonder is:
-Doet het niet in de winter, als het koud is
-Gaat vanzelf weer weg (blijft wel in de BC staan als foutmeldingen)
-Het komt de laatste tijd vaker voor
Ik heb nog niets laten doen, want er is geen garantie dat ie het daarna wel goed doet. Er zijn een aantal reparaties die vrij prijzig zijn. De dealer noemde o.a. die van de vervanging van de EGR klep, maar geeft geen garantie dat het probleem dan ook daadwerkelijk weg is/blijft.
Wie kan mij raad geven? Is schoonmaken een optie?
Alvast bedankt!
Groet Gert Jan Ebels
Laatste update van mijn bovenstaande probleem (zie ook eerste bericht):
Ik heb hem goed laten diagnosticeren door een (andere) Volvo dealer. Hij heeft ermee gereden met de laptop aan de boardcomputer. En alle storingen geëlimineerd. Het stangetje van de wervelklep was ook losgeschoten. Dat is vastgezet met een pennetje. Uiteindelijk bleef er een storing steeds terug komen: die van de turbo (ECM-1517).
Oplossing: de turbo vervangen.
Aldus geschiedde. Ik heb inmiddels een rib minder.... Dus niks gedoe met de EGR klep (waarschijnlijk).
Heb net een flink stuk met de V70 gereden en er ook flink wat van gevraagd. Duidelijk meer kracht, auto houdt niet meer in.
Helemaal gerustgesteld ben ik echter nog niet, omdat de buitentemperatuur momenteel nog te laag is. De storing trad immers bij temperaturen hoger dan ca 20 graden op. Maar de eerste resultaten zijn ok.
Volgende week op vakantie naar warme oorden. Dan kan ik pas echt beoordelen of het probleem definitief is opgelost.
Bedankt voor de antwoorden en het meedenken, hoewel ik het jammer vind dat dit forum soms ook wordt gebruikt als een soort van twitter sessie, waardoor het draadje weer wat onoverzichtelijk wordt.
Groet Gert Jan