constantstroom tbv caravan

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16550
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

AlexV70 schreef:
E.T. schreef:ben net even met die van mij aan meten geweest:

Van het contact af zekering 7 spanning, zekering 20 geen spanning

op het contact op beide zekeringen spanning.
Het zal toch niet? :oops:
:) Ja dus..... 8)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:Er is dus helemaal niks aan de hand, omdat ie op de verkeerde pool heeft zitten meten... :lol:
Inderdaad :D
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gast

Turbodesk schreef:Het is positie 9 en 10 in de stekkerdoos. Mistachterlicht is mistachterlicht en wordt niet gebruikt voor voeding.

Zekering 7 is voor de voeding, zekering 20 is voor de laadstroom.
Ik lees overal dat positie 2 constantstroom is, is positie 2 alleen bij Volvo voor mistachterlicht?

Nog een foutje van mijn zijde. :oops:
Zat ik iedere keer al aan 10 te meten en idd op contact: spanning.
Maar heb ik op 9 geen spanning..... :cry:

Ergo geen licht in de caravan en kan ik het toilet niet doorspoelen.
Mijn draden hebben kleuren, wat is de kleur van de draad vanaf de zekeringkast naar stekkerdoos?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41720
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

AlexV70 schreef:Dus ergo geen licht in de caravan en kan ik het toilte niet doorspoelen.
Je hebt geen accu in de caravan?
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gast

Nee, geen accu in de caravan.
Gast

Ik weet nu wel dat ik bedrading van mijn caravan moet controleren.
Als ik dan ook nog spanning kan krijgen op positie 9 is het weer op en top.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22325
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die Jaeger-stopcontacten zijn Europees en universeel, ooit bedacht door de Duitse caravanindustrie.
Niet speciafiek Volvo dus.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

AlexV70 schreef:
Turbodesk schreef:Het is positie 9 en 10 in de stekkerdoos. Mistachterlicht is mistachterlicht en wordt niet gebruikt voor voeding.

Zekering 7 is voor de voeding, zekering 20 is voor de laadstroom.
Ik lees overal dat positie 2 constantstroom is, is positie 2 alleen bij Volvo voor mistachterlicht?

Nog een foutje van mijn zijde. :oops:
Zat ik iedere keer al aan 10 te meten en idd op contact: spanning.
Maar heb ik op 9 geen spanning..... :cry:

Ergo geen licht in de caravan en kan ik het toilet niet doorspoelen.
Mijn draden hebben kleuren, wat is de kleur van de draad vanaf de zekeringkast naar stekkerdoos?
Positie 2 word al heel lang gebruikt bij de zevenpolige contactdoos voor voeding naar de aanhanger. Omdat er toen geen mistachterlicht op hoefde. Vaak gebruikt men bij de 13-polige contactdoos ook positie 2 voor de constante spanning. Volvo hanteert gelukkig wel de standaard van de 13-polige contactdoos.
Ik vind het ideaal, vaste spanning en een geschakelde spanning. Alleen de koelkast zit bij mij op de geschakelde. Hoef ik nooit de sleutel in het contactslot te houden onderweg voor een plasje of voor licht of water in de caravan.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10996
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

AlexV70 schreef:Ik weet nu wel dat ik bedrading van mijn caravan moet controleren.
Als ik dan ook nog spanning kan krijgen op positie 9 is het weer op en top.
Alex als het altijd goed gewerkt heeft check dan allebei. Met name de stekker van de caravan kan wat corrosie opdoen. De zekering bij het tilet kan door al het vocht bij de container ook ook oxideren. Waardoor het toilet niet doorspoeld....

Ja ik spreek uit ervaring.... Ook met Volvo en nog niet zo heel lang geleden. De zekering bij het toilet was de oorzaak en tegelijk bij de verbinding van waterpomp naar vaste bekabeling was not oké. Koelkast kon ik niet beoordelen. Ik heb alles op 12 volt in de caravan en dat deed het dus wel gewoon.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Tja, met zo'n Hobby-caravan heb je er gelijk een hobby bij... Ohw wacht, dat is Alex zijn tekst! :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gast

Oceanracer schreef:Tja, met zo'n Hobby-caravan heb je er gelijk een hobby bij... Ohw wacht, dat is Alex zijn tekst! :D
:P En de mijne is nogwel een Wilk.... De enige hobby die ik daar tot nu mee heb is vakantie :wink:

Nu moet ik eerst nog "even" uitzoeken waarom ik geen spanning krijg op positie 9.
Alle tips en trucs zijn welkom
Gast

Turbodesk schreef:Ik vind het ideaal, vaste spanning en een geschakelde spanning. Alleen de koelkast zit bij mij op de geschakelde. Hoef ik nooit de sleutel in het contactslot te houden onderweg voor een plasje of voor licht of water in de caravan.
Kom ik er niet uit kan ik altijd nog (voor nood) de verlichting en toilet op de geschakelde spanning zetten. :wink:
Gast

Hans oet Twent schreef:Alex als het altijd goed gewerkt heeft check dan allebei.
Dat is het nou net, het heeft nooit goed gewerkt.
ebron
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 14.01.2010 - 08:50

Alex: welk merk caravan heb jij? Als het een Kip is kan ik verder helpen. Kip houdt namelijk niet de standaard bedrading aan (ook niet bij Jaeger). Ik heb dit opgelost door de stekker aan de caravanzijde aan te passen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16550
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zonder brutaal of bijdehand te willen zijn: Kijk eens vier posts hierboven......
het is een WILK (hoe jammer dat dan ook weer mag zijn)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
ebron
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 14.01.2010 - 08:50

oops... gemist...
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10996
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

AlexV70 schreef:
Hans oet Twent schreef:Alex als het altijd goed gewerkt heeft check dan allebei.
Dat is het nou net, het heeft nooit goed gewerkt.
Alex,
Je mag altied langskomen om te checken hoe het bij de mijne zit.

Things to do;
Hang jouw auto voor een andere caravan en kijk of daar het probleem ook is zoals jij het ervaart.
Hang jouw caravan achter een ander auto en doe het zelfde. Dan weet je 100% zeker waar het fout zit.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1058
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Alex

Bij onze caravan (Knaus) is de permanente en de geschakelde constante spanning gekoppeld in de verdeeldoos onder de caravan. De geschakelde is normaliter gereserveerd voor de laadstroom van een eventuele accu. (kwam ik achter toen in de stekker met het daar aan hangende snoer moest vervangen omdat ik de lus net te ruim had en deze een hekel heeft aan asfalt)

Als op de een of andere manier de geschakelde nooit is door gelust en er een breuk in de permanente constante draad zit, dat zou kunnen verklaren dat het niet werkt.

ps met +/- 2.5 week heb ik de caravan bij huis staan, als je wilt proberen dan trek maar aan de bel
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design (in afwachting van een Volvo XC60 T8 Ultra Black Edition MY25)
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gast

Jongens bedankt voor alle aanbiedingen. Ik schiet helemaal vol. :P

Als ik geen spanning krijg op postitie 9 dan los ik het anders op (zoals bij @E.T.)
Volgende week heb ik de caravan weer bij huis en dan komt het wel goed.
Gast

Wie heeft een stroomschema van een Wilk 450 Stern de Luxe, bj. 2002 of weet waar ik deze kan vinden op het internet?
Ik heb al even gezocht (zijn hier nog goede zoekers?), maar ik heb geen tekening/schema kunnen vinden met de kleuren en positie van de diverse stroompunten.
Wel iets gevonden op: www.caravan-forum.nl (kleurenschema) maar dat is niet wat ik zoek.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”