constantstroom tbv caravan

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Gast

Wie kan mij helpen? Geen constantstroom.....

13 polige Jaeger stekkerdoos:
Ik meet geen spanning op de positie 2 (2/54G constantstroom) van de stekkerdoos.
Ik meet wel spanning op positie 9 (permanente stroomdraad binnenverlichting) van de stekkerdoos.
De trekhaak is voorzien van een originele draadboom van Volvo: Bedrading trekhaak, 13-polig- 31285780 - V1.3

Bagagezekeringkast:
Op positie 20 (20A) heb ik ook geen spanning ( = positie 2 Jeager?)
en op positie 7 (15A) heb ik wel spanning ( = positie 9 Jeager?)

Vragen:
1) Moet misschien via VIDA de computer geinstrueerd worden om constantstroom te leveren?
2) Zo niet wie weet dan waarom ik geen spanning meet op positie 20 van de zekeringskast?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Zo maar, omdat ik er verder ook niets van snap: kan het zijn dat dit te maken heeft met de stand van de contactsleutel?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Da's ook het eerste waar ik aan denk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41375
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als leek denk ik, constant = constant en zou dus onafhankelijk van het contact moeten zijn.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Correct, die visie heb ik ook....MAARRRRRR: Is best wel lastig onderweg met de rukbunker aan de haak waarvan de koelkast aan het werk is. Bij elke stop MOET DE STEKKER LOS, want dat dingt trekt in no-time de accu leeg dus vandaar dat het wel handig is om die constante spanning via het contact te laten lopen.

Dat is bij de mijne trouwens niet zo, ik heb constant spanning en aldus een kanarie-gele post-it op het dash hangen om er voor te zorgen dat ik hem eventjes loskoppel tijdens de pauzes.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

En juist daarom heb ik dus een constante stroomdraad, welke geschakeld is via het contact! Zo weet ik zeker dat ik na een pauze de auto ook weer kan starten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

ben net even met die van mij aan meten geweest:

Van het contact af zekering 7 spanning, zekering 20 geen spanning

op het contact op beide zekeringen spanning.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gast

Ben schreef:Als leek denk ik, constant = constant en zou dus onafhankelijk van het contact moeten zijn.
Ook mijn mening, constant = constant. Toch?
Gast

E.T. schreef:ben net even met die van mij aan meten geweest:

Van het contact af zekering 7 spanning, zekering 20 geen spanning

op het contact op beide zekeringen spanning.
Het zal toch niet? :oops:
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Oceanracer schreef:En juist daarom heb ik dus een constante stroomdraad, welke geschakeld is via het contact! Zo weet ik zeker dat ik na een pauze de auto ook weer kan starten.
Bij ons caravantje zijn de geschakelde constante stroom en de permanente constante stroom vanaf de verzameldoos, onder de caravan, gekoppeld. De geschakelde constante stroom kan worden afgetakt voor het opladen van een boordaccu. De koelkast zit bij ons gewoon bij de interieurverlichting op.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

AlexV70 schreef:
Ben schreef:Als leek denk ik, constant = constant en zou dus onafhankelijk van het contact moeten zijn.
Ook mijn mening, constant = constant. Toch?
normaal gesproken heb je een geschakelde constante stroom en een permanente constante stroom.

tis niet moeilijk, je moet het even weten :P
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gast

Idd ik heb op contact spanning op zekering 20.
MAAR geen spanning op de stekkerdoos op positie 2, dus ik zal de kabelboom helemaal af moeten. :cry:
Iemand nog een suggestie? Welke kleur houd Volvo aan vanaf de zekeringkast?

Vreemd blijft het wel, want vanaf het moment dat ik hem heb is dit al zo.
Ja ik hoor het al; en nu pas........
Tja was eerder niet zo'n probleem, maar ik wil toch dat mijn drankjes gekoeld in Frankrijk aan komen. :P
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

AlexV70 schreef: Welke kleur houd Volvo aan vanaf de zekeringkast
Volgens mij allemaal wit :evil:
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
truckingwally
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27

zekering is toch wel heel ?
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Gebruikersavatar
Turbodesk
5th Gear member
Berichten: 1288
Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
Locatie: Groningen

Alex,

Als je de originele bedrading van Volvo hebt dan is het als volgt:

Afbeelding

Het is positie 9 en 10 in de stekkerdoos. Mistachterlicht is mistachterlicht en wordt niet gebruikt voor voeding.

Zekering 7 is voor de voeding, zekering 20 is voor de laadstroom.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21717
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

http://www.budgetcaravan.nl/Caravan/Inf ... ig_7_polig

Dat contact 2 heeft een andere functie en is bedoeld voor een mistachterlicht op je "aanhanger".
Contact 10 is inderdaad voor de koelkast en moet over het contact lopen om leegtrekken van de accu te voorkomen, terwijl contatc 9 altijd spanning heeft. Zo kun je in je caravan toch het licht gebruiken en zeker ook je toilet (kan handig zijn op een buitenlandse parkeerplaats ...)
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Voor het licht in de caravan of het toilet heb ik in de caravan een accu staan...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

idd, het schema wat Alex heeft gevonden is niet goed. #-o

Scherp heren =D>
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Er is dus helemaal niks aan de hand, omdat ie op de verkeerde pool heeft zitten meten... :lol:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Nu zijn vakantieadres nog, kunnen we daar een koud drankje halen terwijl hij de voortent/luifel aan het opbouwen is :lol: :lol: :lol:
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”