Pagina 2 van 3
Geplaatst: 02.07.2012 - 20:02
door V70/2.4D/2003
AlexV70 schreef:E.T. schreef:ben net even met die van mij aan meten geweest:
Van het contact af zekering 7 spanning, zekering 20 geen spanning
op het contact op beide zekeringen spanning.
Het zal toch niet? :oops:

Ja dus.....

Geplaatst: 02.07.2012 - 20:19
door Turbodesk
Oceanracer schreef:Er is dus helemaal niks aan de hand, omdat ie op de verkeerde pool heeft zitten meten...

Inderdaad

Geplaatst: 02.07.2012 - 21:21
door Gast
Turbodesk schreef:Het is positie 9 en 10 in de stekkerdoos. Mistachterlicht is mistachterlicht en wordt niet gebruikt voor voeding.
Zekering 7 is voor de voeding, zekering 20 is voor de laadstroom.
Ik lees overal dat positie 2 constantstroom is, is positie 2 alleen bij Volvo voor mistachterlicht?
Nog een foutje van mijn zijde. :oops:
Zat ik iedere keer al aan 10 te meten en idd op contact: spanning.
Maar heb ik op 9 geen spanning.....
Ergo geen licht in de caravan en kan ik het toilet niet doorspoelen.
Mijn draden hebben kleuren, wat is de kleur van de draad vanaf de zekeringkast naar stekkerdoos?
Geplaatst: 02.07.2012 - 21:26
door Ben
AlexV70 schreef:Dus ergo geen licht in de caravan en kan ik het toilte niet doorspoelen.
Je hebt geen accu in de caravan?
Geplaatst: 02.07.2012 - 21:27
door Gast
Nee, geen accu in de caravan.
Geplaatst: 02.07.2012 - 21:28
door Gast
Ik weet nu wel dat ik bedrading van mijn caravan moet controleren.
Als ik dan ook nog spanning kan krijgen op positie 9 is het weer op en top.
Geplaatst: 02.07.2012 - 21:43
door Msuidgeest
Die Jaeger-stopcontacten zijn Europees en universeel, ooit bedacht door de Duitse caravanindustrie.
Niet speciafiek Volvo dus.
Geplaatst: 02.07.2012 - 21:49
door Turbodesk
AlexV70 schreef:Turbodesk schreef:Het is positie 9 en 10 in de stekkerdoos. Mistachterlicht is mistachterlicht en wordt niet gebruikt voor voeding.
Zekering 7 is voor de voeding, zekering 20 is voor de laadstroom.
Ik lees overal dat positie 2 constantstroom is, is positie 2 alleen bij Volvo voor mistachterlicht?
Nog een foutje van mijn zijde. :oops:
Zat ik iedere keer al aan 10 te meten en idd op contact: spanning.
Maar heb ik op 9 geen spanning.....
Ergo geen licht in de caravan en kan ik het toilet niet doorspoelen.
Mijn draden hebben kleuren, wat is de kleur van de draad vanaf de zekeringkast naar stekkerdoos?
Positie 2 word al heel lang gebruikt bij de zevenpolige contactdoos voor voeding naar de aanhanger. Omdat er toen geen mistachterlicht op hoefde. Vaak gebruikt men bij de 13-polige contactdoos ook positie 2 voor de constante spanning. Volvo hanteert gelukkig wel de standaard van de 13-polige contactdoos.
Ik vind het ideaal, vaste spanning en een geschakelde spanning. Alleen de koelkast zit bij mij op de geschakelde. Hoef ik nooit de sleutel in het contactslot te houden onderweg voor een plasje of voor licht of water in de caravan.
Geplaatst: 02.07.2012 - 22:22
door Hans oet Twent
AlexV70 schreef:Ik weet nu wel dat ik bedrading van mijn caravan moet controleren.
Als ik dan ook nog spanning kan krijgen op positie 9 is het weer op en top.
Alex als het altijd goed gewerkt heeft check dan allebei. Met name de stekker van de caravan kan wat corrosie opdoen. De zekering bij het tilet kan door al het vocht bij de container ook ook oxideren. Waardoor het toilet niet doorspoeld....
Ja ik spreek uit ervaring.... Ook met Volvo en nog niet zo heel lang geleden. De zekering bij het toilet was de oorzaak en tegelijk bij de verbinding van waterpomp naar vaste bekabeling was not oké. Koelkast kon ik niet beoordelen. Ik heb alles op 12 volt in de caravan en dat deed het dus wel gewoon.
Geplaatst: 02.07.2012 - 22:39
door Oceanracer
Tja, met zo'n Hobby-caravan heb je er gelijk een hobby bij... Ohw wacht, dat is Alex zijn tekst!

Geplaatst: 02.07.2012 - 23:34
door Gast
Oceanracer schreef:Tja, met zo'n Hobby-caravan heb je er gelijk een hobby bij... Ohw wacht, dat is Alex zijn tekst!


En de mijne is nogwel een Wilk.... De enige hobby die ik daar tot nu mee heb is vakantie
Nu moet ik eerst nog "even" uitzoeken waarom ik geen spanning krijg op positie 9.
Alle tips en trucs zijn welkom
Geplaatst: 02.07.2012 - 23:37
door Gast
Turbodesk schreef:Ik vind het ideaal, vaste spanning en een geschakelde spanning. Alleen de koelkast zit bij mij op de geschakelde. Hoef ik nooit de sleutel in het contactslot te houden onderweg voor een plasje of voor licht of water in de caravan.
Kom ik er niet uit kan ik altijd nog (voor nood) de verlichting en toilet op de geschakelde spanning zetten.

Geplaatst: 02.07.2012 - 23:38
door Gast
Hans oet Twent schreef:Alex als het altijd goed gewerkt heeft check dan allebei.
Dat is het nou net, het heeft nooit goed gewerkt.
Geplaatst: 03.07.2012 - 16:44
door ebron
Alex: welk merk caravan heb jij? Als het een Kip is kan ik verder helpen. Kip houdt namelijk niet de standaard bedrading aan (ook niet bij Jaeger). Ik heb dit opgelost door de stekker aan de caravanzijde aan te passen.
Geplaatst: 03.07.2012 - 17:14
door V70/2.4D/2003
Zonder brutaal of bijdehand te willen zijn: Kijk eens vier posts hierboven......
het is een WILK (hoe jammer dat dan ook weer mag zijn)
Geplaatst: 03.07.2012 - 17:20
door ebron
oops... gemist...
Geplaatst: 03.07.2012 - 18:00
door Hans oet Twent
AlexV70 schreef:Hans oet Twent schreef:Alex als het altijd goed gewerkt heeft check dan allebei.
Dat is het nou net, het heeft nooit goed gewerkt.
Alex,
Je mag altied langskomen om te checken hoe het bij de mijne zit.
Things to do;
Hang jouw auto voor een andere caravan en kijk of daar het probleem ook is zoals jij het ervaart.
Hang jouw caravan achter een ander auto en doe het zelfde. Dan weet je 100% zeker waar het fout zit.
Geplaatst: 03.07.2012 - 18:37
door E.T.
Alex
Bij onze caravan (Knaus) is de permanente en de geschakelde constante spanning gekoppeld in de verdeeldoos onder de caravan. De geschakelde is normaliter gereserveerd voor de laadstroom van een eventuele accu. (kwam ik achter toen in de stekker met het daar aan hangende snoer moest vervangen omdat ik de lus net te ruim had en deze een hekel heeft aan asfalt)
Als op de een of andere manier de geschakelde nooit is door gelust en er een breuk in de permanente constante draad zit, dat zou kunnen verklaren dat het niet werkt.
ps met +/- 2.5 week heb ik de caravan bij huis staan, als je wilt proberen dan trek maar aan de bel
Geplaatst: 03.07.2012 - 22:26
door Gast
Jongens bedankt voor alle aanbiedingen. Ik schiet helemaal vol.
Als ik geen spanning krijg op postitie 9 dan los ik het anders op (zoals bij @E.T.)
Volgende week heb ik de caravan weer bij huis en dan komt het wel goed.
Geplaatst: 04.07.2012 - 21:14
door Gast
Wie heeft een stroomschema van een Wilk 450 Stern de Luxe, bj. 2002 of weet waar ik deze kan vinden op het internet?
Ik heb al even gezocht
(zijn hier nog goede zoekers?), maar ik heb geen tekening/schema kunnen vinden met de kleuren en positie van de diverse stroompunten.
Wel iets gevonden op:
www.caravan-forum.nl (kleurenschema) maar dat is niet wat ik zoek.