Pagina 2 van 3

Geplaatst: 18.09.2012 - 12:05
door edraket
Heu??? een luchtsleutel die maar tot 90 Nm komt is een speciale luchtsleutel bedoeld voor montage van velgen. Veel bedrijven gebruiken echter een gewone luchtsleutel, en deze zitten daar heel dik overheen. 500Nm of meer is geen probleem.

Er zijn zat bedrijven die de velgen met de luchtsleutel vastrammen en er dan nog een momentsleutel op zetten met het voorgeschreven koppel. Het hoeft geen betoog dat je die laatste aktie dan net zo goed niet kunt doen. Die bedrijven gebruiken de momentsleutel alleen maar om te controleren of de wielbouten wel vast genoeg zitten, maar dus niet of ze wel met het juiste moment zijn aangedraaid.

Geplaatst: 18.09.2012 - 12:17
door MarioC70
500nm voor een luchtsleutel?
ja,voor vrachtwagens,maar niet voor een garage bedrijf die personenauto,s repareerd

Geplaatst: 18.09.2012 - 15:19
door Fulaks
MarioC70 schreef:
Carlsson 900 schreef:
Fulaks schreef:Ik heb dat verhaal ook meegemaakt met mijn vorige V70. Banden kwamen van de bandenboer toen, wissle winter/zomerbanden ook. Ze kennen daar alleen zo'n luchtdruksleutel.

Bouten bleken muurvast bij regulier onderhoud, drie slotboutadapters naar de haaien, andere bout oplassen, en dit bij 3 wielen. En een nieuw setje wielbouten (gewone). Liep aardig in de kosten.

Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken.
+1

Ook bij Volvo worden deze fouten gemaakt,beetje kortzichtig gedacht deze stelling!
Niet bij mijn dealer, althans niet de jongste 12 jaar met drie verschillende Volvo's. Ik zeg ook niet dat het niet kan gebeuren, maar dan is er in elk geval niemand om de schuld en de kosten op af te schuiven. Na 12 jaar weet ik dat mijn auto's daar in bijzonder goede handen zijn.

Dat is niet kortzichtig, dat heet ervaring. Maar ik begrijp dat je daar op je 22ste weinig last van hebt.

Geplaatst: 18.09.2012 - 15:45
door Iroll
Dat is niet kortzichtig, dat heet ervaring. Maar ik begrijp dat je daar op je 22ste weinig last van hebt.
_________________
Ik kan je verzekeren dat Marioc70 meer ervaring op zijn 22ste met Volvo's heeft dan jij op je 45ste. Hij at al Volvo toen hij nog de fles kreeg! Beetje erg kort door de bocht van je.

Geplaatst: 18.09.2012 - 16:59
door Fulaks
Excuus daarvoor aan Marioc70 dan :oops:

Geplaatst: 18.09.2012 - 17:09
door Laguna-S60
Je kan ook een ander merk slotbouten gebruiken :lol:

Geplaatst: 18.09.2012 - 17:18
door edraket
MarioC70 schreef:500nm voor een luchtsleutel?
ja,voor vrachtwagens,maar niet voor een garage bedrijf die personenauto,s repareerd
Een standaard 1/2 inch luchtsleutel doet met gemak 500Nm. Kijk maar eens in een gereedschaps catalogus. Bijv de Hazet sleutels die door veel merken gekopieerd worden. Los doen die 1490 Nm, vast iets van een 700. Zelfde met Snap-on. Dit zijn veel gebruikte sleutels in garages, zie:
http://www.hazet.de/produkte/online-kat ... 896109197/
of
http://www.hazet.de/produkte/online-kat ... 896161782/
of
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog

Minimaal 740 Nm...

Overigens zelf een poosje terug nieuwe banden laten monteren. Ook met de luchtsleutel vast. Thuis even gecontroleerd. Kreeg ze met een wringijzer van 75 cm echt met veel moeite los!

Geplaatst: 18.09.2012 - 17:42
door iksee90
Deze discussie in het kort samen gevat.
Als je de slotbouten netjes met 140 NM vastzet, krijg je ze er ten aller tijden weer netjes los. Uiteraard gaat het met 110 NM nog makkelijker, maar zet ze dan handvast. dan heb je niet eens gereedschap nodig.
Alleen de vraagstelling was, wie is de schuldige in dit geval? Diegene die ze (te) vast gezet heeft, of diegene die ze los probeerd te halen. Ik denk de eerste

Geplaatst: 18.09.2012 - 20:25
door jaapburg
Slotbout kun je zonder schade aan velgen verwijderen, je hoeft ook geen andere bouten op te lassen.... Hiervoor is speciaal gereedschap te krijgen. Ik heb er ooit eentje gebruikt omdat iemand de sleutel kwijt was.

Het is een soort dop met inwendig draad, je draait hem rechtsom erop en linksom kun je dan de bout eruit draaien.

even googlen op 'slotbout verwijderen gereedschap' en je weet een hoop!

Geplaatst: 18.09.2012 - 20:25
door Ramon&Ramon
Andere conclusie is,als ze je wielen willen pikken,helpen slotbouten namelijk ook niet,er zijn setjes in de handel met verschillende sleutels die passen.
Ik heb zelf een volvo kistje met slotboutadapters,dus zo simpel is het eigenlijk.
Via e-bay kun je die zo kopen,dus criminelen lachen om slotbouten!

Geplaatst: 18.09.2012 - 20:26
door Ramon&Ramon
Iroll schreef:
Dat is niet kortzichtig, dat heet ervaring. Maar ik begrijp dat je daar op je 22ste weinig last van hebt.
_________________
Ik kan je verzekeren dat Marioc70 meer ervaring op zijn 22ste met Volvo's heeft dan jij op je 45ste. Hij at al Volvo toen hij nog de fles kreeg! Beetje erg kort door de bocht van je.
Hahahaha,leuk opgemerkt wel,wat zou er in die fles gezeten hebben,hetzelfde als in de mijne vroeger denk ik! :)

Geplaatst: 18.09.2012 - 20:27
door Laguna-S60
En dan nog..., als iemand iets echt wil jatten doet ie het wel hoor...

al hang je er 5 verschillende wielsloten op...

Geplaatst: 18.09.2012 - 20:27
door Ramon&Ramon
Laguna-S60 schreef:En dan nog..., als iemand iets echt wil jatten doet ie het wel hoor...

al hang je er 5 verschillende wielsloten op...

Dat zeg ik. :):)

Geplaatst: 18.09.2012 - 21:02
door bart simpson
5 per wiel houdt ze wel even bezig

Geplaatst: 18.09.2012 - 22:01
door iksee90
Jezelf ook als je je winterbanden weer gaat monteren

Geplaatst: 18.09.2012 - 23:27
door Ramon&Ramon
edraket schreef:
MarioC70 schreef:500nm voor een luchtsleutel?
ja,voor vrachtwagens,maar niet voor een garage bedrijf die personenauto,s repareerd
Een standaard 1/2 inch luchtsleutel doet met gemak 500Nm. Kijk maar eens in een gereedschaps catalogus. Bijv de Hazet sleutels die door veel merken gekopieerd worden. Los doen die 1490 Nm, vast iets van een 700. Zelfde met Snap-on. Dit zijn veel gebruikte sleutels in garages, zie:
http://www.hazet.de/produkte/online-kat ... 896109197/
of
http://www.hazet.de/produkte/online-kat ... 896161782/
of
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog

Minimaal 740 Nm...

Overigens zelf een poosje terug nieuwe banden laten monteren. Ook met de luchtsleutel vast. Thuis even gecontroleerd. Kreeg ze met een wringijzer van 75 cm echt met veel moeite los!

Ik heb zelf de bovenste,een krukaspoelie krijg je er niet mee los,zelfs een motorfietswiel wat goed vast zit niet.ze geven het wel op,maar in de praktijk is het toch anders.

Geplaatst: 19.09.2012 - 07:46
door iksee90
Alles hangt natuurlijk ook af van de persluchtdruk die je erin stopt.

Geplaatst: 19.09.2012 - 08:55
door edraket
Ramon&Ramon schreef:
edraket schreef:
MarioC70 schreef:500nm voor een luchtsleutel?
ja,voor vrachtwagens,maar niet voor een garage bedrijf die personenauto,s repareerd
Een standaard 1/2 inch luchtsleutel doet met gemak 500Nm. Kijk maar eens in een gereedschaps catalogus. Bijv de Hazet sleutels die door veel merken gekopieerd worden. Los doen die 1490 Nm, vast iets van een 700. Zelfde met Snap-on. Dit zijn veel gebruikte sleutels in garages, zie:
http://www.hazet.de/produkte/online-kat ... 896109197/
of
http://www.hazet.de/produkte/online-kat ... 896161782/
of
http://buy1.snapon.com/catalog/item.asp ... ir=catalog

Minimaal 740 Nm...

Overigens zelf een poosje terug nieuwe banden laten monteren. Ook met de luchtsleutel vast. Thuis even gecontroleerd. Kreeg ze met een wringijzer van 75 cm echt met veel moeite los!

Ik heb zelf de bovenste,een krukaspoelie krijg je er niet mee los,zelfs een motorfietswiel wat goed vast zit niet.ze geven het wel op,maar in de praktijk is het toch anders.
Ligt wellicht aan de compressor. Wat heb je ervoor staan?
Het probleem bij kleine en goedkope compressors is dat er een reduceerventiel tussen zit die maar erg weinig luchtdoorstroming toe laten. Dat resulteert in een sleutel die misschien maar 20% van de hoeveelheid lucht krijgt die hij eigenlijk nodig heeft. Wat je kunt doen is een aansluiting rechtstreeks op de tank maken ipv achter het reduceerventiel. De drukschakelaar regelt immers de druk in de tank, dus is volkomen veilig. Verder goede dikke slangen en koppelingen gebruiken. Je wilt niet weten wat een verschil dit maakt. Waarschijnlijk rammel je die krukaspoelie zo los. Weet niet of je hm thuis gebruikt of in de werkplaats? Werkplaats zal de compressor wel ok zijn lijkt me.

Geplaatst: 19.09.2012 - 10:49
door Ramon&Ramon
Een 12 bar schroefcompressor lijkt me toch wel voldoende,als ze nieuw zijn werkt zo,n sleutel redelijk,daarna wordt het vaak minder!
Ikzelf gebruik hem weinig,heb zo,n electries ding voor lichte werkzaamheden,dat werkt super.

Geplaatst: 19.09.2012 - 12:56
door chris2
Gebruik de zoekfunctie maar eens op dit forum en op het internet zal je zien dat de volvo slotbouten een ramp zijn!
Heb het zelf ook mogen ondervinden, voor mij absoluut geen volvo slotbouten meer, wat een waardeloze @#$^dingen zijn het.