Slotbout breekt bij garage...

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
rdkraker
3rd Gear member

Vandaag auto naar (Bosch) garagebedrijf gebracht om te laten uitlijnen en voor/achterbanden te wisselen.

Echter bij demontage van de laatste band breekt blijkbaar de slotbout adapter. Ook contact met Volvo helaas geen resultaat. Ze moeten een moer gaan lassen of de bout stukslaan met een beitel met de nodige schade aan de velg waarschijnlijk als gevolg.

Vraag is nou; wie is verantwoordelijk voor de schade aan de velg en de extra manuren om het probleem op te lossen? Het is dan wel mijn adapter, maar zij zijn er mee aan de slag geweest. Ook vorige week APK gehad, maar weet niet of de banden er dan standaard af gaan (volgens mij wel ivm reminspectie?). In dat geval zijn zij ook de laatsten geweest die m eraf hebben gehaald en teruggezet.
Citroen c4 grand picasso zwart, 1.6thp my 2012
Ix35 my 2010 2.0 benzine I-catcher
V70 D5 my03, donkerblauw RTI, HU803, volleder
Renault Espace 2.0 16V LPG-G3 (donkergrijs) my00
VW Passat variant 1.9 TDI (d.blauw) my99
Renault Laguna (d.blauw) LPG-G3
Renault Megane Coupé (kanariegeel) 1.6
Citroën Saxo 1.1 (blauw) my97[/s][/size]
Gast

voor zover ik weet worden er geen delen (dus ook geen wielen) meer gedemonteerd voor de APK
V70/2.4D/2003
8th Gear member

De garagehouder/reperateur is verantwoordelijk voor de ontstane schade en reparatie daarvan. Zie daarvoor het Burgelijk Wetboek.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Ben
Executive Member
Contacteer:

Een Volvo dealer heeft vaak een assortiment adapters in de la.
Gewoon daar proberen of er eentje past.
En we breekt betaalt is mij altijd geleerd.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
rdkraker
3rd Gear member

Onder welk deel zou dat vallen dan? #goedvoorbereid :-)
rdkraker
3rd Gear member

Ben schreef:Een Volvo dealer heeft vaak een assortiment adapters in de la.
Zijn ze langs geweest, maar helaas. Niet Volvo standaard bouten (wel velgen vreemd genoeg..)
Ben
Executive Member
Contacteer:

rdkraker schreef:
Zijn ze langs geweest, maar helaas. Niet Volvo standaard bouten (wel velgen vreemd genoeg..)
De ene dealer is de andere niet, gewoon bij een ander proberen.
Typisch dingen die een monteur in z'n laatje bewaart.
Overigens mooie reden om nooit meer slotbouten meer te gebruiken. ;-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Walter
Geartronic member
Contacteer:

terwijl ik dit lees, valt er bij de buren een glas van tafel...

Dealers hebben een setje met slotbouten. Maar als dat een oudere versie is op de auto, geldt dat niet. Is alleen bij de bouten waar een losse ring op zit.

Het is heel makkelijk om alle kosten op het bedrijf te verhalen, vraag me af of dat stand houdt in een rechtzaak. Hetgeen het bedrijf nu kapot maakt kunnen ze vergoeden; dat is de sleutel. Maar de gevolgschade is een ander verhaal. Daarbij moet je aan kunnen tonen dat er extreme kracht is gebruikt en dat de sleutel in sublieme staat was.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Ramon&Ramon
7th Gear member

En een slotbout demonteren zonder adapter is ook niet echt spannend!
Ook daar is speciaal gereedschap voor.
Blijkbaar gedemonteerd met een luchtsleutel,daar kunnen die adapters slecht tegen.
chris2
3rd Gear member

Een garage veroorzaakt de schade, niet jij, zie het burgelijk wetboek en kijk ook ff op bovag.nl

( in gebreke stellen :D )
Volvo XC90 D5 2017 inscription
iksee90
3rd Gear member

Als een slotbout vastgezet wordt met het juiste aanhaalmoment (140 NM) en gereedschap is hij simpel te verwijderen. Maar als dat met een luchtsleutel gebeurd!!! Is dan diegene die hem daarna losneemt, verantwoordelijk voor de fouten van zijn voorganger!!! denk 't niet.
Ramon&Ramon
7th Gear member

iksee90 schreef:Als een slotbout vastgezet wordt met het juiste aanhaalmoment (140 NM) en gereedschap is hij simpel te verwijderen. Maar als dat met een luchtsleutel gebeurd!!! Is dan diegene die hem daarna losneemt, verantwoordelijk voor de fouten van zijn voorganger!!! denk 't niet.

140nm is veel te vast voor een slotbout,110nm is meer dan genoeg.
Gast

Volvo schrijft 140Nm voor, ook voor slotbouten.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ze schrijven wel vaker dingen voor die niet goed blijken te zijn achteraf,ik ga van de praktijk uit,niet van een boekje!
Fulaks
6th Gear member

Ik heb dat verhaal ook meegemaakt met mijn vorige V70. Banden kwamen van de bandenboer toen, wissle winter/zomerbanden ook. Ze kennen daar alleen zo'n luchtdruksleutel.

Bouten bleken muurvast bij regulier onderhoud, drie slotboutadapters naar de haaien, andere bout oplassen, en dit bij 3 wielen. En een nieuw setje wielbouten (gewone). Liep aardig in de kosten.

Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Carlsson 900

Fulaks schreef: ... Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken. ...
+1
MarioC70
6th Gear member

Carlsson 900 schreef:
Fulaks schreef:Ik heb dat verhaal ook meegemaakt met mijn vorige V70. Banden kwamen van de bandenboer toen, wissle winter/zomerbanden ook. Ze kennen daar alleen zo'n luchtdruksleutel.

Bouten bleken muurvast bij regulier onderhoud, drie slotboutadapters naar de haaien, andere bout oplassen, en dit bij 3 wielen. En een nieuw setje wielbouten (gewone). Liep aardig in de kosten.

Voor mij geen slotbouten meer, en buiten de mensen van mijn Volvo-dealer komt er NIEMAND nog met z'n poten aan mijn auto. Misschien betaal ik m'n banden dan wat meer, maar ik weet me verzekerd van vakkundig service en niemand kan de schuld of fout nog op een ander steken.
+1

Ook bij Volvo worden deze fouten gemaakt,beetje kortzichtig gedacht deze stelling!
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Een beetje monteur met kennis van zaken en hart voor zowel het vak als het produkt (waar een klant een godsvermogen voor heeft betaald en waarvan ik dan ook denk dat hij/zij daar zuinig op is), daar mag van worden verwacht dat hij weet waar hij mee bezig is en hoe hij dergelijke zaken aan dient te pakken.

Voor de rest blijft het materiaal wat kapot kan gaan. Zeker die mooie slotbouten waar op dit forum al hele epistels over geschreven zijn.

Conclusie:
Bij slotbouten: Handmatig los en vast en nimmer meer dan.....iets van 110 tot 140 Nm (wat Volvo dan ook maar in de voorschriiften heeft staan)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Hoeveel Nm draait een luchtsleutel aan?
Waarom is mij geleerd na te draaien met een momentsleutel?
Juist... de luchtslteutel draait niet 140Nm maar minder...
(tenminste... niet waar ik 'm gebruik ;-)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
MarioC70
6th Gear member

Een luchtsleutel komt net aan de 90 of 100 nm,ik heb zelf nooit problemen gehad met slotbouten demonteren die door mij zelf zijn vastgezet,als je ze met een stuk pijp als verlengstuk vast zet de wielen,ja ,dan gaat het mis en dat zie je maar al te vaak.
Die slotbouten van volvo zijn ook niet echt een hoogstaand technies onderdeel,ze gaan snel stuk!
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”