Pagina 2 van 2

Geplaatst: 24.08.2012 - 10:14
door arjan_de_jong
Zulg goot olie verbruik vind ik idd absolu niet normaal. gelukkig nog nooit gehad. zelfs niet met mijn lekke olie keerring die ik nu heb.

maar het is me nu nog niet echt duidelijk waarom volvo af is gestapt van 10w40. enkel om dat andete olie duurder is en beter of is 10w40 echt niet meer geschikt voor een 960?

Geplaatst: 24.08.2012 - 15:14
door Ramon&Ramon
Als je niet weet waarom een motor olie gebruikt,snap je ook de werking van het een en ander niet.
Als je met het verhaal bij de dealer komt,m,n motor gebruikt een liter olie op 10000km,lachen ze je stiekum uit vrees ik!

Geplaatst: 24.08.2012 - 15:53
door Walter
Ramon&Ramon schreef:
arjan_de_jong schreef:
Walter schreef:Destijds kiepte elke dealer er gewoon 10W40 in. Pas een paar jaar geleden is men overgestapt op volsyntheet 5W
Ook voor de 960?

Weet je ook met welke reden dit is?

Omdat er voor een aantal jaren terug niets anders te koop was,de dealers kopen de goedkoopste olie in,elke dealer gebruikt weer een ander merk olie,er zijn er maar weinig die hetzelfde gebruiken.
Je hebt tegenwoordig ook de low-budget olie van 3 euro de liter inkoop,die gaan over de toonbank voor 15 euro de liter,zo werkt het.
Niet helemaal waar en dat weet je zelf ook... Volvo heeft de geadviseerde oliekwaliteit aangepast omdat de motoren allemaal een stuk moderner zijn. Voor de aluminium 4-5-6 cilinders kan dat prima (mijn 850 ging minder olie verbruiken...), voor de redblocks zou ik wel een dikkere olie adviseren.

Een dealer die zegt merk X te gebruiken, moet ook merk X inkopen. Niet ineens merk Y omdat dat goedkoper is. Daarbij is dit niet de reden geweest dat Volvo heeft geadviseerd over te stappen op de volsyntheet.

Geplaatst: 24.08.2012 - 19:08
door arjan_de_jong
1 liter op 10.000 km is al heel wat anders.

Maar jij zegt dat volvo het normaal vind dat je 1 liter verbruikt op de 1500 km! of iig dat zij dat acceptabel vinden!

Ik ververs mijn olie elke 15.000 km in de 960 en als ik tussen tijds ongeveer totaal 1 liter olie moet bij vullen dan is dat al veel. En dan is het meeste nog denk ik door de lekke keerring van de kruk as.

maar nu concreet: 10W40 kan dus gewoon gebruikt worden in een 6 cilinder?

Geplaatst: 24.08.2012 - 20:32
door Msuidgeest
En zoals ik al eerder aangaf: ja.

Geplaatst: 04.11.2012 - 03:43
door beleg
Beste Arjan gebruik voor een 6 cilinder 2,5 of 3,0 liter de olie 5W/30 of 5W/40 Synthetisch !!
Dit ivm de mogelijkheid van het beschadigen ( ruimte krijgen)van de hydraulische stoters bij een te hoog toerental bij koude motor. Dan gaan ze tikken. Dit is een advies van Volvo zelf!!

Geplaatst: 04.11.2012 - 03:47
door beleg
Maar als aanvulling even het volgende; met een motor met 600 000 km is het misschien niet meer verstandig om over te schakelen; er zitten reinigings doops in en die kunnen een negatief effect hebben op het verbruik!
Eigen risico!!

Geplaatst: 04.11.2012 - 12:29
door arjan_de_jong
Ik heb 2 weken geleden weer netjes de 15000 beurt uitgevoerd en er dus weer nieuwe olie in gedaan. Heb gewoon weer gekozen voor 10W40.

Ik word gek van de verschillende verhalen. Origineel gaat er ook gewoon 10W40 in.
Ik heb er zelf ook totaal geen problemen mee. Geen getik of wat dan ook. Motor loopt heerlijk soepel en stil.

Maar laat de olie nooit oud worden. Al is mijn olie altijd nog netjes schoon en doorzichtig na 15000 km gaat er nieuwe in samen met een nieuw filter.

Geplaatst: 04.11.2012 - 16:21
door Msuidgeest
Dat laatste is ook mijn idee van onderhoud. Gewoon doen wat Volvo aanbeveelt.

Geplaatst: 04.11.2012 - 17:45
door arjan_de_jong
beleg schreef: bij een te hoog toerental bij koude motor.


Hoge toeren bij koude motor zijn trouwens nooit goed!

Geplaatst: 04.11.2012 - 19:31
door broker
Begin jaren 80 gebruikten de redblocks van Volvo wel degelijk wat olie. Mijn in juli 1981 nieuw aangeschafte 240 estate met een 2.1 ltr. motor en met LPG installatie gebruikte in het begin vrolijk iedere 1700 km een litertje olie. Commentaar van de dealer: dat wordt minder na 100000 km. Na die 100000 km was het olieverbruik gezakt naar een liter op de 2500 km en na 2 ton bleef het constant op een liter per 4500 km. Ik heb in totaal 4 ton met de auto gereden en deze was technisch nog prima in orde. Helaas was de carrosserie na 12 jaar dusdanig aangevreten dat het economisch niet meer loonde om dat op te knappen. Dus heb ik de auto aan een knutselaar verkocht en heb ik een 740 gekocht. Daarna nog diverse 9 series gereden, een 850 en een s80. Maar de s90 is en blijft mijn favoriet. Dus daar houden we het de komende jaren maar op.